• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De eerste diesel-bekeuringen zijn uitgedeeld in Utrecht

Auteur: Author, gepost 1 mei 2015 om 17:21 – 101 Reacties

Milieuzone Utrecht


Per vandaag zijn dieselauto’s van voor 2001 en klassiekers in het algemeen niet meer welkom in de Utrechtse binnenstad. Desondanks trok een behoorlijk aantal dieselaars zich daar weinig van aan.

In een poging de luchtkwaliteit in het hart van de domstad een boost te geven, is de binnenstad aldaar omgetoverd tot milieuzone waar geen plek is voor dieselauto’s die voor het jaar 2001 op kenteken zijn gezet. Mensen die zich toch met zo’n auto in het hierboven aangegeven gebied begeven kunnen een boete à €90 op de deurmat verwachten.

De maatregel is uiteraard al langer bekend en vandaag trad, na enig uitstel, het verbod dan toch echt in werking. Het resultaat? Tot 13:00 vandaag zijn alvast 60(!) mensen op de bon geslingerd. Wellicht dat de personen in kwestie niet eens op de hoogte waren van de milieumisdaad die zij op dat moment begingen, maar betalen zullen ze.

Nu gaat het nog om dieselauto’s die voor 1-1-2001 op kenteken zijn gezet (verbieden op basis van EuroX-normen was te ingewikkeld), maar binnen afzienbare tijd zijn ook zelfontbranders van vóór 1-1-2006 én benzineauto’s die voor 1-7-1992 op kenteken zijn gezet niet meer welkom. U bent gewaarschuwd.

UPDATE: het aantal van 60 bekeuringen is om 16:45u meer dan verdubbeld. Ga dus maar uit van een stuk of 130 boetes, and counting…

Ook interessant!

  • Politie pakt 16-jarige Porsche joyrider in Utrecht
    Politie pakt 16-jarige Porsche joyrider in Utrecht
  • In Utrecht heb je de meeste kans op schade aan je auto
    In Utrecht heb je de meeste kans op schade aan je auto
  • Achtervolging eindigt pijnlijk voor C63 AMG in Utrecht
    Achtervolging eindigt pijnlijk voor C63 AMG in Utrecht
  • Video: politieachtervolging Utrecht eindigt met crash
    Video: politieachtervolging Utrecht eindigt met crash

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, Diesel, milieuzones, utrecht

Vorig bericht: « Land Rover SVX: label voor extreme offroaders
Volgend bericht: Gratis Porsche? Gebruik de truc van een Zutphense oplichter »

Lees Interacties

Reacties

  1. room850 zegt

    1 mei 2015 om 17:23

    Wat moet ik hier op zeggen.
    KUT regering

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      1 mei 2015 om 17:41

      @room850:
      ’t spijt me
      Blaft tegen de verkeerde boom
      Is het gemeente bestuur waar die daklozen-krant-graaiman ooit zat
      Dus wat verwacht je ?
      Van rode politiek correcte linksers die wel eventjes 2% van de vervuilende Diesels gaan weren
      Ze hadden natuurlijk voor het gotsvermogen wat dat systeem kost ook een stel stadsbussen op LPG kunnen kopen.
      Of van die moderne hybride stadsbussen.

      Maar ik ben niet links.
      Noch politiek correct
      Dus ik begrijp ze ook niet.
      Alleen dat ze een pesthekel aan mensen hebben.
      Maar de mensheid hiermee willen redden.
      En uiteraard de mensen die op hen stemmen ( de minder bedeelden) recht in hun bek spugen, nee schijten !

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        1 mei 2015 om 17:45

        @desjonnies: Amen !!

        Login om te reageren
      • norge zegt

        1 mei 2015 om 19:23

        @desjonnies: De regering had natuurlijk wel tegen deze onrechtmatige gemeentelijke onzin in actie kunnen komen..

        Login om te reageren
  2. archiebald zegt

    1 mei 2015 om 17:25

    MOOI! Dan kan ik over een tijdje Utregggg niet meer in. Sterf dan ook maar lekker daar. Heb een VW Tdi uit 2003 en een Golf uit ’86. Wat een idioten daar zeg.

    Login om te reageren
    • mercedesbenz63 zegt

      1 mei 2015 om 17:36

      @Archiebald: nou bedankt dat je zegt dat ik ook mag sterven, ik vind het ook jammer maarja regering he.. optreden hiertegen kan ook niet

      Login om te reageren
      • archiebald zegt

        1 mei 2015 om 17:41

        @mercedesbenz63: Jij niet, de politici die dit besluiten natuurlijk. Waarom zou ik wat tegen de gewone inwoners van Utrecht hebben?

        Zoals in een andere reactie al staat. Zij hebben makkelijk praten met hun dikke nieuwe auto met chauffeur :(

        Login om te reageren
        • mercedesbenz63 zegt

          1 mei 2015 om 17:42

          @Archiebald: tja, het leek zo algemeen maar mag ik is een keer een foto zien van je oldtimer?

          Login om te reageren
          • archiebald zegt

            1 mei 2015 om 17:53

            @mercedesbenz63: Ui-ter-aard :D Wat rij jijzelf?

            http://oi62.tinypic.com/28i2hz7.jpg

            Login om te reageren
        • mercedesbenz63 zegt

          1 mei 2015 om 17:57

          @Archiebald: ik rij in een Fiat Punto hgt maar die gaat over een paar dagen weg want die rijdt niet echt meer..

          Login om te reageren
          • archiebald zegt

            1 mei 2015 om 18:00

            @mercedesbenz63: Ah een prachtige Italiaan. Heb ook nog een Punto gehad, een MK2a Sporting. 1.2 16v 6-bak. Reed prima, maar wat een rampenbak. De VW’s zijn daarna niet meer weg te denken bij ons. Rijdt toch echt een stuk beter (vind ik :) )

            Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        1 mei 2015 om 17:49

        @mercedesbenz63:
        De regering heeft hier geen f#ck mee te maken.
        Dit soort maatregelen worden op het plaatselijke stadhuis bedacht.
        Door types de @desjonnies hier zo beeldend weet te omschrijven.

        Login om te reageren
    • blaze3027 zegt

      1 mei 2015 om 18:11

      @Archiebald: geef je groot gelijk man zit hier ook met een diesel van 2001 en een golf van 95.
      Vraag me af hoelang ik mijn vr6 nog ga mogen rijden .
      Hier in rotterdam komen ze ook al met die onzin.

      Met zo’n slap regeling waar je geen fiets van koopt.
      Binnen een paar jaar mag je je auto alleen rijden tot er een ton op zit of zoiets doms

      Is toch gewoon jammer joh dat ik dalijk niet kan genieten van een oldtimer die lekker voorbij rijd tuft

      Login om te reageren
      • archiebald zegt

        1 mei 2015 om 18:18

        @blaze3027: Wat ik vooral een idioot stukje vind is dit:

        “verbieden op basis van EuroX-normen was te ingewikkeld” Wat een kansloze zijn het toch ook he. Dus een 8l V8 diesel uit 2009 mag gewoon nog die 1:3 doet, maar je VW Lupo 3l die 1:33 doet is verboden. Mijn hemel, wat een intelligentie

        Login om te reageren
        • nielsnl1 zegt

          1 mei 2015 om 19:17

          @Archiebald: uit protest gewoon zo’n Amerikaanse diesel pick-up kopen uit 2006 of jonger waar de zwarte roetwolken uitkomen. Filmpjes genoeg van op het web ter illustratie :’D

          Login om te reageren
    • kjeld zegt

      2 mei 2015 om 14:25

      @Archiebald: Ik denk dat het nou juist de bedoeling is dat je er niet meer komt. Niet jij persoonlijk, maar als je geen leverancier bent voor bedrijven hebben ze je liever niet binnen die ring. Het is daar namelijk niet fijn voor auto’s, net buiten de rode lijn zijn de parkeer garage’s. Dus dat is het plan.

      Ik heb er geen probleem mee. Het is alleen vervelend voor mensen die binnen de rode lijn wonen en niet voldoen aan de regel. Daar moeten we iets voor doen vind ik. Vrijstelling of zo.

      Login om te reageren
  3. gerjan zegt

    1 mei 2015 om 17:25

    die ambtenaren hebben makkelijk praten met hun lease auto’s. Om de 3 jaar met hun luie reet nieuwe auto uit zoeken in de baas zijn tijd. 1 geluk. Ik woon niet in die stink steden! ! ! Wel erg lullig voor mensen die deze regel niet kennen.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      1 mei 2015 om 17:29

      @gerjan:
      Ambtenaren met leaseauto’s…, op welke planeet…?
      Op planeet aarde zijn ambtenaren grootverbruikers van het OV, daar krijgen ze een fatsoenlijke vergoeding voor.

      Login om te reageren
      • MrSkyline zegt

        1 mei 2015 om 20:51

        @jrk68: Niet iedere pennenlikker op het gemeentehuis heeft een leaseauto, maar ik kan je garanderen dat er behoorlijk wat ambtenaren een leasebak rijden. Ik ken ze persoonlijk.

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          1 mei 2015 om 22:37

          @MrSkyline: private lease dan zeker? Al dan niet gefinancierd met het mobiliteitsbudget…?

          Login om te reageren
    • racerx zegt

      1 mei 2015 om 17:40

      @gerjan: Ik ken geen enkele ambtenaar met een corporate leasewagen… Voornamelijk voorbehouden aan de private sector.

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      1 mei 2015 om 17:46

      @gerjan: Ben wel benieuwd welke gemeenteambtenaren jij kent met een leaseauto…

      Login om te reageren
  4. screamer zegt

    1 mei 2015 om 17:26

    De duitsers hebben al jaren een werkend systeem voor die stomme mileuzones dat werkt (met zo’n lelluke sticker aan de rechterkant van je voorruit).
    Waarom gebruiken Utrecht, en elke andere stad die dit soort maatregelen nodig vind, die niet gewoon? dat is toch veel goedkoper en makkelijker?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      1 mei 2015 om 17:33

      @screamer:
      Dat komt omdat de Nederlandse ambtenaar zlef het wiel wil uitvinden. Zodra er nieuw management of een nieuwe gemeenteraad komt, begint dat hele circus weer opnieuw.

      Dat is immers waar je als kiezer om vraagt….

      Login om te reageren
    • LittleIdiot zegt

      1 mei 2015 om 17:37

      @screamer: Als ik ’t wel heb is deze taak door de rijksoverheid (geheel in lijn met de trend in de zorg) bij de gemeenten over de schutting geflikkerd, waardoor iedereen nu z’n eigen plan gaat trekken. Lekker hendig.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        1 mei 2015 om 17:44

        @LittleIdiot: Daar is de landelijke overheid sterk in; Over de muur flikkeren van allerlei taken die landelijk geregeld zouden moeten worden.

        Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        1 mei 2015 om 17:53

        @LittleIdiot:

        Mag ik een poging wagen?
        De wereld volgens desjonnies.

        Ze kunnen dit niet managen.
        De zorg konden ze niet managen
        Het OV konden ze niet managen
        De OPENBARE nutsbedrijven konden ze niet managen
        En dit kunnen ze ook niet managen.
        En mark my words, het volgende op de privatisering lijst is ONS water !
        Water dat WIJ al jaren betalen, voor het zuiveren en de infra structuur, noem maar op
        Mijnheer Nestlé staat al te popelen !
        Om ons te naaien !

        Dus privatiseren ze en vertellen ze je het sprookje ‘dat het dan door de vrije markt werking goedkoper wordt’
        En dat lijkt ook zo.
        Maar is beslist niet waar
        Want in een vrije markt (die niet bestaat) bepalen er eigenlijk twee partijen de prijs :
        Nummer één is de allergrootste (zien we momenteel in de zorg)
        en nummer twee is degene die de meeste honger heeft.
        Meestal is het nummer één met een aantal satellieten.

        Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      1 mei 2015 om 17:38

      @screamer:
      Leuk autootje in je avatar trouwens;-)
      Heb je hem al lang?

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      1 mei 2015 om 17:41

      @screamer: We zullen in Nederland wel eens een goed werkend iets uit het buitenland overnemen…. Fyra -> TGV/ICE, Beveligingssysteem HSL -> SNCF/DB, maar nee, “we” vinden het wiel liever opnieuw uit, want wie weet is het onze ronder…. en maar belastingcenten opsouperen….

      Login om te reageren
  5. autobart zegt

    1 mei 2015 om 17:28

    Ik zag laatst ook een Fiat Ducato van enkele jaren (+/- 2012-2013) die flink zwart rookte… Ligt voornamelijk aan de eigenaar en de staat van onderhoud denk ik… Zelf rijd ik geregeld in een Transporter 1.9 TDI die geen pluimpje rookt en ook beschikt over een katalysator, terwijl dat ding bijna geschiedenis schrijft volgens de regering, daterend uit het bouwjaar 2005… Belachelijk? Belachelijk!

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      1 mei 2015 om 17:42

      @autobart: Ducato met verstopt luchtfilter?

      Login om te reageren
      • autobart zegt

        1 mei 2015 om 17:54

        @406_v6: Ik denk eerder een kapotte luchtmassameter, of heeft dat busje dat niet?

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          1 mei 2015 om 18:01

          @autobart: Zou kunnen, maar een verstopt luchtfilter komt regelmatig voor.

          Login om te reageren
  6. Ram-G-maN zegt

    1 mei 2015 om 17:33

    Waarschijnlijk zal de P+R bij Utrecht Uithof eindelijk eens echt benut worden. Klassiekerspotters hoeven nu alleen maar bij de ingang van zo’n parkeergarage te staan.

    Login om te reageren
  7. Reinout86 zegt

    1 mei 2015 om 17:34

    Fijn: Datum eerste toelating 30-06-1992… zucht.

    Maar hoe zit het precies? Want mijn auto is in 2007 op NL kenteken gezet. Wat telt?
    Iemand een idee?

    Login om te reageren
    • room850 zegt

      1 mei 2015 om 17:39

      @Reinout86: goeie vraag indd, als dat zou werken is een optie om diegene met dit probleem hem te laten uit schrijven en dan weer opnieuw aanmelden bij RDW

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        1 mei 2015 om 21:54

        @room850: volgens mij werkt dat niet. Ze gaan dan uit van de “datum eerst toelating Nederland” en dat blijft de datum waar de auto voor het eerst in Nederland ingevoerd werd. Als jouw auto van vóór juni 1992 nu ook zo op kenteken staan, dan zal dat na het opnieuw invoeren ook zo blijven.

        Bij een auto die van vóór juni 1992 is en daarna voor het eerst in Nederland is ingevoerd zou het dan wel werken inderdaad. Ik betwijfel alleen wel of het zo werkt.

        Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      1 mei 2015 om 17:45

      @Reinout86:
      Sommige hebben ook altijd geluk….

      Login om te reageren
  8. azuli zegt

    1 mei 2015 om 17:36

    Heerlijk goede maatregel! Welke steden volgen er?

    Login om te reageren
    • frietjemet zegt

      1 mei 2015 om 19:06

      @azuli: Ik heb vernomen dat ze in jouw woonplaats fiat panda’s van de laatste generatie gaan verbieden. De 4×4 blazen ze zelfs zonder pardon op.

      Login om te reageren
      • azuli zegt

        1 mei 2015 om 20:03

        @frietjemet: haha

        Deze maatregel scheelt weer parkeerbelasting voor de zogenaamde gedupeerde.

        Ik en vele anderen zullen het tekort wel weer moeten compenseren door verhoogde parkeertarieven in het centrum van deze steden voor diegene die wel het centrum in mag

        Login om te reageren
  9. philipf zegt

    1 mei 2015 om 17:37

    En dikke ferrari’s en lamborghini’s enzo mogen wel?! Wat een onzin. Mag trouwens een volvo uit ’75 die op LPG rijdt wel?

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      1 mei 2015 om 17:47

      @philipf: Als ie 40 jaar oud is wel…. “oldtimer” vlg. de nieuwe regels.

      Login om te reageren
      • philipf zegt

        1 mei 2015 om 17:51

        @406_v6: gelukkig wel!

        Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      1 mei 2015 om 17:48

      @philipf: Sterker nog, als ie 40jr is mag je ‘m gewoon zonder kat, met benzine en loodvervanger door de stad jagen….

      Login om te reageren
  10. Deukinpakjeboter zegt

    1 mei 2015 om 17:37

    Dus niet meer lekker met mijn Visa 2 pitter door de stad kachelen straks, o o dat ding is ook zo vreselijk vervuilend..

    Oke, om eerlijk te zijn stinkt het ding behoorlijk zonder katalysator en stortcarburateur…

    Login om te reageren
  11. rietdekker zegt

    1 mei 2015 om 17:47

    Gewoon aanvechten die bekeuringen. De nieuwe borden zijn nog niet eens rechtsgeldig dus je kan het altijd proberen.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      1 mei 2015 om 17:50

      @rietdekker: Vraag me af of er geen sprake is van rechtsongelijkheid; je sluit namelijk bezitters van een “te oude” auto uit van de openbare weg waar je gewoon voor hebt betaald; de gestelde toelatingsdatum is op z’n minst arbitrair.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        1 mei 2015 om 17:50

        @406_v6: betaald dmv wegenbelasting…

        Login om te reageren
  12. dendanny zegt

    1 mei 2015 om 17:52

    Zou grappig als iedereen met een dikke moderne diesel door Utrecht gaat rijden, zoals een dikke Audi A8 V8 diesel of BMW M550D.

    Login om te reageren
    • frietjemet zegt

      1 mei 2015 om 19:09

      @dendanny: Dat wordt een oproep op fb: bezitters van dikke premium diesels van na bouwjaar 2001, melden op een bepaalde datum voor een rev-meeting in het centrum te Utrecht.

      Van mijn part sluiten ze alle uitlaten op een buizenstelsel aan dat uitloopt in het gemeentehuis, kunnen ze de volgende dag de roet van het hele interieur afschrapen.

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        1 mei 2015 om 22:41

        @frietjemet: revven = onnodig geluidshinder veroorzaken = €370,- boete (ex. €7,- administratiekosten)

        Login om te reageren
    • jurdespotter zegt

      2 mei 2015 om 08:13

      @dendanny: of een duramax meeting houden voor het stadshuis

      Login om te reageren
  13. desjonnies zegt

    1 mei 2015 om 18:03

    En iedereen een grote bek over landen waar geen ‘democratie’ is.
    En wat is dit dan precies ?

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      1 mei 2015 om 18:12

      @desjonnies: Exact… lijkt wel op een moderne uitvoering van de DDR…

      Login om te reageren
    • norge zegt

      1 mei 2015 om 18:14

      @desjonnies: Het gekke is, die sufferds zijn er door de inwoners gekozen….

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      1 mei 2015 om 18:16

      @desjonnies:
      Tja, elke democratie krijgt de regering/het bestuur dat ze verdienen.
      Zoals Rutte en Samsom na de laatste verkiezingen met droge ogen durfde te beweren, dit is wat de kiezer wil….

      Login om te reageren
      • frietjemet zegt

        1 mei 2015 om 19:03

        @jrk68: Ze stinken er steeds opnieuw weer met z’n allen in. Persoonlijk ga ik me er nog niet eens meer druk over maken om te kiezen, komt toch altijd weer zo’n figuur aan het stuur die beter uit kinderboeken kan voorlezen. Meer dan mooie verhalen vertellen kunnen ze niet, gaat hen alleen om hun eigen boterham.

        Login om te reageren
        • frietjemet zegt

          1 mei 2015 om 19:10

          @frietjemet: stemmen uiteraard, niet kiezen…

          Login om te reageren
  14. jrk68 zegt

    1 mei 2015 om 18:13

    Nieuwe tussenstand van 18:00 uur, meer dan 120 van dit soort notiore milieudelinquenten kunnen een acceptgiro verwachten.

    Goed bezig daar in Utrecht=D>

    Login om te reageren
    • Author zegt

      1 mei 2015 om 18:21

      Thanks! Ik zet ’t nieuwe aantal er even bij.

      Login om te reageren
    • rolov zegt

      2 mei 2015 om 17:41

      @jrk68: lekker nieuwe melkkoe. Hopelijk doen ze er wat leuks mee voor de stad. Of zal het in de tour start gaan?

      Login om te reageren
  15. blaze3027 zegt

    1 mei 2015 om 18:16

    Trouwens . Weet iemand hier hoe dat nou zit als ik zeg maar de motor van me auto zou vervangen met een nieuwe motor uit 2015
    Mag ik er dan wel in?
    Want dan vervuil ik de lucht minder toch
    Of is dit een soort achterbakse manier om de automarkt een hand te helpen

    Login om te reageren
    • Author zegt

      1 mei 2015 om 18:19

      Nope, helaas. De uitzondering geldt voor zover ik weet alleen voor dieselauto’s van voor genoemde datum die volledig zijn geëlektrificeerd. Je zult dus een elektromotor + accupakket/waterstoftank in moeten bouwen voor je het centrum weer in mag.

      Login om te reageren
    • audirijder zegt

      1 mei 2015 om 18:26

      @blaze3027: Ik denk het wel! Tenminste ik meen mij een zaak te herinneren met fiska karma’s die zijn aangepast (minder uitstoot) zodat ze ook nog 0% bijtelling hadden. De fiscus had toen ook een zaak aangespannen maar had deze verloren.

      Login om te reageren
    • reistje zegt

      1 mei 2015 om 20:24

      @blaze3027: Nee. Tenminste dat durf ik met 99% zekerheid te zeggen aangezien dat dit ook niet op je kenteken pasje (papier) staat. Ik betwijfel of ze de leeftijd van je motorblok weten, eventueel ergens in een archief van de omkeuring.

      Bovendien word er bij dingen als de uitstoot bij APK en eigenlijk alle omstandigheden ook uitgegaan van het jaar van de auto en niet van de motor.

      Login om te reageren
  16. mrdjm zegt

    1 mei 2015 om 18:26

    Je betaald in Nederland wegenbelasting om op openbare wegen te mogen rijden, als vervolgens steden gaan besluiten dat je op sommige plekken niet meer mag rijden, dan is dat discriminatie.
    Het wordt bovendien en wirwar aan regels, hier moet de regering wat aan doen!

    (….en nee ik heb er geen last van, auto op benzine van 2003)

    Login om te reageren
    • frietjemet zegt

      1 mei 2015 om 18:59

      @mrdjm: Klopt als een bus, maar het enige wat dat volk uiteraard gedaan heeft is alle mogelijke mazen dichttimmeren waardoor je geen poot tussen de deur krijgt.

      Of je loopt jaren van hot naar her en geeft uiteindelijk zoveel uit aan benzine ed dat je beter die 90 euro boete kan slikken.

      Nederland op zijn best..

      Login om te reageren
    • insomnia zegt

      1 mei 2015 om 20:09

      @mrdjm: Uitsluiten om gegronde, maatschappelijke, redenen mag volgens mij.
      LPG uit P garages bv -> veiligheid
      Vervuilende auto’s uit centrum -> luchtkwaliteit / gezondheid

      Doel van deze regel is mi dus houdbaar. De invulling en selectie op bouwjaar echter zoals nu houd je echter nooit droog als Overheid omdat dit geen totaal sluitend causaal verband heeft. Zoals terecht in eerdere reacties, het klopt vaak wel op bouwjaar, maar vaak ook niet incl nieuwe autos’s.

      Deze regel obv EuroX normen of iets wat daadwerkelijk vervuiling meet zou enkel stand houden denk ik. Mochten mensen nu proefprocessen aanspannen gaan ze die met deze ondoordachte invulling van de gemeente (hoe nobel het doel ook is) uiteindelijk winnen mi.

      Login om te reageren
  17. bergmm zegt

    1 mei 2015 om 18:30

    Mijn 1.9 tdi uit eind 2006 heeft dezelfde waardes van uitstoot als hetzelfde exemplaar uit 2000.
    Waarom kan dit niet zoals Duitsland geregeld worden…

    Login om te reageren
    • Homer55 zegt

      1 mei 2015 om 18:45

      @bergmm: Ze willen liever eigenwijs doen en hunzelf voorschut zetten.

      Login om te reageren
  18. giss zegt

    1 mei 2015 om 18:34

    De essentie van deze regel vind ik goed.. Het zorgen voor schone lucht in de steden is op deze manier effectief en snel te regelen.
    ECHTER:
    1. de regels sluiten niet aan op het doel; gebruik toch die euroX norm ipv autoleeftijd..
    2. weer al die vervuilende klotetweewielers eens! Bij een beetje koud weer zie, na gepasseerd te zijn door zo’n tokkie, nog zeker een minuut rook uit mijn longen komen.. Bij auto heeft dat nog nooit gepresteerd..

    Stop het geld toch in een slooppremie van scooters en brommers.. Verbieden die krengen, maak Nederland het eerste land met een verbod op verbrandingsmotoren in Scooters.
    Iedereen is erbij gebaat, bovendien geen last van gedoe benadeling van duitsers en belgen.. en de 100 mensen die wekelijks de grens oversteken op een scooter naar nederland, passen zich ook maar lekker aan

    Login om te reageren
    • insomnia zegt

      1 mei 2015 om 20:12

      @giss: dat dus 1
      (Zie mijn reactie 3 omhoog, had deze nog niet gezien :)

      Login om te reageren
    • 5cilinder zegt

      1 mei 2015 om 20:55

      @giss: 2takt is voor motorzagen en bladblazers en niet boor transport. Honda 4takt brommers uit de 70s lopen 1 op 60 dus die mogen er best in wat mij betreft.

      Login om te reageren
  19. Lohran zegt

    1 mei 2015 om 18:51

    Fijn ja, mag er dus ook niet meer in met mijn BMW e30 Touring met een TDS blok en ook niet met mijn Volvo V70 Classic 2.5D. Die laatste heeft al 610.000km ervaring, als dat niet duurzaam is weet ik het ook niet meer :(

    Login om te reageren
  20. frietjemet zegt

    1 mei 2015 om 18:56

    Weer eens bewijs dat iedere lamlul in een gemeentebestuur kan zitten, maargoed, het is natuurlijk ook één grote vriendjespolitiek. Net zoals de burgemeester van het voor mij nabij gelegen Heerlen, de “pinautomaat van de bulgaren”.

    Hebben totaal geen zicht op de praktijk, en klaarblijkelijk 0 verstand van auto’s. Maargoed, van ieder model auto, uitvoering etc. de uitstoot afzonderlijk bepalen is natuurlijk te veel werk, en dan discrimineer je natuurlijk de mensen die met een dikke schuit door de stad tuffen, waarmee je het geld uiteindelijk wegjaagt.

    Dus mag de doorsnee burger/liefhebber oid met een oudere diesel opdraaien voor de luchtvervuiling, die hebben immers toch niks in de melk te brokkelen bij de hechte vriendenclub die politiek heet.

    Vraag me nog steeds af wanneer ze scooters eens aan gaan pakken, als je daar met open ventilatie achter rijdt ruik je die troep wat daar uit komt nog na drie keer een was draaien, een paar minuten daar achter rijden is ongeveer equivalent met een halve dag achter een lijnbus hangen.

    Login om te reageren
  21. chimaera zegt

    1 mei 2015 om 19:07

    Dus, mijn diesel uit 2000 zou niet meer binnen mogen, maar mijn wagen uit 2002, hetzelfde type, motor en uitstoot mag dit wel?
    Wat een kloteregeling dit. Heel veel mensen moeten nu een andere auto kopen ben ik bang…

    Login om te reageren
  22. Dutchdriftking zegt

    1 mei 2015 om 19:11

    Stelletje boeven!

    Login om te reageren
  23. SummerSky zegt

    1 mei 2015 om 19:14

    De scooters zijn inderdaad het verschrikkelijkste wat een stad kent qua uitstoot. Recht tussen de voetgangers soms stoten ze bakken fijnstof en benzeen uit. Bizar dat dat zomaar mag. Voor mij reden #1 om binnensteden te mijden.

    Login om te reageren
  24. bofkont zegt

    1 mei 2015 om 19:14

    http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binnenland/23994357/___Kom_maar_op_met_die_boete____.html

    Login om te reageren
  25. bofkont zegt

    1 mei 2015 om 19:15

    Het debiele is dat een superzuinige lupo 3l TDI ook niet meer welkom.

    Login om te reageren
  26. boeiendzeg zegt

    1 mei 2015 om 19:20

    Bekijk het maar, mocht ik naar Utrecht toe gaan, kom ik wel in m’n oldtimer diesel uit begin jaren 70. Die stoot meer uit dan 20 diesels bij elkaar. Gek genoeg mag ik daarmee dus wel in de stad rijden.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      1 mei 2015 om 22:03

      @boeiendzeg: dat is nou typisch de obsessie die de overheid en de gemeentes in Nederland hebben. Want oude auto’s zijn bah en nieuwe auto’s zijn jammie, toch? Dat het qua uitstoot niet veel hoeft te schelen, daar denken ze niet aan of willen ze gewoon niet weten.

      Login om te reageren
  27. mout zegt

    1 mei 2015 om 19:30

    Wacht even… die eerste regel van het artikel… ‘en klassiekers in het algemeen’.
    Zijn er behalve 15 jaar en oudere diesels ook andere auto’s de Sjaak?
    Ik mag er met mij 35 jaar oude LPG toch wel in, hoop ik?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      1 mei 2015 om 20:37

      @mout:
      Geloof mij, al mag je er met de auto in, dat wil je echt niet.
      Je kan hem nergens fatsoenlijk kwijt en stel dat je een plekje vindt dan mag je bukken….
      Zet hem bij een transferium aan de ring en voor €5 mag je de hele dag staan en met het OV de stad in.
      Dat hebben ze daar wel super geregeld.

      Login om te reageren
  28. volvoturbo zegt

    1 mei 2015 om 20:38

    Moet regelmatig m’n ventilatie op recirculatie zetten omdat er een walmende oude diesel voor me zit. Echt te erg! Verder is ’t indammen van de uitstoot van fijnstof toch wel noodzakelijk, dus ’n goede zaak.

    Login om te reageren
  29. reistje zegt

    1 mei 2015 om 20:47

    Ik denk dat de werkelijke impact nog wel meevalt VOOR NU. Aangezien dat het slechts het centrum is waar veel “bezoekers” niet parkeren. Niet dat ik voor ben, want ik ben van mening dat de benadeling groter is dan de voordelen die je hiermee doet.

    Als ze zo gek zijn om de zone te vergroten begint het wel een groot probleem te worden, met eigenaren van auto’s, bezoekers, werknemers, noem maar op.

    Login om te reageren
  30. 5cilinder zegt

    1 mei 2015 om 20:51

    Ik heb echt zin om met een trabant midden in de stad te gaan staan en flink de boel blauw te stoken. Waarom is het systeem zo verkracht in Nederland dat alles wat een politieke functie bekleedt zo achterlijk moet zijn, ik zie dat in het onderwijs ook al terug alles moet zich maar richten op talen cultuur etc. Dat volk dat daar in verder gaat kan nergens aan de bak en besluit met zijn gestudeerde alfa hasses de politiek in te gaan en stelt voor om alfa vakken in het onderwijs toch een wat belangrijkere rol te geven, alle andere 149 types denken er precies zo over. En dit geldt ook voor dit soort onderwerpen
    Zonder ook maar enig verstand van zaken een beetje rommelen in de marge wat vervolgens wel weer een groot deel van werkend Nederland behoorlijk slecht uitkomt.
    Maarja emigreren is ook weer zowat.

    Login om te reageren
  31. ThomasBol zegt

    1 mei 2015 om 22:07

    Uberhaupt auto’s in een (in dit geval enorm klein) deel van een stad weren slaat nergens op. Aanvechten bij de rechter, pure discriminatie

    Login om te reageren
  32. bennieokkels zegt

    1 mei 2015 om 22:32

    En daar betaal je dan 1500 euro wegenbelasting per jaar voor…
    en bpm,
    en btw,
    en accijns,
    en veel te dure brandstof,
    en verzekering incl 21% belasting,
    en onderhoud incl wederom 21 % btw.

    Welkom in autovriendelijk Nederland. Zucht…

    Login om te reageren
  33. 87sandyd zegt

    1 mei 2015 om 23:16

    Ik ga morgen wel ff met het fiesta dieseltje van 2013 de stad in. Zet ik em ff op de handrem met een baksteen op het gaspedaal en ga ik ff shoppen. Heb ik in mn eentje deze achterlijke regel weer teniet gedaan

    Login om te reageren
  34. mrrallycross zegt

    1 mei 2015 om 23:37

    Stelletje criminelen daar in het bestuur. Kansloze idioten. Denk eens na voordat je wat doet.

    Login om te reageren
  35. Rossi zegt

    1 mei 2015 om 23:43

    Prima regel, oprotten met die oude stinkbakken!

    Login om te reageren
  36. ronaldalexanderuhl zegt

    2 mei 2015 om 00:16

    Hoe zit het eigenlijk met buitenlandse kentekens? Die worden vast niet herkent met de scancamera’s.

    Login om te reageren
  37. tunefuldjmike zegt

    2 mei 2015 om 01:46

    Iedereen dikke Chevrolet Silverado’s kopen uit 2015 met 6.6L Diesel V8’s. Even goed gas geven en heel de stad staat blauw/zwart :)

    Login om te reageren
  38. bigfun zegt

    2 mei 2015 om 02:42

    Heey Wooody zie je wat jouw soort linkse rakkers veroorzaken?

    Waarom hoor ik je nu niet?

    Login om te reageren
  39. maniaxdream zegt

    2 mei 2015 om 08:26

    Hebben ze daar niets beters te doen in Utrecht en Rukkerdam? Wat een sneu gedoe dit; op z’n zielige manier anderen de les te lezen onder het mom van het milieu; laten politici de bek eens dicht houden, da’s pas goed voor het milieu. Stumpers…

    Login om te reageren
  40. TDI-goeroe zegt

    2 mei 2015 om 09:22

    Belasting, BPM, BTW accinjnzen etc zijn betaald. tis gewoon wachten op iemand die geduld heeft om een rechtzaak uit te lokken en tot de boel terug wordt gedraaid.

    Login om te reageren
  41. Turbo zegt

    4 mei 2015 om 00:26

    Maar niet de BPM afschaffen zodat een nieuwe auto betaalbaarder wordt. Tijd om Utrecht binnenstad te boycotten als consument. Stemmen met de voeten werkt het beste.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      4 mei 2015 om 00:38

      @Turbo:
      Ja, jij hebt er echt over nagedacht.
      Laten we de middenstand in Utrecht naar de kloten helpen, dat zal die Groenlinksers in hun ivoren toren leren….
      Nee, met dit soort ideeën gaan we dit land er weer bovenop helpen.

      Oh, die BPM, die is op 1 januari 2013 al afgeschaft….

      Login om te reageren
  42. Sorcerer zegt

    8 mei 2015 om 14:18

    Paar straten verder parkeren als je naar het Spoorwegmuseum wilt dus…

    Ik wilde al parkeergarage Grifthoek aanraden voor mensen die het centrum in willen, maar die hebben ze met een heel klein rechthoekje buiten de binnenste grachtenringen ook meegepikt.

    Je kunt wel nog in de parkeergarage vlakbij de Stadsschouwburg parkeren, maar dan moet je een verkeersovertreding begaan om daarna niet gedwongen alsnog in de milieuzone terecht te komen.

    Oh, en als je de Nachtegaalstraat in dreigt te rijden vanaf de Maliebaan, en je ziet op het laatste moment dat bord, succes met dan omkeren als er verder 10 auto’s en 100 fietsers zijn die je dat onmogelijk maken!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North