• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De dagen van de praatpaal zijn geteld

Auteur: ricardo, gepost 5 juni 2013 om 19:46 – 29 Reacties

Praatpaalmeneer


Bedankt voor je bewezen diensten, ANWB praatpaal, maar je mag met pensioen. “Shocker!” ~niemand.

Vandaag heeft verkeersminister Melanie Schultz het einde van de praatpaal iets verder naar voren gehaald op de agenda. Ze gaf antwoord op Kamervragen van het CDA over het nut van de gele Wegenwacht-communicatieapparaten uit de jaren zeventig. (Lees alle vragen die Kamerlid Sander de Rouwe stelde HIER.)

Een deel van Schultz’ antwoord:

”Ik acht afbouw van de praatpalenservice op termijn mogelijk. Rijkswaterstaat zal daartoe in overleg met de ANWB het perspectief naar de toekomst uitwerken.”

Ergo, die paal gaat verdwijnen. Naast het feit dat bijna iedereen een telefoon in de zak heeft, en auto’s steeds vaker over noodoproepsystemen als E-Call zullen beschikken, is het voor de overheid een dure klus om deze techniek in stand te houden. Het kost de Staat 40.000 euro per jaar om de 3.323 praatpalen langs de snelwegen te onderhouden. Daarnaast moeten(!) ze iedere vijf(!) jaar vervangen worden. Wellicht omdat ze bij dezelfde Italiaanse pizzabakkers worden gemaakt die ook de Fyra leveren? We weten het niet, maar echt lang gaan ze klaarblijkelijk niet mee. Afijn, ook dat vervangen is een terugkerende kostenpost van 300.000 euro. En dan is er nog een contract met KPN voor een aansluiting op het netwerk. Kosten: 8 euroton, voor een contract tot 2017.

Om het nut van de praatpaal in perspectief te zetten: van de 1.567.785 pechhulpoproepen die de ANWB in 2012 kreeg, werden er 39.665 stuks via de praatpaal gedaan. Da’s 2,5 procent. Daarmee heeft de paal dus nog enig nut. Voor oma in haar Alto. Voor buitenlander met panne. Enzovoort. Maar hoe lang nog voordat de overheid ermee kapt? U mag inzetten in de comments.

Ook interessant!

  • Dit autostoeltje is levensgevaarlijk, aldus de ANWB
  • Hier stond je in 2021 het vaakst in de file
  • RDW
    RDW waarschuwt: Nog maar 3 dagen om te registreren
  • Let op: de A12 is 9 negen dicht en dat levert ellende op
    Let op: de A12 is 9 dagen dicht en dat levert ellende op

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

anwb, melanie-schultz-van-haegen, snelweg, Verkeer

Vorig bericht: « Video: stuntende SUV jaagt Smart Roadster schrik aan
Volgend bericht: Volgende Renault Espace gaat de crossover-kant op. »

Lees Interacties

Reacties

  1. cocksdriveaudi zegt

    5 juni 2013 om 19:48

    -edit: obvious troll is obvious-

    Login om te reageren
  2. lemans96 zegt

    5 juni 2013 om 20:01

    Haaahahaa, die muts is echt melig !

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      5 juni 2013 om 20:11

      @lemans96: Je hebt waarschijnlijk nooit carnaval meegemaakt?

      Login om te reageren
      • lemans96 zegt

        5 juni 2013 om 20:41

        @berlinetta: Nope. ;-)

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          5 juni 2013 om 22:34

          @lemans96: Ik kom die mutsen ieder jaar weer tegen ;)

          Login om te reageren
      • felix1989 zegt

        5 juni 2013 om 20:44

        @berlinetta: oh oh oh op, op een hobbelpaard \\(^-^)/

        Login om te reageren
  3. m19nl zegt

    5 juni 2013 om 20:05

    Ach jah, even zwaaien en er stopt vast wel iemand mocht je geen telefoon hebben. Afschaffen die handel

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      5 juni 2013 om 20:11

      @m19nl: Oh? Wonen wij wel in ’t zelfde land?

      Login om te reageren
      • m19nl zegt

        5 juni 2013 om 21:47

        @lemans96:

        Oh sorry, ik woon in het noorden. Hier kennen we de buren nog en rijden we filevrij naar het werk ;)

        Login om te reageren
        • Kartmans zegt

          5 juni 2013 om 23:10

          @m19nl: Ik woon in de Randstad. Hier rijden we met auto’s, ipv tractoren.

          Login om te reageren
          • stihl zegt

            6 juni 2013 om 00:41

            @Kartmans: hi-la-risch…

            Login om te reageren
    • felix1989 zegt

      5 juni 2013 om 20:46

      @m19nl: Je krijgt er allemaal middelvingers voor terug

      Login om te reageren
  4. jvdl1990 zegt

    5 juni 2013 om 20:12

    Hmm vind de jaarlijkse kosten eerlijk gezegd wel meevallen. De kosten van kpn en het vervangen van die palen niet meegerekend dan, die zijn wel vrij hoog. Maar het zal wel tot minimaal 2020 duren voor al die palen weg zijn.

    Login om te reageren
  5. stirling zegt

    5 juni 2013 om 20:13

    Laat lekker staan die dingen, het weghalen gaat vast weer miljoenen kosten.

    Login om te reageren
    • nickmercedes zegt

      6 juni 2013 om 07:59

      @stirling: Waarschijnlijk niet, want ze zullen ze (als ze slim zijn) pas weghalen zodra ze vervangen zouden moeten worden.. Dan scheelt het weer een hoop werk..

      Login om te reageren
  6. reggie-boy_rood zegt

    5 juni 2013 om 20:15

    De eerste reactie is echt iemand die een acount maakt om 1 comment te plaatsen…

    Login om te reageren
  7. norge zegt

    5 juni 2013 om 20:26

    Mijn buren liggen altijd weer in een deuk als ik om die gekke gele palen vertel in olland.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      5 juni 2013 om 20:29

      @norge:
      Pssst, ook langs de autobahn in die heimat staan praatpalen. Zonder konijnenoren dat dan weer niet….

      Login om te reageren
    • mercs zegt

      5 juni 2013 om 23:04

      @norge: Snap ik, in Noorwegen verstaan ze geen Nederlands.

      Login om te reageren
  8. dakloos zegt

    5 juni 2013 om 20:31

    Ik hoop dat er een museum voor komt.

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      5 juni 2013 om 23:44

      @dakloos: Denk dat een lege telefooncel ruimte genoeg biedt voor een praatpaalmuseum.

      Login om te reageren
  9. banaan7000 zegt

    5 juni 2013 om 20:44

    Toch jammer, heb vroeger aardig wat uurtjes doorgebracht bij die palen met mijn pa en zijn Simca 1100… Jeugdsentiment.

    Login om te reageren
  10. papa zegt

    5 juni 2013 om 20:59

    Weten jullie wel wat “the shocker” is? Doe het maar eens googlen…

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      5 juni 2013 om 23:44

      @papa: ik weet wel wat choken is. Ik weet alleen auto-gerelateerde dingen.

      Login om te reageren
  11. MAB zegt

    5 juni 2013 om 21:25

    die plaatje (meme) is niet grappig nee

    Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      5 juni 2013 om 21:56

      @MAB: dat plaatje

      Login om te reageren
      • MAB zegt

        5 juni 2013 om 22:03

        @bsxc2: thanksss

        Login om te reageren
  12. reactief zegt

    5 juni 2013 om 23:03

    Dus zo’n 7,5 euro per pechaanmelding… Kan je toch gewoon rekenen dan aan degene die pech heeft!?
    Wel zo lekker als de palen blijven! Mocht je een keer pech hebben en je telefoon is leeg, want meestal komt pech in meervoud!

    Trouwens, gaan van deze kosten niet nog leges af de de staat ontvangt van de ANWB?

    Login om te reageren
  13. jack_abarth zegt

    6 juni 2013 om 10:14

    Maar € 40.000,- onderhoudskosten per jaar voor alle palen?
    Moet dat niet € 400.000,- zijn. Die dingen worden onderhouden door bijvoorbeeld 2 man. Het bruto salaris van die 2 ligt naar alle waarschijnlijkheid al hoger. Dan komen er nog onderdelen bij, wagenkosten etc…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North