• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Daling aantal verkeersboetes in 2024 heeft bijzondere redenen

Auteur: Bas Leesberg, gepost 5 februari 2025 om 13:09 – 22 Reacties

Met name het aantal snelheidsovertredingen liep hard achteruit. Lees hier alles over de verkeersboetes van 2024 in Nederland.

Heerlijk, dit soort databases. Of het nu gaat om autoverkopen, gestolen auto’s of welke rijders er de meeste haat hebben tegen fietsers (ja, hier is ”onderzoek” naar gedaan door een gare autovergelijkingswebsite. Voor wie het wil weten: Mazda-rijders zijn het minst vriendelijk jegens wielrenners): ik kan er geen genoeg van krijgen. De volgende dataset bestaat uit informatie over de verkeersboetes van 2024 in Nederland.

Het CJIB deelt de cijfers. De meest opvallende statistiek: er zijn ruim een half miljoen (!) minder bonnen uitgeschreven dan het jaar ervoor. In exacte cijfers zijn dat 7.913.692 verkeersboetes in 2024 en 8.463.917 boetes in 2023. Dat betekent een daling van 550.225 boetes.

De grootste daling zit bij de boetes voor te hard rijden. Vorig jaar zijn er 5,9 miljoen snelheidsboetes verspreid. Dat waren er het jaar ervoor 576.633 meer. Ook gingen er minder weggebruikers op de bon voor telefoongebruik achter het stuur en door rood rijden.

Gingen er nog verkeersboetes omhoog in 2024?

Om de vraag hierboven maar meteen te beantwoorden: jazeker. Blijkbaar moeten Amsterdammers nog even wennen aan de 30 km/u-zone. Het CJIB schrijft dat duizenden extra beschikkingen werden uitgeschreven, zoals in Amsterdam.

Daarnaast was het in 2024 voor velen nog niet duidelijk hoe het nou zat met die milieuzones. Het aantal boetes voor het overtreden van een inrijverbod steeg van zo’n 147.000 naar bijna 300.000. Een verdubbeling dus. Tot slot zou de politie meer gecontroleerd hebben op snelwegen waar aan de weg werd gewerkt.

Redenen voor minder verkeersboetes in 2024

De daling van het aantal geconstateerde overtredingen is volgens de politie en het openbaar ministerie deels te verklaren door het feit dat de vaste flitspalen worden vervangen. Tijdens zo’n wissel worden de palen tijdelijk uitgezet. Ook zijn twee trajectcontrolesystemen blijvend uitgezet.

Tevens schreef de politie minder boetes uit na staande houdingen. Dat ligt volgens het CJIB onder andere door ”een verschuiving binnen de werkzaamheden naar zwaardere delicten binnen de handhaving van de verkeersveiligheid”. Als voorbeeld hiervan noemt het CJIB extra controles op fatbikes. Kortom, de fatbike zou er in theorie voor kunnen hebben gezorgd dat je geen boete kreeg.

Een andere reden voor het kleinere aantal verkeersboetes in 2024 ligt volgens de politie en het OM bij grootschalige inzet van politiemensen (denk aan demonstraties) en cao-acties van agenten.

Actiefste flitspaal per provincie

Omdat ik dol ben op lijstjes, heb ik nog twee lijstjes voor je: een top 12 en een top 10. Hieronder vind je als eerst de actiefste flitspalen van Nederland per provincie. De provincies zijn gerangschikt van het meeste aantal flitsen naar de minste. Voor de geïnteresseerden: in totaal flitsten de palen 3,2 miljoen keer in 2024. In het merendeel van de gevallen (3,079 miljoen) was het voor te hard rijden. Ruim 160.000 keer werd er een foto getrokken van iemand die door rood reed.

  1. Zuid-Holland (totaal 1.221.762 flitsen): 4328 Rotterdam A16 thv hmp 15,7 richting Rotterdam-Kralingen: 111.056 flitsen
  2. Noord-Holland (totaal 414.686 flitsen): 4641 Diemen Diemerpolderweg tegenover lichtmast 2487-908 R27: 28.412 flitsen
  3. Noord-Brabant (totaal 388.687 flitsen): 4606 Eindhoven Geldropseweg thv lichtmast 262: 26.991 flitsen
  4. Gelderland (totaal 333.875 flitsen): 4309 Voorst A1 thv hmp 94,7 richting Apeldoorn: 20.850 flitsen
  5. Utrecht (totaal 221.043 flitsen): 6380 Utrecht Kardinaal de Jongweg kruising Antonius Matthaeuslaan: 12.894 flitsen
  6. Limburg (totaal 192.116 flitsen): 3735 Leudal N280 Rijksweg thv hmp 8.7: 11.595 flitsen
  7. Overijssel (totaal 136.576 flitsen): 3613 Kampen N50 thv hmp 243.1 18.227 flitsen
  8. Groningen (totaal 92.180 flitsen): 3328 Groningen Europaweg thv Sontplein: 24.558 flitsen
  9. Zeeland (totaal 85.897 flitsen): 3866 Sluis N253 Nieuwstraat thv hmp 8.0 11.421 flitsen
  10. Flevoland (totaal 72.214 flitsen): 3759 Lelystad Larserdreef richting Centrum: 10.032 flitsen
  11. Friesland (totaal 43.404 flitsen): 4658 Heerenveen Stadionweg thv kr. Atalantastraat: 17.981 flitsen
  12. Drenthe (totaal 41.405 flitsen) : 3610 Borger-Odoorn N857 Rolderstraat thv hmp 9.2: 5.878 flitsen

Trajectcontroles met meeste boetes

Zoals beloofd lijstje twee met een top 10. Hieronder behandelen we de trajectcontroles die in 2024 voor de meeste verkeersboetes hebben gezorgd. Wederom: in totaal werden er 1,6 miljoen weggebruikers gepakt op te hard rijden binnen een trajectcontrole. Dit is een daling van zo’n 300.000 overtredingen ten opzichte van 2023.

  1. A2 Amsterdam – Utrecht (beide richtingen): 486.217 overtredingen
  2. A4 Hoofddorp-Nieuw Vennep: 197.560 overtredingen
  3. A12 Utrecht: 142.598 overtredingen
  4. A4 bij Leidschendam (beide richtingen): 138.719 overtredingen
  5. A20 bij Rotterdam (beide richtingen): 99.078 overtredingen
  6. A10 bij Amsterdam ring west (beide richtingen: 95.209 overtredingen
  7. N325 Westervoortsedijk – Huissen (beide richtingen): 50.150 overtredingen
  8. N11 Leiden – Alphen aan den Rijn (beide richtingen): 44.716 overtredingen
  9. A13 bij Rotterdam (beide richtingen): 41.978 overtredingen
  10. A2 Maastricht (beide richtingen) 39.068 overtredingen

Foto: Challenger SRT8 gespot door @kuifje

Bron: CJIB

Ook interessant!

  • EV 10 Daagse 2024
  • De grote Autoblog Snellaadtest 2024
  • Dit zijn de populairste flitslocaties in Nederland van 2024
  • Video: Conclusie drie maanden BMW i5 Touring

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

boete, boetes, cjib, flitsen, nederland, openbaar-ministerie, politie, Verkeer

Vorig bericht: « Video: Busje wil schoolbus snel inhalen
Volgend bericht: De oplossing voor minder EV-branden? Een uitlaat! »

Lees Interacties

Reacties

  1. kilum zegt

    5 februari 2025 om 13:36

    Ik rij vaak op de traject controles van de A2 en de A4 die op plaats 1 en 2 staan. En het verbaasd mij altijd hoeveel mensen harder rijden dan ik. Ik gebruik FM Pro. Dus ik kan precies mijn gemiddelde snelheid over het traject zien en ik zit altijd op 99 of 100 km/u.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      5 februari 2025 om 13:45

      T/m 103 km/h krijg je geen boete, dus dat verklaard misschien waarom je nog wordt ingehaald.. Velen hebben er ook schijt aan.. verdienen zat om af en toe wat extra donatie aan de schatkist te doen..

      Login om te reageren
      • baardmijt zegt

        5 februari 2025 om 16:32

        Tot 103 geen boete en bovendien is er een meetcorrectie.
        Ik kreeg er een omdat ik 108 reed op een motorfietsje waarvan ik dacht dat ie niet harder liep dan 103. Dus bij 108 echte kilometers krijg je ‘m sowieso. Voor 4 km/u te hard.

        106 km/u op de GPS is geen boete in ieder geval. 107 volgens mij ook niet.

        Login om te reageren
    • pyrat zegt

      5 februari 2025 om 13:46

      Er zit een afwijkingscorrectie op, dus je kunt ook iets harder dan 100 km/u gps rijden zonder een boete te krijgen. Weet de exacte grens niet, maar zal rond de 104 km/u liggen denk ik. Ik rijd meestal 101 km/u gps gemiddeld en dat gaat altijd goed.

      Login om te reageren
    • pyrat zegt

      5 februari 2025 om 13:48

      Die correctie zit er bij 130 km/u volgens mij niet, daar is 131 km/u gps gemiddeld al een boete. Had ik ergens gelezen paar jaar terug, weet niet of dit nog steeds zo is.

      Login om te reageren
      • pyrat zegt

        5 februari 2025 om 15:43

        134 km/u lees ik net op site OM.. Geen ondergrens 4 km/u, wel 3% meetcorrectie.

        Login om te reageren
      • Stefje zegt

        5 februari 2025 om 18:03

        Zet de teller altijd op 138 en nog nooit boete gehad.

        Login om te reageren
        • pyrat zegt

          5 februari 2025 om 19:23

          Dat komt door de tellerafwijking, 138 op de teller is misschien 132 gps.

          Login om te reageren
  2. rismo zegt

    5 februari 2025 om 14:00

    nee hoor, bij 130, ligt het zelfs op 137 ;-)

    Login om te reageren
    • pyrat zegt

      5 februari 2025 om 15:42

      Nee, die ligt op 134 km/u. Want er is geen 4 km/u ondergrens bij 130 km/u trajectcontrole voor boete. De 3% meetcorrectie geldt wel gewoon.

      Zie site openbaar ministerie:

      Wordt de gemeten snelheid gecorrigeerd bij trajectcontrolesystemen?
      Ja. Net als bij alle andere snelheidscontroles, wordt op de gemeten snelheid een correctie toegepast. Deze correctie is 3 km/u bij max. snelheden tot 100 km/u. Daarboven is het een correctie van 3% van de gemeten snelheid.

      Bij limieten tot en met 120 km/u geldt daarnaast een ondergrens. Hier wordt vanaf 4 km/u te hard, na de meetcorrectie beboet.

      Dit betekent dat bij een maximum snelheid van 80 km/u wordt beboet vanaf een gemeten snelheid van 87 km/u (3 km/u correctie, 4 km/u marge).
      Bij een limiet van 100 km/u wordt beboet vanaf een gemeten snelheid van 108 km/u te hard.
      LET OP: Daar waar een toegestane maximum snelheid van 130 km/u geldt, vervalt de ondergrens en wordt beboet vanaf 1 km/u (na meetcorrectie).

      Login om te reageren
  3. JanJansen zegt

    5 februari 2025 om 14:26

    Als je toch een verkeerssituatie hebt waarbij 486.217 overtredingen worden waargenomen, dan moet je toch de verkeerssituatie aanpassen of mag je dan niet spreken van grove nalatigheid?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 februari 2025 om 15:44

      Ligt er aan. Als er voldoende borden met de maximum snelheid staan dan ligt de grove nalatigheid bij de ongedisciplineerde figuren die denken “joepie, lekker veel rijstroken, ik ga sneller rijden”.
      De vraag die we kunnen stellen dat als we weten dat er vaak sneller gereden wordt dan toegestaan maar er niet heel veel ongelukken gebeuren de maximum snelheid dan wel passend voor het wegvak is? Maar die maximum snelheid kan ook van externe factoren als geluidsdruk in de woonwijk achter de muur afhangen.

      Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      5 februari 2025 om 16:05

      Helemaal mee eens, maar de roverheid vult graag zn tekorten aan die ze zelf gemaakt hebben door ons nog verder uit te kleden waar dat dan ook kan….

      Login om te reageren
  4. M240i zegt

    5 februari 2025 om 14:55

    Voor ieders info: de correctie voor de gemeten snelheid werkt als volgt:
    1. Meetcorrectie
    Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn:

    bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie
    bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie

    bron: https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving/snelheid-en-te-hard-rijden/marges-en-meetcorrecties#:~:text=Om%20met%20100%25%20zekerheid%20te,km%2Fu%3A%203%20procent%20meetcorrectie

    Login om te reageren
  5. M240i zegt

    5 februari 2025 om 14:56

    Edit (de editknop werkt nog steeds niet, dit is toch niet zo moeilijk te fixen man kom op):
    Voor ieders info: de correctie voor de gemeten snelheid werkt als volgt:
    1. Meetcorrectie
    Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn:

    bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie
    bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie

    Er geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd.

    bron: https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving/snelheid-en-te-hard-rijden/marges-en-meetcorrecties#:~:text=Om%20met%20100%25%20zekerheid%20te,km%2Fu%3A%203%20procent%20meetcorrectie

    Login om te reageren
  6. M240i zegt

    5 februari 2025 om 14:58

    @ schrijver van het artikel: de tekst hieronder suggereert dat er in 2023 576.633 minder boetes werden uitgeschreven dan in 2024, terwijl in de alinea ervoor wordt gezegd dat het aantal boetes in 2024 t.o.v. 2023 is gedaald. Wat is juist?

    ”De grootste daling zit bij de boetes voor te hard rijden. Vorig jaar zijn er 5,9 miljoen snelheidsboetes verspreid. Dat waren er het jaar ervoor 576.633 minder. Ook gingen er minder weggebruikers op de bon voor telefoongebruik achter het stuur en door rood rijden.”

    Login om te reageren
    • Bas Leesberg zegt

      5 februari 2025 om 15:54

      In 2024 waren het er minder dan in 2023, dus die op één na laatste zin van je opmerking klopt niet in het artikel. Ik pas het aan.

      Thanks voor je scherpte!

      Login om te reageren
  7. cloverleaf zegt

    5 februari 2025 om 15:17

    468.000 zijn er 1282 per dag… op één locatie! Als er zoveel auto’s worden geflitst kun je bijna stellen dat de maximum snelheid te laag is voor de desbetreffende verkeerssituatie… Of heeft het niks met veilighEid te maken?

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      5 februari 2025 om 16:37

      Op de A2 gaat het om afspraken met de gemeentes die aan de A2 liggen over geluidsoverlast.

      Login om te reageren
  8. gdjnl zegt

    5 februari 2025 om 19:14

    Ik vraag me nog altijd af: stel je rijdt vóór 19:00 een trajectcontrole in en het wordt terwijl je er net inrijdt 19:00. Kun je dan gewoon door naar de 130km/h of moet je tot het “uitscannen” door met 100km/h (veel mensen doen dit, die haal je dan makkelijk in).

    Met andere woorden: zit het meetmoment aan het einde, dus als je eruit rijdt en je zit gemiddeld onder de 130km/h (134km/h) is dat prima of werkt dat anders. En als dit zo werkt, hoe werkt dit dan in de ochtend als we van 130 km/h naar 100km/h gaan? Kun je een boete krijgen als je 05:55 de controle inrijdt met 130 en er om 06:05 uitrijd met gemiddeld 115 km/h. Hoe berekenen ze dit, waar ligt die grens? Of gaat de 100 pas in op 06:00 + de tijd die het kost om met 130 km/h door de traject controle heen te rijden?

    Login om te reageren
  9. 991TurboS zegt

    5 februari 2025 om 22:37

    Ik heb eens gelezen dat de trajectcontroles van 5 minuten voor die tijd tot 5 minuten erna uit gaan.

    Login om te reageren
    • gdjnl zegt

      6 februari 2025 om 19:47

      Dat zou ook kunnen inderdaad. Wie biedt zich aan voor een test? :p

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North