De Ford Mondeo heeft een nieuwe grote broer

Auteur: , 33 Reacties

Voorheen was de Ford Taurus op en top Amerikaans, deze versie lijkt veel op 'world car' Mondeo/Fusion. Wordt het tijd voor een nieuwe grote Ford in Europa?

De eerste en tweede generatie van de Taurus (Ford spreekt zelf overigens over de eerste vier generaties, vanwege twee facelifts) zie je in Nederland nog wel eens rijden. Met ongemakkelijk jaren ’80 en ’90-design, beide Taurus’en en afgeleide Mercury Sable’s waren duidelijk niet ontworpen met de Europese consument in het achterhoofd.

Hoe anders is dat met de nieuwe 2016 Ford Taurus, die het merk met de blauwe ovaal, een dag voor zijn debuut in Shanghai, digitaal heeft onthuld. Niet alleen onze Ford’s worden volgens het nieuwe world car-principe ontworpen (één ontwerp voor alle continenten), ook de open-en-top Amerikaanse Taurus lijkt klaar om de rest van de wereld te veroveren.

Ford’s nieuwe sedan meet precies 5 meter in lengte en is daarmee 13 centimeter langer dan de huidige Mondeo. Dankzij de bijna drie meter lange wielbasis krijgen vooral de achterpassagiers meer ruimte dan in de vorige Taurus. Precies wat ze in China fijn vinden -veel beenruimte- en dat is dan ook de reden dat Ford juist daar het doek trekt van de nieuwe Taurus. Vooralsnog lijken er geen plannen om de grote Ford, naast China en de Verenigde Staten, ook in Europa te gaan voeren. Jammer, want met deze Taurus kan Ford in één klap die foeilelijke Scorpio doen vergeten. Of hebben jullie toch liever een Ford Vignale Mondeo voor dat geld?



33 reacties

Ziet er netjes uit maar vraag me af of er vraag zou zijn naar deze auto in dit segment in Europa.
@bimmerfanatic97: geschiedenis leert van niet, maar van mij mag hoj wel komen want ziet er goed uit. Bovendien kan ik me niet zo goed voorstellen dat de EU homologatiekosten een serieuze drempel vormen, maar ik kan me vergissen.
@bimmerfanatic97: die vraag is er zeker wel. Maar alleen als er Audi, BMW, Mercedes of Volvo op staat. Als je toch geld aan een grote auto uitgeeft dan moet het ook een premium auto zijn, lijkt de gedachtengang te zijn. Jammer want gebruikt had je aan een Scorpio, Omega of Safrane gewoon heel veel auto voor weinig geld.
@mashell: voor taxi bedrijven misschien interressant. Grote luxe auto voor relatief minder geld en wel de grote van een A6 – 8. BMW 5 a 7 serie. Om een voorbeeld te geven. Runningkosten zijn tegenwoordig het belangrijkste. De tijd dat er met alleen mercedes E klasse werd gereden is echter wel voorbij. Ze zijn er uiteraard nog wel. Nu rijdt er van alles rond.
@mashell: En die Scorpio en Omega hadden nog RWD ook…
@mashell: Volvo hoort er niet bij. Chinees Ikea prul voor Gaastra Dockers V nek bootschoenen types.
Ford trekt mij normaal gesproken niet zo, maar ik moet zeggen dat ik het wel heel erg moeilijk zou vinden om te kiezen als ik nu bijvoorbeeld zou moeten kiezen tussen een nieuwe 5 serie – E klasse – A6 en een Ford Mondeo want de nieuwe Mondeo/Fusion vind ik prachtig en bovenstaande Taurus ook.
@house: Vind ‘m ook zeer geslaagd maar ik zou met de GS er vandoor gaan ;)
Helaas liggen de jaren dat Ford en Opel in dit segment potten konden breken ver achter ons.
Dit ooit zo nuchtere landje is verworden tot een oord voor wannabees en uiterlijke schijn.
De tijden van de Senator, Granada en Scorpio komen hier niet meer terug.
@jrk68: vergeet de Rekord, Admiral en Diplomat niet!
@gtwillem: en de Commodore…… ;-)
@gtwillem: wat waren dat meesterlijke wagens! droom er altijd nog van om eens een opel manta A, diplomat v8, admiral coupe te hebben of een ford capri en daarin een dikke atmosferische v8 in lepelen!!!!!!!
Mondeo maal 1,2. Maar goed je kan een slechtere auto als uitgangspunt pakken. Ik zeg breng maar naar Europa. Beetje weerstand tegen de Skoda superb.
Lagonda
Die dingen worden ook steeds luxer en luxer he. Prima doe mij die maar
Mag Ford absoluut doen. Ik heb vandaag in de nieuwe Mondeo gezeten (AutoRAI), en hij is gewoon minder ruim dan de oude…

Ik houd wel van grote Fords. Ik vond de laatsts Scorpiboot ook echt een leuk ding, superlelijk en hopeloos ouderwets, maar wel lekker ruim en comfortabel. Voor 500 heb je al een goede.

Ziet er super uit! Kan niet meer zeggen!
Dikke bak zeg, voor zover ik kan zien een mooi afgewerkt interieur zijn die dashboardaaiers ook weer tevreden.
@bouwvakkert: want als je €80.000 voor een auto neerlegt is het volgens jou onredelijk om te verwachten dat alles normaal past en goed in elkaar zit?
@lambo4all: die prijzen in Nederland hebben totaal niets met de waarde te maken die de auto eigenlijk vertegenwoordigd. Alles is hier 1.5x zo duur dan elders.

Dus kan de wagen niet de schuld geven van z’n exorbitant prijskaartje…
@mopar: de belastingregels zijn voor iedereen hetzelfde, als een jap het voor die prijs kan verwacht ik het ook van een amerikaan
@lambo4all: Ah vandaar dat infiniti, lexus en Honda het zo goed doen in Nederland dus. Omdat hun prijskaartje ook meteen de waarde vertegenwoordigd.

Wat een onzin man. Belastingregels zijn hetzelfde voor alle mensen hier, de fabrikanten buiten Europa worden left, right and center genaaid door den haag.

Noem mij 1 full size wagen van een niet Europese fabrikant die het goed doet in Nederland.
Wat een prachtbak laat maar komen!
Geslaagd ontwerp. Laat maar komen.
Niet mooi, niet lelijk. Opwindende kleur ook om je nieuwe vlaggenschip voor te stellen…
@carreza: de meest gekozen kleur waarschijnlijk. Of wil je dat ze hem in het geel of groen neerzetten terwijl het een zakensedan Is.
Premium zonder afgunst, soort van slimme keuze. Als je succes vanzelfsprekend is en niet uitgedragen hoeft te worden door het merk van je auto.
Ik denk dat deze auto overbodig is in Europa. Steek dat ontwikkelings geld maar in de facelift van de Mondeo. Ik heb er op de rai in gezeten en het interieur viel me tegen. Van buiten een schitterende wagen. Als ik de rijtesten moet geloven zijn de motoren top. Ford kennende zjjn de onderstellen ook prima in orde. Een interieur dat aansluit bij het exterieur zou het plaatje compleet maken.
Ik zou het wel tof vinden, maar dan niet gewoon een grotere Mondeo die nog steeds FWD heeft…Dan heeft het niet zoveel meerwaarde, tenzij je jarenlang een paar kinderen van formaat basketballer achterin voldoende beenruimte wilt bieden zodat ze geen bloedstollingen in de beentjes krijgen of zo.

Een echte relaxte luxe slee met ‘gewone’ badge en RWD dat lijkt me wel wat. Ik heb wat dat betreft goede ervaringen met een Omega B ;)
Iets voor Bea
Ziet er niet verkeerd uit, lijkt mij een lekkere reisauto
Ja, alleen al vanwege het feit dat er een twin-turbo 2.7L V6 in wordt gelepeld.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).