De extra hete i30 N Project C is hier

Auteur: , 24 Reacties

De perfecte 'Ring mobiel voor dagelijks gebruik.

Het is al een van de beste Hot Hatches van dit moment, als we Hot Hatch-connoisseur @CasperH mogen geloven. Afgelopen weekend bevestigde onze vriendelijke testpiloot wederom dat het een van de leukere auto’s in zijn klasse is. Juist vanwege het feit dat deze in zijn standaardvorm al uiterst vermakelijk is.

Maar dat heeft Hyundai er niet van weerhouden om toch met een scherpere, strakkere en snellere variant te komen van de Hyundai i30 N. Het resultaat is de i30 N Project C. Het is al direct duidelijk bij het bekijken van de auto dat deze een stuk serieuzer is. Hyundai heeft namelijk kwistig gestrooid met koolstofvezel. Een zin die we 15 jaar geleden nooit getypt zouden hebben, waarschijnlijk.

Hyundai i30 N Project C '19

De spoiler onder de voorbumper, de diffuser aan de achterkant en de sideskirts zijn opgetrokken uit het peperdure doch lichte materiaal. Pièce de résistance is echter de motorkap. In totaal is de Hyundai i30 Procject C zo’n 50 kilo lichter dan het reguliere model. Het zwaartepunt ligt 8,8 millimeter lager dan bij de gewone i30.

Hyundai i30 N Project C

Niet alleen het gebruik van carbon zorgt voor die 50 kilogram, het leeuwendeel komt namelijk op conto van de velgen. De 19″ velgen zijn gemaakt door de Italiaanse firma OZ. Deze zijn niet gegoten, maar gesmeed en zorgen voor een gewichtsbesparing van 5,5 kilogram per velg, dat is 22 kilogram in totaal. De motorkap neemt 7,2 kilogram besparing voor zijn rekening. De speciale Sabelt sportstoelen nog eens 15 kilogram. De rijklare massa bedraagt 1.395 kg.

Hyundai 30 N Project C '19

Over de stoelen gesproken, deze zijn rijkelijk bekleed met zwart alcantara. Gelukkig zijn er oranje stiksels voor de afwisseling.
Ondanks de drie eerder genoemde superlatieven beginnend met een ‘S’, zit sterker er niet bij. De motor levert 275 pk (bij 6.000 toeren) en 353 Nm (tussen 1.450 en 4.700 toeren). De 0-100 km/u sprint is afgeraffeld in 6 seconden, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.



24 reacties

Sorry, maar ik vind 1395 kg voor een middenklasser formaat Golf nog steeds heel veel. Mijn mid-size SUV van ruim 10 jaar oud weegt maar net iets meer!
@luckyluck: volgens mij is mijn F30 320iA ook 1395kg (kenteken gewicht, dus droog…), voor mijn gevoel is dit gewicht inderdaad erg hoog voor een middenklasser Golf achtige.
@luckyluck: Ah joh, als ie maar lichtvoetig voelt
@luckyluck: Helaas zijn gewichten niet altijd één op één te vergelijken. @onehp legt het graag nog even toe ;-)
En 275 pk is minder dan 300, dat kan echt niet meer 😉 Grote pré is de handbak, niet meer verkrijgbaar op diverse hete gebakjes.
Wordt hij nog duurder…
Hoe doet dit ding het eigenlijk in de handel? Ik zie ze helaas zelden. Vind hem wel heel erg tof. Ondergewaardeerde hot hatch naar mijn idee.
@viezefreddyw: Ik zie er hier regelmatig een over het industrieterrein rijden. Weliswaar bij het gedeelte van de autodealers, dus dat zou al wat verklaren. Heerlijk geluid komt er uit maar als er dan een Focus ST van de plaatselijke dealert voorbij komt weet ik het niet zo goed meer.
275 pk op bijna 1400 kg is nou niet echt bijzonder te noemen en 6 sec op 100 ook niet.
Ik zou voor dit geld ook nooit een Hyundai kopen en ik denk dat veel mensen dat met mij eens zijn.
@minicoopers: Ik ben het deels met je eens. Wat geld betreft, je krijgt een dikke complete auto voor het geld. Maar voor dit bedrag is er heel veel meer op de markt.

Ik zou voor dat geld de voorkeur hebben voor een achterwielaandrijver met 6 cilinder en bij een (vorig model) BMW 1-serie uitkomen.
@theladystig: ik weet niet wat deze auto kost, maar hothatches zijn nou eenmaal duur, en ik denk wel dat je meer waar voor je geld krijgt dan een vergelijkbare Golf.

Verder zijn er altijd wel oudere modellen/auto’s te vinden die interessanter zijn. Zo kun je voor leuk geld ook een mooie M3 kopen met nog een ouderwetse 6 in lijn blok die nog vele malen mooier klinkt dan de nieuwe bmw 6 blokken.
@henkhekje: Klopt! Heb er zelf ook een gereden. De auto erna een 2,5L 6 cil in lijn gehad maar dat was met mijn rijstijl en km’s niet te rijden.
@minicoopers: 30 jaar geleden had een Kadett GSI ongeveer 185 pk moeten hebben voor de zelfde gewicht/vermogens verhouding. En die haalde de 100 km/h ook niet dik onder de 8 sec. Op de teller wel, maar die week standaard enorm af bij Opel.
@minicoopers: een Mini koop je ook niet of cijfers. Maar voor hoe dat rijdt…
@Onehp: Klopt helemaal! Maar het merk mini is toch wel een hele andere beleving dan Hyundai, ik heb helemaal niks met dat merk.
Moet zeggen dat het design er geslaagd uit ziet en dat hij ongetwijfeld perfect zal rijden!
Dat verschil in gewicht bij de velgen zal je ook zeker merken. Wel benieuwd naar de NL prijs!

Gewicht valt inderdaad een beetje tegen, maar als je het vergelijkt met een Megane RS dan is het nog zo gek niet. Als je het vergelijkt met een 308 GTi dan is hij gewoon 200kg zwaarder….
@ds3thp: de i30n was een beetje zwaar, dit carbon beest weegt dan nog steeds zoals een Golf GTI. Maar wel goed uitgerust…
De 308 GTI is superlicht op papier maar maakt het niet helemaal waar op de weegschaal, die is 100-50kg lichter dan deze wat goed is, maar geen 200kg dus…
Schijnt dat de i30n erg leuk rijdt, dat is wat telt?
@Onehp: oh, dat wist ik niet. Wel bijzonder dat fabrikanten dus kunnen sjoemelen met gewichten… 308 GTi rijdt ook perfect maar niemand (of weinigen) durven het aan om er één te kopen. Toch een soort van imago dingetje plus het feit dat het er niet GTi achtig uit ziet
@ds3thp: de 308 is een 1.6, weliswaar potent maar daardoor met een kleiner bereik en minder sterk onderin. Is toch een (klein) nadeel…
@daniel1975: dat nadeel valt best mee hoor, Peugeot heeft ervoor gekozen om dit gat op te vangen door een bak met kortere verhoudingen. 308 GTi loopt dan wel met 260 in de begrenzer, maar doet niet veel onder voor de 2-liter varianten!

https://youtu.be/qAKqrPf2wmQ
Het blijft jammer dat de i3
In de basis zo’n zouteloos design heeft.
@bernoulli: en de i30 ook. 😇
1400kg??? Wow dat is best wel veel voor zo’n auto
Volgens mij weegt mijn Ford Focus rond de 1.250 kg en dat is dan een auto zonder enige vorm van gewichtsbesparende maatregelen. Ik vind het gewicht dan ook nog vrij hoog. Zal verder ongetwijfeld heerlijk rijden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).