Het leven van Alfa Romeo’s eerste sportwagen is een klap geld waard

Auteur: , 14 Reacties

Het beestje heeft een schitterende tijd achter de rug.

Niet lang nadat A.L.F.A. het levenslicht zag, doken ze de wereld van autosport in. De equipe bleek al snel goed mee te kunnen doen aan de top en zag met talenten als Enzo Ferrari achter het stuur tegelijkertijd wat grote namen passeren. Omdat zichzelf naast de autosport ook op de straten te kunnen vertegenwoordigen, ontwikkelde het enkele jaren later hun eerste voertuig voor de menigte: de G1.

Deze fraaie vertoning, die we een aantal maanden geleden behandelden, verscheen voor het eerst in 1921 en werd tot 1923 gebouwd. Heel hoog lag de werkdruk echter niet, want in totaal produceerde Alfa Romeo (de naam A.L.F.A. werd vrij snel aangepast) slechts 52 stuks, inclusief twee prototypes. De auto’s bevonden zich destijds in dezelfde klasse als Rolls-Royce en hadden hierom dezelfde klantenbasis. De G1 die afgelopen weekend geveild is door RM Sotheby’s is naar verluidt de enige overgebleven auto uit deze reeks.

De G1 werd aangedreven door een 6,3-liter zes-in-lijnmotor, die volgens de verhalen deels is ontworpen met hulp en feedback van—daar is ‘ie weer—Enzo Ferrari. Zoals bekend van historische motorblokken zijn ze niets in vergelijking met de motoren van tegenwoordig. In het geval van de G1 betekent dit dat de zescilinder slechts 71 pk produceerde, al perste hij er aan de andere kant een meer dan respectabele 290 Nm aan koppel uit. De topsnelheid lag hiermee rond de 140 km/u, behoorlijk vlot voor zijn tijd.

Hoewel de auto oorspronkelijk van voor de oorlog komt, heeft hij een buitengewoon hectisch leven meegemaakt ná de oorlog. Door het politieke en economische klimaat van een Europa in wederopbouw was er geen ruimte voor de bolides, en werden ze alle 50 naar Australië en Zuid-Afrika verscheept. Deze G1, met chassisnummer #6018, kwam nadat hij door een boer gevonden was in handen van een aantal Alfa Romeo enthousiastelingen, waarmee hij verzekerd was van een goede toekomst.

Vanaf de jaren ’60 wisselde de G1 meerdere malen van eigenaar, de een nog beter dan de ander. Zo ging hij van een prominente Australische zakenman, die de auto in zijn schuur te vondeling had laten liggen, naar die naarstig restaurerende enthousiastelingen, en van een kunsthandelaar en klassieke auto verzamelaar naar de Australische Alfa Romeo importeur. Daarnaast verscheen hij meermaals op concours en in museu, en deed hij in 2014 ook nog eens mee aan de Mille Miglia Storica.

In het proces om de auto zo origineel mogelijk te houden ging de kunsthandelaar waarschijnlijkt het verst. Onder zijn eigendom legde hij contact met Michelin en vroeg hij ze expliciet of ze voor hem bijpassend rubber wilde produceren dat gelijkwaardig was aan de banden die er decennia geleden onder hadden gelegen. 15 jaar later ging een van de volgende eigenaren op een gigantische toer rond Australië, waarna de G1 vervolgens weer werd verkocht aan een Californische verzamelaar.

Reden genoeg voor de volgende eigenaar om zijn aankoop, met zijn uiterst diverse en rijke historie, van boven tot onder te bedekken in lagen kwijl. Of hij laat hem netjes staan totdat hij weer meer geld waard wordt. Of dit alles ook gaat gebeuren blijft nog maar de vraag; de koper betaalde er afgelopen weekend 445.000 dollar voor, terwijl RM Sotheby’s enkele miljoenen had voorspeld.



14 reacties

Ik zeg het niet snel, en heb het ook niet in mijn binnenzak zitten, maar 445.000 dollar is toch een schijntje voor zo’n auto?
@escort77: dit is onder kenners een discutabele auto. Anders was de waarde inderdaad veel hoger geweest.
@mnmg: vertel meer!
Ik had een hoger bedrag verwacht dan 445.000 dollar. Wel een auto met een mooie geschiedenis!
Wat een koopje. Of is het 445.000 bitcoin?
@simppa: Laten we dat maar niet hopen.
Ik krijg steeds vaker het idee dat die veilingshuizen maar lukraak een hoge prijs roepen die ervoor betaald gaat worden. Ze zitten er alleen erg vaak naast. Proberen ze zelf de bubbel in stand te houden?
@berlinetta: Gezien hun opbrengst x % van de verkoopprijs van de wagen is zullen ze steeds proberen de prijs zo hoog mogelijk op te drijven lijkt me..
@amauryg: Daar heb je ook gelijk in, maar ik vind het nogal vreemd om te zien hoe ver ze er vaak naast zitten. Komt niet heel professioneel over op mij.
445.000 euro is echt geen geld voor dit mooie stukje geschiedenis.
Had m toch al gauw op het tienvoudige geschat…
ik ben ook wel teleurgesteld in de lage veilingsom, waarschijnlijk de verkoper plus het veilingshuis incluis. De historie van deze Alfa Romeo is uniek en dat is ook nog eens volledig aantoonbaar middels aanwezige documenten. Snap wel dat de verwachtingen hoger waren en daarom ook middels een “no-reserve prijs ” geveild. Tja, de koper heeft een werkelijk unieke auto voor een prikje gekocht.
Een echte Alfa, met bijbehorende afschrijving.
Zo denk je enkele miljoenen in handen te hebben en voor je het weet is hij nog maar 4,5 ton waard
@hehe: als echte alfist kan ik hier hard om lachen, Hehe

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).