Time flies when you’re having fun. Hoelang blijft die nog, welke velgen heb je nou en wat kost dat allemaal. Ik vertel alles in deze update over de Porsche 996.
Laat ik beginnen met de statistieken. Ik kocht de Porsche 911 Carrera Coupé met handbak in de kleur arctic silver in december 2019. Het is een facelift model van de eerste generatie watergekoelde Porsche 911, een 996.2 dus. Voor de facelift had de 996 de spiegelei koplampen, die best op wat kritiek kunnen rekenen. Ik vind persoonlijk een pre-facelift lekker veel karakter hebben, maar mijn 911 heeft de vernieuwde koplampen.
Ten tijde van het schrijven van dit artikel had ik de 911 dus al 51 maanden in bezit. Dat is voor mijn doen best lang, maar je zou ook kunnen: je eerste Porsche doen je niet meer weg. Toch?
De discussie over een eventuele opvolger is een totaal ander verhaal. Laten we nu eens duiken in de stand van zaken met de Porsche 996.
- Tijd in bezit: 51 maanden
- Kilometerstand aanschaf: 118.709
- Huidige kilometerstand: 167179
- Afgelegde kilometers 48.470
Per maand is het een luizige 950 kilometer. Dat is eigenlijk ook weer niet zo heel erg veel, zeker niet omdat de 911 mijn daily driver is. Ik heb natuurlijk ook heel regelmatig testauto’s ter beschikking en dan staat de 911 ergens stof te happen op een parkeerplaats.
De kosten van 4 jaar Porsche 911 rijden
Tenzij je least, bestaan je kosten uit best wat verschillende componenten:
- Afschrijving
- Brandstof
- ROB: reparatie, onderhoud, banden
- Verzekering
- Motorrijtuigenbelasting (MRB)
Afschrijving van de Porsche 996
Tja, die is er dus niet. Zelfs met een halve ton aan kilometers extra op de teller is het niet irreëel dat ik weer ongeveer hetzelfde terugkrijg voor mijn Porsche 911 uit bouwjaar 2003. Ik zie het ter zijner tijd wel. Als de bodem echt onder de waardes van de 996 wegvalt, dan gaat die helemaal nooit meer weg.
Ook internationaal lijken de prijzen van de Porsche 996 redelijk stabiel. Onze vrienden van Classic Car Ratings houden de veilingresultaten op diverse plekken in de gaten: de gemiddelde verkoopprijs voor een 911 Carrera Coupe van generatie 996 is € 28.588,-.
Brandstofverbruik en kosten Porsche 996
Een beetje moderne Porsche 911 is niet eens zo gek onzuinig op de snelweg. Daarvoor moet je dan wel netjes constant 120-130 km/u rijden bijvoorbeeld en vooral niet te vaak even lekker doorhalen richting de toerenbegrenzer. Je ziet meteen waar het bij mij misgaat. Het is gewoon te fijn om je handgeschakelde 911 af en toe de sporen te geven. Doe je dat niet, dan moet je echt wel 1 op 10 kunnen halen.
Spritmonitor is bij mij echt onverbiddelijk: mijn gemiddelde verbruik met de Porschee 996 is 11,65 liter per 100 km. Ruim 1 op 8,5. Het had beroerder kunnen zijn. De beste tankbeurt verbruikte ik 9,5 liter op 100 km, de slechtste score was 14,17 liter op 100 km.
De totale kosten voor al die brandstof: € 10.630,40. Per kilometer is dat 0,22 euro en per maand € 208,44.
MRB en verzekering
Dit zijn niet de meest spannende posten waar een enorme toelichting op zijn plaats is. Bij de verzekering zijn het aantal schadevrije jaren en je woonplaats ook vrij bepalend. Mocht je in de markt zijn voor een 911, dan kan je beter vooraf even kijken wat de verzekering ongeveer wordt.
De motorrijtuigenbelasting (MRB) is in mijn geval € 64. Voor de (allrisk) verzekering betaal ik € 79 per maand.
ROB: reparatie, onderhoud, banden
Bij een sportauto die meer dan 20 jaar is kan dit serieus pijn doen. Het is ook vrij eenvoudig: natuurlijk heb ik een paar reparaties gehad die je niet direct onder normaal onderhoud zou scharen. Het raammechanisme van de bestuurdersdeur bijvoorbeeld, een dikke 500 euro verder en het raam kon weer netjes open en dicht. Eenzelfde euvel overkwam het schuif/kanteldak die geen zin meer had om te schuiven. Na montage van een nieuwe schuifdakmotor werkt alles weer zoals het moet. En is de bankrekening weer wat leger.
De achterbanden van de zomerset waren meer dan op. De voorbanden hebben nog wel redelijk profiel, maar zitten er ook alweer een paar jaar onder. Het wc-eend advies van de bandenboeren was ook eensluidend: direct alle vier vervangen. Het moet nog gebeuren, maar ik houd rekening met een kostenpost van zo’n 900 euro een set goede banden voor de 19” BBS-velgen of de Techart patta’s.
De eerste 3 jaar waren de beurten redelijk overzichtelijk met hooguit kleine extra’s. De eerste jaren waren de beurten iets meer dan een mille per stuk. Afgelopen jaar kwam dan toch de genadeklap, de 996 ging met een klein lijstje aan mankementen richting Porsche Classic Center Gelderland.
De klachten/ verbeterpunten, gaat U er vooral even voor zitten:
- De koppeling en vliegwiel waren vervangen door lichtere exemplaren, maar die wilde ik weer origineel hebben. Het originele dualmassa vliegwiel had speling, dus die was al de kliko in verdwenen.
- De schuifdakmotor zat ook in deze beurt.
- Het raammechanisme had er minder zin in
- IMS-lager: die was al eens gedaan, maar hij was nat. Met IMS lager ga je de gok niet wagen bij deze motoren, dus toch maar wéér een keer nieuw.
- Bij een warme motor was de start minder soepel. Dat kon van alles zijn, maar het bleek dat beide nokkenassensoren defect waren. Op zich redelijk uitzonderlijk dat ze beiden tegelijk defect zijn.
- De motorsteunen: geen idee of het nog de originele waren, maar het bleek dat ze hun beste tijd wel hadden gehad.
- En dan is er altijd nog de restpost met klein grut.
De totale score voor deze mini-restauratie: € 6.943,75. Dat hakt er natuurlijk wel in. Uitgespreid over een paar jaar valt het dan nog wel mee, het komt op € 244 per maand of 26 cent per kilometer. En nu maar bidden dat de volgende beurt weer wat schappelijker is.
Totale kosten Porsche 996 rijden
Per maand | |
MRB | € 64 |
Verzekering | € 79 |
Onderhoud | € 244 |
Banden | € – |
Brandstof | € 208 |
Afschrijving | |
Totaal | € 595 |
Voor minder geld per maand dan een Lynck&Co rijd ik dus in een 911, inclusief brandstof. Waar kan ik tekenen!
Overigens is mijn Porsche 911 een youngtimer die ik zakelijk rijd. Alle BTW krijg ik dus terug, maar moet wel weer een BTW-forfait en bijtelling betalen (35% over de dagwaarde).
drivingmenny zegt
Thanks. Mooi inkijkje, al is de af-/bijschrijving natuurlijk ook een potentiële gok die de maandlast enorm kan beïnvloeden en die wel in de Chinese huur PHEV zit.
Wouter zegt
Afschrijving is inderdaad een lastige post… pas als die weg gaat zullen we het weten. :)
Dutchdriftking zegt
Valt alles mee toch? De Techart wielen staan overigens best tof. Al zou zilver iets smaakvoller zijn.
Wouter zegt
Ik vind het ook meevallen. Overigens zit de (tweedehands) aankoop van de Techart wielen er niet bij.
De kleur – tsja. Mooie discussies met Michael van Premio de Groot over gehad: als het te heftig is dan kunnen ze altijd nog een keer gespoten worden. Wat ook waar is :)
Robert zegt
In combinatie met die ‘Sternrubin’ wrap staan die goudkleurige velgen de ‘Neun-Elfer’ anders heel goed.
Alleen die 26 cent per kilometer aan onderhoudskosten vind ik daarentegen dan weer stukken minder tof.
wimof zegt
Bidden voor een goedkopere beurt gaat absoluut niet helpen en een vriendin van me is 786€ voor 4 banden op een elektrische Chinese MG na 40.000 km kwijt
991TurboS zegt
Opmerkelijk dat Wouter met zijn rijstijl 50.000km met een set banden doet.
Ik zou mijn rijstijl inschatten als vergelijkbaar maar doe niet langer dan 15.000km met een set.
Of Wouter rijdt met zijn eigen auto niet zoals in de Autoblog filmpjes met andermans auto’s, dat kan natuurlijk ook. Gezien zijn verbruik zou ik inderdaad zeggen dat dat het geval is. Want ook dat ligt bij mij beduidend hoger.
Allison Burgers zegt
Waarschijnlijk rijdt hij alleen als een halve tamme in de auto van een ander. 😅
Wouter zegt
Hmm ik zie nu dat er in de tabel niets staat bij banden. Zo even thuis kijken wat ik daar nou mee heb gedaan. Overigens: ik heb winter- en zomerbanden. Tijdens de eerste aanschaf stond die op banden hè, dus de eerste kilometers waren qua banden “gratis”.
Johanneke zegt
Ik ga richting werk altijd bij Heteren de A50 op. Rijden erg vaak Porsches rond, testritjes, wel leuk om te zien altijd.
Maar de kosten vallen reuze mee. Ik ben inclusief afschrijving (al is dat niet veel natuurlijk) zo’n 400 per maand kwijt voor mijn Nissan Primera, bij 1100km per maand. Opzich een kleine meerprijs om in een 911 te stappen.
SpiderIV zegt
Al is die Primera tegenwoordig wel unieker 😅
bietje zegt
Ik doe ook aanzienlijk korter (hopelijk dit keer >15.000km) met een set banden en een mild-dynamische rijstijl, die ik vanwege bandenslijtage dus al iets heb getemperd. Die banden lijken mij overigens ook wat optimistisch geprijst. Setje 19″ Michelin Pilot Sport 4s rondom mijn Golf R 7.5 was inclusief montage en balanceren 850+ …en dat is geen Porsche.
Leuk om te zien wat het nou werkelijk kost, zeker als je dat dan af zou zetten tegen een vergelijkbaar private-lease(-ish) contract. De fun van een wagen als deze rijden zal dat hands-down overtreffen.
By the way:
Wat een overheerlijke 930 daar in Gelderland 😍
jippie zegt
Vanaf nu, als ik een Link & Co zie denk ik aan dit artikel. Wat een loser in dat Chinese hok. Die gast had voor hetzelfde geld gewoon een 911 kunnen rijden.
Skynet zegt
Die conclusie klopt van geen kant, want de aanschaf wordt buiten beschouwing gelaten. Die Chinese frikandel op wielen krijg je mee voor dat maandbedrag. De Porsche moet wel met eigen geld aangeschaft worden en dat moet je wel maar hebben/ er voor over hebben. Denk dat bij veel mensen daar het euvel zit.
rogerzz zegt
En bij de Link&Co zit er nog geen brandstofkosten bij in, rijdt 1:14 en heeft een maximum van 10.000km per jaar uit mijn hoofd. Dus dan worden de kosten nog wat hoger voor dat Chinese blok depressie.
maotje zegt
Alleen wannneer dr wat verrot gaat dan doe je een belletje en wordt t kosteloos geregeld. Als die 911 kapot gaat ziet t plaatje dr ineens heel anders uit. En
Oudere auto’s gaan noe eenmaal vaker dingen aan kapot.
Jurgen zegt
Klopt, en als je het bedrag van de aanschaf op de bank had laten staan zou je misschien ook nog een beetje rente hebben gekregen, maar conclusie is dat als je dit zo gedetailleerd uit moet rekenen dat je beter niet aan een exclusieve auto kunt beginnen, 1 serieuze tegenvaller en je hebt een probleem. Lease is natuurlijk gewoon zorgen dat je de onverwachte kosten niet voor je rekening krijgt en de rest netjes gespreid betaald.
pignon zegt
Die kleuren van carrosserie en velgen passen erg goed!
alloallo zegt
Staaltje naar jezelf toerekenen. De bandenslijtage zit niet in de maandelijkse kosten.
En geen afschrijving lijkt mij ook onwaarschijnlijk
bimmerpost zegt
Ik vind het altijd wel typisch dat Porsche eigenaren altijd benoemen dat Porsche hoog kwalitatieve auto’s bouwt. Ze kunnen in ieder geval geen motoren bouwen. Wat een drama aan onderhoudskosten voor deze km stand! Als dat representatief is voor de 20 jaar dat deze auto rondrijdt is dat bijna 60k aan onderhoud. En dat bij een km stand van ruim onder de 200k waar je niets speciaals zou mogen verwachten als hef kwaliteit zou zijn.
kniesoor zegt
Bij bovengemiddeld presterende oto’s zijn dat soort incidentele hoge kosten redelijk gemeengoed. Vraag maar eens aan een Ferrari/Maserati/Lambo eigenaar wat-ie kwijt is voor een beurt, BMWs uit de M-categorie hebben ook zwakke punten (lagerschalen, bokkende Vanos etc.) bij kilometerstanden ver onder de 200K. Dat doet niets af aan de algehele reputatie van betrouwbaarheid, je kan dat soort high performance materieel nou eenmaal niet voor een habbekrats rijden. Tenzij je ‘m in de klimaatgeregelde garage onder een doekje laat staan . . .
Johanneke zegt
Dit is een sportwagen met een atmosferisch blok met bijna 100pk per liter. Dat is wat anders dan een 1.8 16v sohc met 120pk. Dit heeft meer te voorduren en is van duurder materiaal gebouwd. Hoort bij een sportwagen, af en toe flink wat werk aan de motor.
bimmerpost zegt
Valt wel mee met dat hoge vermogen. 320 pk uit 3.6 liter. Mijn Mazda CX9 heeft een vergelijkbaar vermogen uit een 3.8 v6 en met >150k km nog nooit ander onderhoud nodig gehad dan remmen, filters of olie.
kniesoor zegt
Als Wiki up-to-date is, is alleen de CX9 van het type TB (dus de 1e generatie) met een V6 geleverd. Aanvankelijk een 3,5 liter, later een 3,7. Die laatste met 274 peekaa. Da’s toch wat anders dan 320 peekaa, scheelt een dikke 16 procent. En zo’n CX9 is niet bepaald een sportoto, dus daar zal wat anders mee gereden worden, die zal zelden op toeren gejaagd worden. Geen zinvolle vergelijking dus.
bimmerpost zegt
Klopt (3.7 typo) maar al 10 jaar geleden gechipt. Zou ruim op 300 pk moeten zitten. Is het verschil weer een stuk kleiner ;)
Daarnaast moet het ding ruim 2000 kg in beweging zetten, dus toeren maakt hij echt wel bij het accelereren.
Oopelkadet zegt
De luchtgekoelde boxer was echt supergoed. Deze 996 was gebouwd toen Porsche bijna overdekop ging. Je ziet aan alles dat het vrij goedkoop in elkaar zit. Helaas zie je dat ook terug in de motor, al is de IMS lager wel zo ongeveer het enige wat echt vaker opduikt en ook relatief goedkoop op te lossen is. De Mezger motor in the turbo en de gt3 is echter ook onverwoestbaar gebleken. Ik vind 590 pm echt lachwekkend laag. Probeer dat eens met een Subaru of een M3 E90… Echt no way.
duts zegt
Met mijn M3 e92 zit ik op vergelijkbare waarden… 5 jaar in bezit en zo’n 50k km bij gereden.
Al reken ik het niet zo precies uit als Wouter.
petroldrinker zegt
Mijn E92 M3 was een financieel disaster kan ik je vertellen, dat redde ik niet voor 590pm (denk dat ik alleen al op 400 eu pm aan brandstof zat)
Wouter zegt
Ach ja. Het totaal over 4 jaar valt mij mee, de laatste beurt natuurlijk niet :) Je moet ook niet vergeten dat dit een auto van 21 jaar oud is, sommige dingen gaan met leeftijd kapot. Andere zaken slijten door kilometers.
Ik denk dat Porsche relatief degelijk is, maar niet zo onverwoestbaar als een Prius. Gelukkig is het ook iets leuker rijden en een stuk sneller. Voor een sportauto is het best ok. Hopelijk is de volgende beurt een beetje normaal, maar dat meld ik over een jaar wel.
Jorrit zegt
Leuk zo’n inzicht in de kosten!
@Wouter: Wat beviel je niet aan het lichtere vliegwiel? Onrustige gasrespons?
Wouter zegt
Ik rijd best veel file en dan is het gewoon geen feest. Dat wist ik ook vantevoren, maar was het op een gegeven moment zat. :)
Voor de leuke snelle ritten is het overigens wel echt heel gaaf, dan klopt het allemaal.
Brigadier Broekhoest zegt
Toch wel de minst mooie 911 met die bultrug.
Oopelkadet zegt
Valt inderdaad reuze mee, op verbruik vis a vis huidige benzineprijzen na. Wat ik me vooral herinner aan mijn jaren met een 993 is dat zon 911 je echt sportwagen vibes geeft tov bv een snelle BMW als een M3. In een 911 zit je laag, en zelfs de basis Carrera 2 stuurt als een kart en remt beter dan welke auto dan ook. Tussen 180 en 240 kmh is er niets koersvaster en de boxer brul blijft elke keer weer fantastisch. Kan als een daily gebruikt worden als is dat voor 1 persoon en verder niet. Rond de 30k ga je gewoon niets anders vinden wat zou betrouwbaar blijft en uitdagend rijden blijft uitnodigen. Tegenhanger Ferrari, bv een 360 ben je minstens het dubbele kwijt, zowel aankoop als onderhoud en parkeer je niet een halve dag op een gracht in Leiden. Een 911 maakt dat niet uit. Echt een hele unieke auto met een unieke beleving. Ik ga er zeker weer 1 in de toekomst erbij nemen.
Richmond zegt
Vreemd gebruik van vis a vis
MaartenD zegt
Ruby red is een officiële Porsche kleur maar ik ben heel benieuwd of er (veel) mensen zijn die de minst geslaagde 911. de 996, in deze kleur willen…
michiel_vandelft zegt
Volgensmij is het een wrap, dan haal je die er af toch..? :)
bmw1cabrio zegt
Het maakt natuurlijk ook een verschil of je al een oudere Porsche hebt, waardoor de afschrijving veel minder is, maar het onderhoudsrisico hoger is. Ik vond het eigenlijk wel grappig en heb ook gelijk even snel een rekensom gemaakt voor mijn Panamera Turbo S. Deze is natuurlijk veel nieuwer, waardoor mijn afschrijving behoorlijk is.
Deze heb ik nu 31 maanden en zo’n 30.000 km mee gereden.
Afschrijving zal zo’n 35.000 euro zijn.
Onderhoud is flink, voornamelijk de banden ;), maar ook omdat ik hem 3x p/j voor onderhoud breng : 15.250 euro in totaal
Brandstof: 6.600
Verzekering en MRB: 353 euro p/m.
Kom ik uit op grofweg 1.970 p/m aan puur plezier. De kosten voor detailing en carwash niet meegenomen.
Over 2 weken weer een internationale rit door Duitsland, waarbij het gemiddelde verbruik op 1:5 ligt :)
Oopelkadet zegt
Ik denk dat het verbruik in deze wellicht misleidend is. Mijn 993 reed gemiddeld 1:5, 1:6. Dat was 28 jaar geleden al meer dan 100 gulden per tank. Zolang je de km zoals Wouter redelijk laag houdt zijn die kosten prima te overzien. Het is eigenlijk waarom ik diesel nog steeds voor dailys fijner en goedkoper vindt. Een bmw 340i zou me in NL aan brandstof helemaal leegtrekken. Een 340d however… veel beter. That said zou ik zelfs zonder brandstofkossten een 996 niet meer als daily doen. Ik zou alle fijne hedendaagse tech te veel missen, op die lcd gekte na.
rrk147 zegt
Hij is tussendoor ook nog een keer fabrieksnieuw gemaakt he, daarom de lage kosten voor onderhoud😅. Wel benieuwd wat daar nog van over is.
Verder altijd leuk om te lezen, deze verslagen (of die van Willeme).
Wouter zegt
De schuifdakmotor is weer fabrieksnieuw, maar van Rick zijn werk is niet zo veel meer te zien. Het is leuk voor auto’s die binnen slapen en als funauto worden gebruikt. Die van mij maakt iets te veel mee om “fabrieksnieuw” te blijven.
honestytwo zegt
Ah, leuk, ben dus niet de enige die dit bijhoud. Ter vergelijking. Heb een 19 jarige Alfa Romeo GT 3.2 V6. Met inmiddels 220.000 km op de teller. Gemiddeld 10K Km per jaar. Kosten per maand: 590 Euro, ex de evt afschrijving.
Heb hier wel een nieuwe distributie riem, extra accessoires, een complete set Pilot S4 en detailing van de motorruimte in zitten. Maar bijna gelijke kosten dus! Voor hetzelfde geld kun je dus gewoon een topmodel Alfa rijden 😉!
rrk147 zegt
Dat vind ik nog best veel geld voor de Alfa! Alhoewel ik denk dat er niet zoveel afschrijving meer zal zijn op een GT 3.2 toch? De 1.8 en 2.0 waarschijnlijk nog wel.
De GT 3.2 wint het qua geluid wat mij betreft wel van de Porsche! Qua rijden legt de Alfa het waarschijnlijk af.
vetnek zegt
De hamvraag is: kun je een M2 / M2 Comp. rijden voor €595 per maand Woutâh :-)
Leuk stukje, thanks!
petroldrinker zegt
Ik doe juist expres dit soort dingen nooit bijhouden, denk dat ik dan ga huilen met de kosten van mn oude M3’s…. Ook de huidige sportauto houdt ik het niet van bij.
Pallas zegt
Valt best eigenlijk. Ik denk niet dat ik het beter doe. Ik durf het in elk geval voor mijzelf niet uit te rekenen…