
Het volgende probleem van de performance-EV is een feit.
Met veel bombarie bracht Xiaomi de SU7 Ultra op de markt. Het zou de snelste vierdeursauto zijn op de Nürburgring, al was de rondetijd niet helemaal eerlijk. Het rondje werd neergezet met een prototype dat niet echt vier deuren bleek te hebben. En nu blijkt er nog iets misleidends blijkt aan de 1.500+ pk sterke EV.
Eerder moesten klanten van de SU7 Ultra al wat verliezen nemen. Na een update door de lucht had de elektrische auto ineens geen 1.548, maar 948 pk. Waarom? Omdat ze het onverantwoord vonden om mensen met zoveel power te geven. Want 948 pk, dat is voor mietjes. Daarnaast werd de launch control beperkt.
Klanten werden boos en wilden hun vermogen terug. ”Is goed”, zegt Xiaomi, ”maar eerst laten zien dat je het aan kan”. Kopers werden uitgedaagd om naar een door Xiaomi goedgekeurd circuit te komen en een rondetijd neer te zetten in kwalificatiemodus. Rij je goed genoeg, dan wordt de update ongedaan gemaakt.
Eind goed al goed, denk je
Ook hier zijn de SU7 Ultra-rijders niet tevreden over. Waarom moet je bewijzen dat je ruim 1.500 pk aan kan? Ook hier is Xiaomi op teruggekomen. De update inmiddels teruggedraaid zonder dat klanten zich hebben moeten bewijzen. Het is vervolgens wachten op een volgende fout van Xiaomi. En die komt er.




Nieuw probleem
De SU7 Ultra-kopers worden nog eens belazerd. Het heeft allemaal te maken met de optionele frunkkap. Als extra aero-toevoeging aan je performance-EV konden kopers kiezen voor twee grote luchtkanalen in de kap. Ziet er niet alleen tof uit, maar is dus ook nog eens functioneel. Wat blijkt nu? De twee inlaten in de frunkkap hebben totaal geen functie. Het is niet meer dan een decoratie.

Prijs van nep-onderdeel
Na de zoveelste valse belofte zijn klanten het zat. Vele van hen eisen een volledige financiële vergoeding voor het list en bedrog van de nep inlaten. De optie kostte namelijk ook ruim € 5.000. Volgens CarNewsChina heeft Xiaomi vorige week zijn excuses aangeboden. Het merk erkende dat de ‘motorkap’ niet presteert zoals aangegeven. Maar ook nu laat de telefoonbouwer het niet bij zitten.
Xiaomi zegt dat de inlaten “gedeeltelijke luchtstroomgeleiding en extra koeling van het voorste compartiment” biedt. Experts hebben ernaar gekeken en kunnen geen luchtstroom door de motorkapopeningen ontdekken. De grap wordt alsmaar groter. En dat terwijl de Nordschleife vol staat met borden om deze auto te promoten. Daar zullen ze zich toch ook wel bijna achter hun Duitse oortjes aan het krabben zijn.
Weer moet Xiaomi door het stof. Het Chinese bedrijf biedt klanten aan om een volledige terugbetaling te krijgen voor de optie. Klanten die de auto met deze optie al hebben besteld maar de auto nog niet binnen hebben, krijgen de mogelijkheid om alsnog te kiezen voor de standaard ‘motorkap’ en ook hun geld terug te krijgen.
Via The Drive





Wat gaat die in BE/NL kosten? En 950pk voor alledaags verkeer is al dik in orde. Als de bouwkwaliteit beter is als die van een VW kan het niet mislopen denk ik.
Met 95pk kan je ook met 99,999% van het normale verkeer meekomen.
Het enige verschil is dat 900 of 1500pk je p..mel en bedprestaties een heel stuk groter maken. (Op virtuele /ingebeelde wijze)
Verder heeft het 0,0 meerwaarde.
Xiaomi biedt excuses aan voor nep luchtinlaten? Hoeveel nep uitlaten heeft VW wel niet gemonteerd en hoeveel nep diffusors heeft BMW wel niet op achterbumpers geplakt? Sportieve uitstraling accessoires zijn eigenlijk altijd nep dus waar doet Xiaomi moeilijk over?
Ze hebben het verkocht voor aardig wat geld met de belofte dat het functioneel zou zijn. Beetje alsof je echt beloofd dat racing stripes je +15pk geven en het dan niet waarmaken…
Ik vind dit minder “erg” dan die plastic uitlaat sierstukken op een Audi A6. Dat is pas liegen!
Dat heeft de “Taycan-killer” gewoon afgekeken van de Taycan. Die kan je met “Turbo” bestellen…
Voor mensen die na dit bericht nog meer willen lachen over de “made in China” elementen van deze auto moet je eens zoeken naar remklauwen van de “supercar”. De remklauwen zouden zo onder een RS6 passen qua formaat, maar in die enorme behuizing zitten 2 remblokjes van formaat instap Honda Civic. Ironisch genoeg was de verklaring dat de de auto ook niet bedoeld is om als track auto te gebruiken…