11 dingen die je moet weten over de Bugatti Chiron

Auteur: , 95 Reacties

De Chiron is alweer een weekje onder ons. Waar hebben we het nog niet over gehad?

De Bugatti Chiron was voor velen van jullie het hoogtepunt van de autoshow in Genève. Veel lof over de prestaties en specificaties. Maar het was niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Sommigen moeten wennen aan de achterkant, anderen vinden de’C-shape’ maar kitscherig. Hoe dan ook, de auto roept genoeg emoties op. We hebben hieronder een lijst met interessante feitjes over de Chiron, speciaal voor jullie.

PK’s aan hitte
Als je hitte omrekent naar pk, zou je voor iedere PK die de motor levert, twee PK terugkrijgen aan hitte. De koelsystemen moeten op topsnelheid dus grotendeels 3000 pk aan hitte weten te bestrijden.

Two-stage Turbocharging
Deze techniek zien we soms op dieselmotoren (ook vrachtwagens), en maar zelden op benzinemotoren. Bugatti ontwikkelde het systeem -verrassing!- om meer vermogen te leveren, en een hoger koppel onderin te behalen. Één van de key features van two-stage turbocharging is -globaal gezien- dat de compressielucht in een tweede kamer naar een hoger plan wordt getild. Ook werkt door de hogere druk de EGR (Exhaust Gas Recirculation) efficiënter, waardoor een lagere NOx uitstoot haalbaar is. Aangezien de Chiron over vier turbo’s beschikt, telt het aardig op.

60k liter lucht
Als de Chiron op topsnelheid rijdt, zuigt de 8.0 liter W16 motor ongeveer 60.000 liter lucht aan, per minuut. Ter vergelijking, dat zijn dus ongeveer 500 gevulde badkuipen aan lucht, per minuut! In de kofferbak past trouwens slechts 44 liter aan spullen.

Koolstofvezel-touwtjes
De monocoque van carbon bevat in totaal 384.400 km aan koolstofvezel draad. Vanuit Amsterdam is dat geloof ik ongeveer dezelfde afstand naar Zuid-Limburg. Maar daar kan ik mij in vergissen.

Driftmodus
Als je denkt dat de Chiron alleen maar over straight line speed gaat, dan heb je het mis. Op het stuur zit een soort Manettino switch waarmee je (net als in de Ford Focus RS) een driftmodus kan selecteren. In een auto met 1500 pk! Gelukkig hebben wij Wouter die dat dolgraag aan ons zal willen demonstreren, op een paar smalle Franse bergweggetjes.

Louis Chiron
De naam is volgens Bugatti afgeleid van de Grand Prix racer Louis Chiron, die in de jaren vijftig 19 races heeft gereden voor onder andere Maserati, Ecurie Rosier, Lancia en Scuderia. Er is echter ook nog een andere betekenis. ‘Chiron’ (‘Cheiron’, in oud-Grieks) is namelijk een figuur uit de Griekse Mythologie. Hij is een centaur, en werd in de oudheid gezien als de “goede centaur” die veel wijsheden heeft gebracht in o.a. boogschieten, kunst en muziek. Dat wist je nog niet, hè? Hieronder trouwens het concept uit 1999, genaamd Bugatti 18/3 Chiron.

Bugatti Chiron 18/3 Concept uit 1999

Airbags
De meeste airbags die we kennen ploppen uit een dashboard van hard kunststof. Niet bij de Chiron. Bugatti heeft een manier gevonden om de airbags door koolstofvezel te laten exploderen. En ik zeg expres ‘exploderen’, want daar zal behoorlijk wat kracht bij komen kijken.

Voor ongeveer 12 uur de krachtigste productie auto ter wereld
De Chiron was nog geen 12 uur op de wereld, toen de Koenigsegg Regera werd geïntroduceerd. Beide hebben ongeveer 1.500 pk, maar de 1.600 Nm van de Chiron valt in het niet bij de 2.000 Nm van de Regera, die ook nog eens een hoop (525 kg) lichter is. Tussenacceleraties zal de Regera dan ook ongetwijfeld winnen. Van 0-300 km/u doet de Regera in 10.9 seconden, de Chiron in 13.6 seconden.

Audiosysteem voorzien van diamanten
Voor een kristalheldere sound. No kidding. Hoe harder het membraan van de de speaker is, hoe helderder en scherper het geproduceerde geluid zal zijn. In iedere speaker zit dus gewoon een freakin’ enkel-karaats diamant. Niet slecht.

Goedkopere banden dan de Veyron
En dat scheelt. Een setje banden voor je Veyron kost je al snel 20.000 euro. De Chiron is wat vriendelijker in de prijs en heeft bovendien het bandenwissel-proces vergemakkelijkt.

Kapstok
Achter de voorstoelen kun je nu ook de Italiaans geweven overhemden of colberts kwijt, want er is nu een hangertje verkrijgbaar achter de voorstoelen. Dat was echt het enige punt waarop ik bij de Veyron struikelde. Echt een pluspunt. Mocht je trouwens geen tijd hebben gehad om je shirt in de droger te doen, neem ‘m nat mee in de Bugatti en doe bij 420 km/u even de raampjes (een klein beetje) open. Zo droog.



95 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wat een geil ding. Slijm.
Zoals velen onder ons wachten wij vol verwachting op een sprintje tussen deze Volkswagen en de Regera en een test om het comfort te vergelijken, ben benieuwd!
Ik ben ook benieuwd of de Regera zijn koppel op de grond krijgt, als de Regera is wat men belooft, is deze Volkswagen Chiron toch een beetje voorbijsgestreefd, neen?
@Volvo_440_turbo: Ik vind de Regera de Chiron bij voorbaat al voorbijgestreefd.
@Volvo_440_turbo: daar ben ik vooral benieuwd naar, hoe kun je zoveel vermogen alleen op de achterwielen kwijt. Als je aan gas geven denkt in de Regera kun je volgens mij al naar de Quickfit.
@hummer95: Volgens mij is de helft al genoeg voor wheel spin op alle 4 de wielen. De Regera gebruikt voor de eerste acceleratie alleen de electro motoren, dus dan is er nog maar iets van 700 pk op de wielen beschikbaar. Voor de rest is het natuurlijk allemaal traction control. Pas op het moment dat ze hard genoeg rijden gaat het volle vermogen er op. Denk dat je bij beide dan al ruim over de 100 km/h bent ;)
@Volvo_440_turbo: Regera vind ik knapper: veel kleiner bedrijf, veel minder budget, en dan gewoon 4 hydraulische deuren, en een single drive versnellingsbak? Plus elektrisch kunnen rijden, terwijl VAG niet verder komt dan nog meer gewicht en een paar versnellingen erbij.
En dat met een miljarden budget en vele honderden medewerkers?

Meer bewondering voor mensen als Pagani en Von Koenigsegg, erg knap wat ze doen met beperkte middelen
@fit4fun: Maar die dips kan je pas aan Koen geven op het moment iemand die Regera ook echt heeft en na een km of 10000 nog niet stil staat.
@gregorius: De auto’s waarin Koenigsegg test hebben veel meer gelopen dan die 10k, dat zit wel snor denk ik.
@fit4fun: De acceleratie vanuit stilstand is bij de chiron erg indrukwekkend en erg lastig om daarbij de boel heel te houden. Een hoge top kan iedereen halen.

Ik vind het erg indrukwekkend wat ze daar in het noorden doen. Maar het filmpje van shmee150 heeft voor mij een hoop antwoorden gegeven. Het moeilijkste is om die auto van zijn plek te krijgen. Met awd had dat veel sneller gekund maar daar hebben ze niet voor gekozen.
@Volvo_440_turbo: Dat is nou precies het verschil tussen Bugatti en Koenigsegg.
Je zegt “als de Regera is wat men belooft” Dus het moet zijn naam NOG waar gaan maken, niet alles maar veel dingen bij K’egg zijn theoretisch bewezen dus op papier en veelal nog niet in de praktijk vastgesteld.

Bij Bugatti doen ze daar niet aan, ze bouwen een auto, testen deze vervolgens en bewijzen wat erop papier stond. Kwam er een auto in de buurt van de Veyron, ging de Veyron naar de garage voor een paar upgrades. En bam daar ging die weer en had de Veyron weer een nieuw record. Oftewel geen woorden maar daden bij Bugatti.

En leuk he dat uitgerekend Volkswagen de snelste auto bouwt ;)
@michaelcorleone: niet vergeten dat volkswagen zo slim is geweest de enige goede weg te bouwen waar ze het kunnen testen. En deze verhuren ze uiteraard niet…
De regera!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt en ja-
384.000 km is ietsje meer dan van Amsterdam naar Limburg…
@mercedesclk350: joh, wellicht is het een geintje…
@autoblogger: wellicht vind ik het een interessant artikel en was het een foutje.
@mercedesclk350: eerder Amsterdam naar Parijs..


En dat zo’n 800x
@bierbuik: PLUS MINUS 10 rondjes aarde
@mercedesclk350: Volgens mij is het zo ver als van de aarde naar de maan.
Airbags door koolstofvezel laten exploderen?

Fijn gevoel, denk ik, zo’n carbon(?) dashboard wat in je gezicht explodeert :P
@joostm91: Lekker je hele gezicht vol met koolstofvezelsplinters, en die kriebelen kan ik je vertellen..
@motoragent: Dat kriebelen is trouwens wel het laatste waar je je zorgen om maakt als je je Chiron in de puinpoeier rijdt, maar toch…
via Android app
Deze auto slaat echt helemaal nergens op. Weer zon club waar je bij kan horen als bezitter met een leine piemel. (Waarom.zou je anders zon auto willen??: Al met al heb ik meer respect voor koningegg dan deze veyron 2.0.
@smoothoperator: Ik zou best een kleine piemel willen hebben in ruil voor een Chiron…
@Pallas: Dat is wel een beetje afhankelijk van het referentie kader. Klein voor een Afrikaan of klein voor een Japanner kan nog wel een aardig verschil opleveren.
@kilum: Ik ben een trotse viking…
@kilum:
Je vergelijkt ze regelmatig? ;-)
@pallas: ik ook hoor :€
@Pallas:
Ik heb het geprobeerd. Goed advies? Helpt voor geen meter!
@smoothoperator:

Ik ben van mening dat je het 100% verkeerd inschat.

Als je zo puissant rijk bent is dit juist weer een probleem erbij, naast je zeewaardig superjacht,(waar je nauwelijks een week per jaar aan boord doorbrengt maar de bemanning wel ieder dag biefstuk eet op jouw kosten), je appartement op 5th Avenue in New York, terwijl je een pesthekel aan New York hebt, je huis in Kensington In London, waar je vrouw en schoonmoeder (dat spook) vaak zitten om jouw geld er bij Harrods doorheen te jagen en jij nooit zelf in alle rust voor een mooie klassieker kunt shoppen want die vrouwen he, je LearJet die op het vliegveld staat te roesten en wederom een bemanning die nu constant lazarus is, als jij wilt dat ze je naar je bescheiden huisje op Sardinië moeten vliegen.
Weet je, je wou dat je gewoon nog een bord erwtensoep in je voormalige Oost Groningse geboorteplaats kon nuttigen bij Mam

Want, zo simpel was je leven ooit.
via Android app
@desjonnies: thug life.. serious struggles ik had dit onderschat…
@desjonnies: ware rijkdom zit niet in geld. De meeste mensen komen er pas achter als hun leven bijna voorbij is, sommigen zien dat nooit in.
@desjonnies: De mensen met de duurste sportwagens hebben de minste tijd om erin te rijden…..
@kwakmare:
Ik vrees dat je nog niet helemaal weet wie “die mensen met de duurste sportwagens” zijn. Het meest waarschijnlijke lijkt me dat het mensen zijn die het al zo ver geschopt hebben, dat ze voor elk klusje wel hun mannetje (of vrouwtje ;-) ) hebben. Waarom dacht je dat hun iPhone-rekening zo torenhoog was?
@desjonnies:
Kijk! Zo ken ik je weer! De spijker op z’n kop en héérlijk verwoord!
Als niets meer aantrekkelijk of begerenswaardig is, moet je toch iets bijzonders doen om “het leven” weer interessant te maken, nietwaar?
Zoals de “vreselijk moeilijke” keuze tussen een Chiron en een “Koen” of “Kön”-Agera!
“Man! Doe ziet zo moeilijk! Da’s toch ’n aalmoes, waarmee je ’n straatmuzikant blij maakt!” Koop ze allebei! Gewoon voor erbij! Haha!
Één heftig probleempje: Je kunt ze niet zelf tegelijk tegen elkaar uittesten om er achter te komen welke nou met dezelfde chauffeur achter het stuur (jijzelf! haha!) het snelste op de 400 zit! Da’s wel heftige shit,hè? Kan ik ondanks m’n geld toch niet alles hebben! Ach ja, nobody is perfect zullen we maar zeggen! Oftewel: Elk huisje heeft zijn kruisje.
@desjonnies: Autoblog, geef deze reaguurder een eigen column alstublieft?
Een Hifi-systeem met één enkelkaraats diamiant…

Dat kan maar één ding betekenen…

Er zit een platenspeler in!!!

Vind de Chiron nu al de coolste auto ever!
Heeft iemand een idee hoe de 2 stage turbocharging werkt?
@crew: vaak met een grotere en een kleinere turbo, kleine turbo voor lage toerentallen en grote voor de grote toerentallen, zoek twin-scroll turbo op op google voor meer info
@niekie1999: klopt deels, alleen refereer je nu naar biturbo (Kleine plus grote turbo, die elkaar aflossen). twinscroll is weer iets anders en heeft te maken dat uitlaatgassen via 2 kanten langs het schoepenwiel van 1 turbo worden geleid.

Twincharging werkt met wel met twee turbo’s, waarbij de tweede turbo de al opgebouwde druk van de eerste turbo beter verhoogd.
@dondeboer: ja inderdaad je hebt gelijk. Mijn fout…
@crew: zou het niet gewoon een andere naam zijn voor een twinscroll turbo, zoals op de A45 AMG?
@crew: of ze gebruiken twin scroll turbo’s, dat zijn 2 turbo’s in 1 als het simpel zegt. Dus de snelle spoel van een kleine turbo en de top end power van een grotere turbo. Dan heb je nog twin turbo of biturbo de Veyron heeft er 4 maar Bmw gebruikt een hele kleine turbo voor de lage toeren en een grote er naast voor meer blaaskracht. Dat kan het zijn maar dan niet mer 2 maar 4 turbo’s. Twin charge is vaak een turbo met een supercharger gecombineerd waarbij de supercharger de functie heeft van de kleine turbo in boven beschreven bmw concept. er zijn veel combinatie mogelijk zeker in het geval van de chiron en de Veyron omdat ze 4 units gebruiken. Zoals 2 kleine en 2 grote turbo’s. Of 2 twinscrolls en 2 hele grote slakken. Ik heb geen idee wat ze gebruiken maar een technisch hoogstandje is het zeker.

Tikfouten voorbehouden, mijn telefoon is aan het overlijden.
De Veyron vind ik echt een waanzinnige auto. Lastig om daar overheen te gaan. Helaas is dat ook niet gelukt met de Chiron. Onsje meer van het zelfde eigenlijk, terwijl de Koenigsegg Regera echt van bijzondere nieuwe technieken gebruik maakt en naar mijn mening veel meer een overtreffende stap is. Jammer.
@pomoek:
Zeker geen nieuwe techniek, wel voor het eerst zo toegepast in een auto.
In feite zijn alle versnellingen exclusief het hoogste verzet verwijderd. Dat er geen versnellingsbak in zit, is dan ook niet helemaal waar, er zitten wel degelijk tandwielen in om de overbrenging van krukas naar wielen te vertragen (rotaties/minuut).
Om toch van z’n plaats te komen met zo’n lang verzet, doen de electromotoren het meeste werk op lagere snelheden (onder de ~50km/u zelfs al het werk). Tenslotte is er een hydrolische koppeling (bekend uit o.a. scheepvaart) om motor en aandrijfassen met bovengenoemde ratio te verbinden.
Met andere woorden, die volledige 1500pk en 2000Nm komen pas richting topsnelheid vrij.

Iets realistcher gesteld, vrijwel geen enkele koper gaat alle pk’s ooit meemaken.
@macready: Je hebt natuurlijk gelijk, ik stel het iets te zwart wit.
@pomoek: Mag het een onsje meer zijn? Van 1001pk naar 1500pk. Natuurlijk is deze wagen een doorontwikkeling met een nieuwe naam (doen andere kleine dure fabrikanten Pagani en Koenigsegg ook). Maar de Chiron is aanzienlijk verder doorontwikkeld dan ik verwacht had.
@mashell: Wat de Veyron zo speciaal maakt naar mijn mening is dat extreme comfort en sportiviteit werden gecombineerd in een auto die ook nog (steeds?) het wereld record heeft voor snelste productie auto. Met de Veyron werden grenzen verlegt. Inmiddels zijn er meerdere fabrikanten die dit kunstje kunnen, en ik had gehoopt dat Bugatti in 2016 met een auto zou komen die wederom een onwaarschijnlijke prestatie zou blijken te zijn. dat is de Chiron wat mij betreft niet.
Elf dingen die me geen bal interesseren. Ik zie een Veyron facelift met nog meer zinloos vermogen.
Veel negatieve geluiden over de Chiron, jammer. Want het is wel degelijk een bijzonder indrukwekkend apparaat. Ik zelf heb er totaal niets mee, maar het is ten opzichte van de Veyron een enorme verbetering. De Chiron schijnt een behoorlijk stuk lichter en wendbaarder te zijn, iets wat zeer welkom is.

De Regera is inderdaad een meesterwerkje, maar wel een meesterwerkje van een kleine fabrikant. En dat is helemaal niet erg, maar de Chiron is natuurlijk wel even wat anders. Alleen het interieur al, dat is bijzonder fraai in elkaar gezet bij de Bugatti. De Regera is netjes, maar een beetje kaal en saai. Daarbij is de Chiron een veel makkelijkere auto om elke dag te gebruiken én is in staat extreme prestaties te leveren.

De Koenigsegg is de artestieke uitdager, Bugatti is de ultieme allrounder. Beide zijn een prestatie van formaat. Laten we blij zijn dat dit soort auto’s nog gemaakt gaan worden :-D
@willeme: De Regera is ook zeker makkelijk en comfortabel te gebruiken elke dag. Te zien in dit filmpje.
@rynnus: Ik wacht wel even totdat Chris Harris of Evo er mee gereden heeft. 32 minuten Schmee is mij te veel, kan die man bijzonder lastig verdragen ;-).

Maar de dagelijkse bruikbaarheid van zijn Bugatti ligt denk ik wel een paar niveautjes hoger.
@willeme: stond in de vergelijking tussen Veyron en Chiron niet dat de Chiron juist zwaarder is?
@beefcake: Klopt, ik bedoelde ‘lichtvoetiger’. Deze Bug schijnt ook bochten te kunnen nemen ;-)
@willeme: eehm, de chiron is juist 100 kg zwaarder dan de veyron…
@agera: Bedoelde lichtvoetiger. Excuus.
@willeme: Hoef er niets aan toe te voegen, helemaal ermee eens :)
De Chiron verdient alle lof.
@willeme: precies. Ik wacht geduldig op de eerste test in top gear.
@willeme: helemaal mee eens! Vind de Chiron ook nog eens mooier ook.
Ik begin al Chironmoe te worden…
@toyotafortuner: slaap lekker.
@rynnus
Een airbag explodeert altijd. En om een airbag door koolstofvezel te laten komen is geen moeilijker kunstje als door gewoon hard kunststof. Er zit namelijk een laserlijn, “Sollbruchstelle” zoals de Duitsers dat zo mooi noemen; een voorgedefinieerde breuklijn in de achterkant van het betreffende paneel.
@tweetyv6: Ok, maar is het vanwege de weefstructuur niet veel complexer om hier doorheen te jagen met een airbag?
@rynnus: Nee. De laserlijn, die bij gewoon kunststof sowieso al maar enkel micrometers onder het zichtbare oppervlak ligt, zal zo diep liggen dat ook de laatste vezelstreng beschadigd is. Is een koolstofvezelstreng eenmaal beschadigd, is de stekte significant minder.

Wat het echter wel verraderlijker maakt is de scherpte van de scheurrand van CF
Die kan de ontplooiende airbag letterlijk opensnijden.
@rynnus: Een interessante vraag. Ik denk eerlijk gezegd dat ze hierbij heel dun voorgesneden carbon gebruiken. Aangezien het stuur, dashboard en alle andere plekken waar airbags zitten natuurlijk niet bijdragen aan carrosserie stevigheid. Dit is toch de carbon badkuip waar je zelf in zit.
@kilum: De ‘Scheurlijn’ in de bestuurdersairbag kun je goed zien. Dat is namelijk de naad van de 2 lederen panelen.
De passagiersairbag zit boven het dashboardkastje. Aangezien dit deel van het dashboard volledig met leer bekleed is, zal het onderliggende kunststof, of het nou CF is of een andere kunststof, volledig geperforeerd zijn en zal er nog een snijlijn in het leer zitten. Deze wordt normaal gesproken mechanisch m.b.v. een stans aangebracht.
@tweetyv6: Ik weet niet of die in het koolstofvezel zit. Ongetwijfeld is de laserlijn vervangen door op die plek geen kruisende weefsels te leggen maar ze enkel in één richting te hebben. Daardoor zijn ze gemakkelijk te splijten.
Ik zit nog steeds bij die 0-300-tijd van de Koeni. Ik ben opgegroeid in een tijd dat je je niet hoefde te schamen als je hot hatch die tijd nodig had om de 100 te bereiken…
@beefcake: nu nog een plek vinden waar je van 0 naar 300 kan :-)
@fit4fun: de duitse autobahn!
@fit4fun: in Nederland op een 1e paasochtend. Maar ook gewoon snachts hoor.
Gefacelifte Veyron, maar dan nog zwaarder en 2 x zo duur. Moet je toch een geflipte DJ zijn wil je daar in trappen :-)
Naar mijn mening zoveel gaver en mooier dan een Koenigsegg.

De Veyron was wel een zeer geslaagd project, omdat die zo duur was (onderhoud, banden etc.) werd het zelfs voor de superrijken een zeer dure investering.

Luxe, comfortabel, zo snel als een magneettrein, alles wat je zoekt is in deze auto samengekomen, de ultieme auto vind ik. Jammer dat die extreem duur is in onderhoud, anders zou de Chiron dagelijks perfect inzetbaar zijn.

Met de Chiron rijdt je zonder problemen van Amsterdam naar Zuid-Spanje en je stapt op dezelfde manier uit als hoe je bent ingestapt ;)
Sluit de snelwegen af en het lijkt mij veel leuker om met de Chiron te gaan dan dat ik de vliegtuig neem.
@michaelcorleone: “alles wat je zoekt is in deze auto samengekomen, de ultieme auto vind ik.”

De kopers waren moeilijk te overtuigen en niet vanwege het geld… Wat ontbreekt is datgene wat een auto tot een legende maakt. Geen racing pedigree, te weinig sensatie vooral extreem snel en door iedere lullo hard te rijden.. Niet mooi genoeg, niet exclusief genoeg, niet wat kopers in deze prijsklasse kopen.

De egg is niet zo allround, so what? Welke aardappel gaat 2000km met zo’n auto rijden? Eigenaren hebben wel iets beters te doen met hun tijd. Feitelijk ben je met een Amg S-klasse net zo snel en nog comfortabeler over die afstand. Of je pakt je eigen jet… Sneller en dan kun je weer champagne gaan lurken of achter gold diggers aan jagen in Monaco..

Dit moet Of een object zijn dat lust/begeerte/hebberigheid opwekt OF een rijdende Russische roulette oid dan scoor je kopers en wordt je een legende. Dit is een patsers speeltje: niet bloedmooi, nergens echt het beste in, niet hyper exclusief, niet spannend genoeg…
@w0o0dy: Ik heb het dan wel over de categorie super/hypercars, vandaar dat het mijn ultieme hypercar is.

Niet dat je het gaat doen een grote afstand afleggen maar het feit dat het zou kunnen is al een mooie gedachte. Je vergelijkt een S-Klasse AMG met deze, maar je zou een LaF, P1 of een Regera ermee moeten vergelijken. Daarmee ga je geen grote afstand afleggen lukt je ook niet, maar met de Chiron zou dat heel goed kunnen. Een v/d sterke punten van de Chiron.

Net zoals jou laatste alinea jou mening is, is mijn mening anders.
@w0o0dy: Dat was ook al het probleem met de vorige Veyron.
Mijn oude CEO die was uitgekocht, wilde een Veyron kopen. Vond het niks. Heeft toen een Murcielago SV gekocht. (volgens mij is de auto wel eens bij AB voorbij gekomen).
Maar goed, heb de beste man ook al 6 jaar niet meer gesproken. Was een aardige en normale gast die goede dingen met z’n geld wilde gaan doen.
Heeft die ook achterstoelen dan?
Zijn er handige fotosjoppers hiero?
Ik heb namelijk een ideetje voor een kleurencombi op dit ding. En aangezien ik niet kan fotosjoppen laat staan zo’n ding kan betalen, maar een oproepje ;-)

Dus: de achterzijde zalmroze en de voorzijde maagdelijk wit. Lijkt me helemaal geweldig op dit ding…
@Rob:
RAL-3014 moet ik ongeveer hebben, „oud-roze” blijkbaar…..
Dik hoor. Het blijft toch wel een geniaal ding. Rete snel, maar uber comfortabel.
@dutchdriftking: http://www.topgear.nl/uitgelicht/bugatti-veyron-afscheid-op-route-66-test-uitgelicht/

Rete gaaf toch de Route 66 rijden met een Veyron ;) Nu een nieuwe grotere uitdaging voor de Chiron.
Kan ook genoeg redenen bedenken om ‘m niet te kopen….
Wat is er anders aan de banden vergeleken de Veyron dan? Dacht dat ze zo duur waren door de extreme snelheid en kracht die ze aan moeten kunnen. Maar dat heeft de Chiron ook nodig. Iemand?
@mikkeloentje: waarschijnlijk hebben de veyron eigenaren de het pioneerswerk betaald en is de techniek dooronwikkeld en word dan vanzelf goedkoper
Uhm, Saab had toch al de twin scroll turbo
12. De chiron is minder lelijk dan de Veyron.
13. Het blijft nog steeds om enkel te pronken met je geld en te zeggen dat je over 1000pk hebt
Nu is’t genoeg. Ik ga naar Dubai en verkoop mijn vrouw aan een oliesjeik voor zo’n auto.
@driftkicker:
Ik denk dat een oliesjeik uit Dubai, zelf met z’n exoot rondrijdend in Londen, Marbella of Monaco, je voor je ex nooit zo’n bedrag gaat betalen. Mogelijk zoek je de QP à raison van € 9.000,- eens op. Wil niet onsympathiek zijn tov van je ex, maar voor één nachie? Rijd je toch daarna in ’n Maser!
Best wel duur voor een facelift.
Die 60.000 liter, is dat voor of na de turbo?
Afgelopen zaterdag erg fijne dag op de Salon. Het was wel fokking druk maar ja dat heb je er voor over als je autogek bent.
Ik kwam eerst niet eens in de buurt van de Chiron omdat IEDEREEN er omheen stond, wat een chaos, zelfs beveiliging moest een beetje de boel in toom houden.
Echter, naast de stand had met een souverniershop ingericht waar allerhande lekkers te koop was , ook voor de gewone man. De twee gasten die er werkten waren echt tof, ik had een Bugatti shirt gekocht maar ze moesten een andere maat halen(XXXL ;p) terwijl ik moest wachten kreeg ik een colaatje te drinken van ze omdat het er zo enorm warm was en ik zweete aan alle kanten.
Bij elkaar was ik er een half uur en kwam mijn shirt vanuit de voorraadtruck. Na nog een flesje water van hen vroeg ik of ik heel toevallig nog een kans had om de Chiron van dichtbij mocht zien.
“als je even wacht” “die chinezen die er nu lopen zijn customers” als die weg zijn neem ik je mee naar de achterzijde en mag je wel even op de stand. Ik dacht eerst; yeah sure!
Paar minuten en tig foto’s later verliet ik inclusief gemaakte selfie met Chiron en een brochure van de Chiron weer de Bugatti stand. Ook nog even de projektleider gesproken. Het zijn echt aardige tech-gasten.(net zoals Christian von Koenigsegg overigens)
Mijn dag was goed. De brochure, daar is al 50 euro op geboden inmiddels.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).