
Daar is ie dan eindelijk, de nieuwe Alfa Romeo Stelvio.
Fiat Chrysler (FCA) zou ‘per ongeluk’ een video op Youtube hebben gezet waarop deze nieuwe Alfa Romeo Stelvio te zien is, formerly known as Kamal. De auto hangt in de fabriekshal en je ziet een paar hardwerkende Italianen die druk bezig zijn met de gecamoufleerde(!) unit. Uiteraard een mooie marketingstunt, maar we laten jullie natuurlijk graag een screenshot van de betreffende video (mirror) zien.
Op de foto zien we qua design veel gelijkenissen met de Giulia. Bovendien worden beide modellen in dezelfde fabriek gebouwd. Aan de voorkant zien we wel wat grotere luchtinlaten en een enorme grille, wat hoort bij een SUV. Naast het uiterlijk zal de Stelvio waarschijnlijk ook het platform met de Giulia delen. In dat geval zal achterwielaandrijving standaard zijn, maar ook vierwielaandrijving wordt natuurlijk mogelijk. Meer spyshots van de Stelvio zie je op autojunk.nl, dankzij een oplettende lezer.
De Alfa Stelvio wordt de eerste SUV van het merk, iets waar ze al een paar eeuwen mee bezig zijn. De auto zou nu echter bijna klaar zijn en schijnt officieel te worden onthuld op de Los Angeles Auto Show: 15 november 2016 (via autoblog.it).
UPDATE: hij is officieel, alle info staat HIER!





Ik zie voornamelijk een sax spelende acteur een beetje moeilijk kijken in een door de Europese unie betaalde fabriekshal ..
Klap voortaan je laptop schermpje neer ..
Tis tenslotte geen tandpasta reclame uit 1998 ..
De camouflage biedt niet veel hoop voor het niveau van afwerking… Als het een promo video is dan is het slordig dat het er zo bijhangt, is het bescherming van de carrosserie dan is het zelfs schandalig.
@mashell: ik zou kamervragen gaan stellen. Nadat je je glaasje azijn op hebt.
@esprit84: waarom überhaupt nog camouflage als Alfa liefhebbers toch blijkbaar blind zijn voor broddelwerk van hun geliefde Alfa mannetjes in de fabriek?
Maar inderdaad de middagspauze is voorbij, ik ga weer kamervragen stellen. Ik begin met “Mevrouw de voorzitter mag aub de airconditioning aan?”.
@mashell: man, ze hebben er gewoon wat lappen opgegooid ter camouflage en of bescherming. Je hoeft een Italiaan echt niet te vertellen hoe ze een auto moeten bouwen.
@mashell: “waarom überhaupt nog camouflage als Alfa liefhebbers toch blijkbaar blind zijn voor broddelwerk van hun geliefde Alfa mannetjes in de fabriek?” Helemaal mee eens, je ziet ’t steeds meer hier op AB. Laat de cijfers 159 vallen en iedereen prikt met z’n leuter door ’t beeldscherm heen… Alfa, overrated. En ja, heb ook een jaar in een auto van dit merk gereden.
@str8six: ik ging er eigenlijk van uit dat het bejubelen van de 159 een cynische grap was.
@str8six: nou nou, poe poe, een heel jaar met een auto van dit merk gereden, tjonge jonge jonge!! Dus een jaar ervaring met 1 auto vind jij representatief om een merk af te slachten?
@rhellema: jij vind een slechte autobouwer genoeg reden om een merk te bewieroken?
@str8six: waar bewierrook ik dan?
@rhellema: waar slacht ik af dan?
@mashell: Dat zal expres een beetje loshangen zodat je nog iets van de auto kan zien. Ik vind het persoonlijk wel grappig gedaan.
Lijkt precies hard op een Levante!
@gillesvda: Lelijk dus!
@gillesvda: Wollah!
@ardonjr: Nederlands graag..
Wij willen meer!
Niet omdat het Alfa is, maar omdat wat meer keuze nooit weg is. Zo blijft het leuk op de weg.
Dat ie maar zo snel mogelijk de weg op mag (en niet te veel gaat kosten)
Daklijn doet mij denken aan een Alfasud
Achterkant van masserati geleend
@dirkiii: en dat is slecht?
@pinut187: vind ik geen geweldige auto om te zien.
Ik wacht nog even met mijn definitieve mening, maar op basis van deze foto lijkt hij toch net iets te hoog en smal. De Levante heeft dat ook, hoewel het allebei niet bepaald smalle wagens zijn.
Vind wel dat de typische Giulia styling tot op het bot wordt uitgemolken door Alfa ..
Gewoon meeliften op het enorme succes van de autobloglieveling die louter voorkomt in droomgarages ..
@lincoln: ja en Audi doet niets anders。。
@pinut187:
Onzin .. Audi is passie en emotie ..
@lincoln: nee dat is kopie gedrag wat zowel Audi maar ook Apple de spreekwoordelijke vruchten van hebben geplukt, en helaas is dat nu eenmaal de zogenaamde succes formule.. En dat is indd niet altijd onze formule maar wel de formule die kan werken voor de desbetreffende autofabrikant..
@pinut187:
Nope .. Elke Audi is uniek .. En ze hebben ook allemaal een eigen karakter ..
@lincoln:
En dat is het ontbreken aan karakter. Alle Audi varianten zijn op hun eigen manier saai en steriel. Wat overigens tevens een kwaliteit is. Het zijn prima auto’s om rustig en veilig met je gezin op pad te gaan. Als corporate auto ook prima om niet boven het maaiveld uit te steken. Niemand zal je met zijn nek aankijken als je met een Audi aan komt rijden.
Ik wil overigens niet insinueren dat die Duitsers geen spannende auto’s kunnen bouwen. De auto’s zijn simpelweg het bewuste resultaat van de engineers. Sluit aan de bij de merkwaarden en verkoopt als een malle.
@ilquadrifoglio:
Onder aan de streep is het allemaal suggestie en comedy
Allemaal Ikea Billy boekenkasten ..
Louis Vutton tasjes ..
ETA uurwerkjes ..
Oude wijn in nieuwe zakken ..
Holle vaten handel ..
Met achterwielaandrijving! Kunnen de fanbois in ieder geval claimen dat het een “echte echte” Alfa Romeo is. Toch liev van FCA dat ze aan die fanbois denken….
@rob:
Maar zonder gekkigheid, denk dat het een best leuk karretje kan worden. Frontje van de Guilia is bij uitstek geschikt voor een SUV. Voor de omzet/afzet van Alfa is het in ieder geval goed nieuws.
Ze moeten me alleen nog overtuigen waarom ik deze Alfa zou moeten hebben ipv een Hyundai Tucson…. (en nee, achterwielaandrijving is geen steekhoudend argument!)
@rob: Zo’n ding koop je omdat je die auto wilt. Ik had voor het geld van wat mijn 159 heeft gekost ook een 3 serie oid halen. Maar ik wou graag een 159. Die 3 serie is waarschijnlijk een betere keuze, qua running costs en restwaarde zeker wel. Maar ik had er geen ‘wil ik hebben’ gevoel bij. Bij die Alfa wel. En zonder dollen, ik krijg best wel eens een thumbs up van mensen in de 159. Dat heb ik met m’n A3 of 1 serie oid nooit gehad. Denk dat dat het een beetje is bij Alfa. Als je hem rationeel gaat vergelijken zijn er prima alternatieven. Maar ik koop op emotie, en dan is Alfa voor mij hard to beat. Daarom had ik ook helemaal niks met die A3, terwijl mijn maten er helemaal geil van waren. Die hebben dan weer niks met Alfa. Vinden het mooi, maar zullen het nooit kopen. Dat heb ik bijv. met de door jouw genoemde Tucson. Prima auto, goede kwaliteit, feitelijk niks mis mee. Maar het doet me ook helemaal niks.
@e34m5touring: Lekker getypt chef… Sorry hoor.
@e34m5touring:
Ik begrijp de onvoorwaardelijke liefde voor Alfa (of een ander automerk) gewoon niet zo. Ik vind een auto tof als ik het tof vind. Ongeacht het logootje wat op de neus prijkt.
Ik zou echt niet weten waarom een auto specialer wordt van een Alfa Romeo logootje…..
@rob: Ik ook, maar er zit toevallig een Alfa logo aan vast. Ik ben absoluut niet merkentrouw. Heb tussen mijn Alfa’s genoeg ander spul gereden. Als ik het maar leuk vind. De Audi was duidelijk niet mijn auto. Had er gewoon niks mee. Enige auto die ik rationeel heb gekocht (lage km stand icm volle uitvoering en diesel). Na 6mnd had ik er echt spijt van. Heb em doorgereden om de lage km stand maar anders was ie toen al de deur uitgegaan. Nu weer een Alfa en dat bevalt me gewoon veel beter, het ‘voelt’ speciaal. Als ik hem gewassen heb en hij staat op de parkeerplaats kijk ik altijd ff om. Dat maakt hem voor mij speciaal. Heb ook naar een XF Jag diesel gekeken, maar kon niet de uitv. vinden die ik graag wilde hebben. Kan best zijn dat de volgende wel een Jag XF wordt. Of een Merc E klasse, Alfa Giullia oid. Zie ik dan wel weer.
@E34M5Touring: juist je koopt een auto met gevoel en niet altijd met je volle verstand..
@pinut187: en daarom is de Golf de best verkochte auto van Europa. Het is een auto met passie en emotie (maar niet zoveel als een Audi, die is premium en heeft dus meer passie en emotie). Een Golf kies je uit liefde voor het moderne design, voor het inspirerende geweldige rijden, voor het (bijna) premium interieur. Voor de passie die het bijna onmerkbare schakelen van de DSG uitstraalt. De emotie die in je opkomt als er 2 van de cilinders van je 1.4 TSI worden uitgeschakeld als je 50 rijdt.
Want als je gewoon een auto wil die je zonder gezeur van A naar B brengt dan koos je wel een Toyota Auris.
[Is nog best moeilijk, marketing doen voor de VW Golf]
@mashell: de Golf is indd het meest verkochte model maar die wordt vaak gekocht door mensen die hun verstand gebruiken en die vaak geen echte autoliefhebbers zijn of gewoon vanwege het feit dat de Golf een verstandige keus is betreft de hedendaagse lease keuzes ..
@pinut187:
Want Alfa heeft het alleen recht op dat wat jij zegt? Ik kan mijn eigen in ieder geval prima voorstellen dat ik een Hyundai koop, puur omdat ik het toffe kar vind….
Enne, de Alfa’s die ik gereden heb vond ik prima karren. Snap niet waarom er altijd “gevoel” of “beleving” bijgehaald moet worden om die aankoop te verdedigen….. Maar misschien ben ik niet kritisch genoeg, want ik vind 99% van de auto’s die ik gereden heb prima karren. (die één procent was een Skoda Felicia…)
@Rob: nee zeker niet ik vind de Veloster of een zelfs een Scoupe ook wel leuk om te zien. Vrijwel elk automerk heeft ooit wel eens een leuk model op de weg gezet..
@rob:
Heb al mijn auto’s gekocht op cosmetische grond ..
Zelfs mijn Doblo ..
Heb zelfs goede herinneringen aan mijn plastic Alfa spider rammelkast ..
Deze Alfa vind ik idd net zo sexy als een Tuscon ..
Dit is de versie zonder remklauwen? Remschijven lopen qua grootte gelijk met de binnendiameter van de wielen. Daar krijg je geen klauw meer tussen. En als je dan toch gaat ‘lekken’, zet er dan ff fatsoenlijk lichtmetaal onder. En geen 14inch skelterwielen met een paar jaren 60 balloonbanden.
@e34m5touring: Trommels! Je weet toch!
@ardonjr: Toch wel met Cubaanse asbest remblokken hoop ik?
Is deze ook sneller dan een x5m op de ring?
@bimmert: Is je GTS al binnen?
@karaya:
Niet nodig, ik ben zonder m3/4 al sneller dan de meeste alfa`s !
Heb jij je giulia al besteld, of wordt de afleverdatum ook met 2 jaar uitgesteld?
@bimmert:
Koop nou die GTS, de Quattrostagione rijdt elke andere BMW het stront voor z’n ogen.
Voor de helft van de prijs.
Mooi! Nu snel een Giulia Sportwagon. Of nee! Eerst een nieuwe achterwielaangedreven Giulietta natuurlijk!
Mooie 15 inch wieltjes eronder… 5 inch te klein.
Lijkt op het eerste gezicht erg veel op de Levante en dat vind ik niet positief. Veel te bol, te smal en te hoog. De ballonbandjes met kleine velgen helpen er ook niet bij.
“Hardwerkende Italianen” jaaaajaaaa
Wauw een Levante met een Alfa neus.
@autoblogger: “Op de foto zien we qua design veel gelijkenissen met de Giulia, wat geen verassing moge zijn, ze worden ook in dezelfde fabriek gebouwd.”
Dat causale verband ontgaat mij geheel hoor. Er zijn zat merken die verschillende modellen volgens dezelfde designfilosofie bouwen in fabrieken aan de andere kant van de wereld. En daarnaast weet ik een fabriek waar een Mitsubishi Space Star, Mitsubishi Carisma en Volvo S40/V40 gebroederlijk naast elkaar uit kwamen rollen.
@potver7: Dank voor je reactie. Het stukje is aangepast!
Ik zie dat ze aan roestpreventie doen gezien de zwarte doeken?
@blo3to3t:
Als BMW dat nu met de E24 had gedaan.
Het duurt en het duurt lang bij alfa voor dat de nieuwe modellen komen de techniek heeft ze al weer ingehaald dus de alfa’s van nu zijn al weer verleden tijd maar toch succes Alfa Romeo
@ronald:
Door wie dan wel?
Dit wordt uiteraard weer een fantastische auto. De Giuila steekt op dynamisch gebied met kop en schouders boven de concurrentie uit, deze ‘Stelvio’ gaat dat ongetwijfeld ook doen. Het platform van Philippe Krief leent zich hier prima voor. Gecombineerd met het smaakvolle interieur zal deze auto wederom een echte Alfa Romeo worden.
Ik had op de weg naar Turijn vanuit Ceva twee gecamoufleerde versies gezien. Nu weet ik wat ze waren. De Stelvio! Was alleen achter mij en kon geen foto maken. Ben benieuwd hoe die eruit komt te zien
Ik heb er al 3 gezien..