• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De dikste BMW-motoren mogen van de EU gewoon blijven

Auteur: RubenPriest, gepost 22 juli 2025 om 15:29 – 7 Reacties

De dikste BMW-motoren mogen van de EU gewoon blijven

De EU gooit gelukkig geen roet in het eten, BMW kan nog even door met de Euro 7-norm.

Met de steeds strenger worden emissie-eisen dreigen ook mooie motoren te verdwijnen. De atmosferische 5.2 liter V10 is daar een recent voorbeeld van. De R8 verdween van het toneel en de opvolger van de Lamborghini Huracan kreeg een hybride V8 met turbo’s. Porsche is eigenlijk één van de laatste merken die nog een atmosferische vier liter boxermotor door de eisen krijgen. Hulde.

Is het allemaal kommer en kwel dan? Nee, gelukkig niet. De huidige BMW zes-in-lijn en V8-motoren zijn prima te pruimen en ze mogen nog even blijven. Volgens Autocar gaan de zes-in-lijn en V8-motoren van BMW de strengere Euro 7-emissienormen overleven. Driewerf hoera. En nee, BMW M hoeft niet vijftig katalysatoren te monteren of andere ongein uit te halen. BMW M CEO Frank van Meel zegt dat er geen verlies aan performance zal zijn.

In vergelijking met Euro 6e is Euro 7 niet heel veel strenger qua concrete eisen. Maar er gaan wel dingen aan veranderen waardoor autofabrikanten niet automatisch gebakken zitten met hun moderne motoren. Er komen bijvoorbeeld realistischere rijscenario’s en er is ook een verdubbeling van de tijd waarin een auto aan die normen moet blijven voldoen. Dit laatste is vastgesteld op 10 jaar of 200.000 kilometer.

BMW M heeft wel degelijk aanpassingen gedaan om de zes-in-lijn en V8-motoren klaar te stomen voor Euro 7-norm. Dit heeft betrekking tot rijden met met lambda één, waarbij de lucht-brandstofverhouding precies optimaal is. Waar BMW eerst brandstof gebruikte om de boel te koelen is dat niet langer een mogelijkheid met Euro 7. Engineers moesten een alternatief vinden wat binnen de Euro 7-norm past, terwijl de koeling onder extreme omstandigheden nog wel op orde blijft.

Ze zijn ook niet gek bij BMW. Natuurlijk hebben ze gezien hoe Mercedes-AMG flopte met de C63 door er een viercilinder hybride van te maken. De markt wil duidelijk nog zescilinders- en achtcilinders. Het succes van de huidige M-modellen is daar ook het bewijs van. Downsizen, nee daar doet BMW niet aan. Voor nu dan.

Ook interessant!

  • BMW gooit de plofmotor in de uitverkoop!
  • BMW maakt een nieuwe verbrandingsmotor
  • De ideale BMW GS?
  • BMW heeft het druk met terugroepacties
    BMW heeft het druk met terugroepacties

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, frank-van-meel, M3, m4, m5, milieu

Vorig bericht: « Zit jij te wachten op een Tesla-restaurant bij jou in de buurt?
Volgend bericht: Luuk kocht zijn TWEEDE Hyundai i30N Performance #MijnAuto »

Lees Interacties

Reacties

  1. acavs zegt

    22 juli 2025 om 15:55

    hell yeah

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    22 juli 2025 om 16:00

    1 BMW M model is geen succes trouwens, de XM. Ik zie het ding ook nooit voorbij komen in youtube video’s, dragraces e.d. Het is altijd Cayenne, R8, Urus, X5M, als ze met SUV’s racen.

    Login om te reageren
    • Stefje zegt

      22 juli 2025 om 16:16

      Zie ze af en toe rijden, ook op Nederlands kenteken, en ik snap idd ook niet hoe je die auto kan kopen. Een X5M heb ik dan echt 10x liever.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        22 juli 2025 om 19:31

        Nou, als je iets aparts wilt rijden dat anders dan anders is kan een XM wat zijn. Of als je voor een X5 komt en de BMW dealer je een aanbod dat je niet kan weigeren doet.

        Login om te reageren
        • KennOne zegt

          23 juli 2025 om 09:04

          Dat kan enkel wat zijn als je stront in je ogen hebt. Maakt niet uit hoe je hem samensteld, hij blijft echt bizar lelijk.

          Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    22 juli 2025 om 16:03

    Aaaaardige lui daar bij de EU.

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    22 juli 2025 om 19:33

    Dure brandstof gebruiken om te koelen, dat klinkt ook net zo dom als olie op het vuur gooien, goed dat de EU zulke praktijken aanpakt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North