Wat vinden we van Honda’s kleinste?

Auteur: , 57 Reacties

Gaaf bakkie, toch?

Honda is naar eigen zeggen de grootste motorenbouwer ter wereld. Daar is op zich geen woord aan gelogen, want ze rekenen alle typen motoren mee. Er is bijna geen applicatie waar Honda géén motor voor bouwt. Auto’s bouwen doen ze ook en vaak. Echter, we zien ze niet vaak in Nederland verschijnen. Hier in Europa is er maar een beperkt aantal Honda’s verkrijgbaar en de meeste zijn nog eens vrij prijzig ook.

In Europa hebben we behoefte aan voordelige en kleine auto’s. Honda bouwt deze wel, maar voornamelijk in Japan. Vanwege de torenhoge belastingen en kleine marges is het niet interessant voor een fabrikant om die auto’s te exporteren. Dat is precies de reden waarom Daihatsu bijvoorbeeld niet meer onder ons is.

Op de IAA in 2017 stond daar dan de Honda Urban EV Concept. Een typisch retrotastisch autootje dat bij vele mensen de juiste snaar wist te raken. Stijlvol en retro, maar ook modern. Toen kondigde Honda aan dat een soortgelijke auto in Europa verkrijgbaar zou komen, in 2019. De auto heeft nu de naam ‘Honda e Prototype‘ meegekregen. Het is vooral een stadsrakkertje, met een elektrische motor waar je ongeveer 200 km ver mee kunt komen. Snelladen is mogelijk bij deze auto. In 30 minuten heb is de accu voor 80% gevolgd. Volgens Honda hebben al 15.000 mensen zich aangemeld voor deze guitige auto.



57 reacties

Grappig, de voor- en achterkant zijn nagenoeg hetzelfde.
@mashell: inderdaad, en de eerste concept was wel iets stoerder. Desondanks nog steeds een leuke auto.
@mikje90: ik vind dat ze een dikke vette Subaru truc hebben uitgehaald. Echt zonde. Er had toch wát van die stoerheid van het eerste concept bewaard kunnen blijven?!
@mikje90: Die was stukken stoerder. Blijkt wel dat dit model er eerder was dan het concept. (zie interview full charged op youtube).
@mikje90: De eerste concept blijkt intussen eigenlijk de “tweede concept” te zijn. Het is te zeggen: wat nu op de beursvloer staat hadden ze vorig jaar al, in grote lijnen. Maar speciaal voor de beurs hebben ze vorig jaar van het huidige exemplaar een “concept” afgeleid. Volgens de meest recente interviews zit het huidige exemplaar ergens tussen de 95 en 98% van wat er binnenkort op de markt komt.
@mashell: Misschien was dat wel de bedoeling? Het is maar een ideetje.
@johnwaters: Identieke onderdelen :D kosten besparing
@mashell: ik dacht zelfs dat het de achterkant was van een roadster achtig ontwerp.
@mashell: het VW New Beetle of NS effect.
Leuk autootje. Het interieur vind ik eigenlijk het leukst. Ondanks dat grote scherm doet de sfeer me denken aan één van de eerste Civics.
@dirkv: Het deed mij vooral denken aan de Ikea 😂
@bk4life: Tja, blank hout komt uit de Ikea en melk uit de supermarkt;)
Ik heb al tegen mijn vriendin gezegd dat ze er rekening mee moet houden dat we die gaan kopen. Mits hij goed geprijst is he.
@rolov: Hier nog iemand, dit ziet er toch super leuk uit voor een 2e auto! :)
@rolov: is je vrouw het daar ook mee eens?
@clk63bs: die weet dat nog niet. Je moet ze niet alles vertellen
@rolov: “Ik heb al tegen mijn vriendin gezegd”, dus tenzij je vriendin een goudvis is, denk ik dat ze het al weet…. ;-)
@galant: Och stakker….. leer lezen :-D
@rolov: En wat zei ze?
Leuk design, lijkt me vrij ruim van binnen. En het bereik is meer dan genoeg voor de meeste mensen.
Heel gaaf autotje, met nadruk op tje.
De uitstraling vind ik echt super, enige wat me denk ik tegenhoud is de beperkte range die nu (nog niet officieel) genoemd wordt van 200km.
@flowiee: met deze afmetingen gaat het waarschijnlijk een 2e auto worden. Dan kan je prima leven met 200km zeker als hij binnen een uur weer 80% is opgeladen
@rutger97: waar ga je helemaal heenrijden met zo’n hokkie? ALS je al verder dan 200 km wil rijden dan zal je toch echt even moeten stoppen om de doorbloeding weer op gang te krijgen… (kan je gelijk ff laden;-)
@rutger97: In dat opzicht begrijp ik het helemaal, echt een kick ding!
Dit ziet er zeer productierijp uit. Ontzettend gaaf karretje
Ik vind het een heel leuk karretje, maar hij valt een beetje in het niet bij de auto die in 2017 op de IAA stond. Die heb ik in het echt mogen aanschouwen en dat vond ik echt een heel cool ding. Ik werd gewoon vrolijk door ernaar te kijken. Bij deze heb ik dat wat minder. Geinig wagentje voor erbij, maar lang niet zo cool als de vorige.
@berlinetta: mee eens. Zolang ze deze niet nog verder normaliseren dan is het een leuk ding.
@berlinetta: Er komt ook nog een sportversie op basis van dit platform, in 2020. Misschien is dat wel iets voor je :-)
Heel gaaf model! Zonder enige wijziging in productie nemen!
Blijft een heel tof autootje.
Nog steeds een kek ding maar jammer dat ze hem hebben laten afwijken van het concept. Dat was echt een supertoffe trapskelter!
@e34m5touring: op zo’n electro YouTube zeiden ze in een interview met Honda, dat ze dit model eerder af hadden dan het concept. En dat deze voor zo’n 95% af is.

Het concept model is idd gaver. Maar ik wordt nog steeds hebberig van het model
Wie heeft zn glazen bol? Ik ben erg benieuwd wat dit gaat kosten, lijkt me een leuke auto, als t dan toch electrisch moet worden.
@rutger97: gokje: 25 tot 30 duizend. Of ben ik nu een gier?
@lekkerlinksrijden: zoiets moet het wel max worden! Hij is kleiner als de Jazz! En anders gaat geen hond het kopen ondanks dat hij electrisch is
@lekkerlinksrijden: vind ik nog een hoop als de tesla er voor 35 is
@rutger97: Honda is in verhouding al absurd duur, en zo’n “innovatief” autotje zou nog wel eens extra duur kunnen worden…
Grappig wagentje en een verfrissende verschijning…

op de een of andere manier doet die me bij een snelle blik ook een beetje denken aan eem Alfa Sud🤔

…. oh shit
Volgens mij moet ik toch minder drinken
Her Dashboatd doet me trouwens een beetje denken aan dat van de Rover SD1
Ik vond het concept echt heel gaaf, als ze die zo in de markt hadden gezet zou dat leuk zijn.
De uiteindelijke versie vind ik net wat te liefelijk, de auto doet veel “zachter” aan dan de concept. Toch ergens een beetje jammer.
Nog steeds erg leuk, maar de verhoudingen maakten de Urban EV Concept leuker
Apart ding wel!
hopelijk stort het 2e autootje hier snel in elkaar dan kan ik hem ook halen ;-)
Iets agressievere wielen en ik vind het een geslaagd bakkie!
Kei-leuk
Concept is voor 98% productiemodel. Zwarte onderkant blijft, deze 17inch zijn voor luxe modellen, 16 inch voor goedkopere modellen. Honda logo in de ‘grille’ gaat wel wijzigen ivm wetgeving; een lichtgevend logo lijkt op reclame dus mag niet….

Kijk naar alle prototypes van Honda van de afgelopen 10/15 jaar; ze worden allemaal vrijwel ongewijzigd in productie genomen. Concept is wel vaak anders, prototypes zijn vrijwel volledig productierijp.
Als je dit filmpje even bekijk, dan weet je dat deze al in ontwikkeling was vóór de Urban EV en dat ie voor 95/98% zo in productie gaat. Eigenlijk is ie gewoon al productie iklaar en nog meer fijne weetjes. 😎 https://youtu.be/MfD67KCFxqI
@utregcity: Fully Charged op YouTube; een aanrader voor iedereen!
Oh ja, en Honda’s duur? Is maar hoe je ‘t bekijkt. Vaak veel beter volgehangen met waar je bij anderen extra voor betaald, hoge(re) restwaarden en meest belangrijk, naast normaal onderhoud geen extra kosten. Was bij m’n vorig merk (uit la douce France) wel anders. Onder de streep maakt ‘t dus niets uit. 😌
@utregcity: dat zien de meeste auto-eigenaren niet in. Eigenlijk is het goed om dit zo te houden.
Leuk wagentje. Minimalistisch en daardoor juist opvallend tussen al die strakke lijnen en tierlantijnen.
Ik vind hem gaaf. Zeker voor een klein bakkie. Het is dat ik wat te compenseren heb anders zou ik er voor gaan.
Super gaaf!
WTF waar zijn de suicide doors? lelijk 13 in een dozein ding geworden
Lekker hoog ‘KAWAII’ gehalte, en dat kan ik opzich wel waarderen!
De achterkant en voorkant lijken wel op de grill van de Jeep Renegade
In Geneve staat ook Tomo. Dat is ook dit concept van Honda, maar dan in een net ander sausje, sport’s pickup: https://www.gims.swiss/premieres/world-premieres/tomo

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).