
Geen lompe SUV, maar een snelle stationkar is populair. Daar zeggen we proost op!
Zoek naar snelle SUV’s en het aanbod is groter dan ooit. Heeft de snelle familiewagen nog bestaansrecht? Jazeker, gelukkig wel. Het aanbod is in vergelijking met de SUV’s minder groot, maar met een BMW M5 Touring en een Audi RS6 Avant valt er nog wat te kiezen. Het goede nieuws: er is een markt voor!
De Audi RS6 is populair
Sterker nog, zes jaar na introductie van de huidige generatie Audi RS6 Avant is het model meer in trek dan ooit. In de eerste zes maanden van dit jaar noteerde het Duitse automerk een recordaantal orders voor de RS6, aldus Automobilwoche.
Hoewel er helaas geen concrete cijfers over de RS6 genoemd worden, hebben ze het sowieso druk bij Audi Sport. De orderboeken voor een RS-model waren tot en met juni 2025 maar liefst 41 procent beter gevuld in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
De zet van Audi om de RS6 voor het eerst ook in de Verenigde Staten aan te bieden zal ongetwijfeld mee hebben geholpen in de toegenomen populariteit van de stationkar. Voorlopig is Audi RS GmbH ook nog niet uitgespeeld met het concept. De opvolger wordt al getest en krijgt naar alle waarschijnlijkheid een hybride aandrijflijn.

Misschien dat dit laatste ook een factor is waarom het huidige model ineens zo populair is. Een groep die niet zit te wachten op een hybride V8-constructie en daarom nog snel het huidige model wil hebben, die het moet doen met zijn brute V8 power met turbo’s zonder batterijen.
Het is in elk geval een goede zaak te noemen dat de RS6 in trek is. Hoewel het model al generaties meedraait, was niet elke generatie een knaller. Een dieptepunt voor Audi was de RS6 sedan met V10. Ontzettend zeldzaam, maar niet omdat Audi dat wilde. Het model was simpelweg niet in trek.

Nu was dat ook tijdens de financiële crisis, een tijd dat men wel wat beters te doen had dan veel geld stukslaan op een benzineslurpende luxeauto. Sinds de C7 heeft Audi ervoor gekozen om vast te houden aan het stationformat. Dat werpt z’n vruchten af met de C8 en de toekomstige C9 wacht ook een station only aanpak.





We hoopten natuurlijk allemaal dat het om de Alfa Giulia zou gaan..
Als Alfa daar nou eens een stationwagen van gemaakt had… Want blijkbaar moet een gezinsauto een stationwagen zijn.
Maakt eigenlijk niet uit hoe groot de auto is, voor sommigen is het altijd te weinig en dan zie je ze rijden, stationwagen tot het dak vol, skihut op het dak en dan ook nog zo’n koffer op de trekhaak.
De auto die iedereen mooi vind, maar bijna niemand koopt.
De huidige RS6 is net een karikatuur van zichzelf. Mis de tijd van Duitse ingetogenheid. C5 en C6 RS6 waren toch wel de mooiste.
Ik ben het helemaal met je eens, maar van de andere kant is het wel fijn dat audi deze auto’s blijft verkopen. Dit is wat de markt wil in 2025 blijkbaar… En het is wel weer eens wat anders dan de polootjes en kia picanto’s op de weg. Als er tenminste geen totaalaso achter het stuur zit die iedereen de pis lauw maakt met z’n sippe blèrpijpen.
Zelf zou ik zonder twijfel voor een RS6 C5 sedan gaan als ik de kans had.
Niks aan toe te voegen. Ik zou alleen voor de RS6 C6 sedan gaan… AWD V10 Twin Turbo, dat komt nooit weer.
Heb zelf een C5 S6 gehad, de V8 zonder turbo’s. Een van de fijnste auto’s die ik gehad heb.
Ja mee eens. Audi RS6 C5 is mooi ingetogen. Net als BMW M5 E39. Ook de MB E55 AMG W211 uit de 2000s zag er netjes uit, die kon je zelfs met business pakket bestellen dan kreeg je de standaard bumpers ipv amg trim.
Tegenwoordig is alles groot en SUV en elektrisch en bezaaid met badges, flipjes en flapjes…
Vorige week stond er hier in de parkeergarage bij mijn kantoor de nieuwe M5 als stationwagem Dat is toch wel echt een mooie wagen geworden. Mooier dan deze RS6 als je het mij vraagt.
Toch rijdt een M5 (2.450 kg) een stuk minder leuk dan een minder zware RS6 avant (1.865 kg).
Ik verwacht dat de nieuwe RS6 ook zo’n mastodont gaat worden.
2075kg voor de RS6
Toch wel grappig, als ik aan een snelle ruime gezinsauto denk, denk ik toch absoluut niet aan een stationwagen… Nou snap ik sws nooit waarom iemand een snelle gezinsauto wilt? je kan toch nooit als je met gezin op pad bent genieten van het sportieve rijden want dan zitten ze in de passagiersstoel of achterbank schijnbaar niet comfortabel…