Auto’s worden steeds veiliger en veiliger, maar door welke auto heb je een grote kans dat je een ritje niet meer na kunt vertellen?
Er komt steeds meer verkeer op de weg en dit zorgt uiteraard ook voor meer ongelukken. Het Amerikaanse ‘Insurance Institute for Highway Safety’ deed onderzoek naar dodelijke ongelukken die plaatsvonden van 2012 tot 2015. Eerder deden ze hier ook onderzoek naar en het verschil zit hem opnieuw in wat voor soort auto je rijdt. In een SUV ben je relatief gezien het veiligst. In deze categorie kwamen per 1 miljoen geregistreerde voertuigen 6 mensen om het leven.
Niet geheel onverwacht kwam uit het onderzoek naar voren dat hoe kleiner je auto is, hoe groter de kans is dat je een ongeluk niet overleefd. Toch zijn de verschillen onderling vrij groot. Dit is de top 10 van de meeste dodelijke auto’s:
1. Hyundai Accent – 104 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen
2. Kia Rio – 102 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen
3. Scion tC – 101 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen
4. Chevrolet Spark – 96 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen
5. Nissan Versa – 95 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen
6. Ford Fiesta – 83 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen
7. Kia Soul – 82 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen
8. Dodge Challenger – 81 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen
9. Nissan Titan Crew Cab – 73 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen
10. Nissan Sentra – 72 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen
De twijfelachtige eer gaat naar de Hyundai Accent met 104 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen, gevolgd door de Kia Rio die net iets minder scoorde. Verder komt Nissan ook niet heel goed uit test of Amerikanen hebben het niet zo op Japanse auto’s.
Terwijl de categorie van ‘slechte’ auto’s tussen de 59 en 108 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen schommelde, waren er ook voertuigen die geen slachtoffers veroorzaakten. Hieronder vielen bijvoorbeeld de Audi Q7, Mazda CX-9 en de Volkswagen Tiguan. Deze vallen dus in de veilige SUV-klasse.
Toch is het onderzoek geen reden om meteen verschillende auto’s helemaal af te zweren. In het onderzoek is namelijk niet gekeken naar ‘wie’ en ‘hoe’ er met de auto werd gereden. Dit zijn vaak ook belangrijke factoren bij een dodelijk ongeluk. Al moet ik wel zeggen dat de Hyundai Accent nou niet bepaald gemaakt is om hard mee te gaan scheuren.
Jochempie zegt
Ha, bij Top Gear noemden ze ‘m niet voor niets altijd de Hyundai Accident!
autodrop zegt
Ik ben absoluut voor meer Amerikaanse auto’s en autonieuws hier op AB, alleen de relevantie (en correctheid) van deze ontgaat me volledig. Is deze lijst ook voor NL te vinden?
Ik gok daarin voorbij te zien komen:
Suzuki Alto
Dacia (headerfoto?)
Euhmm en de rest.
bitd zegt
@autodrop: in NL heb je statistisch gezien niet eens genoeg auto’s om dit soort statistieken te maken
autodrop zegt
@bitd: haha dat is waar
weijs zegt
@bitd: Extrapoleren
pomoek zegt
@autodrop: ik vraag me dat ook iedere keer af als deze lijstjes voorbij komen. Worden in Europa dit soort onderzoeken niet uitgevoerd?
autodrop zegt
@pomoek: ff Apeldoorn bellen!
potjak zegt
@autodrop: Geen Dacia, dat is de Nissan Versa uit het genoemde lijstje.
autodrop zegt
@potjak: ahh op die fiets
yamaha zegt
@autodrop: nee, geen fiets. Een nissan ;-)(sorry, te makkelijk)
sr20det zegt
@autodrop: de Dacia die je op de foto bedoelt is volgens mij een Nissan Note, aan de grille te zien.
E550 zegt
@sr20det: het is een Nissan Tiida pre-facelift van de eerste generatie.
Loek zegt
@e550: ligt aan waar deze foto gemaakt is. In de ‘states noemen ze het Versa volgens mij. Ik hou het bij Nissan LG (lelijk grafhok)
jaso013 zegt
De eerste zeven auto’s zijn allemaal klein van formaat. Zeker als je deze vergelijkt met het gemiddelde wagenpark in de younaaitmesteets. Een Q7 vs de top 7 geeft dus al snel een winnaar qua doden. Oplossing: allemaal een dikke SUV rijden.
autodrop zegt
@jaso013: een Q7 is daar een speelgoedauto, vergeleken met bijvoorbeeld een Escalade of Suburban.
stamp zegt
@autodrop: Eh.. tja.. iedereen bewapenen is veiligerder denken ze daar ook.
Een vergelijkbaar onderzoek in Europa zal een iets ander beeld laten zien, hoewel ik ook in Europa, als ik de keuze had, liever in de Porsche Cayenne zit waar die Hyundai Accent op klapt, dan anderom.
Als het normale verkeer bestaat uit Suburbans en dikke Ford F150’s… dan verlies je in elke kleine auto, maakt niet uit welk merkje erop staat.
De Dodge Challenger zal waarschijnlijk een andere oorzaak hebben (probleem tussen stoel en stuurwiel) schat ik overigens :-)
caferacer zegt
Dit heeft denk ik vooral te maken met het type mensen wat in deze auto’s rijdt. Iemand die veel in het verkeer zit, en bewust daarmee bezig is met passie voor auto’s en autorijden zie ik niet direct in deze “doodskisten” rondkarren.
pomoek zegt
@caferacer: ha leuk argument, ‘het is niet de auto maar de bestuurder’. Zo heeft de autolobby jaren lang veiligheidsmaatregelen in auto’s proberen tegen te houden.
ThomasBol zegt
@pomoek: onzin. Wel eens in de US geweest? Vaak zijn deze kleine gebakjes huurautootjes. Kan dus best een kern van waarheid inzitten.
pomoek zegt
@thomasbol: ja en inderdaad het ligt aan de auto. En niet aan de bestuurder. Dat is wat ik toch zeg?
schreute01 zegt
@caferacer: hoe verklaar je dan met jouw redenatie het hoge aantal slachtoffers in de Dodge Challenger?
pomoek zegt
De Nissan Titan Crew Cab moet wel gemaakt zijn van karton en satéstokjes. Best een flinke bak.
robert110 zegt
@pomoek: De Nissan Titan is voor de Amerikaanse wetgeving geen auto en hoeft dus ook niet aan die veiligheidseisen te voldoen. Een Ram 1500 is ook niet veilig, en een GMC Sierra ook niet. Alleen de Ford F-150 doet het nog aardig op dat gebied.
phevtreb zegt
Hyundai Accent is een echte beginnersauto in de VS. Veel 16 jarigen leasen, met financiële hulp van pa en ma, zo’n ding. Leaseprijs is iets van $160-$180 p.mnd ofzo
Goedkoop en zuinig, ideaal dus. Alleen niet zo veilig blijkbaar…
E550 zegt
@phevtreb: precies. Die hele top 10 is onder tieners populair.
Gulli zegt
@phevtreb: in Nederland zijn het vaak juist de bejaarden die hierin rijden. Ik voorspel ook dat de lijst in Nederland vergelijkbaar zal zijn, maar dan meer omdat de bestuurders op een natuurlijke manier overleden zijn terwijl ze achter het stuur zaten
pomoek zegt
Kom op Dodge dat kan beter! De Challenger is als ultieme blue collar JOLO car onttroont door de Hyundai Accent! Iets meer vermogen dus en nog minder bouwkwaliteit. America is winning again!
vonklausenburg zegt
Statistiek als dit is leuk. Maar het is interessanter om te weten wat de precieze ongelukken waren, welke situaties, de snelheden enzovoorts. Dan pas kun je concluderen of een auto ook echt onveilig is.
Erik zegt
Het top 10 lijstje is een lijstje van auto’s die al bijna onder de oldtimer regeling vallen. Oude modellen die nog niet voldeden aan de huidige crashtesten. De SUV’s zijn nieuwere modellen die nog niet zo heel lang op de markt zijn als het lijstje van 10.
Tja, wat zegt zo’n onderzoek dan?
E550 zegt
@erik2907: Het zijn allemaal recente modellen.
Erik zegt
@e550: excuses, even niet bij stil gestaan dat onze Nederlandse modelnamen langer leven in andere landen.
Jansen zegt
Ik had vroeger een buurman die eerst een roze metallic een later een goeden Hyundai Accent had. Had ik een van deze auto’s in mijn eigen bezit gehad was dat een reden voor het hebben van een dodelijk ongeluk geweest denk ik.
Jansen zegt
@jansen: goeden is gouden
desjonnies zegt
1 Trein
2 overweg
3 Scania
4 Betonmortelwagen
5 TomTom
6 Overmoedigen
7 Debielen
8 ik pleur hem er wel ff voor figuren in combinatie met 1 t/m 4
De auto is ondergeschikt, de bestuurder daarentegen.
Silverarrow zegt
Worden er per 1 miljoen inwoners ook niet meer Hyundai Accent’s verkocht dan bijv. Sentra’s? Of zijn dit op basis van marktaandeel gewogen statistieken?
Silverarrow zegt
@silverarrow: Verkeerd gekeken, is al per 1 miljoen geregistreerde voertuigen.
sracert zegt
Renault, al jaren de veiligste auto’s. Modus/Scenic/Espace. Maakt zelfs een “Disco” geen schijn van kans tegen. En dat gaat voor velen door als “Franse rommel” maar je kinderen blijven wel in leven.
nikos zegt
@sracert: is allemaal relatief. Kijk bv naar de meer recente “small overlap” testen waarbij ook allerlei recente auto’s niet heel sterk uitkwamen. Dit is nu net een type botsing die met enige regelmaat voorkomt. Maar een heel
Simpel feit is toch dat hoe meer massa je om je heen hebt hoe veiliger je zit. Daarnaast speelt leeftijd volgens mij ook een rol en jongeren rijden toch vaker in een ouder en kleiner gebakje rond. Voor wat betreft je Renaults …. kijk even naar dat ongeluk met de Volvo XC90 in Turkije …. die Renault en bestuurder konden het niet navertellen.
sracert zegt
@nikos: De veel te zware obesitas auto’s (veelal Duitse hokken) zorgen voor dodelijke slachtoffers t.o.v. auto’s met een normaal gewicht. Daar zouden ze eens wat serieuzer naar mogen kijken als het op veiligheid aan komt.
robert110 zegt
@sracert: Totdat die zelfde Discovery met 100km/h je kinderen op de 3e zitrij even gedag komt zeggen, dan zul je moeite moeten doen om je kinderen überhaupt nog terug te kunnen vinden. Zo’n crashtest is leuk, maar de praktijk is meestal anders.
realhustler zegt
Bij een proefrit in een nieuwe Accent viel mij op dat hij geen zin had in bochten, super onderstuurd. Terwijl bv een Getz dat helemaal niet heeft. Toch denk ik dat de cijfers ernstig vertekend zijn door leeftijd van de gebruiker, budget voor onderhoud en het overige verkeer.