
We nemen een duik in de verkopen, want wat zijn de best verkochte EV’s van 2021 tot nu toe?
Het is oktober. Dat betekent een paar dingen. We zijn bijvoorbeeld het laatste kwartaal ingegaan. En daardoor kunnen we terugblikken op de eerste drie kwartalen van dit jaar, want de verkoopcijfers tot en met september 2021 zijn binnen. In de laatste maanden kan er nog van alles gebeuren met betrekking tot de elektrische autoverkopen. Want, bijtelling. Nog even snel auto’s op kenteken jassen voordat 1 januari op de kalender staat.

In dit artikel nemen we de best verkochte EV’s van 2021 tot nu toe onder de loep. Wie staat er aan kop? En hoe zit het met de rest van deze top 15? In totaal zijn er tot en met september 2021 slechts 235.977 auto’s verkocht. Dat is inclusief benzine- en dieselauto’s. Een daling van 4,9 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2020 (248.206). Volgens BOVAG en RAI Vereniging zijn de dalende verkopen te wijten aan de aanhoudende chiptekorten in de industrie. Wachttijden lopen op, waardoor auto’s niet geleverd worden.

Van alle nieuwe auto’s in 2021 heeft 33,5 procent een hybride aandrijflijn. Een flink verschil met vorig jaar, toen betrof dit aantal 17 procent. Het marktaandeel voor volledig elektrische auto’s ligt op 12,7 procent. Een stijging van één procent in vergelijking met de eerste 9 maanden van 2020. In totaal zijn er dit jaar 29.861 elektrische auto’s geregistreerd ten opzichte van 28.785 tot en met september vorig jaar. Maar welke auto scoort het beste tot nu toe?
UPDATE VAN ONDERSTAANDE TABEL: de cijfers wat rommelig met in sommige gevallen PHEV’s die werden meegeteld. Bovendien ontbraken er een aantal auto’s.
Best verkochte EV’s van 2021 tot nu toe (jan t/m sept 2021)
- Kia (e)-Niro (3.650)*
- Skoda Enyaq (3.602)
- Ford Mustang Mach-E (2.252)
- Volkswagen ID.4 (1.993)
- Tesla Model 3 (1.482)
- BMW iX3 (1.351)
- Volvo XC40 (1.185)
- Renault ZOE (991)
- Nissan Leaf (917)
- Peugeot e-208 (815)
- Polestar 2 (775)
- Peugeot e-2008 (725)
- Mercedes EQA (694)
- MG ZS (605)
- Volkswagen ID.3 (575)
Veel Skoda Enyaq en VW’s id4 valt me op, doet VW AG wel goed…. en bijna net zoveel Taycans als Mazda’s… doen ze ook goed bij VW AG!😉👍
Die Enyaq verbaasd me wel, zie ik niet zoveel rijden. Z’n 2 volkswagen broertjes wel. Zie ook redelijk wat iX3’s rijden maar die is nog niet het hele jaar leverbaar zeker?
Klop, iX3 wordt pas sinds juni uitgeleverd. Ik zie er ook behoorlijk veel rijden (maar dat komt omdat ik er op zit te wachten ;-) De Skoda Enyaq zie ik in de randstad overigens zeer regelmatig.
@erce: Ik woon ook in de Randstad en inderdaad, je ziet ze best vaak. En elke keer weer, denk ik: godsamme, als dat de toekomst is… wat een horror…
@00carguy00: de iX3 is nog wel vooruitstrevend. Maar de 3 serie proberen ze echt hardhandig aan zijn einde te brengen.
Dan kunnen we toch wel stellen dat de ID.3 als “De Nieuwe Golf” best geflopt is. Althans, in Nederland.
@bernoulli: gek genoeg doet die het in de rest van EU wel erg goed
@bernoulli: In welk opzicht?
Inderdaad. Maar die gaat nog wel een eindspurtje doen dit jaar, veel uit voorraad leverbaar voor wie geen zin heeft in 2022 bijtelling.
@bernoulli: de nieuwe Golf is…. de Niro!
Nu is dit natuurlijk alleen Nederland, maar iedereen die beweert dat er niet ingelopen wordt op Tesla zit er inmiddels toch echt wel naast..
De Hyundai, Kia en de VW-groep zijn inmiddels lekker bezig en worden dus duidelijk als meer value voor money beschouwd. Ik verwacht dat Tesla nog wel terug komt met de model-Y zodra die vanuit Berlijn leverbaar wordt.. En Tesla heeft minder last van de chip problematiek.. De ID3 is niet helemaal geworden wat er van verwacht werd..
Voordeel van de traditionele autobouwers is ook dat je er gewoon om de hoek naartoe kan zoals gewend. En niet iets online bestellen en het dan later ergens in de haven ophalen.
@bernoulli: ik heb een paar jaar geleden mijn traditionele auto volledig online besteld via de portal van de leasemij, geen dealer aan te pas gekomen. Ook niet gemist overigens. Blijf me altijd verbazen hoe je als bestellende leaserijder een showroom in kunt lopen en er werkelijk niemand is die zijn hok uit komt om te vragen op welke manier hij zou kunnen helpen. Of je nu op dinsdag ochtend in pak binnen loopt of op zaterdag met een kleine versie van mij erbij.
Proefrit van max 30 min, en beginnen te lachen als je hem een weekend wilt hebben.
BMW, Audi, VW, MB allemaal hetzelfde verhaal. Om vervolgens bij de aflevering wel zo direct te zijn om voor de tevredenheid om een 10 te vragen en of ik hem wel in onderhoud bij hen wil brengen. Bij de eerste een 0 vergeten (en gepikeerd mij terug bellen!) en bij de tweede doet het service center van de leasemij prima werk 👌
Toen ik bij de leasemij dit relaas deed, was het antwoord heel simpel: meneer, wij hebben nagenoeg alle modellen rijden in de huur vloot dus regelen graag de proefrit voor u bij de volgende keer.
Dealers worden agenten, autonomie gaat snel foetsie.
Tijd voor een Lexus! Dan zul je een andere beleving hebben! Geen kwaliteitsissues, vriendelijke mensen en geen absurde tarieven… Helaas hebben ze nog geen concurrerende EV…
@goodvibrations: geen absurde tarieven..? Uurlonen liggen er net zo hoog en de onderdeelprijzen liggen vaak fors hoger (o.a. omdat er bijna geen aftermarket te krijgen is en veel uit Japan moet komen).. maar dat zie je ook bij Toyota, Mazda.
Een beetje beurt is niet duurder dan andere (premium) merken. En dat is met haal en breng service..
Dat die onderdelen duurder zijn heb ik nog niets van gemerkt.. want: er gaat nooit iets stuk.. slijt delen (remschijven etc.) zijn niet duurder.. Maar mocht je een andere bak of motor nodig hebben, die kosten ook niets omdat ze overal met een laag stof op de plank liggen…
@variomatic: Onderdelen mogen duurder zijn als ze langer meegaan…of koop je je schoenen ook altijd bij de primark?
Mijn ervaring met dealers is gelukkig heel anders.
@bischero: en terecht!!! Mijn vrouw mocht hier in België ook een firmawagen kiezen….schandalig welke kortingen er dan gegeven worden. Ga ik in dezelfde garage een wagen kopen mag ik minstens een paar duizend meer aftikken voor dezelfde wagen…(en dan praat ik nog niet over de stront en streken dat zulke mannen bijhebben, ga je voor een onderhoud bij MB en zit je te wachten staan ze daar tijdens hun uren en moet het snel gaan we ze zijn aan het “werk”)
Tja, fleet korting zit zo rond de 13/14% dat krijg je nooit als particulier maar dat is ook een beetje logisch
In de haven? De mijne stond gewoon te glimmen in de showroom / afleverruimte zoals bij de “pwemium” merken.
De Niro doet het goed maar dat is dan ook de Dacia onder de EVs….betaalbaar, correct uitgerust dus een goede keuze voor velen.
De Y is pas een maand leverbaar dus het zijn al erg knappe cijfers, maar ben ook benieuwd naar de prijs van de Duitsland versie zonder import tax.
@goodvibrations: Tesla verkoopt afgelopen kwartaal weer meer dan daarvoor. Denk je nu echt dat zich zorgen maken om Nederland of zelfs Europa? Dat komt volgend jaar pas als de Y’s uit Berlijn hier verkocht worden. Zo lang ze hun productie gemakkelijk kwijt raken (zoek de levertijden maar eens op) is het geen kwestie van concurrentie met andere EVs maar met brandstofmodellen. De EV taart wordt steeds groter en iedereen krijgt een groter stuk.
@flutterby Ik denk dat Tesla zich nergens zorgen om hoeft te maken. Hooguit dat ze op den duur de nr. 1 positie af moeten gaan staan aan de VAG groep of Hyundai & KIA.. Maar ook dat kan nog wel eens een poos gaan duren…
Ik ben ook geen Tesla hater of zo, ze zijn nog nr. 1 en op AI zelfs veel meer dan dat. Maar “Tesla wappies” die denken dat de rest straks niet meer bestaat hebben het echt wel mis.
@goodvibrations: Volkswagen, Kia en Hyundai redden zich wel. De andere durf ik geen geld op te wedden dat ze de transitie gaan overleven. Vergeet niet dat de meeste enorme schulden hebben waarvan de investering zit in de productie van een brandstof aandrijflijn. Daarnaast beginnen de Chinezen ook door te krijgen hoe ze een auto moeten maken, ongeacht de aandrijflijn.
Als je kijkt wat er boven de Tesla 3 staat, zijn het alleen maar mid-sized SUVs, die worden volgend jaar door de Model Y weg gevaagd. Lijkt erop dat heel Nederland tegenwoordig ook een SUV wil en de hatchbacks en sedans links laten liggen.
@bartteeuwen: Die Enyaq valt niet zo op omdat ie op een ‘normale’ auto lijkt. Verkoopt toch beter dan de VW-broertjes samen blijkbaar.
De Y stoomt ook lekker op zo te zien.
@meetsysteem: hier in het dorp rijden er al 5, maar mijn ogen zijn er nog niet van hersteld
Y-en? Das veel, ik heb er nog nooit een gezien. En hier in de straat staan wel vijf drieën van het Merk van Musk. Dus geen Teslavrije zone hier.
Dan wacht ik maar in spanning en met zonnebril af, eventueel met een teiltje. Bedankt voor de tip!
@meetsysteem: ja Y-en, met N kenteken. 3 wit, 2 grijs. Ding klopt design technisch echt voor geen meter, de 3 heeft al geen knap gezichtje, de Y ziet eruit alsof er een lachgas module in is ontploft.
Ok, als ik het goed begrijp het electrische equivalent van de gewezen Multipla. Brr. Dan hebben de Koreanen het beter begrepen.
ID3 575 dit hele jaar? Waren er toch al paar duizend?
@ghini: lucht verkopen ze.
Van allemaal stuk voor stuk teveel verkocht dus…
Weet iemand waar je een completere lijst kunt vinden? Ben wel eens benieuwd naar de cijfers van de e-208, Corsa-e en Mini Electric
Autoblog weet dat misschien, stuur ze een briefkaart.
Hier: https://www.raivereniging.nl/pers/marktinformatie/actuele-verkoopcijfers/maandelijkse-verkoopcijfers.html
@bernoulli: thanks!
De lijst klopt niet helemaal (helemaal niet is een betere omschrijving) volgens opendata.rdw.nl o.a.:
KIA e-NIRO 3704
BMW IX3 1406
VOLVO XC40 1188
RENAULT ZOE 990
PEUGEOT e-208 868
MINI COOPER SE 580
OPEL CORSA-e 550
HYUNDAI KONA Electric 295
etc.
@volt: deze sluit beter aan op wat ik zoals zie rijden. 👍
Porsche doet goeie zaken!
BOVAG en RAI Vereniging maakt geen onderscheid bij sommige modellen tussen volledig elektrisch en (plug-in) hybride…..
Kom op BOVAG en RAI. Het is go3dverdo3me bijna 2022! Krijg je po3p bij elkaar!
Waar is de XC40? Informatie op brandstofsoort/aandrijflijn is gewoon te filteren. Lekkere data zo….
Op kentekenradar.nl vindt je de registraties specifiek per aandrijving inclusief een onderscheid tussen hybrides en ev’s
Pfoei wat een deprimerend lijstje. Doe mij de Enyaq maar, 48k voor best veel auto met de accu-upgrade. Niet snel, best ruim, prima interieur. De iX3 is ook wel leuk, maar zonder de instap-accu ben je zo 80k kwijt.
Ik ben ook erg benieuwd welk deel hiervan lease is (per auto graag) en welk deel van eigen geld is gekocht.
Gaat ook interessant worden hoe goed de Koreanen het gaan doen met de ioniq 5 en ev6. Levering van deze auto’s begint nu ook los te lopen
kan me niet voorstellen dat dr van de mach e zoveel hier verkocht zijn….
wat voor wagen is dat eigenlijk bovenaan? de skoda??