![](https://www.autoblog.nl/files/2020/01/db2019au02099-large-919x612.jpg)
Zeven jaar geleden kostte het basismodel nog minder dan twintigduizend euro.
Volkswagen heeft de prijs bekend gemaakt van wat hoogstwaarschijnlijk in de top-5 gaat staan van best verkochte auto in de komende jaren: de Golf VIII. En daarbij gebeurt iets opvallends. Maar laten we eerst beginnen met een stuk van zo’n zeven jaar geleden, over de prijs van de Golf VII.
“Vanaf 18.790 euro is hij van jou, en dat is exact dezelfde vanafprijs als zijn voorganger”… Voor dat geld kregen mensen een 1.2 TSI-vier-in-lijn met 85 pk. En hoeveel kost een Golf VIII met 1.0 TSI-driecilinder? 25.995 euro. Vooruit, die driecilinder levert wel vijf pk meer dan de 1.2 uit de Golf VII, maar het blijft wel een opvallende prijsstijging. Dat BPM-onderzoek kan niet snel genoeg komen, lijkt me.
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/01/db2019au02035-large-919x612.jpg)
Goed, terug naar de Golf. Want wat krijgen mensen voor een kwart ton? Nou, zoals we al wisten is er aan de buitenkant niet zo bijzonder veel veranderd. Er is een betere Cw-waarde en de LED-verlichting rondom is nu zichtbaar, ook is de auto een paar centimeter langer en enkele millimeters hoger dan de vorige generatie. De grootste veranderingen zitten binnenin de auto, met het volledig digitale dashboard als voorbeeld. Wouter heeft al in de auto gereden; de waslijst aan innovaties noemt hij als een van de grootste voordelen van deze nieuwe Golf.
De eerste Golf VIII’jes moeten medio maart in Nederland rondrijden. Naast de 1.0, kunnen mensen ook een 1.5 TSI bestellen voor 30.590 euro, de mildhybrid 1.5 eTSI voor 36.782 en de 2.0 TDI voor 32.805. De duurste uitvoering die Volkswagen nu bekendmaakt, is de 2.0 TDI DSG Style voor 42.030 euro. Prijzen en specs van de andere modellen worden later dit jaar bekendgemaakt, de overige versies (waaronder de GTI en R) moeten dit jaar beschikbaar komen. Tot slot zegt Volkswagen dat de Golf 369 euro per maand kost in de Private Lease.
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/01/astra-2019-00003-918x612.jpg)
Opel Astra
Uiteraard kijken we ook naar wat de concurrentie doet, zoals Opel met de Astra. De 1.2 liter-benzine-uitvoering is met 25.349 euro nét iets goedkoper dan de Golf en levert ook 20 pk meer. Deze heeft vorig jaar nog een facelift gekregen, dus ziet er – aan de buitenkant – nog relatief nieuw uit.
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/01/16_ford-focus-2018-918x612.jpg)
Ford Focus
De goedkoopste Focus is met 25.055 euro eveneens een minder grote aanslag op je spaarsaldo dan de goedkoopste Golf. Ook hier krijg je iets meer pk voor je geld, de 1.0 EcoBoost produceert namelijk 100 pk. Net als de Astra zitten er in de binnenkant van de Focus iets meer knoppen dan bij de nieuwe Golf. Het ziet er -ten opzichte van de Golf – misschien wat ouderwets uit, maar wat deze scribent betreft is het wel makkelijker in gebruik.
90 pk, 66kW, dat had mijn TDI ook! Prima om mee van a naar b te komen.
Minder dan 100 pk kan je anno 2020 toch echt niet meer aanbieden in een dergelijke auto. Je moet dan toch echt geen moer geven om autorijden om deze te verkiezen boven een mazda 3.
@ty5500: @ Baidu, was geen reactie op jou
@ty5500: en waarom niet dan? Verkeer is alsmaar drukker geworden en met de 100 limit in aantocht heb je aan 90 pk ook meer dan genoeg toch
@blo3to3t: minder dan 100 pk is voor een dergelijke auto nipt als je last minute moet invoegen of veilig en snel wilt inhalen. Dit nog los van het aspect rijplezier wat mijn inziens wel met de eerste verbonden is. Er is meer file maar zeker niet altijd en overal.
@baidu: Hangt er natuurlijk af in hoeveel lichtjaren dat je dat wil doen ;) Nu serieus… wel, ik merk zelfs als ik in tragere auto’s rij dat ik vanzelf rustiger ga rijden, stap ik in de snelste auto van ons wagenpark(je) rij ik gelijk zot = onveilig, waarschijnlijk milieuvervuilend en ik erger mijn medebestuurders er soms door.
Jullie verdienen ook nog net zoveel als 7 jaar geleden?
@fanboy: het loon is echt niet met 25% gestegen hoor.
@lekbak: 5% opslag per jaar, x7 = 35% bruto. Indexering zelfs niet meegeteld. Ik schat dat we al bij al dan toch wel aan 25% netto komen.
Tegenstaande is wel dat huisvesting disproportioneel duurder is geworden dus houden we minder over, denk ik.
@dromedaris: deze rekensom klopt niet helemaal. Stijging over eerdere stijging vergeet je mee te nemen. Zou het niet fijn vinden wanneer mijn loonadmin dit voor mij even vergeet.
Jaar 1=+5%
Jaar 2=1,05*5%+5%=+10,25%
Etc.
Wat maakt het bruto uit? €130 bij een bruto maandsalaris van €4k en 12 perioden en 8% vakantiegeld.
Kan je toch weer een keer van tanken.
@dromedaris: 5% per jaar? Een jaar of twee of drie geleden had iedereen nog hetzelfde loon als 10 jaar geleden. Pas vorig jaar en dit jaar zijn de lonen echt gaan stijgen, en zelf dan voor bijna niemand 5 fucking procent.
@lekbak: 7j, 5% opslag/jaar = 35% bruto. Indexering pakweg 1,5%/jaar.
Lijkt me netto wel zo’n 25%.
@dromedaris: oh ja en ik zit aan netto zo’n 35% netto meer tov 7j geleden… nu betaal ik een huis af dus dat merk ik echter wel niet.
@dromedaris: hoeveel meer kóst je leven intussen?
@dromedaris: ik zit netto aan 50+% meer dan 7 jaar geleden. Maar ik doe ook ander werk en jij ongetwijfeld ook.
@lekbak: inderdaad. Om de 3-4j, max. 5j van functie veranderen. Indien dit kan binnen je bedrijf. Als dat niet kan, gewoon elders gaan.
Dat, stevig onderhandelen, bijscholen en in een gegeerde sector werken helpt daar ook bij.
@dromedaris: zoeken jullie nog werknemers? Want zeven jaar lang 5% erbij zit er bij ons niet in. Met twee komma zoveel procent mag je bij ons blij zijn.
@mashell: inderdaad, bij ons ook niet.
@mashell: bij niemand zit dat er in.
@lekbak: in 1975 koste een Golf 1100cc 50 pk basis (toen basis nog echt basis was) 99.990 bf + btw 25´% , laat ons stellen 3.000€. (garage uurloon 38 bf (0.95€)
@lekbak: hoezo 25%? die Golf is ruim 38% duurder geworden.
@fanboy: ik zit op 10% meer. Dus wordt voor mij een Polo. O nee, toch niet.
@fanboy: Jij maakt carrière om niet meer dan dezelfde levensstijl te kunnen behouden als op je eerste werkdag nadat je van de uni kwam?
Want een dergelijke prijsstijging ga je met enkel het blijven doen wat je altijd deed niet compenseren.
Ooit kocht je voor 30k een gloednieuwe golf 5 GTI. Die tijden zijn voorbij….. We zijn allemaal de laatste jaren ietsje meer gaan verdienen, maar dat betekend niet dat we er onder aan de streep ook op vooruit gaan….
@dutchdriftking: zou het uberhaupt wel de bedoeling van de mannen met de stropdassen zijn dat we er op voorruit gaan?
@mashell: Het gat wordt groter idd.
@dutchdriftking: voor dat geld heb je nu een polo GTI met dezelfde prestaties… iets kleiner maar wel luxer/moderner.
@b088y: ongeveer net zo ruim als een golf 5, maar wel met standaard adaptive cruise control en voor 30k inclusief automaat
@dutchdriftking: vroeger kon je gewoon een coupe of cabrio leasen, werd je succesvol bestempeld als je een testarossa kon rijden, en was je helemaal het mannetje als je nog een mooi jacht erbij had!
Tegenwoordig is de wereld zo verneukt dat je een mobiliteitsbudgetje krijgt voor een e-bike, je in de kantine alleen nog maar Vegan shit voorgeschoteld krijgt, je een patser bent als je een benzineslurper rijdt/vervuiler als je nog diesel rijdt en moet je niet raar staan kijken als je vrouweijke collega je vertelt dat hij eigenlijk als jongetje is geboren…
Ik neem nog wel een slok azijn, want ligt ongetwijfeld natuurlijk weer aan mezelf maar zeg nou eerlijk, het mag allemaal wel wat minder toch?
@ghost: Ligt niet aan jou. Ik zet mijn virtuele handtekening onder je bericht.
@ghost: manmanman, je verwoordt hier precies zoals het is. Ik begon met name in 2019 te beseffen dat er héél veel, héél snel aan ‘t veranderen is. Automotive is daar natuurlijk onderdeel van, maar verandering in het algemeen lijkt in sneltreinvaart te gaan nu. Lekker offtopic trouwens, maar ach…
@ghost: exact. Rare wereld de laatste tijd…
@ghost: En jij bent als dinosauriër geboren? ;)
@reactief: nee als spookje, en nu mondje houden ?
@dutchdriftking: dat krijg je wanneer mensen alleen naar maandprijzen ( lees lease met al zijn aanlokkelijke voorvoegsels) kijken. Voor maar € 299 per maand , dan maakt de catalogusprijs geen ruk uit maar drijft de prijzen wel op. Is ook met de huizenmarkt gebeurd.
En voor de prijs van 7 jaar geleden kreeg je wat nu ongeveer een polo is, alleen is die polo dan nog wat luxer. Auto’s schuiven gewoon langzaam een klasse op. Buiten en binnen maten groeien elke generatie een klein beetje.
@hiostu: deze 8 is maar marginaal groter dan zijn voorganger
@lekkerlinksrijden: Uitrustingstechnisch is dit een andere wagen.
@wimof: waarom? Want digitale tellers? Dat heeft na drie dagen toch geen meerwaarde meer en is eigenlijk een kostenbesparing van VW. Of was de oude vanafprijs een lokkertje omdat die nog niet eens van airco en een radio voorzien was? Want in dat geval heb je zeker wel een punt en mag dat wel concreet mee worden genomen in het artikel.
@hiostu: zo is het ook met het klimaat, de koude periode schuift op, alleen wil niemand dat inzien. Vroeger was het koud in december, tegenwoordig heb je nog sneeuw rond de Pasen.
@hayte: volgens mij kloppen je prijzen niet meer.
Astra vanaf € 25.349,00 op de Opel site
Focus actieprijs €24.305 (normaal vanaf € 25.055)
@torsen: ik zag iets over het hoofd, eenmaal in de configurator zit er nog een beste deal korting van 1000 op de Astra dus eigenlijk € 24.349
@torsen: Ik zie het, heb de prijzen aangepast :) Bedankt voor het opmerken!
Leasetarieven die zijn belangrijk, die anderhalve man en een paardenkop die van zijn eigen geld een golf koopt is te verwaarlozen.
@monsieurleloure: zal je nog verbazen denk ik voor een golf. Voor veel mensen gewoon de keuze als het gaat om praktische doorsnee auto..
90pk wat. Ik heb een wagen uit 1993 met 126 uit een 1.8 16klepper. Ik zou echt kapotgaan in zo’n basisgolf. Kan je net de aziatische a segment karretjes voorblijven.
@grasvreter: Je kunt een Golf uit 1993 niet echt vergelijken met een fijne Golf uit 2020. In 27 jaar is de auto echt een behoorlijk stuk luxer, veiliger, ruimer, schoner en stiller. Vanwege de betere ophanging van de carosserie en betere afwerking rijdt de huidige Golf beter dan een Mercedes S klasse uit 1993. Het is echt appels met peren vergelijken beste grasvreter.
@barry355gtb: Een Golf met een S-klasse vergelijken is toch ook appels met peren vergelijken?
@dragspert: dat is gedaan om de kwaliteit van de Golf te illustreren tov de beste auto van 1993. Dus in dit geval heeft het wel een funktie.
@barry355gtb: Nee, jij zegt dat die Golf beter rijdt vergeleken met een oudere S klasse. En dan ook nog eens omdat hij beter afgewerkt is ofzo. Eigenlijk raakt heel die reactie kant noch wal.
Feit is wel dat dat smaak en functie afhankelijk is. De Golf kun je makkelijker een bocht mee inhoeken dan een oude S ja, maar op de snelweg ben je dáárin weer koning met z’n luchtvering.
Vergelijk hem dan met een Golf 3 1.4 automaat van 1993. Dan zie en voel je pas de evolutie.
@dragspert:
@dragspert: lees anders eerst maar even mijn antwoord op grasvreter
@barry355gtb: Doe mij maar een S-klasse uit 1993, gaaf.
@monsieurleloure: Dat is echt geen straf inderdaad ;-) en ook goedkoper dan een nieuwe Golf VIII
@grasvreter: Pk’s zegt niks. Het gaat om koppel. Dat hebben die kleine turbo blokjes meer dan voldoende om mee te komen in het verkeer.
@techniekmeneer: maar mijn mitsubishi uit 1993 is wel sneller op de 100 en sneller op de autobahn.
@techniekmeneer: pk’s zegt niet niks en het gaat niet alleen om koppel. vermoeiend altijd dat koppel pk geneuzel
Vanafprijs is nu wel meteen een vijfdeurs. 7 jaar terug had je dan een driedeurs.
Maar blijft een enorm verschil. ?
@bernoulli: ik ben sowieso benieuwd hoeveel Golfjes er 7 jaar geleden verkocht werden voor 18k. Volgens mij was dat een ultrakaal instapmodel dat niemand wilde hebben. Benieuwd hoe dat nu is.
@potver7: nu zit alles erop en eraan. Alleen is het allemaal niet geactiveerd. ?
Waarom zou ik een kale driecilinder Golf willen als je voor iets meer een standaard rijk uitgeruste Mazda 3 met 180pk kunt hebben? Ik verwacht wisselend positieve en negatieve responsen. :-)
@tge2: Mazda is krapjes achterin, maar verder: 100% de Mazda.
Ik vind het verschil tussen de 2.0 tdi zonder en met DSG behoorlijk. 10 ruggen
De tandjes. Voor een 2.0 TDI leg je gewoon 42k neer, zonder optie aangevinkt te hebben. Wat een grap.
Ik ben benieuwd wat je voor een kleine 27.000 incl. afleverkosten allemaal niet krijgt van de lange waslijst aan opties en veiligheidssystemen. En wat de 110pk gaat kosten, want 90 pk is wel heel weinig, echt iets voor de groen linkser die 80 wil op de snelweg.
@caprio: 25.995 is de verkoopprijs, bij nieuwe auto’s mogen er geen afleverkosten bij komen.
@techniekmeneer: oooh dat is goed om te weten. Vorige week kreeg ik een offerte voor de BMW 3e, met afleverkosten van plusminus 1000€. Met wat opties overigens 66.000€, ook geen kattenpis
@caprio: Dat mag dan weer wel. De geadverteerde prijs van een nieuwe auto moet inclusief afleverkosten zijn. Die kosten mogen nog wel steeds berekend worden en op de factuur staan, maar als ermee geadverteerd wordt, mag je niet verrast worden met extra kosten.
@karhengst: Ja terecht punt. Helaas is het nog veel erger met de huizenmarkt.