De Citroën C4 Cactus heeft zijn stekels verloren

Auteur: , 31 Reacties

Bump, bump, bump. Oh nee, dat kan nou niet meer.

Citroën heeft de C4 Cactus saai gemaakt. Toen het origineel gelanceerd werd, had de auto van die typische guitige Citroën details zoals de Airbumps op (met name) de flanken. Je kon ‘m zodoende zelfs in Parijs parkeren zonder vrees voor parkeerschades. Of je kon er muziek mee maken.

Maar helaas, zoals we in het verleden vaker gezien hebben, verkeert Citroën intern in een tweestrijd. Sommigen zijn er binnen het concern van overtuigd dat Citroën zich net als vroeger moet onderscheiden met aparte doch praktische auto’s. Anderen willen kennelijk nog steeds in Frankrijk gebouwde ‘Duitse auto’s’ bouwen. Dit is tenminste de enige verklaring die wij hebben voor het feit dat Citroën de gelifte C4 grotendeels ontdaan heeft van de details die het een speciale auto maakten.

Wat overblijft is een auto die ook van Ford, Volkswagen of Mitsubishi had kunnen zijn, maar dan met dat hardnekkige vooroordeel dat ‘ie wellicht met de Franse slag in elkaar gezet is. Is dit de richting die Citroën moet volgen? Ik zeg ‘nee’.



31 reacties

Mmm, laat ik het er maar op houden dat deze iets minder lelijk is dan toen die lelijker was…. :-)
@erik64: hij was niet lelijk jij hield er gewoon niet van.
Mooie achterlichten, voor de rest vind ik de huidige Cactus op alle vlakken leuker. Vrij subjectief ook, ik heb ‘m zelf namelijk!
@2wheeler: En hoe rijdt ie?
@joostie: Ík rij er ook eentje (110pk benzine). Leuke bakkies, redelijk vlot vanwege het lage gewicht. De 82pk was niet voorruit te branden. Wegligging is prima maar niet exceptioneel goed. Daar is de prijs dan ook naar. Verder vind ik dat er wat meer moeite in het uiterlijk en de functionaliteit van het infotainment/radio/navigatie etc. moet worden gestopt. ZEER traag en verdient ook geen schoonheidsprijs. Het is toch de software die dit uiterlijk geeft op het scherm dus lijkt mij niet een kosten dingetje maar meer een Frans ;) dingetje. Gewoon niet praktisch. Hopelijk hebben ze dat bij de nieuwe wel aangepast.
@weeshuis @joostieĺ: ik kan alles beamen! Ik heb zelf ook de 110pk benzine en eigenlijk alle opties behalve het panorama dak. M.i. heb je dan een erg complete auto voor de prijs van een kale Golf. Het systeem is inderdaad niet heel snel maar alle moderne gizmo’s zitten erop. Denk aan bluetooth verbinding en navi. Over de navi ben ik trouwens niet tevreden, weet een hoop oude straatnamen niet te vinden. Bij de nieuwe C3 is dit al beter, dus ik verwacht in de nieuwe Cactus ook.
@2wheeler: helaas.. de nieuwe is echt flink duurder
@baasbas: ik heb het gehoord ja, jammer. De lage prijs was wel één van de USP’s voor de Cactus.
@2wheeler: 100pk diesel… 28 duizend… tsja, dan zijn uitklapraampjes achter opeens niet meer acceptabel
@2wheeler: de Golf is dan wel een tegenhanger van de C4/DS4, niet van de Cactus
@daniel1975: in de praktijk kiest men gewoon wat het (lease)budget toelaat.
Ik vind het model mooier en strakker maar ik vond ‘m leuker met de airbumps
En weg is de eigenwijsheid.
@marklevinson: niet ongebruikelijk bij het volwassen worden.
Ik vind de huidige meer geslaagd. Vooral de nieuwe voorkant vind ik te baby-achtig, t hoort een stoere mini SUV te zijn toch???
@volvonerdy70: Huidige vind ik ook mooier. Het kan aan de foto’s liggen maar het lijkt wel alsof ze hem voor en achter in elkaar hebben gedrukt en daardoor 10cm de lucht in is gegaan. Oogt allemaal een beetje krap en opgeblazen.
Er zitten toch gewoon weer van die kussentjes op de zijkanten?
“Maar gelukkig raak je paaltjes toch altijd met het metaal van de onderkant van de deur ipv de rubberen stripjes”


Oh wacht.

Gelukkig hebben ze de auto niet super glad gemaakt aan de zijkant, dan zie je de parkeerdeukjes van openzwaaiende naast-parkeerders tenminste niet.

Oh wacht

Nu wil ik niet zeggen dat de C4 saai is geworden hoor, want de standaard dakrailtjes zijn gewoon behouden gebleven. Het is nu eenmaal een soort van suv/cuv/luv/muv.

Oh wacht

Nagut. Dan is het gewoon de Dacia Logan killer: Eenvoudig, groot, goedkoop. Dát zal de gedachte zijn geweest.
@postzegel: totdat ze de prijs ook Duits maken en hij dus niet meer zo betaalbaar is als de huidige
@gulli: Tja. De C4 Cactus kwam als C4 op de markt, maar was eigenlijk meer niveau C3. Door ‘m als Cactus op de weg te zetten kon de ruime(re) auto goedkoop toch met C4 logo de weg op. Dat ie nu volwassener (proest) is geworden, doet ‘m misschien meer afstand tot de C3 nemen, en (nog) meer tegen de C4 aan schurken?
De prijs zal wel bij lange na niet het Dacia niveau halen, dus ook dát unique selling point verbrassen de fransen..
Dikke non merci. Dag eigenzinnigheid.
Behalve de flink gekrompen en ‘afgezakte’ Airbumps zijn de verschillen tussen de oude en de nieuwe niet heel erg groot, lijkt me.
@amghans: Duitse merken zijn er groot mee geworden.
Volledig oneens, prachtige wagen
Bij PSA staat Peugeot voor de sportievere modellen, la DS voor luxurieuze auto’s, Opel voor… eigenlijk voor saai, ja hip zijn ze niet. Citroën voor? Eigenwijs… maar dat is dan nu mainstream geworden. Ja het nieuwe veer systeem is interessant, maar dat zie je niet. Wat je zag was een prachtige C6 en een C5 met een vaste stuurnaaf… niet Duits genoeg, dus weg d’r mee.
Jammer, als er een wagen was die dat kon hebben was het juist de Cactus, een auto voor eigenzinnnige mensen.
Die suffe nutteloze dakrails daaarentegen die nog brandstof slurpen ook …
Airbumps, eigenwijs, eigenzinnig en oh wat leuk. Nu zijn ze wat verplaats en is het opeens niet meer eigenwijs.

Dat is pas eigenwijs van Citroën.
Iedereen schreeuwt dat het minder eigenwijs is en saaier is. Als je de reacties over de oude Cactus terug leest dan vindt iedereen de Airbumps lelijk!
@rufctr01: klopt. Kan ook niet anders want dit zijn commentaren op het internet. En de gouden regel daar is: het is nooit goed.
Ben nog steeds benieuwd naar die nieuwe schokbrekers… maar sinds ik de prijs gezien heb

Het was geinig voor weinig. En nu maken ze hem minder geinig en ook minder eh.. weinig.
Laat maar zitten dan
Ik word altijd een beetje moe als ik naar die voorkant kijk.
Die achterkant ziet er inderdaad een beetje VAG uit. Die hebben ook van die “verzonnen” achterlichten…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).