Dakar-update: tegenslagen voor Peugeot, winst voor De Rooy

Auteur: , 24 Reacties

In de eerste week van Dakar was Peugeot met Loeb, Peterhansel en Sainz oppermachtig, maar in de tweede week begint de Franse formatie wat scheuren te vertonen. En dan is er nog mooi Nederlands nieuws!

Dakar 2016

In de eerste week won Peugeot elke etappe, met uitzondering van de eerste die door Bernhard ten Brinke het snelst werd gereden. Met name Dakar-debutant Loeb wist te imponeren door liefst drie etappes te winnen. De X-Raid MINI’s en de Toyota Hilux’en bleken niet opgewassen tegen het Met een tevreden gevoel kon Peugeot tijdens de rustdag terug kijken op de succesvolle eerste week.

En toen ging het in week twee mis. Te beginnen met een crash van Sebastien Loeb. De negenvoudig WRC-kampioen verkeek zich op een zandduin en crashte zijn Peugeot hard. Wonder boven wonder hebben de mannen van Peugeot de auto in de woestijn weer rijdend gekregen, maar met een 13e plek algemeen en twee uur en zestien minuten achterstand op de leider in het klassement, is Loeb kansloos voor de eindoverwinning.

Erik van Loon

Die leider in het klassement is sinds vandaag overigens Carlos Sainz, die zojuist de negende etappe wist te winnen. Reed hij maar elf seconden langzamer, want dan hadden we wederom een Nederlandse winnaar gehad, en wel Erik Van Loon. Hij kwam met zijn MINI tien seconden na Sainz over de finish, gevolgd door de MINI van Hirvonen op 17 seconden en de Toyota van De Villiers op 38 seconden. Peterhansel werd teleurstellend zevende op 9:12 van Sainz, naar hem loopt ook nog een onderzoek wegens een vermeende illegale tankstop.

In het overall klassement staat Sainz nu op de eerste plek, met Peterhansel op 7:03 op plek twee. Al-Attiyah (MINI) is derde en volgt op 14:38. Nog altijd geen slechte uitgangsposittie voor Peugeot, maar pech en ongelukken zitten in een klein hoekje, je verliest zo ruim 9 minuten op een enkele etappe. Daarnaast zijn de MINI’s en de Toyota’s de laatste etappes veel meer aan de Peugeot’s gewaagd. Voor de Fransen dus allerminst het moment om lekker achterover te leunen.

Gerard De Rooy

Vrachtwagens

Deden vooral de MAN’s van Stacey en Versluis het goed in de eerste week, in de tweede week lijken ze niets dan pech te hebben. Stacey is vandaag binnengekomen op meer dan een uur van de winnaar, terwijl Versluis met een achterstand van 37 minuten vandaag evenmin een goede dag had. Wie dat wel had? Gerard de Rooy! Niet alleen komt hij vandaag als eerste over de finish, ook vergroot hij de afstand tot grootste tegenstrever Nikolaev met ruim 19 minuten, terwijl ook Kamaz-rijders Karginov en Mardeev op respectievelijk 16:04 en 29:28 van De Rooy binnenkomen. De Rooy’s teamgenoot Van Genugten had een prima dag en werd tweede.

In het algemeen klassement gaat De Rooy nu aan de leiding met een voorsprong van 27:12 op Nikoaev. Teamgenoot Villagra parkeert zijn Iveco op de de derde plek met 41:24 achterstand. Op plek 4 Peter Versluis (+44:00) terwijl Ton van Genugten (+45:02) de top 5 complementeert.



24 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Erik van Loon 2e 😃😃 heel erg netjes. Hopelijk komt ‘ie vaker op het podium.
Die eerste foto is echt machtig mooi en het nieuws ook niet verkeerd.
Zeer netjes van de Nederlandse vrachtwagencoureurs!
Zo ontzettend jammer dat oppereindbaas Loeb gecrasht is. Hij maakte tot die crash een geweldige indruk en ik hoopte stiekem ook al op een overwinning van hem.

Wat de trucks betreft is het natuurlijk geweldig dat Gerard de Rooy aan de leiding gaat, hopelijk weet hij hem vast te houden en kan hij een mooie Dakarwinst bijschrijven op zijn palmares.
@Edge: Dus geen oppereindbaas meer.
@Edge: als je als debutant al een week bovenaan het klassement staat zegt dat al heel veel over hem als coureur! Wat een baas
Jammer deze spoiler titel..
Top Gerard! blijf zo door knallen! Maurik van den Heuvel geeft ook flink gas, staat volgens mij 17e algemeen en dat in z’n eerste jaar met de Scania Torpedo, die eigenlijk geen Scania is maar een DAF, maar dat terzijde..
@henkhupelschoten:
Wat is er Daf aan dan? Scania cabine, Scania motor, ZF bak, en Sisu assen.
@Dickie: DAF motor ligt erin,
In de 2e alinea moet martin vd brink -> bernhard ten brinke zijn, martin was degene waarvan zijn truck vroeg in de rally was uitgebrand
@mauricerma: zo verwarrend allemaal… Doet robbert ten brink ook mee? Anyway, het is aangepast, dank voor je oplettendheid! =)
Jammer voor loeb. Hij is er gelukkig goed vanaf gekomen.

Aan de andere kant. Nu heeft sainz ook iets om over op te scheppen in de pitbox bij de f1.
@clarkson: Ja dat ie twee keer wereldkampioen is geweest…
@csx3000: Ha! Max ook! Das toevallig!
This reminds me, ik moet echt eens wat Dakar gaan kijken. Nog geen meter gezien dit jaar, terwijl het altijd zulke heerlijke beelden zijn.
@Citrofiel: misschien een opname inplannen en later terug kijken. Of een serie opname doen gaat hij automatisch elke keer opnemen.
@dailydriver: Je kan de uitzending een half uur later ook al op RTLGP.nl bekijken met als voordeel veel minder reclame!
Sainz had ook nog 3(!) lekke banden, desalniettemin fantastisch voor Van Loon! De Rooy rijdt ook echt iedereen op een hoopje in het truckersklassement, heerlijk! En die Toby Price bij de motoren ook zeg! Wat was t, bijna 8 minuten op de 2e man? Wat een klasse! Super rally, kijk al zo lang ik me kan herinneren:D mocht ik er ooit de tijd en financiën voor hebben… En de technische knowlegde… En de rijderskwaliteiten…
Lees net dat De Rooy met zijn gereden tijd als 6e zou zijn geëindigd bij de auto’s. Over eindbaas gesproken
Doen ze goed die jongens van de Rooij. Mogen we best trots op zijn.
Ik las gister nog ergens iets dat er onderzoek gedaan werd naar Peugeot omdat er een vermoeden was dat er met brandstof gejoemeld werd. Iemand daar een update over? Volg vrij weinig meer eerlijk gezegd. Deze eerste week had naar mijn mening (trouwens ook van deelnemers) niks te maken met Dakar. Leek wel een WRC wedstrijd die een week duurde. Laten we hopen op een leukere 2e week.
@terazino: Stephane Peterhansel zou illegaal hebben getankt bij de tankstop voor de motoren, daar heeft Mini idd een protest tegen aangetekend, maar de jury heeft het verworpen. Mini is in beroep gegaan, dat beroep zal wss over een paar weken of zelfs maanden bij de Franse autosportbond worden behandeld.

Wat Loeb betreft, op de rallypaden is hij fantastisch, maar het was goed zichtbaar dat hij in duinen en zand zonder paden weinig ervaring heeft, het ging naar Belèn al meteen mis met een navigatiefout en een vast loper in het zand. Hij crashte daarna omdat hij via een droge rivierbedding nog Peterhansel wilde inhalen en een flink gat niet zag. Sainz is de oppereindbaas omdat hij met drie leeglopende banden de Peugeot nog winnend aan de finish en Van Loon is net zo oppereindbaas door niet sneller, maar slimmer te rijden dan de rest. De enigen die gisteren niet stonden te scheppen waren De Rooy, Van Loon en Mikko Hirvonen (die met Michel Perrin 15 jaar Dakar-ervaring naast zich heeft als copiloot)
” De X-Raid MINI’s en de Toyota Hilux’en bleken niet opgewassen tegen het Met een tevreden gevoel kon Peugeot tijdens de rustdag terug kijken op de succesvolle eerste week.”

De eerste week was het terrein heel erg in het voordeel van Peugeot en vooral van Loeb. Op rallypaden kan bijna niemand hem bijhouden en in de ijle lucht van Bolivia hadden de turbodiesels van Peugeot meer topspeed dan de ongeblazen V8’s van Toyota. Mini is door de organisatie gehandicapped: 1 mm kleinere restrictor, minder turboboost, minder veerweg en 700 kilo zwaarder. Maar in zand en zandduinen zitten ze 6 zes seconden sneller aan hun top dan de Peug’s die bovendien als buggy maar tweewielaandrijving hebben. Als Mini nog iets wil, moet het echt nu, want morgen is het weer Peugeot-terrein tot de finish.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).