
Het klinkt als een open deur en is dat ook wel een beetje, maar zo veel geld kan het opleveren om je onderhoudshistorie goed te documenteren.
Stel je eens voor. Je hebt al jaren een alert aanstaan op Marktplaats voor een specifieke auto waar jij op zit te wachten. Je hebt al je eisen ingevuld, maar nog nooit beet gehad. En ineens: ping! Daar is ‘ie dan. De auto die aan al je eisen voldoet. Binnen budget. Je bent verliefd en je wil hem direct bekijken. Alles aan de auto klopt, de kleur, het interieur, de optielijst, de uitvoering: perfect! Alleen dan komt de vraag der vragen: mag ik even de onderhoudshistorie bekijken? En dan blijkt dat deze nooit is ingevuld en ook al zweert de verkoper dat ‘ie wel eens de olie heeft ververst: bewijs daarvan ontbreekt. De vraag aan jou: zou je de auto nog steeds kopen?
Onderhoudshistorie
Grote kans dat het antwoord ofwel ‘nee’ is, of heel misschien ja met de kanttekening dat je er flink veel geld vanaf weet te krijgen vanwege dit feit. Toch is het heel simpel: je wil die zekerheid. Auto’s hebben veel slijtageonderdelen en dat wil je gewoon helder hebben zodat je weet hoe lang je het nog doet voordat jij alles moet vervangen. Dit zou een perfect bruggetje zijn naar een advertentie voor een bepaald bedrijf uit Letland dat op vrijwel elk automotive YouTube-kanaal adverteert met een perfect inzicht voor historie van je auto. Dat hebben we niet voor je, maar wel een onderzoek van Looping, een bedrijf dat helpt met jouw auto doorverkopen.
Zo veel geld scheelt goede onderhoudshistorie
Van zo’n 10.000 auto’s die door hun zijn verkocht, zijn de kosten bijgehouden. En toen is gefilterd op onderhoudshistorie. Kijk, dat je meer knaken vangt voor een bewezen onderhouden auto, dat is logisch en behoeft geen onderzoek. De getallen zelf schetsen een beter beeld. Voor een auto mét ingevulde boekjes werd gemiddeld 8.363 euro gevangen. Auto’s zonder boekjes waren gemiddeld goed voor 5.250 euro. Kortom: 3.113 euro verschil en dat op bedragen van gemiddeld onder de 10.000 euro. Vraag dus altijd om de factuur bij je garage.
En als je toch bezig bent…
Ja, het is een ietwat open deur dat een auto mét onderhoudshistorie meer waard is dan eentje zonder. Maar de precieze impact is toch wel groot. Soms zijn dingen niet perse nieuwe informatie maar wel een mooie reminder. En daarover gesproken: de cijfers van Looping onthullen ook een prijsafname van 2.000 euro als er is gerookt in de auto. Mocht je dus een stokkie willen paffen, is het aan te raden om dat buiten de auto te doen. Niet-rokersauto’s scoren immers ook beter bij het gros van de kopers.
Kortom: zaken die je auto aantrekkelijker maken voor meer mensen, leveren meer geld op. Duh. Dat onderhoudshistorie kan zorgen voor bijna zestig procent meer geld bij de verkoop, da’s wel een mooie reminder. Altijd je stempels halen, dus. Of, we moeten immers met de tijd mee, altijd alles digitaal laten registreren in het systeem van de auto. Maar het bij Arie op de hoek laten doen en vervolgens daar geen bewijs van leveren, da’s een duur grapje.





Wel blijven opletten. Je ziet vaak genoeg auto advertenties die niet alleen foto’s tonen van het in- en exterieur, maar ook bladzijde na bladzijde van de bijbehorende onderhoudsfacturen. En juist die laatste afbeeldingen worden regelmatig misbruikt om bij een andere auto een onderhoudsgeschiedenis te veinzen.
Wat er in de afgelopen jaren aan onderhoud allemaal wel niet is uitgegeven is vaak ook een goede indicatie van wat je als koper van wat je kan verwachten kwijt te zijn aan onderhoud.
Een flinke stapel fakturen met enorme waslijsten aan uitgevoerd onderhoud en reparaties schrikt mij dan ook eerder af dan dat ik denk met een liefhebbersauto te maken te hebben.
Dat heb ik dus ook! Maar of het ook echt klopt, weet ik niet. Want je zou verwachten dat iemand die alles laat vervangen en een auto waar alles al aan vervangen is juist in orde is. Maar toch kijk ik altijd liever verder als ik een heel pak met facturen zie op de foto.
Dat is toch gewoon common sense? Als jij aan het kijken bent naar een Porsche 911, is het logisch dat alles duurder is. Als je dan ook nog een goede eigenaar hebt die alles tijdig vervangt, dan is dat alleen maar goed. Als je naar een Skoda Octavia kijkt en je ziet een waslijst, dan zou ik wel schrikken ja. Maar normaliter is van elke auto wel bekend of er kwaaltjes zijn en wat je ongeveer kwijt bent aan onderhoud toch?
Zeker nu is er geen excuus meer vind ik. Vraag het chatgpt. Je krijgt een hele waslijst aan info.
Tenzij je te maken hebt met een enthousiasteling/pietlut die alles ‘preventief’ laat vervangen. Die mag ik wel.
Stempels zeggen ook niet alles. Iedereen kan stempelen. De laatste auto die ik heb gekocht (voor mijn vrouw) had wel alle stempels van een Kia importeur, maar geen enkele rekening. Even gebeld, en netjes te horen gekregen dat de auto inderdaad bij hun gekocht is en jaren in onderhoud is geweest, maar wat er precies gedaan is, of er al onderdelen vervangen zijn, geen flauw idee. En dat is wel jammer.
De auto die we verkochten, ik heb alle rekeningen ontdaan van onze naam en adres, gewoon met een schaar eruit geknipt, in een snelbinder. Verkocht voor een nette prijs (2k) aan een opkoper, ding had wat probleempjes zoals een lekke condensor, en was te klein voor ons. Toen de auto aan de andere kant van het land weer te koop kwam zat er een foto bij van ons boekje met alle rekeningen. Deed mij toch goed, dat de historie niet verloren is gegaan.
Humbug conclusie. Duurdere occasions zullen eerder met onderhoudshistorie worden aangeboden dan oude barrels. Het zegt dus hoegenaamd niets dat auto’s mét onderhoudshistorie gemiddeld duurder zijn
Precies dit. Maar boeiend…. Looping heeft gratis aandacht en Autoblog weer een shitartikeltje waarop geklikt wordt.
Topstukje journalistiek, maar ja, het is natuurlijk een blog he!
Alleen al voor je eigen restwaarde. Mocht je er zelf niet veel om geven, houd er ook rekening mee dat je hem zelf ook ooit weer moet verkopen, en dat je dan zelf de vraag gaat krijgen naar de onderhoudshistorie. Gewoon nooit doen dus.
Ik neem aan dat dit enkel geldt voor privé handel. Een autodealer zou ivm de AVG nooit oude rekeningen mogen meegeven gezien er privé gegevens van de verkoper in staan 🤔
Oude rekeningen kunnen prima eerst geanonimiseerd worden alvorens ze aan een potentiële koper te laten zien (zie @Johanneke hierboven).
Stichting open deur natuurlijk….
Wat een waardeloos onderzoek, bij goedkope oude auto’s is de onderhoudshistorie vaak niet meer aanwezig, bij jonge auto’s vaak wel. Goh. Als je naar de reviews kijkt dan neemt looping wel vaker een loopje met cijfertjes. Bieden volgens reviews 50% van de dagwaarde. Laat maar.