• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De enige Volkswagen ID.6 in Nederland is peperduur

Auteur: machielvdd, gepost 6 juli 2022 om 20:01 – 25 Reacties

Volkswagen ID.6 Crozz in Nederland

Een Volkswagen ID.6, was die er ook? Jazeker, maar dit is de enige in Nederland, dus weg is pech.

Elektrisch rijden en veel kinderen hebben: het is misschien een beetje tegenstrijdig. Of misschien moet je dan juist zo milieuvriendelijk mogelijk leven, ter compensatie. Hoe dan ook, de meeste EV-fabrikanten gaan er niet vanuit dat je veel nageslacht op de wereld hebt gezet. Er zijn namelijk heel weinig EV’s met meer dan vijf zitplaatsen.

Mercedes en Tesla zijn eigenlijk de enige merken met elektrische zevenzitters (busjes niet meegerekend). Volkswagen heeft óók een elektrische auto met een derde zitrij, maar daar hebben we in Nederland niet zo veel aan. De Volkswagen ID.6 is vooralsnog namelijk alleen in China te krijgen.

We zaten echter weer eens op Marktplaats rond te struinen en wat kwamen we daar tegen? Je raadt het nooit: een Volkswagen ID.6. Er is dus blijkbaar stiekem een exemplaar uit China gesmokkeld.

Volkswagen ID.6 Crozz in Nederland
Volkswagen ID.6 Crozz in Nederland

Verwarrend genoeg zijn er twee varianten van de Volkswagen ID.6, die weinig van elkaar lijken te verschillen. Je hebt de ID.6 X én de ID.6 Crozz. Die zijn even groot en hebben ook dezelfde techniek. Waar zit ‘m dan het verschil? Ze hebben een iets ander uiterlijk en worden gebouwd door verschillende joint-ventures.

Zoals je kunt lezen op de achterkant is dit de ID.6 Crozz. Die wordt gebouwd door FAW-Volkswagen, maar dat mag je meteen weer vergeten. Het is vooral interessant dat de ID.6 een slag groter is dan de ID.4. Om precies te zijn is de ID.6 29,2 centimeter langer. Daardoor kun je dus twee extra kinderen meenemen.

Er lijkt ook nog een verschil te zijn qua accupakket. In de ID.4 kun je hooguit een 77 kWh-batterij krijgen, maar in deze advertentie wordt gesproken over 83 kWh. Is dat even lekker! Schijnt bedriegt echter: dat is gewoon dezelfde accu, die een netto accucapaciteit heeft van 77 kWh.

De ID.6 heeft ook evenveel vermogen als de ID.4, namelijk 204 pk. De ID.4 heeft in deze uitvoering een range van 520 km, dus bij de lompere ID.6 zal dat wat minder zijn. Eén op één vergelijken is er niet bij, want van de ID.6 zijn alleen NEDC-cijfers bekend. Zoals bekend moet je die met een flinke korrel zout nemen.

Deze Volkswagen ID.6 Crozz is dus ‘made in China’ en het is momenteel de enige in Nederland. Dat zie je ook terug in de prijs. De verkoper vraagt er op Marktplaats namelijk €78.995 (!) voor.

Voor dat geld kun je misschien toch beter de dikste Mercedes EQB bestellen met alle opties. Daarmee kun je ook gewoon elektrisch rijden met z’n zevenen. Of je moet heel graag uniek willen zijn… Deze Volkswagen ID.6 is wel de enige Nederland, mochten we dat nog niet gezegd hebben.

Ook interessant!

  • Volkswagen ID.Buzz is nu al gearriveerd in Nederland
  • Volkswagen ID. Buzz rijtest video
    Volkswagen ID. Buzz rijtest video
  • Gezocht: het mooiste Volkswagen-busje van Nederland
  • Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
    Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot

Nieuwste artikelen

  • Video: Stoer doen met de Jetta gaat fout
  • Deze kleine atmosferische viercilinder klinkt geweldig bij 10.000 tpm (video)
  • Grootste groep EV-rijders wil niet met de elektrische auto op vakantie
  • Elektrificeren? In de VS gaan ze lekker verder met een nieuwe generatie V8!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, ID6, marktplaats, occasion, Volkswagen

Vorig bericht: « Maken of kraken: een Porsche 911-interieur in Gulf-kleuren
Volgend bericht: Deze Ferrari F8 Spider is heel stijlvol, volgens Mansory »

Lees Interacties

Reacties

  1. AudiRS zegt

    6 juli 2022 om 20:14

    Mooie auto. Belachelijk duur.

    Login om te reageren
  2. tortuga zegt

    6 juli 2022 om 20:31

    Hoe kom het dat het de enige is

    Login om te reageren
    • zesinlijn zegt

      6 juli 2022 om 21:47

      Artikel niet gelezen?

      Login om te reageren
      • tortuga zegt

        7 juli 2022 om 06:37

        Had het volledig gelezen, en durf bijna om te wedden dat die zin ” vooralsnog in China te verkrijgen” er toen niet stond.

        Login om te reageren
  3. Edge zegt

    6 juli 2022 om 20:36

    Hoe zit het met onderhoud? Is zo’n ID.6 technisch genoeg verwant aan onze Europese Volkswagens dat je voor onderhoud bij de VW dealer terecht kunt, of moet je naar een specialist die onderdelen voor je kan invliegen vanuit China?

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      6 juli 2022 om 21:42

      Nee veel makkelijker, je kunt bij elk Chinees restaurant terecht voor het onderhoud.

      Login om te reageren
      • ukbob zegt

        6 juli 2022 om 21:49

        Grote beurt is dan “menu 145” & kleine beurt is dan “menu 125”..?

        Login om te reageren
    • donpiston zegt

      7 juli 2022 om 03:16

      Technisch gezien kan het onderhoud zonder problemen bij de Europese dealer gebeuren. Schadeherstel wordt wel een absolute ramp aangezien heel wat onderdelen van de koets modelspecifiek zijn en enkel in China geproduceerd worden.

      Hoe deze ID6 door de homologatie-procedure voor Europa is gekomen is mij een absoluut raadsel. ECE-keuring ontbreekt voor heel wat essentiële onderdelen. Moet een lieve cent en een hoop geduld gekost hebben.

      Login om te reageren
      • poes zegt

        7 juli 2022 om 08:50

        Kan me niet indenken dat ze dat enkel voor een handje voor ID.6’jes gedaan hebben? Is er geen korte weg via een ander Europees land voor dit soort zaken?

        Login om te reageren
      • dutchneon zegt

        7 juli 2022 om 08:50

        Homologatie? deze heeft nog geen kenteken, deze handelaar gaat dat voor je fixen zodra iemand interesse heeft.
        Gewoon individuele keuring, kost een paar extra centjes maar dat zit al in de prijs….

        Login om te reageren
      • Loek zegt

        10 juli 2022 om 09:14

        @donpiston: lijkt mij dat deze gewoon meegekomen is met iemand die vanuit China hier naartoe verhuisd is. Dan zijn ze vaak wat coulanter met importheffingen etc.

        Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    6 juli 2022 om 20:49

    Vraag me af hoe het met garantie zit.

    Maar misschien valt dat mee en wijst PON je netjes en beleefd de deur als je voor garantie bij hen aanklopt en heb je dus exact dezelfde garantie als op iedere andere Volkswagen.

    Login om te reageren
  5. cdlop01 zegt

    6 juli 2022 om 20:59

    Weegt 2800kg, hoe milieuvriendelijk is dat.

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      6 juli 2022 om 21:50

      Haha, das inderdaad al meer uitstoot aan banden slijtage dan onze ‘ouderwetse’ benzine auto thuis.. ;)

      Login om te reageren
  6. harrie zegt

    6 juli 2022 om 21:03

    29,2cm extra lengte, dat is toch mooi een paar extra dozen Prozac.

    Login om te reageren
  7. sportabgasanlage zegt

    6 juli 2022 om 22:31

    Dit is dus Chinezer dan de gemiddelde Volvo hé mensen..

    Login om te reageren
  8. ghini zegt

    6 juli 2022 om 22:54

    Toch benieuwd hoe die hier is gekomen..

    Login om te reageren
  9. doublechevron65 zegt

    7 juli 2022 om 00:27

    Gelukkig de enige in Nederland, wat een afgrijselijke auto… Vehikel’

    Login om te reageren
  10. pindakoning zegt

    7 juli 2022 om 01:05

    Wist geeneens van het bestaan af

    Login om te reageren
  11. dodge2500 zegt

    7 juli 2022 om 01:47

    Je zou denken er zit geen CO2 belasting op een EV zou de prijs lager kunnen zijn? Is erg veel geld voor een Chinese stofzuiger met VW embleem

    Login om te reageren
  12. tuutertuuter zegt

    7 juli 2022 om 09:20

    Ongelovelijk hoe de kwaliteit van auto’s achteruit gegaan is. Bijna €80.000,- voor stoffen bekleding en een iPad inbouw. 10-15 jaar geleden kreeg je hier nog een 530d met de halve optielijst voor.

    Mijn 16 jaar oude 159 vs. dit barrel:
    – 200 pk vs. 200 pk.
    – Bose audio vs. Rommel
    – Leer vs. stof.
    – Geen ACC, BSS, Lane Assist en whatever nog meer.
    – ~11 cent per km duurder in brandstof.
    – €6500 vs. €80.000.

    Dan heb ik nog ongeveer 600.000 km aan “budget” voor brandstof en onderhoud om goedkoper en comfortabeler te reizen, met een actieradius van 8-1000 km.

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      7 juli 2022 om 09:54

      Comfortabeler in een 16 jaar oude auto t.o.v. een moderne elektrische auto lijkt mij sterk.

      Login om te reageren
    • dijan zegt

      7 juli 2022 om 09:57

      tuutertuuter .t is ongelovelijk met een V .

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 juli 2022 om 11:31

      Een sloprijp barrel vergelijken met een geïmporteerde exoot… Interessant idee.

      Login om te reageren
  13. martijnev zegt

    8 juli 2022 om 22:27

    Met Chinese GB/T snellaadaansluiting helaas, ze werken daar niet met CCS. Dus snelladen zal in Europa niet kunnen met deze auto, tenzij de verkoper de GB/T aansluiting door een CCS aansluiting heeft weten te vervangen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North