De gloriedagen van Volkswagen (1995-2005)

Auteur: , 74 Reacties

Van ‘one trick pony’ naar een volumemerk, waarvan de naam synoniem staat/stond aan kwaliteit en degelijkheid.

Volkswagen gamma 2000

Voor een volumemerk is Volkswagen relatief jong. Het bedrijf werd in mei 1937 opgericht, maar mocht zich in 2017 wederom het bestverkochte merk van ons land noemen. Kijken we naar de nummers twee tot en met vier in diezelfde top 10 -Opel, Renault en Peugeot- dan bouwden die hun eerste auto’s al toen jaartallen nog begonnen met een één en een acht. Het huidige Toyota Motor Corporation, nummer vijf op de lijst, bestaat officieel sinds augustus 1937, maar was voor die tijd een onderdeel van Toyota Industries en bouwde in 1934 de eerste verbrandingsmotor en in 1936 de eerste automobiel. Van de rest van de top 10 (Ford, Kia, BMW, Skoda en Mercedes-Benz) is alleen Kia (1944) iets jonger dan Volkswagen.

Eigenlijk nog veel opvallender is hoe dun de basis van het merk lange tijd is geweest. Ruggengraat tussen 1938 en 1970 was de Kever en alle modellen die in die jaren werden gevoerd, stammen af van deze succesvolle volksauto. Van de Schwimwagen tot de Karmann Ghia en van de Transporter tot aan de 412, allemaal hadden ze een luchtgekoelde viercilinder boxer achter de achteras liggen. Pas met de introductie van de 411/412, ook wel Type 4 genoemd, kwam Volkswagen met een zelfdragende carrosserie. Los daarvan blijft het toch vooral een chique Kever.

Volkswagen Gamma 1965
Vijf Kevers, de ene net iets ruimer dan de andere.

Eind jaren ‘60 kampt Volkswagen door het gebrek aan innovatie met een groot probleem. De Kever en aanverwanten worden nog wel aardig verkocht, maar het wordt pijnlijk duidelijk dat het merk op technologisch vlak de aansluiting met de concurrentie aan het verliezen is. In de Duitse pers verschijnen zelfs spotprenten van VW-designers al slapend over de tekening van een Kever met het onderschrift ‘Design-afdeling Volkswagen anno nu’. Kortom, er moet wat veranderen.

Nu kun je natuurlijk al je ingenieurs op cursus sturen, een paar auto’s van de concurrentie kopen en ze minutieus ontleden om zo een technologische inhaalslag te maken, maar je kunt ook gewoon de Auto Union-boedel van Mercedes-Benz overnemen. Onder leiding van Mercedes-Benz was men daar al begonnen met het ontwikkelen van een viertakt-motor voor de DKW F102, een auto die een jaar na de overname door VW in 1964 als Audi F103 op de markt zou komen. Daarmee was het de eerste ‘moderne auto’ van het VW-concern; watergekoeld, motor voorin en aandrijving op de voorwielen.

Audi F103
Met dank aan Mercedes-Benz, de eerste moderne auto van VAG.

In 1969 doet zich nog zo’n buitenkansje voor, als NSU in zwaar weer komt door problemen met de RO80. NSU wordt samengevoegd met Auto Union en de op handen zijnde, conventioneel opgezette NSU K70 wordt halsoverkop als Volkswagen K70 aan de man gebracht. De auto is verre van een groot succes, maar staat samen met de F103 wel aan het begin van het moderne Volkswagen. In 1972 komt Audi met een opvolger voor de F103, de eerste generatie Audi 80. De auto is in eerste instantie te krijgen als twee- of vierdeurssedan, maar komt een jaar later ook als fastback en Variant op de markt. Deze laatste versies zijn gemakkelijk te onderscheiden van de gewone Audi 80 omdat ze Volkswagen Passat worden genoemd. Ook de allereerste Volkswagen Polo uit 1974 was zes weken eerder gelanceerd als Audi 50.

Volkswagen Gamma 1976

Kon Volkswagen dan helemaal niks zelf? Jawel, achter de schermen werd de opgedane kennis gebruikt voor de ontwikkeling van een nieuwe middenklasser. Wat heet, een opvolger van de Kever! Eind 1973 maakt Volkswagen het publiek alvast warm met de sportieve Scirocco, die op een aangepast Golf-platform staat en eveneens van de hand van Giugiaro is. Zes maanden later is het moment eindelijk daar en mag de wereld kennis maken met de allereerste Golf. Een succesverhaal is geboren.

De beslissingen om eerst Auto Union en later NSU over te nemen blijken briljant. Volkswagen heeft in een tijdsbestek van enkele jaren een modern gamma met de Polo, Golf, Scirocco en Passat. Op deze basis kan het merk verder bouwen, terwijl door de jaren heen verschillende merken worden ingelijfd bij het VAG-concern. Seat wordt in 1986 onderdeel van VAG, Skoda volgt vanaf 1991 geleidelijk en in 1998 worden en passant ook nog even Bugatti, Bentley en Lamborghini aangekocht.

Volkswagen Gamma 1993
Begin jaren ’90 is het gamma weliswaar moderner dan een kleine twintig jaar eerder, qua aanbod is er nauwelijks verschil.

Niet alleen het merkenportfolio van Volkswagen groeit in de jaren ‘90 hard, ook het modellenaanbod explodeert welhaast. Lijkt het gamma in 1994 nog verdacht veel op dat uit 1974: Polo, Golf, Vento, Passat, Corrado, tien jaar later is het aantal verschillende personenwagens verdubbeld: Lupo, Polo, Golf, Bora, Beetle, Touran, Passat, Sharan, Touareg, Phaeton. Het aanbod motoren kent minstens zo’n expansie. Begin jaren ‘90 begon het bij een 1.0 in de Polo en was een 2.9 VR6 in een Golf, Corrado of Passat het hoogst haalbare. Tien jaar later zijn er ultieme spaardiesels als de driepits 1.2 TDI uit de Lupo 3L, maar ook extreme drinkebroeren als een 5.0 V10 TDI en de 6.0 W12, die beide in zowel de Phaeton als de Touareg worden gelepeld. Ook het motorenaanbod in middensegmenters als de Golf en de Passat is enorm, je hoeft echt geen GTI of R32 aan te kruisen voor een dikke vijf- of zescilinder in je VW. De Passat is zelfs leverbaar met een heuse achtcilinder, een unicum in het D-segment.

Volkswagen anno 2003
Volkswagen anno 2003, een line-up vol degelijke, goede wagens. En ja, de Bora staat dan nog net buiten beeld geparkeerd.

Het is natuurlijk aantrekkelijk om te focussen op de grootheidswaanzin van Piech en de technische perfectie van de Phaeton, maar daar doen we Volkswagen tekort mee. Nee, de kracht van Volkswagen zijn toch de volkswagens. Beter gezegd, de Golf IV en de Passat B5 waren en zijn briljante auto’s. Simpel in ontwerp, uitstekend van bouwkwaliteit en zonder noemenswaardige kwaliteitsissues. Heel leaserijdend Nederland liep weg met de soepele 1.9 TDI-motoren, die na verloop van tijd misschien wel konden gaan roeten, maar bovenal heerlijk smeuïg en uiterst betrouwbare motoren bleken. Dat straalden de Golf IV en de Passat B5/B5.5 ook uit; robuustheid en kwaliteit, daar waar hun opvolgers met hun ronde vormen en glimmende grilles juist wat soft en pretentieus werden. Ik durf zelfs zo ver te gaan en te beweren dat de Golf IV vijfdeurs het beste ontwerp is dat ooit uit een VW-fabriek is komen rollen. Enig smetje op het blazoen zijn die gekke kleine buitenspiegels aan de passagierskant.

Volkswagen W12 Synchro
Niks was te gek bij Volkswagen, eind jaren ’90. Zelfs productie van deze knotsgekke W12 Synchro Concept werd serieus overwogen.

Achteraf gezien is het een periode gebleken waarin Volkswagen vooral veel dingen goed deed. Er waren nog geen knappende distributiekettingen, falende olieschraapveren, laat staan sjoemeldiesels. De showrooms stonden vol met ietwat prijzige, maar wel hoogwaardige auto’s. Niet alleen bij Volkswagen, ook bij Audi, Seat, Skoda en Bentley waren de showrooms niet te vergelijken met die van tien jaar eerder, waarbij elk merk ook nog eens haar eigen, duidelijke plekje op de markt had. Volkswagen vond zich voor de tweede keer in haar geschiedenis opnieuw uit, al lijken ze het op de langere termijn niet vol te kunnen houden. Tegenwoordig wordt het merk geplaagd door technische malheur, gesjoemel en concerngenoten die elkaar meer en meer in de weg zitten. Het wordt tijd voor een derde revolutie bij Volkswagen.



74 reacties

-edit: ontopic aub-
Mooi verhaal weer. VW had te grote ambities en dat konden ze (gelukkig) niet waarmaken.
Mooi geschreven. De Golf III VR6 en Passat VR6 staan hoog op mijn verlanglijstje. Helaas zijn veel exemplaren verpauperd met Lexus style achterlichten en Halfords brulpijpen
@123bat: Achterlichten en een uitlaat bouw je zo weer terug naar standaard.. De kunst is om een exemplaar te vinden waar netjes mee omgegaan is, iemand met een andere smaak (paupersmaak) kan nog wel zuinig op z’n auto zijn. Helaas is het een feit, bij elke auto die betaalbaar word, dat ze vaak in handen komen van mensen die niet zo zuinig op hun spullen zijn..
@techniekmeneer:
Ik was net hetzelfde aan het denken.
Handen uit de mouwen en sleutelen maar.

@123bat: De tuning meuk is het probleem niet. De mk3’s roesten weg waar je bij staat.. vind maar eens een exemplaar zonder rotte dorpels.
Volkswagen heeft in 2017 meer auto’s dan ooit verkocht. Het Duitse concern was voor het tweede jaar op rij de wereldwijd grootste autoproducent. De stelling dat ze “het op de langere termijn niet vol te kunnen houden” lijkt me dan ook wat overdreven.
@jelmer: Jarenlang was GM wereldwijd nummero één. Totdat ze er achter kwamen dat de markt was veranderd en er geen vraag meer was naar de dinosauriërs die ze maakten. GM en daarmee Detroit zijn nu een schim van wat ze vroeger waren.

Als VAG niet snel in staat is over te schakelen naar elektrische aandrijving en autonome technologie, dan loopt ook deze reus het risico de markt te missen. En dat kan ook voor de Nederlandse economie vervelende consequenties hebben.
@frank2b: afgelopen 2/3 jaar is er voor 30 miljard in ev geïnvesteerd door VW ag , accu fabrieken worden gebouwd in China, ze zijn heel bewust van de verandering in de auto wereld, op termijn zal VW ag ook de grootste evenement bouwer worden is mijn verwachting.
@frank2b: evenement is ev
Lekker bezig @dizono! Fijn artikel om te lezen en een aantal details die ik gewoon niet (meer) wist!
Top artikel ..

Prachtig bedrijf dat VAG ..
Overal tentakels subsIdies fabrieken en ambtenaren in Europa ..

Mooie erfenis van Herr Hitler ..
@lincoln: ha, ik dacht al, waar blijft die Godwin.
@rrrobert:

Geen godwin ..
Dit was de periode van ongekende facilitaire expansie voor VAG ..
Logistiek gezien een kunstwerkje ..
@lincoln: jammer dat de Quants geen aandelen VAG hebben, kon je hun naziverleden er ook nog even bij halen. Get a life, ga ergens anders trollen, of naar de woonkamer vanaf je zolderkamertje, dan kan je vrouw je onder de duim houden.
@560pk: haha altijd op alles reageren behalve op deze goede post van jou 😂
@mrrallycross:

Die knul kan de link niet leggen met 1995/2005 de Europese eenwording en openbare aanbestedingen ..

Hoef ik em toch niet nog meer te kleineren dan dat ie zelf al doet ..
@lincoln: en als je het merendeel van je tijd hier verspilt: wordt betalend gebruiker in plaats van meelifter
De nieuwe Passat in z’n introductiekleur in de Autovisie maakte in ’95 in de Autovisie best indruk op me.Voor mijn gevoel was dat toen de eerste VW die een serieuze stap voorwaarts maakte.De Golf IV in augustus ’97 in zijn blauwe geboortekleur vond ik ook erg gaaf.Maar dat zal wel komen omdat ik die in de Telegraaf zag op een brakke ochtend in Chersonissos.
Mooi verhaal. En ja, de vw’s uit de jaren “90 en “00 blijven mijn favoriet. Ik zou graag een Corrado voor er bij willen, en een golf 4 R32 (hoewel deze voor onder de 20k niet meer te vinden is) zou ik graag nog eens bezitten. VW’s van daarna tot nu trekken me veel minder. Natuurlijk is een GTI clubsport geniaal, maar zeker niet zo’n droomwagen als een Corrado VR6. Hoewel die eerste waarschijnlijk vele malen beter is.
@dutchdriftking: Corrado VR6 heb ik zó vaak naar zitten kijken op internet, maar nooit de knoop durven doorhakken, ook die worden helaas met de dag duurder..
@techniekmeneer: mijn voorkeur gaat juist uit naar de G60
Yep hier staat nog steeds een a4 b5 van 1997 voor de deur. Simpel 1.8 Milieuvriendelijkste en goedkoopste auto ooit want afschrijving gaat over dubbel aantal jaren en gebruik materialen ook. Oh nee mijn 19 jaar oude swift was beter. Ik zie alles wat nu uit de showroom zie komen zie ik niet zomaar 20 worden. Zodra de koplampen plastic werden ging het hard achteruit
Mooi artikel. Heb nooit echt begrepen waarom iedereen zo wegloopt met Vw. Alle golfjes waar ik al mee gereden heb waren echt bagger. In vergelijking met hun tijdsgenoten had je eerder het gevoel met een tractor of vrachtwagen op stap te zijn, afhankelijk van hun bouwjaar. De laatste lichting rijdt wel ok maar zet er je er iets anders naast dan laat je met plezier de sleutels liggen.
Niet alleen de golfjes trouwens, Passat, transporter voor de t5, heel erg agrarisch allemaal.
@jerudo: het antwoord is misschien simpel: die Volkswagens waren zo kaal als de neten. En wat er niet op zat, kon ook niet kapot. Dat was een belangrijke reden waarom die auto’s, eigenlijk vanaf de jaren tachtig al, de reputatie verkregen waarom ze zo betrouwbaar waren. Oh, en ze hadden het roestmonster al jaren eerder al getemd dan de concurrentie (lees: Opel). Gek genoeg liep juist díe kwaliteit weer terug in de jaren negentig, toen men staal met een hoger schroot percentage ging gebruiken, als ook lak op waterbasis.
@RRRobert: dat misschien en zware deuren, iedereen die niks van auto’s afwist zei dan; “Je voelt gewoon dat de auto veiliger en degelijker is.” Dat ze bij de eerste beste bocht onderstuurd de vangrail ingingen bracht hen niet echt tot andere inzichten.
@jerudo: wat? Ga alsjeblieft gewoon weer met Lego spelen. En geef de telefoon terug aan je vader. Doordat VW al vroeg begon met het goed isoleren van deuren, klonken ze inderdaad “zwaarder” dan menig concurrent.
@inbedrijf: dat zeg ik toch ook. Of had je gewoon zin om iets te roepen?
@jerudo: Moet zeggen dat ik toevallig onlangs een golf 4 heb gekocht die stukken beter bevalt dan de concurrentie uit dat bouwjaar, die ik ook heb gereden. Misschien dat de kwaliteit minder is, dat heb ik gelukkig nog niet mee hoeven te maken, maar het rijdt veel volwassener dan Japanners en vele Fransen uit die tijd.
@1audi1: er staat hier ook een Vw voor de deur. En die rijdt idd iets volwassener maar daarom niet beter.
@1audi1: wat je ook doet, probeer geen Ford Focus. Als je daar eenmaal in hebt gereden vraag je je altijd af waarom een Golf IV zo’n belabberd weggedrag heeft.
@mashell: Heb ik gedaan. Maar als je niet echt gaat sturen vind ik het verschil wel meevallen hoor.
@1audi1: dan rijdt zelfs een oude Lada goed. Ik heb hier een Leon 2004 Tdi gehad, en idd in vergelijking met zijn jaargenoten klonk de diesel als een tractor. Een Hdi loopt vele malen mooier en rustiger.
@rufctr01: heb jij een VAG auto gehad? Nee dat geloof ik niet. Ik denk dat je ervan geedroomd hebt.
Mooi artikel wat precies aansluit bij onze beslissing om 4 jaar terug een VW Bora te kopen met de 101pk 1.9tdi erin. Geen spannende auto, geen snelle auto. Maar een betrouwbare kilometervreter. Nu, 110.000km verder, zonder noemenswaardige onkosten blijkt dat zeker te kloppen. Ja hij is saai, nee ik vind mn eigen auto niet moeders mooiste. Maar hij rijdt zo fijn en zuinig. Ik ben nog altijd blij met mn keuze.
@archiebald: blijf met een glimlach terugdenken aan onze gechipte Bora met rode D en I… man wat was dat een raket, een echte wolf in schaapskleding.
@miezemiez: Fijn is dat rijden he! Die van ons is ook gechipt hoor. +/-130pk/325nm… Heb een tijdje met stage2 rond gereden, maar dat trok de versnellingsbak niet en ik had geen zin in nog meer kosten qua tuning. Zat toen op 170pk/400nm. Bak liep toen stuk, eigen schuld. Dus dat reken ik de auto niet aan. Verder op olie/filters na eigenlijk niks geks met ’t ding.

Maakte VW ze nog maar steeds zo :( Wat ga ik hierna nou kopen als betrouwbare diesel sedan? (Denk stiekem over een E46.2 330D)
@archiebald: mijn eerste auto was een Bora TDI met 101 pk. Verreweg de beste en fijnste auto die ik tot nu toe in mijn bezit gehad heb. Dankzij die auto heb ik nu een Golf Variant in bestelling.
Wat dat betreft wil ik de opmerking vab @Dizono bijschaven dat niet de Golf IV maar de Bora de beste VW is. T.o.v de Golf is de Bora hoogwaardiger, tijdlozer uiterlijk en rijdt een stuk comfortabeler.
@breinstein: Ja eens, ze zijn identiek, maar toch niet…. Het dashboard in een Bora is zoveel mooier dan dat van de Golf. Hoe de passagiers-airbag verwerkt is, de roosters. Ik heb ook wel wat tijd besteed aan het zoeken naar de “juiste” uitvoering. 3-spaaksstuur, climatecontrol, regensensor. Al met al echt een, meer dan, prima auto!
Ik heb nog een Golf IV 1.6 uit januari 2000 met 118.000 op de teller. Door wijlen mijn moeder nieuw gekocht, die doe ik niet meer weg.Toen stond de Golf op eenzame hoogte in zijn klasse, qua bouwkwaliteit, dashboardontwerp, materialen, blauwe verlichting,etc.

Deze Gap is nu niet meer het geval, de concurrentie heeft domweg ook bijgeleerd. Reed echter laatst een rondje in een Golf 7 1.5TSI 110kw met DSG. Daar is nog steeds niets op aan te merken. Ze zijn het in ieder geval niet ‘kwijt’, zoals het artikel suggereert.
@maarten123: Toevallig ook net een golfje 4 gekocht, na vele Japanners uit bouwjaar omstreeks 2000 te hebben gereden is dit inderdaad echt een wereld van verschil. Nu snap ik waar het (misschien nu onterechte imago) van Volkswagen vandaan komt
@maarten123: de golf blijft een uitstekende auto, maar zoals je zegt is de concurrentie wel dichterbij. Daarnaast heeft VAG mijns inziens moeite om merken als Seat en Skoda een duidelijke eigen identiteit te geven, terwijl auto’s als de Q2 en T-roc ook akelig dicht tegen elkaar aan schurken. Die bijzondere, ijzerstekre positie op de markt zijn ze mijns inziens kwijt, zeker nu het imago ook nog een deuk heeft opgelopen door diverse schandalen. Ja, VW’s zijn nog steeds uitstekende auto’s, maar die voorsprong als benchmark-auto raken ze wat mij betreft wel kwijt.
@maarten123: je hebt helemaal gelijk: ook al rij ik zelf BMW, ik ben zeer gecharmeerd van de nieuwe golf van mijn schoonzoon, waar ik regelmatig mee rij als ik bij hem logeer. Niets op aan te merken, prachtauto!
@maarten123: en toch is met de komst met de golf 4 wel degelijk ingeboet op kwaliteit , kostenbesparing was toen ook al een issue helaas. De plastic raamgeleiders zijn daar een mooi voorbeeld van.
@m54b30: klopt, die zijn er bij mij ook een paar keer uitgedonderd. Door zijn grote verkoopvolume zijn dit soort zaken ook erg goed gedocumenteerd. Hoge bomen vangen op dit gebied veel wind.
@maarten123: Ga eens rijden in een bijvoorbeeld een Mazda 323 van die tijd, het verschil is enorm, de Mazda heeft een modernere ophanging, speelser om in de bocht te gooien, schakelt ook véél beter, is ook veel degelijker afgewerkt de onderdelen gaan langer mee, dit kwam ook tot uiting in vele testen van autobladen en betrouwbaarheidsindexen. Jou Golf heeft ook geen moderne multilinkophanging achteraan zoals andere concurrenten van die tijd. De Mazda is wel oerlelijk, dat wel…Dus om te zeggen dat de Golf op eenzame hoogte stond? Mmm, neen, sorry…
@Volvo_440_turbo: OMG ik heb een Mazda in de tijd gehad. Was om te janken hoe slecht die auto was. Kraakte van allekanten en de pook als je te hard schakelde had je een ijzerenstaaf in je hand.
Mooi verhaal! Is Dizono dus weer terug? Hij trekt het niveau weer aardig omhoog zo.

On topic: Volkswagen/VAG wordt door een enorme mensenmassa verguisd (waaronder door mij), maar het is toch elke keer stuivertje wisselen met Toyota qua grootste merk (even marges daargelaten). Dus ze doen toch wel iets goed.
@zegheteens: Nederland zeurland
@sameshitdifferentday: wat heeft dit met VW te maken?
@sameshitdifferentday: Dat Toyota soms meer produceert dan Volkswagen komt vooral door de enorme range aan concurrenten die Toyota heeft overgeno …. oh wacht …
@frank2b: Was aan @zegheteens gericht! Sorry!
@zegheteens: dat is niet helemaal een eerlijk vergelijk, in de tijd die ik heb genomen voor dit stuk hebben de vaste bloggers drie a vier artikelen geschreven, jullie spots op autojunk goedgekeurd én jullie reacties beoordeeld op onbetamelijk taalgebruik. ;) Het is juist de afwisseling die AB leuk maakt!
@dizono: Jij hebt net de flashback van mijn beroepsleven geschreven, één voor één heb ik ze gekend en je zit er boenk op.
@dizono: Meer mensen aannemen dan! En dan ook graag mensen met kennis van auto’s en de bijbehorende techniek. Dan kunnen de rest wel spots en reacties checken, dan houden we de kwaliteit hoog.
@techniekmeneer: een beter AB begint bij jezelf: https://www.autoblog.nl/autoblog-abonnementen ;)
@Dizono: Ik ga er eens over nadenken :)
@dizono: bedankt, maar toch lekker geschreven, kerel! <3
Die oude sirocco vond ik erg mooi, verder kan ik niet veel spannends bedenken.
Die 3de revolutie is al begonnen. Ik noem het de multi tech revolutie. Benzine, diesel, electrisch, aardgas (waterstof is nog te vroeg voor groot volume). VW is één van de weinigen die op alle deze fronten aan de top kan staan. En eerlijk gezegd, Golf en Passat zijn prima wagens zoniet de beste in hun segment, de opvolgers komen er binnenkort aan.
@speedie: not sure if serious…
Op de Golf R32 en allerlaatste R na vind ik het eigenlijk allemaal totaal niet boeiend noch mooi… Ik vind dit daarom toch echt een van de allersaaiste merken :-(
Niet helemaal accuraat. Ook in deze periode had VW best wel kwaliteitsproblemen (relais 109 bijvoorbeeld). Het was immers ook de tijd dat de gevolgen van de tactieken van Lopez goed merkbaar werden, die zette de prijzen van de leveranciers zover onder druk dat die geen goede kwaliteit meer konden leveren. Qua design en uitstraling was VW toen op z’n top maar qua kwaliteit zeker niet.
Even een rechtzetting hier van wat hierboven geschreven is, de Golf IV briljant noemen is echt met de haren getrokken, de auto had een ouderwetse achterophanging (geen multilink zoals Japanners toendertijd), slechte bouwkwaliteit, slechte dempers en ophangingsonderdelen die vele malen sneller moesten vervangen worden dan bijvoorbeeld de Japanse concurrentie. Indertijd deed het Belgische autogids trouwens enquêtes bij eigenaars over de kwaliteit van de auto’s, ik herinner me dat in de jaren 90 en late jaren 90 de VW golf er gewoonweg belabberd uitkwam, dit strookte dus ook met hetgeen ik zag bij familie/vrienden die met Golf reden. De Passat daarentegen kwam er wel beter uit voor zover ik me kan herinneren.
Tot 2011 heb ik wegens omstandigheden heel vaak met Golfjes gereden, meestal nieuwe auto’s, er is maar 1 waar ik goede herinneringen aan had, dat was de Golf 2 1.8 van een neef. Voor de rest konden ze me niet bekoren, rijplezier was ver te zoeken, als referentie had ik in de oudere tijden Japanse auto’s die véél beter schakelde, Volvo en later de Skoda. Een 5-tal jaar geleden hoorde ik nog een fitnessmaat vertellen die bij VW werkte dat vele nieuwe Golfs die showroom verlieten schokte en dat er serieus wat kwaliteitsproblemen waren en dat ze de klanten er met een smoesje probeerde weg te sturen. Volkswagen in het algemeen en kwaliteit in 1 zin noemen zou ik NOOIT durven doen met hetgene ik in veel onderzoeken heb gelezen, met wat ik al zelf ervaarde en wat ik bij vrienden en familie in de loop der jaren gezien heb. Mijn laatste enge ervaring in een Golf was in 2011, een exemplaar van enkele weken oud (vervangwagen) waarbij de ophanging kraakte alsof de auto uit elkaar viel , de interieurverlichting die losliet en mijn voeten die ergens bleven haken boven mijn pedalen, toen heb ik gezworen om NOOIT meer met een Golf te rijden. De kwaliteitsreputatie van Volkswagen is 100% gebaseerd op marketing en het maken van degelijk ogende modellen, die mensen hun hersenen brainwashen, en dat doen ze blijkbaar goed.Het is bewezen dat mensen iets goed beoordelen als het er maar mooi uitziet en ook: als iedereen het koopt zal het wel goed zijn…
In de tijd van mijn vader toen computers nog niet bestonden werden pannes van Volkswagens door de pechverhelpers vaak niet doorgegeven, ach, het is een Volkswagen, het zijn goede auto’s was de redenering dan.
Mijn ga je wel niet horen zeggen dat Volkswagen geen enkele degelijke auto heeft gemaakt,alleen is de degelijkheid gewoonweg heel wisselvallig.
Zelf rij ik VAG, een Skoda, waarvan de degelijkheid wel eigenlijk ok is, nog altijd niet Japans, maar aanvaardbaar én hij rijdt gewoon veel leuker dan een gelijkaardige Golf.
.
@volvo_440_turbo: als je die laatste zin niet had geschreven was het een geloofwaardig verhaal geweest. Maar nu… Skoda is VW. Het is gewoon hetzelfde. Het is dezelfde techniek, het rijdt hetzelfde en kost tegenwoordig ook ongeveer hetzelfde.
@mashell
Dat van de onderdelen klopt, maar met dezelfde onderdelen blijken de Tjechen toch kwalitatief betere auto’s te maken, genoeg statistieken die dit bewijzen, en qua rijplezier hoor je genoeg mensen met dezelfde ervaringen als mij die de Golf en de Octavia vergeleken hebben, Zelfs mijn VAG Mechanieker vindt dat mijn octavia beter rijdt als een Golf, hij wou ook zo eentje leasen maar dit mocht niet van zijn werkgever. Zelfs in het VAG-concern is dit niet ontgaan met interne twisten tot gevolg en het gevolg dat 2013 Octavia blijkbaar nu geen multilinkophanging achteraan meer heeft in vgl met de het vorige model wegens besparingen, stond een heel artikel van in De Tijd als ik me niet vergis, kan ook de Knack geweest zijn… is al even geleden. De auto die ik heb is een 2.0 TDI CR 2011, stukken beter dan de 1.6TDI waarvan ik er twee gereden heb, eentje heeft het exact 30 km uitgehouden, de andere was eentje met 100000 km op de klok en schokte heel hard van tijd, voelde ook al versleten aan na die 100000km, dus VAG hun kwaliteit is heel wisselvallig.
De auto die ik rij was niet mijn keuze maar van mijn medevennoot, ik vertrouw VAG niet 100%
@mashell: ps, ik weet uit goede bron dat de kwaliteitscontrole in de Skodafabriek in Tjechië op een serieus hoog niveau staat. Als ik mijn broer mag geloven die hier in de Audifabriek in Vorst werkt is de kwaliteitscontrole daar niet zo streng.
Na 12 jaar bezit heeft mijn vader vorig jaar zijn Passat B5 1.9 TDI uit ‘99 met 550.000km(!) op de teller weggedaan (ivm hoge wegenbelasting en milieuzones). Wat een fantastische auto was dat. Klonk als een vrachtwagen en reed als een boot, maar dat maakte het zo leuk. De plaatsvervanger van de Passat is een 535i F10 geworden. Deze mag dan wel flink wat sneller zijn, maar ik had zelf liever de Passat nog gehad. Heimwee naar vroeger…
Mooi artikel weer!
Prima artikel. Echter nog altijd het allerminst begerenswaardige automerk op mijn lijst.
Ben het wel eens met dit artikel. De Golf IV, Bora en Passat B5 zijn nog altijd tijdloze auto’s om te zien. Met deze auto’s is het verhaal van ‘premium VW’ begonnen.
Hierna ging het alleen maar bergafwaarts met dit merk (zowel qua imago, als design en betrouwbaarheid).
De vw’s uit die tijd voelde kwalitatief goed aan maar niet alle zaken waren op orde. zoals versnellingsbakken waren toen niet van top kwaliteit. Die gingen nog wel eens stuk. En wat de denken van de 1.4mpi met kantelende zuigers. En roest was tot de golf 4 ook zeker een issue.
Denk dat je de komende jaren gerust weer een VW kan kopen…

Net als Renault na de tweede generatie Laguna gedwongen werd alles op alles te zetten om haar imago te redden, zo zal VW komende tijd ook zich geen grote misstanden permitteren.

En ondanks dat ik nog steeds geen fan ben moet ik nageven dat de huidige VW’s mooier dan ooit zijn.
Heerlijke vag producten rond de golf iv tijd. Ook zelf een tijdje met de 1.9tdi gereden in een a3 8l, wat was dat ding zuinig. Daarna ingeruild voor een a3 8l 1.8T met wat aanpassingen, heerlijk blok en veel rijplezier. Eigenlijk meer nog dan mijn huidige golf v gti eigenlijk, dat ding is veel te zwaar. A3 1120kg en golf v 1303kg, en dat merk je! Maar ik zou niet meer terug willen naar het oude interieur.. dan toch maar doorsparen voor een nieuwere golf r of s3. En mocht ik een leuk bedrag winnen een s4 met 3.0tfsi of rs3. Heerlijk spul van vag allemaal. Maar het zal nooit sturen als een alfa oid

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).