• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De extra hete i30 N Project C is hier

Auteur: willeme, gepost 10 september 2019 om 08:30 – 24 Reacties

Afbeelding De extra hete i30 N Project C is hier
Afbeelding De extra hete i30 N Project C is hier
Afbeelding De extra hete i30 N Project C is hier
Afbeelding De extra hete i30 N Project C is hier
Afbeelding De extra hete i30 N Project C is hier
Afbeelding De extra hete i30 N Project C is hier
Afbeelding De extra hete i30 N Project C is hier
Afbeelding De extra hete i30 N Project C is hier

Hyundai i30 N Project C De perfecte ‘Ring mobiel voor dagelijks gebruik.

Het is al een van de beste Hot Hatches van dit moment, als we Hot Hatch-connoisseur @CasperH mogen geloven. Afgelopen weekend bevestigde onze vriendelijke testpiloot wederom dat het een van de leukere auto’s in zijn klasse is. Juist vanwege het feit dat deze in zijn standaardvorm al uiterst vermakelijk is.

Maar dat heeft Hyundai er niet van weerhouden om toch met een scherpere, strakkere en snellere variant te komen van de Hyundai i30 N. Het resultaat is de i30 N Project C. Het is al direct duidelijk bij het bekijken van de auto dat deze een stuk serieuzer is. Hyundai heeft namelijk kwistig gestrooid met koolstofvezel. Een zin die we 15 jaar geleden nooit getypt zouden hebben, waarschijnlijk.

Hyundai i30 N Project C '19

De spoiler onder de voorbumper, de diffuser aan de achterkant en de sideskirts zijn opgetrokken uit het peperdure doch lichte materiaal. Pièce de résistance is echter de motorkap. In totaal is de Hyundai i30 Procject C zo’n 50 kilo lichter dan het reguliere model. Het zwaartepunt ligt 8,8 millimeter lager dan bij de gewone i30.

Hyundai i30 N Project C

Niet alleen het gebruik van carbon zorgt voor die 50 kilogram, het leeuwendeel komt namelijk op conto van de velgen. De 19″ velgen zijn gemaakt door de Italiaanse firma OZ. Deze zijn niet gegoten, maar gesmeed en zorgen voor een gewichtsbesparing van 5,5 kilogram per velg, dat is 22 kilogram in totaal. De motorkap neemt 7,2 kilogram besparing voor zijn rekening. De speciale Sabelt sportstoelen nog eens 15 kilogram. De rijklare massa bedraagt 1.395 kg.

Hyundai 30 N Project C '19

Over de stoelen gesproken, deze zijn rijkelijk bekleed met zwart alcantara. Gelukkig zijn er oranje stiksels voor de afwisseling.
Ondanks de drie eerder genoemde superlatieven beginnend met een ‘S’, zit sterker er niet bij. De motor levert 275 pk (bij 6.000 toeren) en 353 Nm (tussen 1.450 en 4.700 toeren). De 0-100 km/u sprint is afgeraffeld in 6 seconden, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

Ook interessant!

  • Extra milde i30N is stiekem de leukste?
  • AB-presentator spot retedikke Hyundai Kona
  • Ontwikkeling ICE Hyundai
    Ontwikkeling ICE Hyundai stiekem gestaakt
  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Motorprobleem gehad met Opel, Citroën of Peugeot? Dan kun hier geld terug krijgen!
  • De Mini van Tom is omgebouwd tot een volbloed racer #MijnAuto
  • Chinese ”Taycan-killer” liegt over nep onderdeel
  • Nissan lijkt koppie onder te gaan: € 4,1 miljard verlies in 2024!
FacebookTweetPinLinkedIn

carbon, Hyundai, i30, i30n, iaa-2019

Vorig bericht: « Hyundai Veloster N ETCR doet het anders
Volgend bericht: Hyundai Concept 45 blikt terug én kijkt vooruit »

Lees Interacties

Reacties

  1. luckyluck zegt

    10 september 2019 om 08:36

    Sorry, maar ik vind 1395 kg voor een middenklasser formaat Golf nog steeds heel veel. Mijn mid-size SUV van ruim 10 jaar oud weegt maar net iets meer!

    Login om te reageren
    • Rudy zegt

      10 september 2019 om 08:42

      @luckyluck: volgens mij is mijn F30 320iA ook 1395kg (kenteken gewicht, dus droog…), voor mijn gevoel is dit gewicht inderdaad erg hoog voor een middenklasser Golf achtige.

      Login om te reageren
    • bmw507coupe zegt

      10 september 2019 om 09:00

      @luckyluck: Ah joh, als ie maar lichtvoetig voelt

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      10 september 2019 om 09:04

      @luckyluck: Helaas zijn gewichten niet altijd één op één te vergelijken. @onehp legt het graag nog even toe ;-)

      Login om te reageren
  2. hotze zegt

    10 september 2019 om 08:55

    En 275 pk is minder dan 300, dat kan echt niet meer ? Grote pré is de handbak, niet meer verkrijgbaar op diverse hete gebakjes.

    Login om te reageren
  3. bsxc2 zegt

    10 september 2019 om 09:00

    Wordt hij nog duurder…

    Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    10 september 2019 om 09:08

    Hoe doet dit ding het eigenlijk in de handel? Ik zie ze helaas zelden. Vind hem wel heel erg tof. Ondergewaardeerde hot hatch naar mijn idee.

    Login om te reageren
    • theladystig zegt

      10 september 2019 om 09:43

      @viezefreddyw: Ik zie er hier regelmatig een over het industrieterrein rijden. Weliswaar bij het gedeelte van de autodealers, dus dat zou al wat verklaren. Heerlijk geluid komt er uit maar als er dan een Focus ST van de plaatselijke dealert voorbij komt weet ik het niet zo goed meer.

      Login om te reageren
  5. minicoopers zegt

    10 september 2019 om 09:22

    275 pk op bijna 1400 kg is nou niet echt bijzonder te noemen en 6 sec op 100 ook niet.
    Ik zou voor dit geld ook nooit een Hyundai kopen en ik denk dat veel mensen dat met mij eens zijn.

    Login om te reageren
    • theladystig zegt

      10 september 2019 om 09:46

      @minicoopers: Ik ben het deels met je eens. Wat geld betreft, je krijgt een dikke complete auto voor het geld. Maar voor dit bedrag is er heel veel meer op de markt.

      Ik zou voor dat geld de voorkeur hebben voor een achterwielaandrijver met 6 cilinder en bij een (vorig model) BMW 1-serie uitkomen.

      Login om te reageren
      • henkhekje zegt

        10 september 2019 om 10:56

        @theladystig: ik weet niet wat deze auto kost, maar hothatches zijn nou eenmaal duur, en ik denk wel dat je meer waar voor je geld krijgt dan een vergelijkbare Golf.

        Verder zijn er altijd wel oudere modellen/auto’s te vinden die interessanter zijn. Zo kun je voor leuk geld ook een mooie M3 kopen met nog een ouderwetse 6 in lijn blok die nog vele malen mooier klinkt dan de nieuwe bmw 6 blokken.

        Login om te reageren
        • theladystig zegt

          10 september 2019 om 14:11

          @henkhekje: Klopt! Heb er zelf ook een gereden. De auto erna een 2,5L 6 cil in lijn gehad maar dat was met mijn rijstijl en km’s niet te rijden.

          Login om te reageren
    • marinepower zegt

      10 september 2019 om 11:38

      @minicoopers: 30 jaar geleden had een Kadett GSI ongeveer 185 pk moeten hebben voor de zelfde gewicht/vermogens verhouding. En die haalde de 100 km/h ook niet dik onder de 8 sec. Op de teller wel, maar die week standaard enorm af bij Opel.

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      10 september 2019 om 12:39

      @minicoopers: een Mini koop je ook niet of cijfers. Maar voor hoe dat rijdt…

      Login om te reageren
      • minicoopers zegt

        10 september 2019 om 13:15

        @Onehp: Klopt helemaal! Maar het merk mini is toch wel een hele andere beleving dan Hyundai, ik heb helemaal niks met dat merk.

        Login om te reageren
  6. ds3thp zegt

    10 september 2019 om 10:00

    Moet zeggen dat het design er geslaagd uit ziet en dat hij ongetwijfeld perfect zal rijden!
    Dat verschil in gewicht bij de velgen zal je ook zeker merken. Wel benieuwd naar de NL prijs!

    Gewicht valt inderdaad een beetje tegen, maar als je het vergelijkt met een Megane RS dan is het nog zo gek niet. Als je het vergelijkt met een 308 GTi dan is hij gewoon 200kg zwaarder….

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      10 september 2019 om 12:42

      @ds3thp: de i30n was een beetje zwaar, dit carbon beest weegt dan nog steeds zoals een Golf GTI. Maar wel goed uitgerust…
      De 308 GTI is superlicht op papier maar maakt het niet helemaal waar op de weegschaal, die is 100-50kg lichter dan deze wat goed is, maar geen 200kg dus…
      Schijnt dat de i30n erg leuk rijdt, dat is wat telt?

      Login om te reageren
      • ds3thp zegt

        10 september 2019 om 15:01

        @Onehp: oh, dat wist ik niet. Wel bijzonder dat fabrikanten dus kunnen sjoemelen met gewichten… 308 GTi rijdt ook perfect maar niemand (of weinigen) durven het aan om er één te kopen. Toch een soort van imago dingetje plus het feit dat het er niet GTi achtig uit ziet

        Login om te reageren
        • daniel1975 zegt

          11 september 2019 om 07:44

          @ds3thp: de 308 is een 1.6, weliswaar potent maar daardoor met een kleiner bereik en minder sterk onderin. Is toch een (klein) nadeel…

          Login om te reageren
          • ds3thp zegt

            11 september 2019 om 10:13

            @daniel1975: dat nadeel valt best mee hoor, Peugeot heeft ervoor gekozen om dit gat op te vangen door een bak met kortere verhoudingen. 308 GTi loopt dan wel met 260 in de begrenzer, maar doet niet veel onder voor de 2-liter varianten!

            https://youtu.be/qAKqrPf2wmQ

            Login om te reageren
  7. bernoulli zegt

    10 september 2019 om 10:22

    Het blijft jammer dat de i3
    In de basis zo’n zouteloos design heeft.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      10 september 2019 om 10:23

      @bernoulli: en de i30 ook. ?

      Login om te reageren
  8. baklava zegt

    10 september 2019 om 12:24

    1400kg??? Wow dat is best wel veel voor zo’n auto

    Login om te reageren
  9. berlinetta zegt

    10 september 2019 om 13:25

    Volgens mij weegt mijn Ford Focus rond de 1.250 kg en dat is dan een auto zonder enige vorm van gewichtsbesparende maatregelen. Ik vind het gewicht dan ook nog vrij hoog. Zal verder ongetwijfeld heerlijk rijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North