Dit kost de Volkswagen Golf GTI TCR

Auteur: , 47 Reacties

Er komen 75 exemplaren van de gepeperde GTI naar ons land.

Is een Golf GTI Performance te tam en een Golf R teveel van het goede? Deze GTI TCR moet je keuze gaan zijn, want de Volkswagen gaat het gat tijdelijk dichten tussen de twee. Tijdelijk, want de Duitse autofabrikant bouwt de auto in een gelimiteerde oplage.

Nederland is een Golfjes-land en dus komen er 75 exemplaren beschikbaar voor ons. Of we ons nu speciaal moeten voelen is niet duidelijk. Volkswagen heeft namelijk niet bekendgemaakt hoeveel exemplaren ze exact gaan maken van de GTI TCR. Stel dat er 3.000 stuks komen, dan stellen die 75 natuurlijk niet zoveel voor.

De GTI TCR is de snelste productie-GTI die Volkswagen ooit heeft bedacht. De 2.0-liter TSI turbomotor levert 290 pk. Waar de Golf R met 300 pk beschikt over vierwielaandrijving, moet deze GTI de 290 paarden verdelen over de twee voorwielen. Het sprintje naar de honderd doet de GTI TCR in 5,6 seconden. De topsnelheid bedraagt 250 km/u, of 260 km/u wie het optionele Performance Pakket aanvinkt (2.275 euri).

De Volkswagen Golf GTI TCR kost een dikke 50.460 euro. De auto is te bestellen in de kleuren Pure Grey, Pure White, Tornado Red, Deep Black pareleffect en Oryx White pareleffect.



47 reacties

Ik vind hem na al de jaren er nog ontzettend modern uitzien. De facelift heeft hem echt goed gedaan.
@leeno: alleen de pre facelift is wel oud geworden vooral de koplampen / voorbumper.
Als je niet bij de bel kunt koop je dit, anders ff doorsparen voor bv. A45 AMG
@drdrift: als je gaat doorsparen voor een A45 spaar dan door voor een M2
@vagtroep: Spaar dan even door voor een McLaren.
@fanboy: spaar dan nog ff door voor een private 747-8i
@vagtroep: maar dan wel direct voor de Performance versie. En als je toch bezig bent, waarom niet gewoon een … etc ;)
Wacht eens even …

Het ‘optionele’ Performance Pakket. Dat moet echt lachen zijn in de showroom:

“U wilt een Golf GTI? Een normale GTI , een snellere GTI Performance of een hele snelle Golf GTI TCR?”
– “Ja, dan wel graag een hele snelle Golf GTI.”
“Goede keuze, de Golf GTI TCR is de ultieme GTI. Het hoogst haalbare”
– “Ja, die wil ik. De Golf GTI met alles.”
“Wilt u dan ook een Performance Package?”
_ “Huh? Zit dat er níet standaard op?”
– “Nee, als er nog een paar mille los te troggelen valt bij de klant, zullen we dat zeker niet laten.:”

Overigens heb ik bij het lezen een enorme Déjà Vu, in feite is het gewoon een Seat Leon Cupra. Het grote verschil is dat de Seat het vermogen constant levert, in plaats van een 20 seconden durende overboost. Oh ja, de Golf heeft gênante stickers aan de zijkant. Hopelijk is dat onderdeel van het ‘design-pakket’.

Dus voor mij de Seat Leon Cupra graag. Vind ik net even wat sympathieker dan Volkswagen. Met het geld dat je overhoudt zou ik het onderstel aanpakken (Bilsten dempers, eimach veren, OZ Superleggera velgen, Dunlop SP Sportmaxx banden). Dat is standaard bijna bij elke auto ruk (want ja, je gaat er niet sneller van 0-100 km/u door en het kost geld). Interieur is minder fraai, maar nog altijd meer dan prima. Ik kan het niet statistisch onderbouwen, maar gevoelsmatig ligt zo’n Seat iets minder in de smaak bij het dievengilde, bontkraagjes en McDonald’s publiek.
@willeme: en vlak voor je de bestelling plaatst, hoor je dat je ook AWD kunt aanvinken, en de optie om de GTI badges weg te laten. En staan er wat R’s her en der.
@willeme: weet jij toevallig of deze ‘TCR’ écht hardwareverbeteringen heeft, meer koeling bijvoorbeeld en ook vooral bij het onderstel? Het probleem van de VAG broertjes is dat anders de draagarmen en motorophaning recht uit de VAG bouwdoos komen en dus niet echt voorzien zijn op ~300pk op de voorwielen. Must do mod is de ‘dogbone lower engine mount insert’ op het verschrikkelijke trappelen bij hard acceleren weg wat meer dragelijk te maken. Ik heb zelf ook nog alu draagarmen met hardere bussen (PU+ uniball in een PU bus) en dat maakt gans de auto een stuk strakker in alle richtingen, en slechts een klein beetje minder comfortabel op scherpe richels.
(en voor zij die ‘neem dan een R roepen’, 4wd is sneller uit stilstand, maar niet echt dynamisch en wat zwaarder. En de VAQ maakt het echt leuk uit elke bocht accelereren…)
@onehp: Volgens mij is het gewoon allemaal een pot nat. Zelfde bouwstenen, net even een andere auto. Beetje een Clubs Sport S Light lijkt de TCR te zijn.

De onderdelen die jij noemt zijn behoorlijk prijzig. Het is niet typisch VW om dáár in te investeren. Zeker niet als ze oplossingen hebben met software of afstelling om het de eerste paar maanden redelijk te laten functioneren. Het is natuurlijk geen Ford of Subaru. Als die verbeteringen waren toegepast, zouden ze dat zeker communiceren.

Golf R is een compleet andere auto, niet echt een alternatief. Dat is een allrounder, de 911 Turbo onder de hatchbacks. De GTI is wat speelser en lichtvoetiger. De Cupra al helemaal ;-)
@willeme: het vreemde is dat men tegenwoordig (alle duitsers alvast) de lippen op elkaar houdt over wat er écht verbeterd is puur technisch. Of dit is om concurrentie niet te veel tips te geven of om tuners het niet te gemakkelijk te maken weet ik niet. Maar de Clubsport S heeft alvast een lijst met ophangingscomponenten die speciaal voor dat model gemaakt zijn, o.a. bussen, wieldragers en vraag me dus af die ook in de TCR beland zijn (als TCR niet helemaal gebakken lucht is)… de remmen lijken alvast die van de CS te zijn…
@onehp: Nee, natuurlijk niet. Als dat het geval is, zullen ze dat communiceren. Ford, Honda en Renault doen dat véél beter. Geven precies aan waar de meerprijs zit. Zet maar eens een Civic Type R op de brug naast zo’n Golf GTi. Zie je meteen waar het geld in is gaan zitten.
@willeme: type R is idd mooi spul. Van onderaf alvast ;)
Zou die ook halen ipv deze…
@onehp: Wel in het zwart bestellen, dan vallen die details het minste op ;-).
@willeme: japp.
En voor mij 18″ en spatlappen erop

https://www.smugmug.com/gallery/n-kjsXr/i-rNwqDQV

Of als je meer bagageruimte nodig hebt, een Cupra ST manueel en het uitgespaarde geld in betere hardware steken ;)
@willeme oops verkeerde link, effe edit aub, wou deze linken:
https://photos.smugmug.com/photos/i-rNwqDQV/0/3d1942bf/O/i-rNwqDQV.jpg
@Onehp: die is wel dik. Ouwe civic gevoelens komen weer boven drijven.
@willeme: Dat ze het niet communiceren zegt niet dat ze niks doen. Mijn GTI zit echt compleet anders in elkaar dan daarvoor mijn GTE.
@stefje: Ja, een GTE … Dat heeft niets met een GTI te maken, ondanks ‘GT’ in de naam. Dat is gewoon een Golfje benzine met een elektromotor en accu. Bij de GTI wordt het wel gecommuniceerd overigens, wat er anders is.
@willeme: precies mijn idee. Performance pakket op de ultieme golf GTI, wat een prutsers 😂
@willeme: Lijken mij tegenwoordig de standaardconversaties. Bij de s-line middelen die wat sportiever ogen kon je toch nog een exterior pack bestellen, bij een 911 of Cayman, lijken mij sportwagens, moet je toch nog sportstoelen aanvinken. En ga zo maar door. De basisprijzen van de auto’s zijn volgens mij niet heel hard gestegen, de optielijsten daarentegen…
@bogey: Dat ben ik niet met je eens. Het gaat hier om de ultieme GTI, niet zomaar een Golf of GTI.

Porsche doet hetzelfde bij de 911 GT3/3 RS. Daar moet je nog een Weissach Package bestellen om hem te hebben zoals ‘ie is bedoeld.

S-Line is troep, dat is onzin. Goedkope rotveren en dempers met dure bumpers is altijd een no-go.
@willeme: Ja klopt je hebt wel gelijk. Ik blijf echter van mening dat je in een sportwagen als de 911, voor dat geld de sportstoelen standaard zijn. En dat je eventueel een comfortabele stoel in de plaats kan bestellen. Kostenloos uiteraard. Maar dat is wishfull thinking natuurlijk.
@bogey: Bij Porsche heb je de standaard sportstoelen, die zijn op zich prima. Nog nooit problemen mee gehad. De Sport Plus stoelen zijn een stukje beter en nauwelijks duurder. Scheelt een paar honderd euro. Dus op zich valt dat wel mee. Die kuipstoelen zitten geweldig, maar niet lekker voor elke dag in en uitstappen.
@bogey: nooit doen die sportkuipjes bestellen bij Porsche trouwens. Ja tenzij het een GT3 is, je de auto nooit zelf gebruikt en ‘m over 30 jaar zo duur mogelijk wil verkopen…

En zelfs dan mss nog niet trouwens nu ik erover nadenk. Zelfde als met het Weissach pakket; al die verzamelaars vinken dat aan omdat het teh ultimate awesome is. Stiekem zijn de versies zonder dadelijk gewoon veel zeldzamer (en mss mede daardoor wel gewilder).
@willeme: Je weet dat alleen de Clubsport de 20 seconde overboost heeft?
@willeme: onderstel kan inderdaad veel mee worden verbeterd, jammer dat ze dit niet in de optielijst zetten en dit via bv. tuning moet gebeuren. Met Bilstein-dempers wordt sturen een feest, spoorvorming bestaat niet meer maar comfort is ook ver te zoeken. Zou het op de Eibach pro street houden, daar blijft genoeg comfort in. En je vergeet nog een motorupgrade naar 400 pk 😊
@willeme: ik zou voor deze gaan vanwege de epische stickers. En omdat het een driedeurs is trouwens. Een echte hete hatch hoort geen vijfdeurs te zijn, want dat oogt gezapig.
Was er niet al de GTI clubsport s? Die had wat meer pktjes staat mij bij?
@mb10: inderdaad. Die had 310pk* én een manuele bak. En een onderstel verder verbeterd door mensen die dit ook bij Porsche als job hebben (dacht ik). Wel geen achterbank. De gelimiteerde Cupra R had die wel en had de meeste van de hardware van de CS ook…

*met goed benzine opgemeten tot 330pk door Sport Auto
Leuk model maar imo niet bijzonder genoeg om speciaal te zijn, de prijs is te hoog, maar dat ligt niet eens aan VW. Het interieur is niet speciaal genoeg zoals dat bij de clubsport nog met schaalstoelen als optie was, en het uiterlijk doet niet onder voor een normale gti performance. Jammer, want als je kijkt naar de Oettinger 400 TCR, dan vind ik persoonlijk dat die zijn naam “TCR” wel eer aan doet.
Is er iemand die weet waarom VW de optionele recaro kuipstoelen niet meer levert? In de Golf 5 was het een optie voor de R32. In de Golf 6 een optie voor de R, en voor de editie 35, in de golf 7 zijn ze nergens meer te vinden. Alleen de Clubsport had deze nog als optie. Juist die stoelen vond ik de grootste toevoeging van dit soort modellen.
@dutchdriftking: langzaam aan beginnen die idd zeldzaam te worden. Reden weet ik ook niet maar jammer vind ik het wel. Helaas wordt een setje daardoor ook alleen maar duurder en duurder.
@ghost: Inderdaad…. Een setje doet zo 3k. Eigenlijk belachelijk. Voor jou Polo zou een setje een mooie mod zijn, maar wel een prijzige.
@dutchdriftking: als ik de polo nog had ja..rijd alweer enige tijd een Audi S1🙈😁
Setje michelin pilot sport 4s eronder, langs JD en gas erop met dat hok
BMW m140i
@loserboi932: ook een goede optie als je met wat minder ruimte op weg kan.
Voor 51k heb je een RS3 van 2017 doe mij die maar.
@thomasthomas: in Duitsland misschien maar zeker niet op NL-kenteken. Tenzij je hem invoert als inboedel en geen BPM hoeft te betalen anders komt er nog zeker €10k bij. Een 2015/2016-model lukt wel (8V ~ 367pk) maar dan heb je grote kans dat je remmen elke 2500km aan vervanging toe zijn en persoonlijk zou ik dat niet willen.
@ghost: Voor de 10k die je bespaard kan je een leuke rem-upgrade doen hoor, en dan heb je er geen last meer van.
@dutchdriftking: klopt, met girodiscs is het zo goed als over.
@ghost: Klopt, een setje stalen remmen van de R8/RS6 (welke bij de 400pk variant er standaard onder zitten) werken top.
Ik vind dit wel een leuk
@tge1: ding. Alleen die optionele pakketten op een gelimiteerde editie zijn natuurlijk weer mooie staaltjes van besodemieterij. Onze limited edition GRMN werd gewoon als een vast pakket geleverd zonder addertjes onder het gras.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).