Stap jij straks weer elke dag in de trein? Tijd voor een relevante vergelijking met een goed alternatief: elektrische auto versus trein.
In deze coronatijden is reizen met een volgepakte trein niet de meeste aanlokkelijke gedachte. Voor zover dat überhaupt ooit een aanlokkelijke gedachte was. Je moet verplicht een mondkapje dragen en je moet met een grote boog om iedereen heen proberen te lopen. Wel is een trein natuurlijk nog altijd een efficiënte – en dus duurzame – manier van vervoer. Een auto lijkt een duur en minder duurzaam alternatief. Is dat per definitie het geval?
Trein
Laten we eerst even kijken wat de trein te bieden heeft. Als je eenmaal een plekje hebt weten te bemachtigen kan het een comfortabele manier van reizen zijn. Je kunt namelijk onderweg gewoon werken. Of Netflixen, wat je wilt. Zoals gezegd, trekt deze vorm van vervoer ook geen zware wissel (snap je hem?) op het milieu. Verder is het een efficiënte manier van reizen op lange afstanden. En na een paar keer overstappen hoef je natuurlijk op je eindbestemming geen parkeerplaats te zoeken.
Tot zover de voordelen. Het treinleven kent ook de nodige nadelen. Een trein die niet of te laat komt opdagen, geen zitplaatsen, je kent het allemaal wel. Bovendien ben je afhankelijk van stations en vaste vertrektijden. Met de coronacrisis wordt de situatie er niet beter op. Nu moet je ook nog verplicht je snufferd bedekken en je moet jezelf met gevaar voor eigen leven tussen je medepassagiers begeven.
Elektrische auto
Gelukkig is er een alternatief, genaamd de elektrische auto. Hiermee kun je gaan en staan waar je wilt, wanneer je wilt, zonder last te hebben van je medepassagiers. Dat laatste gaat misschien niet in alle gevallen op, maar dat terzijde. Als iedereen individueel met de auto gaat reizen is dat wel minder duurzaam. Een elektrische auto is daarom een betere vergelijking met de trein dan een conventionele auto.
Kosten
Is een elektrische auto niet veel duurder in vergelijking met de trein? Daarvoor moeten we eerst weten wat je überhaupt betaalt voor de trein. Voor een OV-abonnement vrij tweede klas betaal je per maand €377,05 ex. btw. Ga je voor eerste klas dan wordt dat €598,17. Lukt het om voor een vergelijkbaar bedrag een elektrische auto te rijden?
Als we een van de goedkoopste elektrische auto’s pakken, de Seat Mii Electric, dan kun je deze al leasen voor €335 ex. btw per maand (via: Mobility Service) . Dan gaat het om operational lease voor een periode van 60 maanden (20.000 km per jaar). In dat geval ben je dus gewoon goedkoper uit dan twee klas reizen met de trein. Het heeft natuurlijk geen zin om de stroomkosten te negeren. Want die zijn er ook echt wel. Maar denk bij 20.000 km per jaar aan een kleine € 80 per maand.
Met een looptijd van 48 of 36 maanden (bij 20.000 km per jaar) betaal je aan zakelijk leasetarief respectievelijk €353 en €388 (ex btw). Ook dan zitten de prijzen dus nog op een vergelijkbaar niveau. Ook niet onbelangrijk: in tegenstelling tot het OV, reizen medepassagiers gratis.
Misschien zeg je: ik heb geen zin om een paar jaar een leasecontract vast te zitten. In dat geval kun je ook nog voor shortlease gaan, waarbij je maandelijks op kunt zeggen. Dan kom je uit op een bedrag van €535 ex. btw per maand. Weliswaar ben je dan wel duurder uit in vergelijking met het tweede klas treinreizen, maar alle rompslomp blijft je dan wel bespaart. Dat is natuurlijk ook wat waard.
Als de zakelijke kosten op jouw bureau vallen dan is het dus zeker het overwegen waard om te kiezen voor een elektrische auto. Als berijder heb je natuurlijk ook te maken met de netto bijtelling. Voor een Seat Mii zit je dan rond de €60 – €80 per maand.
Lees meer over de vergelijking tussen trein en EV op de site van Mobility Service. Mobility Service Nederland is de Autoblog partner in zakelijk (elektrisch) leasen. Meer informatie over Mobility Service vind je op hun website zakelijkelektrischleasen.nl
Dutchdriftking zegt
Ik ga liever fietsen dan met de trein.
kennone zegt
@dutchdriftking: ik ook op de Duc. Kan hem overal gratis neer zetten, files zijn prima te doen alleen in de winter is het niet al te fijn.
rickthestig zegt
@kennone: Gelukkig slaat de winter ons landje al een paar jaar over.
Dutchdriftking zegt
@kennone: Een GS met handvat en zadelverwarming, nergens last van :P
winniedepooh zegt
Woon-werkverkeer lekker op de fiets (tenzij het regent). Lange afstanden in een fatsoenlijke auto, zo’n Mii is toch pure zelfkastijding. OV is buiten de randstad gewoon niet reëel.
Hubert zegt
Seat voor 335 ex per maand.
Wat komt er nog bij als je er 20-25 duizend km per jaar mee wil rijden?
jometdebanjo zegt
@Hubert: +500
michaelras zegt
Dit is op basis van 20.000 km per jaar.
spidermann zegt
Alles beter dan het stinkende Onrendabelen Vervoer.
gregorius zegt
Waar is de branded content tag?
Anyway:
– Je moet die auto ook nog parkeren; dat kost vaak ook geld; laat staan dat er parkeerplek is op werk. Kan je daar ook nog laden?
– En als elke dag van de Vinex-wijk naar de randstad reist; neem je toch geen heel-NL abo? Maar toch alleen een abo voor je stukkie?
Ik vind de vergelijking krom.
Ja, natuurlijk is de trein waarschijnlijk goedkoper dan een auto te hebben.
Maar we zitten hier op een auto forum; omdat we auto’s leuk vinden. Dan gaan we niet voor ons lol in een Seat Mii-e rijden.
Griffin zegt
+1.
Vergeet overigens vooral de reistijd niet. Als ik met het OV ga ben ik dik 2 uur bezig over een stukje van 30 km. Met de auto is het een half uur…
Overigens:
– parkeren kan voor de deur bij ’t werk (WG’s met onvoldoende eigen parkeergelegenheid zijn sowieso @!#$%^&)
– mijn WG heeft voldoende oplaadstations voor elektrische auto’s
– de laatste trein terug rijdt om 20:20 uur en dan moet ik maar zien hoe ik van station naar huis kom
– als ik nog thuis wil komen met het OV echter is de laatste vertrekmogelijkheid om 16:35
potver7 zegt
Sowieso: veel mensen die met de trein naar het werk reizen hebben wel een auto voor de deur staan maar kiezen om allerlei redenen voor het OV.
En de prijsvergelijkingen klopt om een andere reden ook niet:alles is ex BTW; op OV tarieven zit volgens mij 6% BTW, op het leasecontract 21%. Dan wordt het prijsverschil ineens een stuk groter. En een traject-abbo voor de trein is een stuk goedkoper dan een netkaart…
timowouters zegt
@potver7: je bent op de hoogte van het feit dat zakelijke afnemers geen BTW betalen? Of t nou 2, 6, 12 of 21% is, ze krijgen het allemaal terug. Dus de vergelijking gaat prima op.
Enkel als jijzelf zo’n leasecontract aangaat moet je de BTW betalen. Maar denk dat de mensen die het NS abbo zelf betalen in de minderheid zijn.
tatog zegt
Vreemde vergelijking dit. Bedragen ex btw is alleen interessant voor de werkgever of de ZZP’er. De bedragen voor de particulier, de grootste groep hier op dit forum mag daar nog de btw bij op tellen. Een vrij reizen abonnement is in verhouding veel goedkoper. Je mag heel de dag in de trein zitten en echt lange reizen maken. Is vrij kansloos, maar het kan. Je zou dus 400 km per dag af kunnen leggen. Is pakweg 80.000 km per jaar. Dat ga je niet redden in de Seat met zijn belabberde actieradius. Was kost een OV abonnement voor een traject van pakweg 75 km enkele reis? Dan maak je een veel betere vergelijking. Volgens mij is het voor een werkgever veel interessanter om een OV abonnement aan te bieden dan een auto. Iets met belastingen. Veel bedrijven hebben ook een parkeerprobleem en nog meer een laadprobleem. Kortom, voor de randstedelingen is het OV een veel beter en goedkoper alternatief.
Het grootste pluspunt van de trein is niet een benoemd. Vrouwen kijken. By far mijn grootste bezigheid toen ik nog in de trein zat. Beetje loeren, cijfers geven en flirten.
balboni zegt
@tatog: het is branded content, maar Autoblog laat dat pas onderin weten
tvr1974 zegt
Vergelijking begrijp ik ook niet helemaal.. daarnaast moet je een rijbewijs hebben voor een auto. Volgens mij is dat de enige reden waarom mensen ov nemen toch?
RiKe zegt
Met de auto naar werk: 45min incl file. Met het OV naar werk: 1 uur 46min. Wat denk je zelf? Het OV hier in Nederland wordt op alle mogelijkheden gepromoot als fantastisch, maar de realiteit is simpelweg dat het rukbis als je verder moet dan je eigen stad.
imaginenl zegt
Dat thuiswerken bevalt veel mensen zo goed dat het volgens mij de ideale tijd is voor de elektrische deelauto. Gewoon basaal vervoer voor die 1 of 2 dagen dat je wel naar kantoor moet. Er zijn al berekeningen dat elektrisch deelvervoer straks goedkoper gaat zijn dan OV dus ik verwacht wel een kleine revolutie.
RiKe zegt
@imaginenl: Een deelauto, je bedoelt een taxi? Als je zelf rijdt is het simpelweg een andere term voor huur(hoer)auto.
Yzord zegt
De trein lol. Is alleen handig als je helemaal koek van de kaart van een feestje af komt om naar huis te gaan. Voor de rest blijf ik er ver vandaan.
baklava zegt
Een benzine of diesel auto werkt ook heel goed.
wessel04 zegt
Alles met 4 wielen en een stuur is een beter alternatief dan de trein
ruudjuh1986 zegt
Yes, asfalteer het gehele spoor en de bovenleiding laten bestaan. Lekker eclectische rijden en bijladen op deze nieuwe snelweg. Elk station ombouwen tot wegrestaurant met veel parkeergelegenheid (deels weg restaurant/ deels parkeergarage) .
Heerlijke toekomst waarbij men vaak tot diep in het centrum van verschillende steden kan doorrijden, en als de huidige snelwegen in de auto polonaise staan heb je een alternatieve route die ook lekker doorrijdt (en visa versa).
Ow, en voor de studenten en alle anderen die afhankelijk zijn van het OV, men kan op deze nieuwe snelwegen ook elektrische bussen inzetten. Die kunnen naar mijn idee een betere dienstregeling verschaffen dan het huidige treinverkeer. Want is het oude netwerk (spoor) vastgelopen kan een bus uitwijken naar de huidige snelwegen, ipv een trein die als er ergens op het spoor een opstopping ontstaat geen kan meer uit kan.
realhustler zegt
Als je een auto hebt kan je ook boodschappen doen, ff naar het bos, even bij de bouwmarkt wat halen. Als je kiest voor het ov dan moet je dat met de fiets of bus doen. Leuk als het regent of je koopt een paar plankjes en een zakje tuingrond.
Ronka zegt
Het maakt niet uit of mensen met mooie formules komen hoeveel geld je kan besparen om trein te pakken of EV aan te schaven.
Woon- werk afstand is gewoon iet te doen voor mij.
Totaal reistijd OV : 1uur 50 min. van deur tot deur.
Met mijn goedkope Ford fiesta uit 2014 , 35 minuten. Max 40 minuten.