• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De dodelijkste auto’s op de weg [nieuwe editie]

Auteur: verschurenmark, gepost 31 mei 2017 om 23:08 – 41 Reacties

Welke auto is het meest dodelijk


Auto’s worden steeds veiliger en veiliger, maar door welke auto heb je een grote kans dat je een ritje niet meer na kunt vertellen?

Er komt steeds meer verkeer op de weg en dit zorgt uiteraard ook voor meer ongelukken. Het Amerikaanse ‘Insurance Institute for Highway Safety’ deed onderzoek naar dodelijke ongelukken die plaatsvonden van 2012 tot 2015. Eerder deden ze hier ook onderzoek naar en het verschil zit hem opnieuw in wat voor soort auto je rijdt. In een SUV ben je relatief gezien het veiligst. In deze categorie kwamen per 1 miljoen geregistreerde voertuigen 6 mensen om het leven.

Niet geheel onverwacht kwam uit het onderzoek naar voren dat hoe kleiner je auto is, hoe groter de kans is dat je een ongeluk niet overleefd. Toch zijn de verschillen onderling vrij groot. Dit is de top 10 van de meeste dodelijke auto’s:

1. Hyundai Accent – 104 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen
2. Kia Rio – 102 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen
3. Scion tC – 101 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen
4. Chevrolet Spark – 96 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen
5. Nissan Versa – 95 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen
6. Ford Fiesta – 83 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen
7. Kia Soul – 82 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen
8. Dodge Challenger – 81 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen
9. Nissan Titan Crew Cab – 73 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen
10. Nissan Sentra – 72 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen

De twijfelachtige eer gaat naar de Hyundai Accent met 104 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen, gevolgd door de Kia Rio die net iets minder scoorde. Verder komt Nissan ook niet heel goed uit test of Amerikanen hebben het niet zo op Japanse auto’s.

Terwijl de categorie van ‘slechte’ auto’s tussen de 59 en 108 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigen schommelde, waren er ook voertuigen die geen slachtoffers veroorzaakten. Hieronder vielen bijvoorbeeld de Audi Q7, Mazda CX-9 en de Volkswagen Tiguan. Deze vallen dus in de veilige SUV-klasse.

Toch is het onderzoek geen reden om meteen verschillende auto’s helemaal af te zweren. In het onderzoek is namelijk niet gekeken naar ‘wie’ en ‘hoe’ er met de auto werd gereden. Dit zijn vaak ook belangrijke factoren bij een dodelijk ongeluk. Al moet ik wel zeggen dat de Hyundai Accent nou niet bepaald gemaakt is om hard mee te gaan scheuren.

Ook interessant!

  • Video: Kia ramt andere auto's tijdens politieachtervolging
    Video: Kia ramt andere auto's tijdens politieachtervolging
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Video: deze auto moet uitgelijnd worden
  • Video: auto doet Dukes of Hazzard na

Nieuwste artikelen

  • Is dit de eerste Taycan die méér waard is geworden?
  • Pas op: je kunt vanaf nu een boete krijgen van een focusflitser
  • Koop een 205 GTi voor weinig bij de Belgische overheid!
  • Wat voor gedrocht is Ferrari hier aan het testen…?
FacebookTweetPinLinkedIn

accent, Audi, crash, cx-9, Hyundai, iihs, Kia, lijstjes, Mazda, Q7, rio, scion, tiguan, Volkswagen

Vorig bericht: « Wat als verbrandingsmotoren vanaf 2025 verboden worden?
Volgend bericht: Navigatiesysteem bij de politie is hopeloos »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    31 mei 2017 om 23:09

    Ha, bij Top Gear noemden ze ‘m niet voor niets altijd de Hyundai Accident!

    Login om te reageren
  2. autodrop zegt

    31 mei 2017 om 23:29

    Ik ben absoluut voor meer Amerikaanse auto’s en autonieuws hier op AB, alleen de relevantie (en correctheid) van deze ontgaat me volledig. Is deze lijst ook voor NL te vinden?

    Ik gok daarin voorbij te zien komen:
    Suzuki Alto
    Dacia (headerfoto?)

    Euhmm en de rest.

    Login om te reageren
    • bitd zegt

      31 mei 2017 om 23:39

      @autodrop: in NL heb je statistisch gezien niet eens genoeg auto’s om dit soort statistieken te maken

      Login om te reageren
      • autodrop zegt

        31 mei 2017 om 23:41

        @bitd: haha dat is waar

        Login om te reageren
      • weijs zegt

        1 juni 2017 om 07:54

        @bitd: Extrapoleren

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      31 mei 2017 om 23:42

      @autodrop: ik vraag me dat ook iedere keer af als deze lijstjes voorbij komen. Worden in Europa dit soort onderzoeken niet uitgevoerd?

      Login om te reageren
      • autodrop zegt

        31 mei 2017 om 23:42

        @pomoek: ff Apeldoorn bellen!

        Login om te reageren
    • potjak zegt

      31 mei 2017 om 23:42

      @autodrop: Geen Dacia, dat is de Nissan Versa uit het genoemde lijstje.

      Login om te reageren
      • autodrop zegt

        31 mei 2017 om 23:42

        @potjak: ahh op die fiets

        Login om te reageren
        • yamaha zegt

          1 juni 2017 om 09:40

          @autodrop: nee, geen fiets. Een nissan ;-)(sorry, te makkelijk)

          Login om te reageren
    • sr20det zegt

      1 juni 2017 om 01:23

      @autodrop: de Dacia die je op de foto bedoelt is volgens mij een Nissan Note, aan de grille te zien.

      Login om te reageren
      • E550 zegt

        1 juni 2017 om 02:14

        @sr20det: het is een Nissan Tiida pre-facelift van de eerste generatie.

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          1 juni 2017 om 09:21

          @e550: ligt aan waar deze foto gemaakt is. In de ‘states noemen ze het Versa volgens mij. Ik hou het bij Nissan LG (lelijk grafhok)

          Login om te reageren
  3. jaso013 zegt

    31 mei 2017 om 23:37

    De eerste zeven auto’s zijn allemaal klein van formaat. Zeker als je deze vergelijkt met het gemiddelde wagenpark in de younaaitmesteets. Een Q7 vs de top 7 geeft dus al snel een winnaar qua doden. Oplossing: allemaal een dikke SUV rijden.

    Login om te reageren
    • autodrop zegt

      31 mei 2017 om 23:42

      @jaso013: een Q7 is daar een speelgoedauto, vergeleken met bijvoorbeeld een Escalade of Suburban.

      Login om te reageren
      • stamp zegt

        31 mei 2017 om 23:48

        @autodrop: Eh.. tja.. iedereen bewapenen is veiligerder denken ze daar ook.

        Een vergelijkbaar onderzoek in Europa zal een iets ander beeld laten zien, hoewel ik ook in Europa, als ik de keuze had, liever in de Porsche Cayenne zit waar die Hyundai Accent op klapt, dan anderom.

        Als het normale verkeer bestaat uit Suburbans en dikke Ford F150’s… dan verlies je in elke kleine auto, maakt niet uit welk merkje erop staat.

        De Dodge Challenger zal waarschijnlijk een andere oorzaak hebben (probleem tussen stoel en stuurwiel) schat ik overigens :-)

        Login om te reageren
  4. caferacer zegt

    31 mei 2017 om 23:42

    Dit heeft denk ik vooral te maken met het type mensen wat in deze auto’s rijdt. Iemand die veel in het verkeer zit, en bewust daarmee bezig is met passie voor auto’s en autorijden zie ik niet direct in deze “doodskisten” rondkarren.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      31 mei 2017 om 23:58

      @caferacer: ha leuk argument, ‘het is niet de auto maar de bestuurder’. Zo heeft de autolobby jaren lang veiligheidsmaatregelen in auto’s proberen tegen te houden.

      Login om te reageren
      • ThomasBol zegt

        1 juni 2017 om 01:06

        @pomoek: onzin. Wel eens in de US geweest? Vaak zijn deze kleine gebakjes huurautootjes. Kan dus best een kern van waarheid inzitten.

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          1 juni 2017 om 07:50

          @thomasbol: ja en inderdaad het ligt aan de auto. En niet aan de bestuurder. Dat is wat ik toch zeg?

          Login om te reageren
    • schreute01 zegt

      1 juni 2017 om 00:18

      @caferacer: hoe verklaar je dan met jouw redenatie het hoge aantal slachtoffers in de Dodge Challenger?

      Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    31 mei 2017 om 23:46

    De Nissan Titan Crew Cab moet wel gemaakt zijn van karton en satéstokjes. Best een flinke bak.

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      1 juni 2017 om 08:06

      @pomoek: De Nissan Titan is voor de Amerikaanse wetgeving geen auto en hoeft dus ook niet aan die veiligheidseisen te voldoen. Een Ram 1500 is ook niet veilig, en een GMC Sierra ook niet. Alleen de Ford F-150 doet het nog aardig op dat gebied.

      Login om te reageren
  6. phevtreb zegt

    31 mei 2017 om 23:49

    Hyundai Accent is een echte beginnersauto in de VS. Veel 16 jarigen leasen, met financiële hulp van pa en ma, zo’n ding. Leaseprijs is iets van $160-$180 p.mnd ofzo

    Goedkoop en zuinig, ideaal dus. Alleen niet zo veilig blijkbaar…

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      1 juni 2017 om 02:22

      @phevtreb: precies. Die hele top 10 is onder tieners populair.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      1 juni 2017 om 11:43

      @phevtreb: in Nederland zijn het vaak juist de bejaarden die hierin rijden. Ik voorspel ook dat de lijst in Nederland vergelijkbaar zal zijn, maar dan meer omdat de bestuurders op een natuurlijke manier overleden zijn terwijl ze achter het stuur zaten

      Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    31 mei 2017 om 23:49

    Kom op Dodge dat kan beter! De Challenger is als ultieme blue collar JOLO car onttroont door de Hyundai Accent! Iets meer vermogen dus en nog minder bouwkwaliteit. America is winning again!

    Login om te reageren
  8. vonklausenburg zegt

    1 juni 2017 om 00:05

    Statistiek als dit is leuk. Maar het is interessanter om te weten wat de precieze ongelukken waren, welke situaties, de snelheden enzovoorts. Dan pas kun je concluderen of een auto ook echt onveilig is.

    Login om te reageren
  9. Erik zegt

    1 juni 2017 om 00:09

    Het top 10 lijstje is een lijstje van auto’s die al bijna onder de oldtimer regeling vallen. Oude modellen die nog niet voldeden aan de huidige crashtesten. De SUV’s zijn nieuwere modellen die nog niet zo heel lang op de markt zijn als het lijstje van 10.

    Tja, wat zegt zo’n onderzoek dan?

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      1 juni 2017 om 02:29

      @erik2907: Het zijn allemaal recente modellen.

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        1 juni 2017 om 07:19

        @e550: excuses, even niet bij stil gestaan dat onze Nederlandse modelnamen langer leven in andere landen.

        Login om te reageren
  10. Jansen zegt

    1 juni 2017 om 06:53

    Ik had vroeger een buurman die eerst een roze metallic een later een goeden Hyundai Accent had. Had ik een van deze auto’s in mijn eigen bezit gehad was dat een reden voor het hebben van een dodelijk ongeluk geweest denk ik.

    Login om te reageren
    • Jansen zegt

      1 juni 2017 om 06:54

      @jansen: goeden is gouden

      Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    1 juni 2017 om 07:04

    1 Trein
    2 overweg
    3 Scania
    4 Betonmortelwagen
    5 TomTom
    6 Overmoedigen
    7 Debielen
    8 ik pleur hem er wel ff voor figuren in combinatie met 1 t/m 4
    De auto is ondergeschikt, de bestuurder daarentegen.

    Login om te reageren
  12. Silverarrow zegt

    1 juni 2017 om 07:23

    Worden er per 1 miljoen inwoners ook niet meer Hyundai Accent’s verkocht dan bijv. Sentra’s? Of zijn dit op basis van marktaandeel gewogen statistieken?

    Login om te reageren
    • Silverarrow zegt

      1 juni 2017 om 07:51

      @silverarrow: Verkeerd gekeken, is al per 1 miljoen geregistreerde voertuigen.

      Login om te reageren
  13. sracert zegt

    1 juni 2017 om 08:51

    Renault, al jaren de veiligste auto’s. Modus/Scenic/Espace. Maakt zelfs een “Disco” geen schijn van kans tegen. En dat gaat voor velen door als “Franse rommel” maar je kinderen blijven wel in leven.

    Login om te reageren
    • nikos zegt

      1 juni 2017 om 09:16

      @sracert: is allemaal relatief. Kijk bv naar de meer recente “small overlap” testen waarbij ook allerlei recente auto’s niet heel sterk uitkwamen. Dit is nu net een type botsing die met enige regelmaat voorkomt. Maar een heel
      Simpel feit is toch dat hoe meer massa je om je heen hebt hoe veiliger je zit. Daarnaast speelt leeftijd volgens mij ook een rol en jongeren rijden toch vaker in een ouder en kleiner gebakje rond. Voor wat betreft je Renaults …. kijk even naar dat ongeluk met de Volvo XC90 in Turkije …. die Renault en bestuurder konden het niet navertellen.

      Login om te reageren
      • sracert zegt

        1 juni 2017 om 10:43

        @nikos: De veel te zware obesitas auto’s (veelal Duitse hokken) zorgen voor dodelijke slachtoffers t.o.v. auto’s met een normaal gewicht. Daar zouden ze eens wat serieuzer naar mogen kijken als het op veiligheid aan komt.

        Login om te reageren
    • robert110 zegt

      1 juni 2017 om 09:23

      @sracert: Totdat die zelfde Discovery met 100km/h je kinderen op de 3e zitrij even gedag komt zeggen, dan zul je moeite moeten doen om je kinderen überhaupt nog terug te kunnen vinden. Zo’n crashtest is leuk, maar de praktijk is meestal anders.

      Login om te reageren
  14. realhustler zegt

    1 juni 2017 om 09:12

    Bij een proefrit in een nieuwe Accent viel mij op dat hij geen zin had in bochten, super onderstuurd. Terwijl bv een Getz dat helemaal niet heeft. Toch denk ik dat de cijfers ernstig vertekend zijn door leeftijd van de gebruiker, budget voor onderhoud en het overige verkeer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North