• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De allereerste Alfa Romeo gaat onder de hamer

Auteur: Author, gepost 21 oktober 2017 om 12:04 – 23 Reacties

Afbeelding De allereerste Alfa Romeo gaat onder de hamerAfbeelding De allereerste Alfa Romeo gaat onder de hamerAfbeelding De allereerste Alfa Romeo gaat onder de hamerAfbeelding De allereerste Alfa Romeo gaat onder de hamerAfbeelding De allereerste Alfa Romeo gaat onder de hamerAfbeelding De allereerste Alfa Romeo gaat onder de hamerAfbeelding De allereerste Alfa Romeo gaat onder de hamerAfbeelding De allereerste Alfa Romeo gaat onder de hamer

De allereerste Alfa Romeo gaat onder de hamer
Alfisti wereldwijd kunnen de portemeknip tevoorschijn halen!

Deze Alfa Romeo G1 uit 1921 wordt geveild en het is een bijzonder beestje. De G1 is namelijk het eerste model van Alfa Romeo zoals wij het kennen. Daarvoor waren de Italianen ook al actief in de automotive, maar onder een andere bedrijfsnaam. De G1 is daarom met recht de allereerste Alfa Romeo.

Van de G1 werden 52 exemplaren gebouwd en gek genoeg is de auto op de foto’s het enige volledige exemplaar dat nog bestaat. Het gaat om chassisnummer 6018 dat in eerste instantie naar Australië werd verscheept. Vele jaren en een paar restauraties later gaat de G1 onder de hamer, men verwacht dat dit exemplaar ongeveer 1,5 miljoen USD oplevert.

Alfa

Onder de kap van deze beauty ligt een 6,3 liter zescilinder met ruim 70 pk en bijna 300 Nm aan koppel. De topsnelheid van de G1 bedraagt ongeveer 140 km/u en in 1921 kostte dit ding nieuw 850 pond! De eerste eigenaar verstopte de auto na een faillissement trouwens in een schuur. De Alfa werd ontdekt door een lokale boer die de auto gebruikte om z’n vee bijeen te drijven. Jep, dat lees je goed.

Dat ging een beetje mis en de Alfa werd om een boom gevouwen. De motor werd daarna uit de auto gehaald en gebruikt om een waterpomp aan te drijven. Over heiligschennis gesproken! Vervolgens ontdekte een ware Alfist het apparaat en werd de G1 volledig gerepareerd en gerestaureerd.

UPDATE: Meer weten over de auto en wat hij uiteindelijk heeft opgebracht? Klik hier.

Ook interessant!

  • Alfa Romeo gaat kneiterhete EV's bouwen
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, Klassiekers, rood, veiling

Vorig bericht: « De fittie tussen Tesla en Consumer Reports gaat dóór
Volgend bericht: Dit vindt RIC van Max’ contractverlenging »

Lees Interacties

Reacties

  1. allesmetturbo zegt

    21 oktober 2017 om 12:09

    Gaaf!

    300Nm, best wel veel!

    Login om te reageren
  2. trustmeiamanengineer zegt

    21 oktober 2017 om 12:14

    Gaaf ding!
    Maar er is eigenlijk maar een plek waar deze G1 mag belanden; het Museo Storico Alfa Romeo.
    En niet bij een of andere rijke knakker in de kelder tussen allerlei andere speciale wagens die nooit meer mogen rijden…

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      21 oktober 2017 om 12:52

      @trustmeiamanengineer:
      Nee, bij mij in een hoekje van de woon kamer, de poes zal er in slapen en mijn vrouw zal bij me weg willen.
      win-win !

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        21 oktober 2017 om 13:31

        @desjonnies: heb jij nog een hoekje vrij of maak je er dan gewoon ruimte voor?

        Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      21 oktober 2017 om 12:55

      @trustmeiamanengineer: In het museum gaan ze natuurlijk wel rijden met zo’n ding.

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        21 oktober 2017 om 13:22

        @viezefreddyw: Niet in het museum nee.. Maar Alfa haalt regelmatig oudjes van stal om mee te (laten) rijden.

        Login om te reageren
      • tweetyv6 zegt

        22 oktober 2017 om 12:44

        @viezefreddyw:
        Ja.
        Het Museo Storico Alfa Romeo leent regelmatig auto’s van het museum uit om deel te nemen aan b.v. de Mille Miglia, Gran Premio Nuvolari en is aanwezig met rijdende auto’s op b.v. Goodwood Festival of Speed en de Schloss Dyck Classic Days

        Login om te reageren
  3. rufctr01 zegt

    21 oktober 2017 om 12:19

    En gelukkig niet tot in perfectie gerestaureerd. Er zitten gebruikssporen op, dit maakt de auto mooier.

    Login om te reageren
  4. granlusso zegt

    21 oktober 2017 om 12:20

    300Nm, best veel voor die tijd!

    En 850 dollar was niet echt duur, dat is vergelijkbaar met 10.000 euro nu ofzo?

    Login om te reageren
    • timruesen zegt

      21 oktober 2017 om 13:51

      @granlusso: het was 850 pond, ik was ook wel benieuwd naar de huidige prijs. In 1921 was de index 23,1 en in 2005 was de index 757,3 voor de pond. Dat komt neer dat de prijs in 2005 rond de 28000 pond zou kosten, nu zou het ongetwijfeld rond de 29/30000 pond zijn

      Login om te reageren
      • danmar zegt

        21 oktober 2017 om 21:54

        @timruesen: Iets meer. Het zou nu 67660,- pound zijn. Zie http://inflation.stephenmorley.org/

        Login om te reageren
  5. kenner zegt

    21 oktober 2017 om 12:25

    Heel bijzonder, een Alfa ouder dan 10 jaar die niet roest. Ik bied 25 euro.

    Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      21 oktober 2017 om 12:26

      @kenner: Ha ha, u bent een echte kenner zo te zien…

      Login om te reageren
      • kenner zegt

        21 oktober 2017 om 12:34

        @trustmeiamanengineer: kennelijk wist je niet deze grap er aan zat te komen

        Login om te reageren
        • fmgarcia zegt

          21 oktober 2017 om 12:45

          @kenner: Die grap is wel ouder dan deze Alfa zelf.

          Login om te reageren
      • Jochen zegt

        21 oktober 2017 om 12:55

        @trustmeiamanengineer: mooie dubbele laag ??

        Login om te reageren
  6. sleepyj zegt

    21 oktober 2017 om 12:25

    Het verhaal erbij is echt gaaf. Benieuwd welk bedrag ervoor betaalt gaat worden

    Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    21 oktober 2017 om 13:01

    Uiteraard dreef die boer er zijn vee mee bij elkaar, het was toen gewoon een oud hok, achterhaald door de tijd en je kocht beter een A Ford of iets van een Lancia Augusta in de dertiger jaren, die waren beter, comfortabeler, moderner en zuiniger, dit was een oud barrel.
    En gelukkig dat ze die motor nog als aandrijving voor die waterpomp hebben gebruikt anders was’ie roemloos met de oud ijzerboer meegegaan !
    Voor de sentimentalisten onder ons : Het leven van een WRC rallywagen is niet heel veel anders ze worden gebouwd voor gravel of tarmac, er wordt door een fabrieksteam een wedstrijd of twee, hooguit drie mee gereden en daarna als ze het overleefd hebben ingezet als verkenner of verkocht aan een privateer die er nog een paar jaar op lost raust met zo’n ding.

    Login om te reageren
  8. Jorrit zegt

    21 oktober 2017 om 13:13

    *pakt zijn “portemeknip” tevoorschijn*

    Login om te reageren
  9. maferick74 zegt

    21 oktober 2017 om 13:30

    1.5 miljoen, valt best mee voor een eerste auto waarvan er nog maar 1tje van is. En vooral omdat roest vaak sneller aanwezig was dan dat je Alfa romeo kon spellen.

    Login om te reageren
    • posthumus zegt

      21 oktober 2017 om 14:22

      @maferick74: Ja inderdaad, want in de jaren ‘20 werkte die gekke Italianen al met goedkoop Russisch staal dat dagenlang buiten de fabriekshallen in de zeelucht stond te wachten tot die Zuiderlingen weer eens klaar waren met staken. Je zit er slechts 50 jaar naast ;)

      Login om te reageren
  10. hans75 zegt

    21 oktober 2017 om 14:33

    en niemand die zich realiseert dat 70pk…destijds vergelijkbaar is met 700pk nu?
    dit was destijds een supercar.. een benz uit 1921 had maximaal 30ps…

    Login om te reageren
  11. ibssr zegt

    21 oktober 2017 om 15:42

    Mogelijk cadeau tip voor Sergio Marchionne. Lijkt mij een mooie bestemming van zijn bonus van dit jaar.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North