Bij twijfel altijd te veel belasting innen. Verreken je later wel.
Elektrische rijden is de toekomst. Elektrisch rijden is superschoon stil en comfortabel. Het zijn alleen maar voordelen. Althans, zo lijkt de boodschap te zijn als je de partijprogramma’s op na leest. Wat er niet bij staat is dat elektrisch rijden nog altijd heel erg duur is.
Natuurlijk, dankzij diverse overheidsincentives is het relatief voordelig voor mensen die in de positie waren om een behoorlijke auto te lease of op de zaak aan te schaffen. Maar een voordelige elektrische auto kost al snel 20 mille en dan heb je niet echt een bruikbare auto. Als je veel kilometers moet maken en je mobiliteitsbudget is beperkt, dan is een oudere diesel een uitkomst. Zuinig, grote actieradius en enigszins betaalbaar, ondanks de hoge MRB en alsmaar stijgende accijns.
Verhoging MRB
Om te zorgen dat alle Opel Vectra dieselrijders over stappen op een nieuwe Kia e-Niro, wordt er nog meer belasting geheven op auto’s met een te hoge roetuitstoot. In dit artikel lees je de genuanceerde blik van @jaapiyo over deze materie. De boetes zijn inmiddels de deur uit en voor de zekerheid hebben ze te veel verhogingen doorgevoerd. Beter te veel innen, dan te weinig.
Onterechte aanslag
Het Algemeen Dagblad meldt dat er ‘duizenden’ automobilisten zijn die de aanslag hebben ontvangen voor een te hoge fijnstofuitstoot, terwijl dit niet het geval is. Zoals mijn elektrotechniek docent zou zeggen: “Muiterij!”. De RDW heeft afgelopen week 5590 brieven gestuurd naar autobezitters die uiteindelijk toch een schone diesel bleken te hebben, in plaats van eentje zonder roetfilter. Bij hen kan de wegenbelasting weer naar het oude niveau. Het betrof exemplaren waarbij het niet zeker of duidelijk was (denk aan import). Ook stond in sommige gevallen het aantal milligram per ongeluk vermeld in gram, waardoor de eigenaar eveneens gesommeerd werd extra te gaan betalen.
Belastingdienst ook niet vrijuit
Verder meldt het AD dat het niet alleen de RDW was, die in de fout ging. Ook bij de Belastingdienst konden ze het niet leuker maken. Dat kwam dankzij een softwarefout. Toe-val-lig ten nadele van de arme, hardwerkende burger. Er werden namelijk maar liefst 11.000 mensen onterecht vriendelijk doch dringend verzocht om fijnstofheffing te gaan betalen. De fiscus heeft inmiddels zijn eigen fout gecorrigeerd.
Dutchdriftking zegt
Vind iemand het nog raar dat we weinig vertrouwen in onze overheid hebben?! Als er zo onzorgvuldig te werk wordt gegaan kan je ze toch moeilijk serieus nemen….
okdoei zegt
@dutchdriftking: vooral als ze de uitstoot in graan gaan uitdrukken. Incapabel.
ukbob zegt
@okdoei: een auto die enkel graan uitstoot…: dat zou inderdaad toch juist subsidie moeten opleveren!
katoenboer zegt
@dutchdriftking: *roverheid
reactief zegt
Van een mug een olifant maken. De fout is direct hersteld, wat is het probleem!?
Andersom verkocht ik laatst een auto, de reeds betaalde MRB kreeg ik dezelfde week nog netjes teruggestort hoor. De meeste zaken hebben ze gewoon goed op orde daar!
Ot92 zegt
Stelletje prutsers…
Tiemen zegt
Voor onze BMW 318D uit 2004 zonder roetfiler heb ik nog niks gezien. Dus ik wacht rustig af.
sportevo zegt
@tiemen: en dat is dus het probleem. Mensen die worden benadeeld trekken massaal aan de bel en zo lijkt het alsof de RDW/Belastingdienst maar gewoon iedere dieselrijder een rekening sturen maar er zullen dus ook zat gevallen zijn van mensen die volgens de regels wel belast moeten worden en dus niets te horen krijgen en dan hun mond houden.
pogostick zegt
Pauperbelastingdienst.
karhengst zegt
Ook zo een mooie dooddoener, een softwarefout.
Ergens zit er gewoon een manager die besloten heeft dat de software(wijziging) goed genoeg was om productief te stellen. Maar het is makkelijker iets ontastbaars de schuld te geven dan dat er iemand de verantwoordelijkheid neemt.
Leuker kunnen ze het immers niet maken, wel makkelijker.
quincy zegt
@karhengst: Interessante podcast daarover bij NRC Haagse Zaken. De aflevering heet ‘Gezocht: Belastingfluisteraars’ en vertelt (door 2 journalisten) hoe complex alles bij de Belastingdienst is. Dit komt door regels die vrijwel altijd vanuit de politiek komen en waar ze geen nee tegen kunnen zeggen. Het geeft iets meer begrip voor hoe het er daar aan toe gaat en dat de meeste medewerkers van de Belastingdienst ook maar gewoon hun werk doen. Het is kut dat er fouten worden gemaakt, maar door de moeilijkheid met alles regels en uitzonderingen niet gek eigenlijk.
milvus zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gregorius zegt
Als een van mijn collegae op werk 5590 ‘klanten’ ten onrechte een rekening zou sturen, dan mag ie een nieuwe baan zoeken.
Maar deze persoon zou nooit in die positie komen, omdat hij/zij eerst toch wat data analyse zou toelaten op de populatie. Maar dat is blijkbaar niet een vereiste als je bij de RDW of belastingdienst werkt.
dare2think zegt
Ik hoor bij de groep van 11.000 die een onterechte aanslag heeft gekregen. Rij een diesel (Euro 4) met een goed onderhouden roetfilter. Volgens rdw.nl is de ‘uitstoot deeltjes licht’ 0 milligram als ik daar het kenteken natrek. Toch een brief gekregen met daarin een verhoging. Twee weken geleden kreeg ik een tweede brief waarin het teruggedraaid werd. Ik vind het erg vreemd dat er in beide brieven niet gerefereerd werd aan de exacte termen ‘uitstoot deeltjes licht’ en ‘uitstoot deeltjes zwaar’ maar in termen van ‘de informatie op de RDW-site suggereert dat… ‘ Wees niet zo vaag, belastingdienst! Zeg precies waar het op staat. Geen mens heeft meer vertrouwen in de Dienst zo.
banderas zegt
‘ Wat er niet bij staat is dat elektrisch rijden nog altijd heel erg duur is ‘
En ik maar denken dat brandstof rijden duur is met een volle tank dat zo 3x hoger is, MRB, onderhoud etc. Het is dat ik mijn auto zo leuk vind, maar gaat nogal wat knaken in, wat ik bij een EV enorm mee kon besparen.
frank2b zegt
Dus er ging wat fout. De fout is hersteld.
Wat is nu het probleem?