Een Volkswagen ID.6, was die er ook? Jazeker, maar dit is de enige in Nederland, dus weg is pech.
Elektrisch rijden en veel kinderen hebben: het is misschien een beetje tegenstrijdig. Of misschien moet je dan juist zo milieuvriendelijk mogelijk leven, ter compensatie. Hoe dan ook, de meeste EV-fabrikanten gaan er niet vanuit dat je veel nageslacht op de wereld hebt gezet. Er zijn namelijk heel weinig EV’s met meer dan vijf zitplaatsen.
Mercedes en Tesla zijn eigenlijk de enige merken met elektrische zevenzitters (busjes niet meegerekend). Volkswagen heeft óók een elektrische auto met een derde zitrij, maar daar hebben we in Nederland niet zo veel aan. De Volkswagen ID.6 is vooralsnog namelijk alleen in China te krijgen.
We zaten echter weer eens op Marktplaats rond te struinen en wat kwamen we daar tegen? Je raadt het nooit: een Volkswagen ID.6. Er is dus blijkbaar stiekem een exemplaar uit China gesmokkeld.
Verwarrend genoeg zijn er twee varianten van de Volkswagen ID.6, die weinig van elkaar lijken te verschillen. Je hebt de ID.6 X én de ID.6 Crozz. Die zijn even groot en hebben ook dezelfde techniek. Waar zit ‘m dan het verschil? Ze hebben een iets ander uiterlijk en worden gebouwd door verschillende joint-ventures.
Zoals je kunt lezen op de achterkant is dit de ID.6 Crozz. Die wordt gebouwd door FAW-Volkswagen, maar dat mag je meteen weer vergeten. Het is vooral interessant dat de ID.6 een slag groter is dan de ID.4. Om precies te zijn is de ID.6 29,2 centimeter langer. Daardoor kun je dus twee extra kinderen meenemen.
Er lijkt ook nog een verschil te zijn qua accupakket. In de ID.4 kun je hooguit een 77 kWh-batterij krijgen, maar in deze advertentie wordt gesproken over 83 kWh. Is dat even lekker! Schijnt bedriegt echter: dat is gewoon dezelfde accu, die een netto accucapaciteit heeft van 77 kWh.
De ID.6 heeft ook evenveel vermogen als de ID.4, namelijk 204 pk. De ID.4 heeft in deze uitvoering een range van 520 km, dus bij de lompere ID.6 zal dat wat minder zijn. Eén op één vergelijken is er niet bij, want van de ID.6 zijn alleen NEDC-cijfers bekend. Zoals bekend moet je die met een flinke korrel zout nemen.
Deze Volkswagen ID.6 Crozz is dus ‘made in China’ en het is momenteel de enige in Nederland. Dat zie je ook terug in de prijs. De verkoper vraagt er op Marktplaats namelijk €78.995 (!) voor.
Voor dat geld kun je misschien toch beter de dikste Mercedes EQB bestellen met alle opties. Daarmee kun je ook gewoon elektrisch rijden met z’n zevenen. Of je moet heel graag uniek willen zijn… Deze Volkswagen ID.6 is wel de enige Nederland, mochten we dat nog niet gezegd hebben.
AudiRS zegt
Mooie auto. Belachelijk duur.
tortuga zegt
Hoe kom het dat het de enige is
zesinlijn zegt
Artikel niet gelezen?
tortuga zegt
Had het volledig gelezen, en durf bijna om te wedden dat die zin ” vooralsnog in China te verkrijgen” er toen niet stond.
Edge zegt
Hoe zit het met onderhoud? Is zo’n ID.6 technisch genoeg verwant aan onze Europese Volkswagens dat je voor onderhoud bij de VW dealer terecht kunt, of moet je naar een specialist die onderdelen voor je kan invliegen vanuit China?
rutgerg zegt
Nee veel makkelijker, je kunt bij elk Chinees restaurant terecht voor het onderhoud.
ukbob zegt
Grote beurt is dan “menu 145” & kleine beurt is dan “menu 125”..?
donpiston zegt
Technisch gezien kan het onderhoud zonder problemen bij de Europese dealer gebeuren. Schadeherstel wordt wel een absolute ramp aangezien heel wat onderdelen van de koets modelspecifiek zijn en enkel in China geproduceerd worden.
Hoe deze ID6 door de homologatie-procedure voor Europa is gekomen is mij een absoluut raadsel. ECE-keuring ontbreekt voor heel wat essentiële onderdelen. Moet een lieve cent en een hoop geduld gekost hebben.
poes zegt
Kan me niet indenken dat ze dat enkel voor een handje voor ID.6’jes gedaan hebben? Is er geen korte weg via een ander Europees land voor dit soort zaken?
dutchneon zegt
Homologatie? deze heeft nog geen kenteken, deze handelaar gaat dat voor je fixen zodra iemand interesse heeft.
Gewoon individuele keuring, kost een paar extra centjes maar dat zit al in de prijs….
Loek zegt
@donpiston: lijkt mij dat deze gewoon meegekomen is met iemand die vanuit China hier naartoe verhuisd is. Dan zijn ze vaak wat coulanter met importheffingen etc.
moveyourmind zegt
Vraag me af hoe het met garantie zit.
Maar misschien valt dat mee en wijst PON je netjes en beleefd de deur als je voor garantie bij hen aanklopt en heb je dus exact dezelfde garantie als op iedere andere Volkswagen.
cdlop01 zegt
Weegt 2800kg, hoe milieuvriendelijk is dat.
ukbob zegt
Haha, das inderdaad al meer uitstoot aan banden slijtage dan onze ‘ouderwetse’ benzine auto thuis.. ;)
harrie zegt
29,2cm extra lengte, dat is toch mooi een paar extra dozen Prozac.
sportabgasanlage zegt
Dit is dus Chinezer dan de gemiddelde Volvo hé mensen..
ghini zegt
Toch benieuwd hoe die hier is gekomen..
doublechevron65 zegt
Gelukkig de enige in Nederland, wat een afgrijselijke auto… Vehikel’
pindakoning zegt
Wist geeneens van het bestaan af
dodge2500 zegt
Je zou denken er zit geen CO2 belasting op een EV zou de prijs lager kunnen zijn? Is erg veel geld voor een Chinese stofzuiger met VW embleem
tuutertuuter zegt
Ongelovelijk hoe de kwaliteit van auto’s achteruit gegaan is. Bijna €80.000,- voor stoffen bekleding en een iPad inbouw. 10-15 jaar geleden kreeg je hier nog een 530d met de halve optielijst voor.
Mijn 16 jaar oude 159 vs. dit barrel:
– 200 pk vs. 200 pk.
– Bose audio vs. Rommel
– Leer vs. stof.
– Geen ACC, BSS, Lane Assist en whatever nog meer.
– ~11 cent per km duurder in brandstof.
– €6500 vs. €80.000.
Dan heb ik nog ongeveer 600.000 km aan “budget” voor brandstof en onderhoud om goedkoper en comfortabeler te reizen, met een actieradius van 8-1000 km.
rutgerg zegt
Comfortabeler in een 16 jaar oude auto t.o.v. een moderne elektrische auto lijkt mij sterk.
dijan zegt
tuutertuuter .t is ongelovelijk met een V .
mashell zegt
Een sloprijp barrel vergelijken met een geïmporteerde exoot… Interessant idee.
martijnev zegt
Met Chinese GB/T snellaadaansluiting helaas, ze werken daar niet met CCS. Dus snelladen zal in Europa niet kunnen met deze auto, tenzij de verkoper de GB/T aansluiting door een CCS aansluiting heeft weten te vervangen?