• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Golf scoorde supergoed én erg slecht in 2018

Auteur: willeme, gepost 14 januari 2019 om 13:04 – 48 Reacties

Volkswagen Golf


Die zagen we niet aankomen.

Dat de Volkswagen Golf in Nederland een populaire auto is, moge duidelijk zijn. Het is immers de marktleider in zijn klasse. Er is ook bijzonder weinig mis mee. Het is natuurlijk niet een spannende auto, maar het is een product dat op veel vlakken bovengemiddeld goed scoort en daardoor goed verkocht wordt. Er is ook een Golf voor iedereen. Van 1.0 basis-driecilinder in crisis-uitvoering tot een superluxe Golf R met 300 pk en vierwielaandrijving en van alles wat daar tussenin zit.

Volkswagen Golf

Een bijzondere versie van Volkswagens succesnummer is de e-Golf. Het is letterlijk de Golf onder de elektrische auto’s. De e-Golf is niet snel en niet traag. De range is op zich aardig, maar niet bijzonder. Het laden gaat vlot, maar niet supersnel. Er zijn concurrenten die het beter en slechter doen. Waarschijnlijk is het een groot voordeel voor velen dat de e-Golf gewoon een Golf is. Geen vreemd uiterlijk met hele rare frutsels, zoals een Nissan Leaf of Hyundai Ionic.

Volkswagen E-Golf '18

Wat ons het meest verbaasde was het aantal e-Golfs dat in 2018 op kenteken werd gezet. Voor de context: in Nederland werden er in 2018 ongeveer 9.500 stuks van de nieuwe Volkswagen Golf verkocht, aldus Volkswagen zelf. Dat is op zich alleen al het vermelden waard, want dat is bijzonder slecht te noemen. Er zijn tijden geweest dat de Golf bijna het dubbele (2015) of drievoudige wist (1999) te halen.

Volkswagen Golf model range '18

Volkswagen verkocht exact 9.761 Golfjes, maar daarvan was maar liefst 23,5 % een elektro-Golf. Dat zijn dan 2.293 exemplaren. Gefeliciteerd! Althans, dat zou je aanvankelijk willen zeggen. Het betekent namelijk ook dat er 7.468 Golfjes zijn verkocht met een verbrandingsmotor en dat is een absoluut dieptepunt uit de geschiedenis van de Golf in Nederland. Met die aantallen zou de Golf niet eens in de top 10 staan! Nee, met alleen een TDI of TSI zou de Golf op P11 staan, net voor de Opel Astra, waar geen elektrische variant van is.

Volkswagen Golf GTE - E-Golf

De e-Golf is te leasen met 4% bijtelling. Omdat de e-Golf minder kost dan 50.000 euro, verandert er niets in 2019. Er was dus geen verkooppiek vanwege de bijtelling, zoals deze er wel waren voor Tesla en Jaguar.

Ook interessant!

  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, e-golf, Elektrisch, golf, Volkswagen

Vorig bericht: « IVA Driebergen: dé perfecte plek voor jouw automotive studie
Volgend bericht: Waarom Hamilton toch meer kans maakt dan Max »

Lees Interacties

Reacties

  1. Breinstein zegt

    14 januari 2019 om 13:11

    Hier een trotse bezitter van een Golf uit 2018, ik ben dus 1 van de 7.468 personen die geen spannende maar een verstandige keuze heeft gemaakt.
    Wat ik alleen niet begrijp is waarom er geen e-Golf Variant is. Uniek in zijn soort en ik verwacht zeker in Europa toch wel veel vraag naar.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 januari 2019 om 13:16

      @breinstein: zou een eGolf variant niet teveel de suggestie wekken dat je mee op vakantie kunt naar een andere bestemming dan een centerparcs in eigen land?

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      14 januari 2019 om 13:17

      @breinstein: het extra gewicht kan precies genoeg zijn om de actieradius compleet om zeep te helpen. Ik denk dat ze liever even wachten totdat ze een e-Golf hebben die 350+ WLTP kan halen. Dan is een e-Golf Variant zeer interessant inderdaad.

      Login om te reageren
      • jaspervdwinden zegt

        14 januari 2019 om 13:26

        @720s: scheelt maar 45 kilo. Zou dat zoveel verschil maken?

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          14 januari 2019 om 13:57

          @jaspervdwinden: tsja, dat valt in principe mee, maar bij een praktische(re) auto + pakkelari is het natuurlijk weer heel anders. Met een theoretische range van 200-ish blijft er dan steeds minder van over.

          Login om te reageren
          • harrie zegt

            14 januari 2019 om 14:50

            @720s:
            45kg extra gewicht doet echt bijna niks met je range, lucht en rolweerstand bepalen veel meer. Kan me ook niet voorstellen dat dat heel veel verschil maakt.
            Denk dat het meer ligt aan het feit dat dit ding een halfslachtig ‘moetje’ in afwachting van de echte elektrische modellen van VW is waar de focus op ligt.

            Login om te reageren
            • alassad zegt

              14 januari 2019 om 15:16

              @harrie: Ik begreep zelfs dat een station een betere weerstand heeft. Ik denk dat de reden dat ze het niet gedaan hebben inderdaad zal zijn dat de e-golf toch een beetje halfbakken is, en met een station heb je een grotere kans dat die zwaarder beladen gaan worden.. wat dan je range zou kunnen verkloten.

              Login om te reageren
              • bischero zegt

                14 januari 2019 om 20:36

                @alassad: ik belaad mijn station zelden met gewicht, het is alleen veel praktischer als je kids hebt en fietsjes, buggies etc mee moet zeulen. Past ook in een sedan/hatch, maar gewoon sneller in een station.
                Is ie mooier? Neuh. Doe mij liever een Giulia sedan ?

    • vagtroep zegt

      14 januari 2019 om 13:37

      @Breinstein: kom jij ook maar niet met moeite tot Groningen met je E Golf?

      Login om te reageren
      • Breinstein zegt

        14 januari 2019 om 14:25

        @vagtroep: Als je goed had gelezen had je op kunnen maken dat ik een Golf met verbrandingsmotor heb. 700km op één tank gaat prima in mijn benzine Golf Variant.

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    14 januari 2019 om 13:12

    Misschien omdat iedereen op het nieuwe model wacht wat er vandaag of morgen door komt?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      14 januari 2019 om 13:19

      @dutchdriftking: Ach dat ziet toch niemand.

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      14 januari 2019 om 13:24

      @dutchdriftking: Dit inderdaad. Daarbij zoals @rutger97: al vermeld de Polo schurkt er dichter tegenaan en ziet er vooral van binnen een stuk frisser uit.
      Maar bijv. ook de T-Roc is 4454 keer verkocht.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        14 januari 2019 om 13:26

        @torsen: De nieuwe Polo en T-roc, die zie je inderdaad ook heel veel. Best kans dat veel van de verkopen voor die rekening zijn. De facelift A3 zie je overigens ook erg weinig rijden valt me op.

        Login om te reageren
        • harrie zegt

          14 januari 2019 om 14:53

          @dutchdriftking:
          Precies, wil je een praktische relatief ruime no nonsense auto koop je een Polo.
          Heb je wat meer te besteden en wil je een krap hoog hok met een hoger verbruik koop je zo’n vet stoere SUV.
          Beide kanibaliseren de Golf verkopen.

          Login om te reageren
    • Breinstein zegt

      14 januari 2019 om 14:24

      @dutchdriftking: Die wordt eind dit jaar (september meen ik) voorgesteld. Voordat hij dan bij de dealer en op kenteken staat zit je zo aan 2020. Verwacht niet dat men 2 jaar voor het einde een auto al laat lopen die:
      1. Qua uiterlijk niet schrikbarend gaat veranderen
      2. Qua interieur, ruimte en bediening nog steeds de maatstaf is.

      Login om te reageren
    • dennisdd zegt

      14 januari 2019 om 15:39

      @dutchdriftking: valt mee. Het aantal mensen wat particulier een nieuwe auto besteld is echt nihil. En leaserijders kunnen niet wachten. Die hebben een bestel-window van max 3 maanden.

      Login om te reageren
  3. mashell zegt

    14 januari 2019 om 13:18

    Conclusie: mensen kiezen nog steeds voor “de Golf” en het liefst de fiscaal vriendelijkste variant, zelfs als dat de lang niet optimale eGolf is. Goed gedaan Volkswagen.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      14 januari 2019 om 13:24

      @mashell: In meerdere Zweedse vergelijkingstesten van democratische elektrische auto’s komt de Golf als winnaar uit de bus. Dus inderdaad, goed gedaan Volkswagen (zonder eventueel sarcasme).

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        14 januari 2019 om 13:25

        @onehp: eGolf dus.

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        14 januari 2019 om 13:27

        @onehp: Ik heb er mee gereden, er is niets mis mee, tot de 100 best wel vlot. Maar een praktijk actieradius van krap 200 kilometer is natuurlijk om te huilen.

        Login om te reageren
        • kareljansen zegt

          14 januari 2019 om 19:58

          @dutchdriftking: koop je toch een tesla? 2x de range voor 2x de prijs.

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        14 januari 2019 om 13:39

        @onehp: ik had ook geen sarcamse, serieus goed van VW dat de mensen in eerste plaats een Golf kiezen en pas in 2e plaats de motor. Maar het artikel heeft natuurlijk wel een punt, qua range of laadsnelheid is de eGolf geen uitblinker.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          14 januari 2019 om 13:55

          @mashell: ok, schreef ook eventueel. Range is iets dat de meerderheid ervan weerhoudt om om te schakelen, maar eenmaal batterijauto’s gemeengoed worden zullen er volgens mij meer en meer bewust eentje kiezen die past bij hun werkelijke behoeftes, en dus ook uitvoeringen kopen met ‘niet de grootste batterij omdat daarom’, maar gewoon een mindere die voldoet en dan minder kost en minder weegt. De kost komt ook terug later als de batterij vervangen moet worken om pakweg 5-10 jaar, en dan is het misschien onmiddelijk minder lokkend om de grootste te kiezen enkel omdat die bestaat…

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            14 januari 2019 om 14:09

            @onehp: klopt. We kunnen wel roepen dat een actieradius van 200km belachelijk weinig is (dat was overigens ook de actieradius van mijn Golf IV op LPG en de werkgever benadrukte nadrukkelijk zoveel mogelijk op LPG te rijden) maar als je 2 keer 30 km per dag rijdt is het eigenlijk prima bruikbaar.

            Login om te reageren
            • kareljansen zegt

              14 januari 2019 om 20:01

              @mashell: Als ik voor 15k een elektrische auto zou kunnen kopen met een range van 120km, dan zou ik er direct 1 aanschaffen voor mijn vrouw. De komt vaak niet verder dan 35km enkele reis van huis. Als dat wel zo is neemt ze nu ook al mijn auto mee..

              Login om te reageren
              • reactief zegt

                14 januari 2019 om 20:24

                @kareljansen: Zoë?

  4. rutger97 zegt

    14 januari 2019 om 13:19

    Waarom zou je een golf kopen als de polo van nu ongeveer net zo groot is als de polo van 2generaties terug. Ze hebben hem zelf overbodig gemaakt

    Login om te reageren
    • rutger97 zegt

      14 januari 2019 om 13:20

      @rutger97: als de Golf van 2 generaties geleden moet er staan…

      Login om te reageren
    • bertorelli zegt

      14 januari 2019 om 13:24

      @rutger97: in neem aan dat je Polo van nu = Golf van 2 generaties terug bedoeld.
      De Polo is eigenlijk de nieuwe Golf.
      De Golf is eigenlijk de nieuwe Passat.
      Alle drie saai, maar verstandig, dat dan wel weer.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 januari 2019 om 13:40

      @rutger97: omdat een stapje terug doen iets is wat niemand graag doet. We willen allemaal meer, meer en nog meer. En dus blijven we Golf rijden. Zelfs al is de Polo prima goed genoeg.

      Login om te reageren
      • henk_he zegt

        14 januari 2019 om 17:15

        @mashell: niet iedereen over 1 kam scheren. Ik ben mij autocarrière begonnen in een Golf II. Paar jaar later een Golf V. Die heb ik destijds ingeruild op de vorige generatie Polo. De Polo was nauwelijks kleiner dan de Golf V maar reed een stuk moderner. Inmiddels VAG achter me gelaten met al dat gesjoemel en daar overigens nog geen moment spijt van.

        Login om te reageren
  5. Onehp zegt

    14 januari 2019 om 13:25

    Die Golf R variant ziet er trouwens een stuk beter uit na de facelift…

    Login om te reageren
    • n0zem zegt

      14 januari 2019 om 13:59

      @Onehp: helemaal mee eens, die achterlichten van de pre-facelift waren voor mij destijds zelfs een dealbreaker

      Login om te reageren
  6. vagtroep zegt

    14 januari 2019 om 13:38

    Yes!!! Eindelijk word ik begrepen!!

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      14 januari 2019 om 14:02

      @vagtroep: jij hebt ook liever een T-Roc SUVje of een ruime Polo?

      Login om te reageren
      • vagtroep zegt

        14 januari 2019 om 14:13

        @Onehp: ja eigenlijk wel maar helaas rij ik BMW, elke dag met pijn in mijn hart de auto instappen en dromen over de auto voor het volk… ?.

        Login om te reageren
  7. stfu zegt

    14 januari 2019 om 13:40

    Als je bij VW binnenloopt praten ze je in een benzine Golf. Ze hebben geen gevoel met elektrisch en dat merk je dan wel.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 januari 2019 om 15:05

      @stfu: maar een kwart van de klanten zegt dus tegen de verkoper “Nee! Hebben ze je niks geleerd op de IVA? Electrisch is de toekomst en ik wil de toekomst nu, voor mij een eGolf!”.
      Serieus zeggen deze verkoopcijfers wel degelijk dat de Pon heel snel de verkopers moet bijscholen.

      Login om te reageren
      • nautique206 zegt

        14 januari 2019 om 17:55

        @mashell: e golf wordt echt niet particulier verkocht. Wordt alleen geleased voor de lage bijtelling.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          15 januari 2019 om 07:27

          @nautique206: ook lease klanten komen bij de dealer voor een folder en een proefrit. Het zijn ook belangrijke klanten want die zie vaak terug in de werkplaats, daar waar het dealer bedrijf haar geld verdiend.

          Login om te reageren
  8. menaz zegt

    14 januari 2019 om 14:12

    Veel is lease. En op die markt zie je vooral veel Octavia’s; de boekhoudersauto.

    Login om te reageren
    • Breinstein zegt

      14 januari 2019 om 14:34

      @menaz: Zal je tegenvallen. In de lease was een Octavia met een aanschafprijs van 2500 minder, wel duurder in de lease dan een vergelijkbare Golf. Alleen de bijtelling is dan gunstiger.

      Login om te reageren
      • pier zegt

        14 januari 2019 om 15:03

        @breinstein: klopt, een Octavia of Leon waren gelijk of duurder in de lease dan een Golf. Aangezien ik het interieur ook mooier vond hier variant met een enorm powerhouse (1.6tdi) onder de kap.

        Login om te reageren
        • emping zegt

          14 januari 2019 om 15:31

          @pier: klopt komt door de afschrijving.

          Login om te reageren
      • menaz zegt

        14 januari 2019 om 20:19

        @Breinstein: lagere bijtelling voor hetzelfde geld idd. En voor een grotere auto. Precies wat ik bedoel.

        Login om te reageren
        • Breinstein zegt

          14 januari 2019 om 21:54

          @menaz: De auto is inderdaad groter, hij is een paar cm langer (wat je 2 cm meer beenruimte oplevert, maar ook een gedeelte langere motorkap) en 5 liter meer bagageruimte. Geloof me, ik heb die twee auto’s heel precies naast elkaar gelegd, maar het scheelt amper wat. Ja de Octavia is in aanschaf goedkoper, maar in de lease scheelt het niks.

          Login om te reageren
  9. loserboi932 zegt

    14 januari 2019 om 14:34

    Ik zag laatst een f430 en dacht “nee, die man heeft geen passie voor auto’s. Die man die erachter rijdt in z’n eGolf die weet wat echte auto’s zijn.”

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North