• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het leven van Alfa Romeo’s eerste sportwagen is een klap geld waard

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 24 januari 2018 om 13:03 – 14 Reacties

Afbeelding Het leven van Alfa Romeo’s eerste sportwagen is een klap geld waardAfbeelding Het leven van Alfa Romeo’s eerste sportwagen is een klap geld waardAfbeelding Het leven van Alfa Romeo’s eerste sportwagen is een klap geld waardAfbeelding Het leven van Alfa Romeo’s eerste sportwagen is een klap geld waardAfbeelding Het leven van Alfa Romeo’s eerste sportwagen is een klap geld waardAfbeelding Het leven van Alfa Romeo’s eerste sportwagen is een klap geld waardAfbeelding Het leven van Alfa Romeo’s eerste sportwagen is een klap geld waardAfbeelding Het leven van Alfa Romeo’s eerste sportwagen is een klap geld waard

Het leven van Alfa Romeo's oudste sportwagen is geld waard
Het beestje heeft een schitterende tijd achter de rug.

Niet lang nadat A.L.F.A. het levenslicht zag, doken ze de wereld van autosport in. De equipe bleek al snel goed mee te kunnen doen aan de top en zag met talenten als Enzo Ferrari achter het stuur tegelijkertijd wat grote namen passeren. Omdat zichzelf naast de autosport ook op de straten te kunnen vertegenwoordigen, ontwikkelde het enkele jaren later hun eerste voertuig voor de menigte: de G1.

Deze fraaie vertoning, die we een aantal maanden geleden behandelden, verscheen voor het eerst in 1921 en werd tot 1923 gebouwd. Heel hoog lag de werkdruk echter niet, want in totaal produceerde Alfa Romeo (de naam A.L.F.A. werd vrij snel aangepast) slechts 52 stuks, inclusief twee prototypes. De auto’s bevonden zich destijds in dezelfde klasse als Rolls-Royce en hadden hierom dezelfde klantenbasis. De G1 die afgelopen weekend geveild is door RM Sotheby’s is naar verluidt de enige overgebleven auto uit deze reeks.

De G1 werd aangedreven door een 6,3-liter zes-in-lijnmotor, die volgens de verhalen deels is ontworpen met hulp en feedback van—daar is ‘ie weer—Enzo Ferrari. Zoals bekend van historische motorblokken zijn ze niets in vergelijking met de motoren van tegenwoordig. In het geval van de G1 betekent dit dat de zescilinder slechts 71 pk produceerde, al perste hij er aan de andere kant een meer dan respectabele 290 Nm aan koppel uit. De topsnelheid lag hiermee rond de 140 km/u, behoorlijk vlot voor zijn tijd.

Hoewel de auto oorspronkelijk van voor de oorlog komt, heeft hij een buitengewoon hectisch leven meegemaakt ná de oorlog. Door het politieke en economische klimaat van een Europa in wederopbouw was er geen ruimte voor de bolides, en werden ze alle 50 naar Australië en Zuid-Afrika verscheept. Deze G1, met chassisnummer #6018, kwam nadat hij door een boer gevonden was in handen van een aantal Alfa Romeo enthousiastelingen, waarmee hij verzekerd was van een goede toekomst.

Vanaf de jaren ’60 wisselde de G1 meerdere malen van eigenaar, de een nog beter dan de ander. Zo ging hij van een prominente Australische zakenman, die de auto in zijn schuur te vondeling had laten liggen, naar die naarstig restaurerende enthousiastelingen, en van een kunsthandelaar en klassieke auto verzamelaar naar de Australische Alfa Romeo importeur. Daarnaast verscheen hij meermaals op concours en in museu, en deed hij in 2014 ook nog eens mee aan de Mille Miglia Storica.

In het proces om de auto zo origineel mogelijk te houden ging de kunsthandelaar waarschijnlijkt het verst. Onder zijn eigendom legde hij contact met Michelin en vroeg hij ze expliciet of ze voor hem bijpassend rubber wilde produceren dat gelijkwaardig was aan de banden die er decennia geleden onder hadden gelegen. 15 jaar later ging een van de volgende eigenaren op een gigantische toer rond Australië, waarna de G1 vervolgens weer werd verkocht aan een Californische verzamelaar.

Reden genoeg voor de volgende eigenaar om zijn aankoop, met zijn uiterst diverse en rijke historie, van boven tot onder te bedekken in lagen kwijl. Of hij laat hem netjes staan totdat hij weer meer geld waard wordt. Of dit alles ook gaat gebeuren blijft nog maar de vraag; de koper betaalde er afgelopen weekend 445.000 dollar voor, terwijl RM Sotheby’s enkele miljoenen had voorspeld.

Ook interessant!

  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6
  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, geld, Klassiekers, Mille-Miglia, veiling

Vorig bericht: « Rijke Instagrammer bestelt een héél speciale Koenigsegg Agera
Volgend bericht: Hyundai onthult prijzen voor de i30 Fastback »

Lees Interacties

Reacties

  1. escort77 zegt

    24 januari 2018 om 13:24

    Ik zeg het niet snel, en heb het ook niet in mijn binnenzak zitten, maar 445.000 dollar is toch een schijntje voor zo’n auto?

    Login om te reageren
    • mnmg zegt

      24 januari 2018 om 19:16

      @escort77: dit is onder kenners een discutabele auto. Anders was de waarde inderdaad veel hoger geweest.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        25 januari 2018 om 15:33

        @mnmg: vertel meer!

        Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    24 januari 2018 om 13:32

    Ik had een hoger bedrag verwacht dan 445.000 dollar. Wel een auto met een mooie geschiedenis!

    Login om te reageren
  3. simppa zegt

    24 januari 2018 om 13:44

    Wat een koopje. Of is het 445.000 bitcoin?

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      24 januari 2018 om 14:17

      @simppa: Laten we dat maar niet hopen.

      Login om te reageren
  4. berlinetta zegt

    24 januari 2018 om 13:50

    Ik krijg steeds vaker het idee dat die veilingshuizen maar lukraak een hoge prijs roepen die ervoor betaald gaat worden. Ze zitten er alleen erg vaak naast. Proberen ze zelf de bubbel in stand te houden?

    Login om te reageren
    • amauryg zegt

      24 januari 2018 om 14:07

      @berlinetta: Gezien hun opbrengst x % van de verkoopprijs van de wagen is zullen ze steeds proberen de prijs zo hoog mogelijk op te drijven lijkt me..

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        24 januari 2018 om 14:49

        @amauryg: Daar heb je ook gelijk in, maar ik vind het nogal vreemd om te zien hoe ver ze er vaak naast zitten. Komt niet heel professioneel over op mij.

        Login om te reageren
  5. mikje90 zegt

    24 januari 2018 om 14:35

    445.000 euro is echt geen geld voor dit mooie stukje geschiedenis.

    Login om te reageren
  6. cazzo046 zegt

    24 januari 2018 om 14:40

    Had m toch al gauw op het tienvoudige geschat…

    Login om te reageren
  7. barry355gtb zegt

    24 januari 2018 om 14:53

    ik ben ook wel teleurgesteld in de lage veilingsom, waarschijnlijk de verkoper plus het veilingshuis incluis. De historie van deze Alfa Romeo is uniek en dat is ook nog eens volledig aantoonbaar middels aanwezige documenten. Snap wel dat de verwachtingen hoger waren en daarom ook middels een “no-reserve prijs ” geveild. Tja, de koper heeft een werkelijk unieke auto voor een prikje gekocht.

    Login om te reageren
  8. hehe zegt

    24 januari 2018 om 19:01

    Een echte Alfa, met bijbehorende afschrijving.
    Zo denk je enkele miljoenen in handen te hebben en voor je het weet is hij nog maar 4,5 ton waard

    Login om te reageren
    • PAN zegt

      24 januari 2018 om 21:39

      @hehe: als echte alfist kan ik hier hard om lachen, Hehe

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North