• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Hyundai Kona is een heuse pionier

Auteur: jaapiyo, gepost 7 maart 2018 om 16:55 – 46 Reacties

Kona
Je zou deze auto weleens vaker kunnen gaan zien dan je lief is denkt.

Het is namelijk de eerste volledig elektrisch compacte SUV op de Europese markt. En als er één segment is dat als een speer gaat in Europa, is het wel het segment van de compacte SUV. Als de EV dus ook nog een vlucht neemt, heeft Hyundai een gouden combinatie in handen.

De prestaties van de Kona Electric zijn ook helemaal niet verkeerd. Er komen twee versies op de markt, met respectievelijk een 39,2 kWh en 64 kWh accupakket. De eerste levert 135 pk en komt zo’n 300 kilometer ver op een ’tank’, de tweede levert 204 pk en heeft een actieradius van 470 kilometer. Daarbij gaat de tweede ordentelijk van kiet: in 7,6 seconden accelereer je van ‘nul naar honderd’.

Ook interessant!

  • AB-presentator spot retedikke Hyundai Kona
  • Dit is de Hyundai Kona N!
  • Hyundai Kona N met 280 pk eindelijk officieel
  • Hyundai Bayon is de nieuwste Koreaanse cross-over

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, Elektrisch, geneve, geneve-2018, Hyundai, kona, SUV

Vorig bericht: « Bommelding op de beurs van Genève: de Fiesta WRC
Volgend bericht: De gekke naam van de Italdesign Zerouno Roadster »

Lees Interacties

Reacties

  1. automokum zegt

    7 maart 2018 om 16:59

    Nu alleen nog erg nieuwsgierig naar prijs en levertijd.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      7 maart 2018 om 17:01

      @automokum:
      Hier nog één.

      Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      7 maart 2018 om 17:23

      @automokum: idd ja, prijs is alles bepalend

      Login om te reageren
  2. johnwaters zegt

    7 maart 2018 om 17:01

    Leuk zo’n auto die rijdt op elektriciteit uit kerncentrales, bruinkool, afvalhout, gas en een snuifje groene energie om het geweten te sussen.

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      7 maart 2018 om 17:12

      @johnwaters: eens. Echter is die dan nog altijd veel efficienter. Daarnaast stroomt benzine ook niet uit zichzelf naar de shell toe

      Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        7 maart 2018 om 18:28

        @cloverleaf: al dat afval a.k.a. biomassa dat verbrand moet worden groeit rondom de centrale? Wordt m.i. in het beste geval per schip aangevoerd…net zoals ruwe aardolie. Alleen is de energiedichtheid van olie vele malen groter dan die van bio troep die tenslotte ook van de andere kant van de wereld moet vervoerd worden. De grote groene leugen wordt met hulp van de persjochies levend gehouden.

        Login om te reageren
        • cloverleaf zegt

          7 maart 2018 om 18:39

          @johnwaters: potentiele energie van een vaatje holie is inderdaad hoger dan van een blokje hout. Alleen is de efficientie van een electromotor veel hoger dan die van een verbrandingsmotor

          Login om te reageren
          • bitd zegt

            7 maart 2018 om 21:23

            @cloverleaf: je vergeet de verbranding van de energiecentrale en daarna verlies in het netwerk naar je stopcontact…

            Login om te reageren
            • krisp zegt

              8 maart 2018 om 07:08

              @bitd: een moderne centrale heeft een efficiency van +40%. Trek er nog 2% transportverliezen vanaf, en een 10% die je kwijt raakt in de auto zelf. Dan zit je ongeveer op het rendement van een goede brandstofmotor, maar dan zonder alle transport- en raffinageverliezen die daaraan vooraf gaan.

              Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 maart 2018 om 18:37

      @johnwaters: dat is misschien vandaag zo. Maar met electrisch rijden hoeft dat morgen niet meer zo te zijn.
      Dan kunnen we bijvoorbeeld overstappen op electriciteit die de opgewekt wordt door de energie van de aardbevingen in Groningen op te vangen. Of door het IJsselmeer om te bouwen tot getijdencentrale. Of Noord Holland te evaculeren en vol te zetten met windmolens (roergangers Wilders en Baudet moeten gewoon even tegen hun stemvee roepen dat er niks zo Hollands is als een windmolen en de bezwaren smelten als sneeuw voor de zon). Als we willen, dan kunnen we wel naar duurzame energie. Dat gaat met verbrandingsmotoren die geplette plankton verbranden niet lukken.

      Login om te reageren
      • dirkv zegt

        7 maart 2018 om 20:37

        @mashell: Jij bent een ras echte visionair;)

        Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        7 maart 2018 om 22:26

        @mashell: de wereld is groter dan nederland.

        Login om te reageren
    • 5cilinder zegt

      7 maart 2018 om 21:41

      @johnwaters: Elektriciteit van mijn dak en wat kernenergie in de winter erbij zou prachtig zijn.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      8 maart 2018 om 16:27

      @johnwaters: bijna alle openbare laadpalen zijn groene stroom. Mag ook wel als je meer als 30 cent voor een kWh rekent. Als je thuis laad zijn er voldoende écht duurzame aanbieders.

      Tot slot is rijden op de vieste stroom van Europa nog steeds beter als benzine of diesel. Volgens mij zelf Autoblog dit onderzoek aangehaald.

      Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        9 maart 2018 om 00:09

        @flutterby: zoek even op de website van Fastned het percentage groene energie op.

        Login om te reageren
      • mb10 zegt

        9 maart 2018 om 00:11

        @flutterby: groene stroom is heeeeel vaak niet zo groen als je denkt!

        Maar ongeveer 3% van alle stroom die wij in nederland gebruiken is opgewekt door zon en wind.

        Login om te reageren
  3. geelbarrel zegt

    7 maart 2018 om 17:02

    Benieuwd wat de waterstofversie voor actieradius gaat hebben.
    Huidge iX35 FCEV doet het al best goed, maar als de radius nog verder omhoog gaat, slaat iedereen de electrische versie over. Netwerk waterstof tankstations laat nog te wensen over , maar groeit enorm vlot.

    Login om te reageren
    • postzegel zegt

      7 maart 2018 om 17:56

      @geelbarrel: Waterstof wordt ‘m niet. Echt niet. En niet omdat er slechts 2 tankstations zijn. Maar omdat de actieradius beroerd is, en je niet zomaar kunt versnellen. Omzetten van waterstofgas naar stroom is niet zo variabel qua snelheid dus je hebt alsnog een accu als buffer nodig, en feitelijk is het maken van waterstof nog steeds niet gelukt tegen de prijs waarvoor het rendabel zou worden.

      Login om te reageren
      • geelbarrel zegt

        7 maart 2018 om 19:10

        @postzegel: Een ludicrous mode (of hoe schrijf je dat) heb ik inderdaad niet gevonden op de FCEV, maar in mijn korte ervaring met de auto (2115 km in 24 uur) heb ik geen enkele keer het gevoele gehad dat de auto niet mee kon komen of tekort schoot bij acceleratie. En dat met technologie van 2014 ish. Het is verder nog steeds een elektrische auto maar dan met een wat kleinere bufferaccu. Waterstofprijs is nu in NL en Dld een tientje per kilo en daar kom je zo’n 80 a 100 km ver mee. Daardoor kwa brandstofkosten op fossiel niveau. Energieoverschotten van zonnepanelen worden gebruikt voor waterstof, en is op zo’n manier weer breed inzetbaar en te bufferen. Als het aardgasnetwerk in NL niet meer voor aardgas wordt gebruikt, kan het prima dienst doen voor waterstofdistributie. Een rol voor de NAM is er ook nog: bufferen van waterstof gaat door het gas de grond in te pompen.
        25 maart gaan we proberen het 24 uurs wereldrecord waterstofrijden te verbreken, dat staat op 2383km.

        Login om te reageren
        • postzegel zegt

          7 maart 2018 om 19:19

          @geelbarrel: NAM? Aardgasnet voor waterstof gebruiken? Er zijn zoveel redenen om dat niet te doen dat ik niet eens weet waar te beginnen. maar wat je beschrijft is vooral het in leven houden van fossielen. Fossielen zoals de Shell / Nam. En tankstations. https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11470/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-1 veel leesplezier.

          Login om te reageren
    • flutterby zegt

      8 maart 2018 om 16:29

      @geelbarrel: laat mij maar mijn auto elke dag geconditioneerd en met een volle accu starten ipv in de kou staan te tanken.

      Login om te reageren
  4. izimo zegt

    7 maart 2018 om 17:17

    Was de Kia Soul EV niet eerder? ?

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      7 maart 2018 om 17:18

      @izimo: precies!

      Login om te reageren
    • johnwaters zegt

      7 maart 2018 om 22:28

      @izimo: stond waarschijnlijk zo in het persmapje, en de schrijver van het artikel zijn kennis te beperkt.

      Login om te reageren
      • ikleesookoverautos zegt

        8 maart 2018 om 06:42

        @johnwaters: haha mooi.

        Login om te reageren
  5. alcantara zegt

    7 maart 2018 om 17:22

    Laten we hopen op rwd, al doet de forse overhang anders vermoeden.
    Maar met een mechanisch sper op de vooras hoeft dat ook geen straf te zijn.

    Login om te reageren
    • postzegel zegt

      7 maart 2018 om 17:59

      @alcantara: overhang? Weet je hoe compact een elektro motor is? En hoe de balans qua gewicht zit in een EV, waarbij het accupakket in de bodem zit verwerkt? Overhangproblemen is iets voor ICE’s met Fwd. EV’s hebben heel andere problemen. (obesitas)

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        7 maart 2018 om 18:39

        @postzegel: precies, deze heeft de minimum overhang voor en achter om de crashtests door te kunnen komen.

        Login om te reageren
  6. vonklausenburg zegt

    7 maart 2018 om 17:22

    Goddomme wat zijn ze in Azië lekker bezig! Van het lelijke eendje worden ze de mooie zwaan, nog even en ze komen op hetzelfde niveau als De Duitse Drie en die Gekke Zweed te staan!

    Login om te reageren
    • zoomzoom zegt

      7 maart 2018 om 17:45

      @vonklausenburg: Inderdaad. Als dat ding een leuk prijskaartje krijgt…. Ze maken wel echt stappen (zie ook die lekkere i30 N).

      Login om te reageren
  7. jochempie zegt

    7 maart 2018 om 17:53

    7.6 naar 100? Dan krijg je in de dougscore een 2..

    Login om te reageren
    • ruud1954 zegt

      7 maart 2018 om 18:09

      @jochempie: Maar voor 95% van autorijdend Nederland, en zeker voor deze doelgroep, is het meer dan voldoende en retesnel.

      Login om te reageren
      • jochempie zegt

        7 maart 2018 om 23:55

        @ruud1954: mijn punt is dat Doug een flapdrol is :)

        Login om te reageren
        • ruud1954 zegt

          8 maart 2018 om 11:30

          @jochempie: Aha. Ja, als dat er zo eentje is die alleen maar onbetaalbare auto’s met meer dan 400PK interessant vindt en de rest waardeloze vervoermiddelen vindt dan snap ik je sarcasme.

          Login om te reageren
    • 5cilinder zegt

      7 maart 2018 om 21:44

      @jochempie: Met een fwd ga je niet heel veel sneller redden. Met de B klasse electric ook altijd wielspin bij een beetje planken zelfs bij 50kmh nog met vochtig wegdek.

      Login om te reageren
  8. postzegel zegt

    7 maart 2018 om 18:03

    Schijnt helaas dat deze Kona slechts een 1-fase lader heeft. Dus tenzij je tegen hoog tarief het snellaadstation bezoekt, is het thuis èn aan de normale laadpalen echt afzien. Dan duurt het maar zo méér dan één nacht om de accu vol te laden. Echt een enorme misser als ze dat in Europa niet aanpassen. Heel wat use-cases gaan stranden als je thuis of aan de paal niet met 3 fases kunt laden. (3,7kW en een 64 kWh accu: reken maar uit hoe lang dat duurt ( 64/3,7= tergend langzaam)

    Login om te reageren
    • stijnvermeersch zegt

      7 maart 2018 om 19:14

      @postzegel: waarom denk je 3,7kW? Mijn monofasige aansluiting hier is 9,2kW. De zonnepanelen alleen al kunnen 4,4kW produceren. Dus in feite tot max. 13,6kW monofasig in mijn huis.

      Login om te reageren
      • postzegel zegt

        7 maart 2018 om 19:30

        @stijnvermeersch: niet iedereen heeft zonnepanelen. En niet iedereen heeft een dikke 1 fase aansluiting. De massa heeft niet eens een eigen parkeerplaats met plek voor een paal. En heb je een paal in de straat dan is die nu vaak gewoon 16A 3 fasen. Beetje geluk doe je dan 3,7kW. Een bedrojfsaansluiting met 40Ampere is niet voor iedereen standaard.

        Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      7 maart 2018 om 22:46

      @postzegel: het ding kan net als de Ioniq juist vrijdag snel opladen.

      “One surprise strength for the Kona Electric is charging. As with the current Hyundai Ioniq Electric, the Kona EV will be able to take advantage of speedier 100-kW Combined Charging System (CCS) DC hardware. On such a connection, the 64.0-kWh pack can get to an 80 percent state of charge just as quickly as the smaller 39.2-kWh one. But with Level 2 (240-volt connection) charging and the 7.2-kW onboard charger, the Kona Electric with the smaller pack reaches full in about six hours, versus nearly 10 hours with the larger pack. “

      Login om te reageren
      • postzegel zegt

        7 maart 2018 om 23:00

        @w0o0dy: 10 uur op 230volt. Dat had nog veel sneller gekund met een drie fasen lader. 32ampere op 1 fase 230v = 7,3kW. hartstikke mooi maar thuis heb je bij een normalr aansluiting ( gezinswoning) met een aparte groep voor de EV-box maximaal 16 ampère per fase. Ook de meeste laadpalen komen tot 16 ampère ( en dan wel drie fase) dat zou 11 kw ( of 6 uur) of bij een sterke paal van 3x 32ampere zelfs 22 kW kunnen zijn. Het verschil? Tijdens de vergadering bij die klant aan de andere kant van het land, na 3 uur weer een volle accu, of slechts een tiental kilometers range erbij. Het is niet dat ’t moeilijk is of kostbare techniek. Als Renault het in de Zoë kan, en Tesla de norm stelt, waarom dan zo’n ( in mijn ogen) misser begaan? Als ie eenmaal verkocht is, wil je toch als verkoper niet dat de klant toch baalt dat z’n buurman met z’n 4 jaar oude, tweedehands Renault een sneller en beter weekend systeem heeft? Aan de andere kant; wij zijn in Europa met onze 3 fasen natuurlijk een beetje uniek. En ze hebben zich wellicht verkeken op de mogelijkheden. Maar ik denk dat ze zich ook vooral beter hadden kunnen (laten) informeren.

        Login om te reageren
        • evrijder zegt

          8 maart 2018 om 17:39

          @postzegel:

          ja dat 1-fase laden is een flinke misser…….. dat is bij 64kw een soort granny lader, duurt veel te lang 40-44kwh accu EV met 3-fase heb je meer aan in de meeste gevallen (3x zo snel op de meeste plekken).

          Login om te reageren
  9. sjeemsbond zegt

    7 maart 2018 om 18:28

    Mooie beurs babe met buik…

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      7 maart 2018 om 18:40

      @sjeemsbond: die is zwanger zo te zien.

      Login om te reageren
      • postzegel zegt

        7 maart 2018 om 23:00

        @stephane8200: ” Ik zou d’r doen ” dacht iemand, en voegde de daad bij het woord.

        Login om te reageren
  10. jeroenwz zegt

    7 maart 2018 om 22:13

    Pff! Hyundai! Wat weten die er nou van?
    Wacht maar op de elektrische auto’s van Mercedes, Porsche en Audi!
    Die zijn vast veel beterder! Want dat zeggen hunnie zelf! Hun zeggen zelf “dat als wij een elektrieke auto gaan maken is die veel en veel beterder dan die van Tesla”.

    Login om te reageren
    • postzegel zegt

      7 maart 2018 om 23:02

      @jeroenwz: Oh je hebt zo gelijk. De beste stuurlui staan aan wal ( of beter: nog steeds met niet-rijdende concepts op de beurs) veel schaap, weinig wol. Ballen, net als Jaguar, om gewoon nu te presenteren en te leveren. Hoppa!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North