De Golf GTI TCR is officieel bloedsnel

Auteur: , 52 Reacties

Sneller dan een Focus RS, bijvoorbeeld.

Een hatchback met voorwielaandrijving, automaatje en viercilinder. Hoe snel kan dat nu zijn? Welnu, erg snel. Als je gebruikt maakt van de juiste onderdelen en deze goed afstelt, is er veel heel mogelijk. Dat bewijst de Volkswagen Golf GTI TCR. In principe is het gewoon een Golfje met redelijk wat pit.

De nieuwe Golf GTI TCR (een doorontwikkeling van de GTI Clubsport) mag dan al aangekondigd zijn, de oude heeft nog een paar verrassingen in petto. Wat de auto onlangs gepresteerd heeft, willen wij jullie niet onthouden. Het ‘Golfje‘ heeft een zeer vlotte ronde neergezet op de Nordschleife van de Nürburgring. De tijd was, tromgeroffel: 8:04,92!

Volkswagen Golf GTI TCR '19

Voordat je in het toetsenbord klimt om duidelijk te maken dat het zeker niet de snelste auto in zijn klasse is, dat is helemaal correct. De Mégane RS Trophy (die onlangs een record pakte op Suzuka) en Honda Civic Type-R zijn nog sneller. Er zijn een paar belangrijke verschillen. De rondetijden van die twee zijn neergezet door de fabrikanten zélf, al dan niet op aangepaste banden of met rolkooi en andere stoel. Ook wordt er gewacht op precies het juiste moment qua weer, temperatuur en luchtvochtigheid. Dit alles om een zo optimaal resultaat te halen.

Volkswagen Golf GTI TCR '19

De tijd van de Golf Golf GTI TCR is neergezet in handen van een redacteur van Sport Auto. Bij Sport Auto werken ze vrij eenvoudig. Na de touristenfahrten of fabriekssessie, mogen zij even over de baan voor 2 of 3 snelle rondjes. Met deze tijden wordt keurig binnen de grenzen van de auto gereden. Dat is net even wat anders dan een fabriekscoureur die vier exemplaren mag kort rijden voor die ene supertijd en YouTube-clip. Het Golfje is naderhand teruggeven aan Volkswagen.

Volkswagen Golf GTI TCR '19

De Golf GTI TCR is voorzien van een 2.0 TSI motor met 290 pk bij 5.000 toeren en 380 Nm, dat beschikbaar is vanaf 1.950 toeren. SportAuto heeft de auto ook even gewogen. Met alle vloeistoffen en een volle tank is dat 1.424 kg. Toch wat anders dan 1.310 kg waarmee geadverteerd wordt. De sprint van 0-100 km/u is in 5,6 seconden achter de rug, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u (260 km/u met Performance Pack). Het is gewoon een bruikbare hot hatch met achterbank (inclusief middenarmsteun!), airco, navigatie en andere snuisterijen. Om de auto ‘een randje’ te geven is de TCR voorzien van een sperdifferienteel, gewijzigde ophanging en straatlegale sportieve Michelins. Om de tijd even in perspectief te zetten, de Golf GTI TCR is bij Sport Auto iets sneller dan de Focus RS en iets langzamer dan de Alfa Romeo 4C.

Meer lezen? Deze Nürburgring rondetijden laten zich wél vergelijken!



52 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Oh wauw!! Nu wil ik er echt 1 hebben om met mn petje op de ring A10 en A4 onveilig te maken, hell yeah!!!
Kleur doet zoveel! De rode is zoveel mooier dan de grijze. Of komt het door dat de rode door een dame bestuurd wordt?
@dutchdriftking: een rode golf is altijd mooi! Heb zelf een rode golf 2 en kijk er elke dag met plezier naar. En rijden ermee elke dag is nog leuker!!
@golf1985: Een rode golf 2 GTI 16v is geniaal. Het liefst een facelift met dikke bumpers en verstralers. Zoek die van Misha Strikkert maar eens op, op Porsche Eta Beta en een ABF er in, veel mooier gaat een Golf niet worden.
@dutchdriftking: ja die golf heb ik vaak genoeg gezien! Heel mooi ding was het. En een ultiem aardige gast ook. Kwam hier uit de buurt dus reden regelmatig samen naar meetings. Ik heb alleen een 1.3 met 4 bak en smalle bumpers. Vind die smalle bumpers net wat beter staan. Lekker effe mee rijden deze winter en dan volgend jaar goed aanpakken.
Van mij has ‘ie wel wat meer onderscheid mogen hebben qua exterieur. Moet altijd 2x kijken of ’t niet de 1.2 van oma is, of een of andere GTI-variant. 🤔
@drdre1: is wat jammer van deze foto’s aan de achterkant zie je namelijk meteen dat het een dik ding is. En daar staat bij dit artikel nou net geen foto van bij. Ze hebben er een compleet andere “difuser” opgezet.
@inbedrijf: ja, maar zelfs mét die “diffuser”…waarom niet ietwat uitgeklopte wielkasten bijv?
Top van 250kmph is standaard, maar een optiepakket nemen om 260kmph te gaan is belachelijk..
@michelfreund: er zal wel meer in dat pakket zitten dan enkel 10kmh
@kennone: wat ik bedoelde is dat je de begrenzen er af haalt en dat ie dan maar 10kmph harder loopt..
Feit blijft dat het er snel is, maar sorry, 8:04 is nu niet echt een tijd waarmee je op dit moment meedoet in het Hot Hatch segment.
@ds3thp: Sneller dan Focus RS, terwijl dat een duurdere, sterkere en geavanceerdere auto is. Op zich wel OK. Die 7:40 tijden zijn allemaal fabriekstijden, dus niet echt heel representatief. Misschien weleens leuk om weer een artikeltje te doen over representatieve ‘Ring tijden.
@willeme: aan de andere kant: iemand die denkt dat dit niet snel is heeft geen flauw benul van hoe het in het echt is. Er zijn denk ik zelfs weinig autobloggers die met een snellere auto onder de 8 minuten zouden komen.
@peug206: Daar heb je gelijk in. Sterker nog, heel veel gelijk zelfs! Naar het schijnt is het al een hels karwei om in een potente auto onder de 10 minuten te komen bij de Touristenfahrten. Dus als het niet al te druk is, moet je blij zijn met een bridge-to-gantry tijd van 10 minuten in een 911 of M4. Die laatste 2 minuten eraf schaven wordt dan de grote uitdaging. Een Golfje die met 8:04 over de ‘Ring gaat (zonder fabrieksinmenging) is gewoon bloedjesnel.
@willeme: En zoals het artikel al meldt; gewoon afgetankt, inclusief achterbank en zonder de naden afgetape’t … zal toch snel 25- 30s afkunnen onder ‘fabrieksomstandigheden’ …
@ds3thp: lees het artikel anders nog eens goed.
@ds3thp: jij kan het weten..
Een verschil van 120kg….dat is gewoon misleiding van de consument. Aanklagen
@baklava: Doe maar liever niet. De overheid gaat dan ook alle auto’s een categorie hoger de wegenbelasting inslingeren.
Volgens mij is ook een Seat Leon Cupra sneller op de Nürburgring? Dacht zelfs nog sneller dan de Honda type R
@gilettelubbers: Ik heb ‘m even voor je aangepast ;).

Ja, de Leon Cupra kan het in minder dan 8 minuten, maar dan wel met enkele modificaties en een fabriekscoureur achter het stuurwiel.
@willeme: haha top! Kijk, dat wist ik dan weer niet!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Goed nieuws om weer eens een nieuwe 3-deurs golf te zien. Is het overigens niet beter om een Golf R aan te schaffen?
Toen ik een aantal jaren geleden alweer op Circuit Oschersleben was met de Polo WRC club Duitsland, vertelde iemand bij Volkswagen motorsport dat er een Golf TCR Straatversie zou komen. Toen ik dat hoorde had ik echt de grootste verwachtingen; uitgebouwde wielkasten, lichtere velgen, hardcore interieurtje met schaalstoelen, aanpasbaar onderstel, mechanisch sper…

Maar goed, de teleurstelling toen de Golf TCR straatversie uiteindelijk er was, was dan ook mega. Het standaard interieur met een net iets ander stofje, andere velgen maar niks bijzonder. Geen uitgeklopte wielkasten, geen Clubsport-onderstel, slechts wat meer vermogen (dat je ook chippende kan bereiken). Oh ja, en niet te vergeten een absurde vanafprijs.

Eigenlijk gewoon niet bijzonder genoeg om als bijzonder te worden genoemd (helaas) …
@ghost: daar is de Clubsport dan toch perfect voor?
@stefje:
Clubsport S
met S, groot verschil
@Onehp: maja groot, ja en nee, hij heeft 45pk meer, die je met chippen stage1 allang voorbij streeft, en hij heeft geen achterbank maar aldaar een strutbar. Ohja en standaard de schaalstoelen, die optioneel zijn in de normale Clubsport.

En ja de S is gelimiteerd op 400 stuks, maar dat is het dan wel. Persoonlijk zou ik voor een normale Clubsport gaan, met schaalstoelen en DSG, en een chipje stage 1 naar 350pk. Heb je meeeeer dan zat aan, en toch ook wat praktische kanten.
@ghost: dan mis je toch het één en ander. De wieldragers zijn anders met meer camber, ander subframe, andere dempers, andere draagarmen achter, andere remmen, meer koeling, ander uitlaatsysteem, andere ECU afstemming (330pk op de Sport Auto bank), andere VAQ afstemming, aangepaste aero. En uiteraard afgesteld door echte racers op de ring en ook buiten de recordpoging snel op de ring…

Nu ja, een beetje liefhebber kan zelf aan de slag, heb ik ook gedaan op mn MQB zus, maar er is dus net iets meer aan de hand dan wat je noemt, en de rijbeleving is helemaal anders. 4e op ECOTY 2016 https://youtu.be/QxthzMs_M-M en dat doe je niet met een gewone Clubsport… Toont wel het potentieel van een (gemodificeerde) Hot Hatch…
@ghost: dan is het maar goed dat ik dat gedaan heb ;)
Ik mis de tekst “branded content”.
@fordnut: Het is geen artikel geschreven in samenwerking met een opdrachtgever. Als het betaalde content is, zetten we dat er altijd bij.
@fordnut: ik niet.
Die onzin altijd over rondetijden Hahah laat een normaal individu rijden en een snelle tijd ermee zetten. Of iedereen die er mee rijdt echt zo goed kan sturen Naja ze denken in ieder geval 9 van de 10 keer van wel…
@3246cm252kw: lees nou even het artikel. Hier komt het namelijk soort van op neer. En ja, een leek zal het slechter doen maar dit is niet van dat prijsschieten waarbij je keer op keer een nieuw rondje kan doen en de beste tijd uiteindelijk alleen gaat tonen om stoer te doen. 😉
Voor de fans (@willeme) hier zijn de, enigszinds vergelijkbare, Sport Auto tijden:
https://www.auto-motor-und-sport.de/rundenzeiten/supertests/

Kleine bloemlezing:
(7:59 Lotus Evora 400, CLS 63 AMG)
8:01 M2
8:04 A45 (380), GTI TCR
8:06 Focus RS
8:12 Mégane RS 280
8:14 Leon Cupra 280
8:15 Civic Type R FK2 (FK8 ‘3s sneller’), Golf 7 R
8:18 M135i
8:20 Opel Astra GTC OPC
8:23 Clio RS 220
(8:25 Lotus Exige S (243pk))
8:29 VW Golf GTI Performance, Megane RS 250
(8:35 M3 E92)

Allemaal dicht bij elkaar (verschillen tussen de bestuurders zijn veel groter) en best snel, hot hatches zijn niet onderschatten – zie de referenties tussen haakjes!
@Onehp: to the top you go!! Nuttige informatie!

@autoblog: @willeme: misschien al heel vaak gezegd maar niet door mij, is het een idee om de beste reacties (met de meeste plusjes) voortaan bovenaan te tonen?
@ghost: Of het mogelijk is, weet ik eerlijk gezegd eigenlijk niet. Het probleem is dat een bericht met veel plusjes niet automatisch leukere content is. De bijdrage van @onehp heeft nu ‘slechts’ 2 plusjes, maar daar zit best wat werk in ik vind dat persoonlijk erg veel bijdragen. Dus het zou hartstikke zonde zijn dat zo’n comment verder naar beneden zakt.
@willeme: ja das ook weer zo..maar misschien wordt plussen meer een ding als het zo werkt. Ik denk ik gooi het eens op de stapel. Misschien nog eens het balletje opgooien tijdens net kerstdinertje einde jaar..😂👌🏼
Leuk! Een Golf met acne. Past wel bij de gemiddelde bestuurder.
@hardleersbv: zit je iets dwars? Jeugdtrauma?
@mwti: ja
‘Om de auto ‘een randje’ te geven is de TCR voorzien van een sperdifferienteel, gewijzigde ophanging en straatlegale sportieve Michelins.’

Zo te zien heeft VW nog steeds stoute (lees sjoemelende) jongens en meisjes in dienst want op die velg foto zit toch wel degelijk een Continental. Ze leren het echt niet af hè daar bij VW..

De Ring tijd is hiermee dan ook per direct ongeldig verklaard.
@densk: Dat zijn de persfoto’s van enkele maanden geleden. De auto in kwestie had Michelins eronder die (optioneel) verkrijgbaar zijn. Het is vrij gangbaar dat sportieve modellen met diverse bandenmerken en types geleverd worden.
@willeme: ik weet het. Was met een knipoog. Viel me gewoon op.
Wel een toffe snelle bak voor 37500 euro, moeite waard om te overwegen
@deredactie: 37.500? Miss in Belgie, in Nederland vanaf 51k exclusief performance pakket van 3k.
Tja sinds jaar en dag is de Golf GTI de beste allrounder die er is, deze speciale uitvoering is helemaal top!
Bloedjesnel hoor.
Iemand in bezit van deze auto? Wil met het weer van vandaag wel eens zien welke auto nu sneller is.. 100% zeker mijn RS!
@focusrs1: En die van mij rijdt rondjes om die van jou. Wat is je punt?
@kareljansen: lees de aanhef van het artikel..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).