Dat gaat snel!
De Volkswagen Golf. Ondanks alle marktveranderingen in de afgelopen 40 jaar is het nog altijd een bijzondere populaire auto. Ook in Nederland is de auto niet aan te slepen. Logisch: ze zijn zeer betaalbaar in de lease, interieur is altijd keurig voor elkaar en het rijdt lekker comfortabel, zeker voor zijn klasse.
Maar wat als je nu een sportievere Golf wil? Geen probleem, Volkswagen komt zelf met een hele batterij aan snelle Golfjes, zoals de GTD, GTE, GTI, TCR (Club Sport) en R. Voor wie dat net een beetje te veel van het goed is, hebben we goed nieuws. Want de eerste tuningspulletjes voor de nieuwe Golf VIII zijn al gearriveerd. Traditiegetrouw is het H&R die ermee op de proppen komt. Nu kun je van tuning zeggen wat je wil, maar in dit geval worden er twee grote problemen opgelost.
Om auto’s op papier zo zuinig mogelijk te maken, worden er vaak kleine, smalle velgjes geplaatst. Deze vullen de wielkasten niet perfect, zeker niet omdat de auto in standaardtrom tegenwoordig veel te hoog op hun wielen staan. Zoals @CasperH gaan we Hot Hatches aanzien als kleine crossovers.
Bij H&R wordt de Golf voorzien van twee items die het probleem oplossen. Ten eerste de verlaging. De Golf VIII op de foto’s staat beduidend lager op zijn buik, maar we hadden niet het idee dat een enorme verlaging was. Toch is 45 millimeter verlaging behoorlijk flink te noemen. Verder heeft H&R de stance verbeterd middels een setje spacers. Ook hierbij is het niet extreem gedaan, maar staan de wielen beter onder de carrosserie. De spacers zijn leverbaar in grijs of zwart.
De nieuwe veren passen overigens niet op elke Golf. Heb je een standaard Golf, dan kun je het vooralsnog even vergeten. De veren zijn alleen geschikt voor Golf met een onafhankelijke achteras. Ook een R-Line met sportchassis kan (nog) niet aangepakt worden. Daarbij moet je ook zorgen dat je de adaptieve dempers onder je Golf hebt liggen. De prijs inclusief BTW is in Duitsland 354,62 euro. Dan moet je het er nog wel zelf onderzetten.
RickB zegt
Dit is toch allang oud nieuws jongens?
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/2020-vw-golf-lowered-on-air-suspension-or-kw-coilovers-pick-your-poison-140495_1.jpg
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/2020-vw-golf-lowered-on-air-suspension-or-kw-coilovers-pick-your-poison_4.jpg
https://scontent-lga3-1.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/e35/s1080x1080/80806542_1074827819530202_7989741342035675833_n.jpg?_nc_ht=scontent-lga3-1.cdninstagram.com&_nc_cat=102&_nc_ohc=pZkG29LlFvAAX-WUqCy&oh=d51fd2b00e050e5f9b870453087363a5&oe=5EBDB90D
barry355gtb zegt
@RickB: Sorry hoor, maar zo erg verlagen maakt het een petjes Golf.
berlinetta zegt
Dit kan ik dan wel waarderen. Ziet er beter uit en zal waarschijnlijk beter rijden en dat voor een schappelijke prijs.
JanJansen zegt
@berlinetta: dus VW investeerde tientallen miljoenen in het ontwikkelen van het onderstel.
Ik denk niet dat een figuur in een schuurtje dat wel even kan verbeteren: ga er maar vanuit dat met maar liefst 45mm verlaging de geometrie van je ophanging ongewenst gedrag gaat vertonen.
berlinetta zegt
@janjansen: Met beter rijden bedoel ik sportiever rijden. Reken maar dat VW geen prioriteit heeft gegeven aan sportiviteit bij de ontwikkeling van dit onderstel. Daar is dus zeker ruimte voor verbetering. Bovendien is H&R geen lullig schuurtje.
Vraag anders even aan @willeme wat een ander setje veren en schokdempers voor het rijgedrag van zijn Alfa heeft gedaan.
hotze zegt
@berlinetta: Als ik ’t goed begrijp zijn alleen de veren vervangen. Staat fraai maar de wegligging wordt er niet heel veel beter/sportiever van, dan moet je ook andere dempers er onder zetten. Kw levert in het algemeen goede dempers, Bilsteiners zijn nog wat steviger. Eibach heeft ook een fijne schroefset in de aanbieding (Pro Street). Eea zal ook wel beschikbaar komen.
racerx zegt
@janjansen: af fabriek is een auto gechargeerd gezegd 1 groot rijdend compromis. Tuurlijk is er ruimte voor verbetering in een bepaalde richting ondanks de knaken die VAG erin heeft gestoken, je boet aan de andere kant alleen weer wat in. Dat is een keuze, iets dat men met een compromis tracht te voorkomen.
monsieurleloure zegt
@racerx: de Golf is sowieso een compromis van een compromis. ?
racerx zegt
@monsieurleloure: haha exactly!
mashell zegt
@racerx: precies. Meer sportief is minder comfort. Of je dat beter vindt is heel persoonlijk. Ik vind dat niet en ben er van overtuigd dat een afgewogen afstemming met een goede mix van comfort en veilig gedrag veel moeilijker is dan sportief, dat bereik je vanzelf met kortere veerweg en hardere dempers.
banderas zegt
” Ondanks alle marktveranderingen in de afgelopen 40 jaar is het nog altijd een bijzondere populaire auto. Ook in Nederland is de auto niet aan te slepen”
Ja, maar de Polo verkocht beter. Dus eigenlijk is de Golf wat aan het verliezen. Nu ik de auto in een normale configuratie zie, kan ik alleen maar zeggen dat het huidig model een stuk fraaier is.
hotze zegt
@banderas: die koplampen van de nieuwe ?
Edge zegt
Kijk, dat vind ik nou leuk. Niet meteen over de top met widebody, 48 inch velgen, aero die op een circuitracer niet zou misstaan en 2000pk, maar gewoon heel subtiel verlaagd en de wielen iets anders onder de auto gezet. Hier mogen andere tuners een voorbeeld aan nemen!
gandini zegt
@edge: Ze zijn alleen even vergeten om die wieldoppen in te ruilen voor een mooi setje lichtmetaal.
Edge zegt
@gandini: @mashell: Welke wieldoppen? Volgens mij is dit gewoon lichtmetaal
mashell zegt
@Edge: lichtmetalen velgen in wieldoppen design. Toch bijzonder.
Dutchdriftking zegt
Net als iedere andere Golf knapt de auto enorm op van subtiele verlaging en een setje spacers. Verlaging voor andere varianten onderstellen zullen vast op kort termijn komen. Een mooi setje BBS wielen er onder (geen meerdelige wielen, dat staat alleen op auto’s welke ouder zijn dan 20 jaar) en hij is weer helemaal netjes.
ghost zegt
Tjoening!
donjunior zegt
.. en toch had een ander setje velgen ook niet misstaan.
mashell zegt
@donjunior: ja, dit zie je niet vaak, een getunede auto met wieldoppen.
bernoulli zegt
@mashell: nou, wieldoppen, dat dacht ik ook meteen. Lelijke set zeg.
ericc zegt
In België worden spacers afgekeurd bij de technische controle.
topcom zegt
@ericc: Terecht ook! Mssn dat een lagere ET waarde nog iets uit zo kunnen halen…
autopetje zegt
@topcom: terecht omdat ?
gandini zegt
@topcom: Wat is voor jou dan het wezenlijke verschil tussen een spacer of een velg met andere ET? Het resultaat wat betreft looks en wegligging is gelijk en met een degelijk setje zoals H&R DRA loop je geen veiligheidsrisico.
Ot92 zegt
@ericc: In België mag je haast niks aan je auto doen. Zelfs voor een wat grotere maat velgen moet je een tuning rapport o.i.d. aanvragen.
autodrome zegt
Die lamperij op de voorttein maakt me de pis niet lauw …
hotze zegt
@autodrome: Inderdaad, geen vooruitgang.
dolledries zegt
Zo dat is saai …