• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Lada Niva leeft en is frisser dan ooit

Auteur: willeme, gepost 17 december 2019 om 20:55 – 37 Reacties

Afbeelding De Lada Niva leeft en is frisser dan ooitAfbeelding De Lada Niva leeft en is frisser dan ooitAfbeelding De Lada Niva leeft en is frisser dan ooitAfbeelding De Lada Niva leeft en is frisser dan ooitAfbeelding De Lada Niva leeft en is frisser dan ooitAfbeelding De Lada Niva leeft en is frisser dan ooitAfbeelding De Lada Niva leeft en is frisser dan ooit

Lada 4x4 '20
Dit icoon is ook al weer een tijdje onder ons.

De Lada Niva is een cultauto. Een relatief kleine doch zeer fanatieke groep mensen is er helemaal weg van. En terecht, want de auto heeft een paar unieke kwaliteiten. Je zou denken dat het een Suzuki Jimny achtige auto is, maar niets is minder waar. Die auto staat op een ladderchassis, waar de koets opgezet wordt.

De Lada Niva heeft een zelfdragend chassis en onafhankelijke wielophanging. Dankzij de de grote wagenhoogte, lage gearing en op de hoeken van de carrosserie geplaatste wielen is de auto zeer terreinvaardig. Voor wie dacht dat de auto inmiddels een stille dood is gestorven, welnee: de spirituele voorvader van de Dacia Duster is nog gewoon in productie. Sterker nog: de inmiddels 40 jaar oude Niva is net voorzien van een heuse facelift.

Lada 4x4 '20

Het meest rigoreuze is het verdwijnen van de naam. De auto heet nu Lada 4×4, de iconische naam Niva is geschrapt. Grote kans dat we deze auto nog de komende 40 jaar gewoon Niva gaan noemen. De facelift is overigens vrij subtiel, het is meer een modelupdate. Zo heeft de ‘Niva’ vanaf het ‘Urban’ uitrustingsniveau heuse mistlampen in de bumper. Ook is de climate control (dat ‘ie dat heeft!) aangepast om beter te kunnen functioneren. Tussen de voorstoelen zijn er nu twee bekerhouders, handig om je kop met verse Borsjtsj in te vervoeren.

Lada 4x4 '20

Een serieus prettige upgrade zijn de stoelen. Die zijn eindelijk vervangen door comfortabelere items. De originele stoelen waren van het type barkruk. Overigens net zo bestendig tegen ellende, maar niet heel erg prettig om op te zitten. De Lada 4×4 is luxer dan voorheen, want stoelverwarming is zelfs mogelijk! Qua aandrijving veranderd er niets. Nog altijd huist er een 1.7 liter viercilinder onder de kap, goed voor 83 pk. Als je de climate control uitzet is het mogelijk om in 17 seconden de 100 km /u aan te tikken. Als je doortrapt, is het mogelijk om een duizelingwekkende 142 km/u te rijden. Prijzen worden later bekend gemaakt.

Ook interessant!

  • nieuwe Lada Niva Bronto
    Nieuwe Lada Niva Bronto is échte Niva
  • MAN TGE 4x4
    MAN TGE 4x4 nu ook met rupsbanden
  • Oude Suzuki Jimny wordt koddige pickup
  • Video: vrachtwagen leeft 'on the edge'

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

4x4, Lada, niva

Vorig bericht: « Vergaap je aan de meest statige limo van het moment
Volgend bericht: De Chinezen geven de atmosferische V12 wél een kans »

Lees Interacties

Reacties

  1. janmetdelangeachternaam zegt

    17 december 2019 om 21:11

    Als je in Oost-Rusland je date hierin komt ophalen ben je binnen

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      18 december 2019 om 16:29

      @janmetdelangeachternaam: 20 jaar geleden, ja. Tegenwoordig willen zij ook iets luxer, zoals een LancCruiser 100 of een Lexus GX.
      Overigens zie ik de Niva bijna niet meer. Alleen in kleine dorpjes waar de auto wordt gebruikt als ‘jachtauto’. Zo heeft mijn oom zijn oude Niva omgebouwd tot een soort verhoorgde Jeep Wranger cabrio met camo lak. Een beetje dit idee, alleen cabrio: [IMG]https://img.techpowerup.org/191218/vystrizek733-2617d750e1.jpg[/IMG]

      Login om te reageren
  2. centocinquantanove zegt

    17 december 2019 om 21:12

    Die kilometerteller heeft ambitie…

    Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      17 december 2019 om 22:08

      @centocinquantanove: er staat 269km op, valt wel mee toch?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        18 december 2019 om 08:57

        @nautique206: Of is het 26 en 9 op de tripteller? Zit een spatie tussen….

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        18 december 2019 om 08:57

        @nautique206: Of is het 26 en 9 op de tripteller? Zit een spatie tussen….

        Login om te reageren
  3. drdre1 zegt

    17 december 2019 om 21:18

    Hij staat qua cult niet op gelijke hoogte met de Mercedes GL, maar is een goeie voor in de Cult-Top 5 terreinwagens

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      17 december 2019 om 21:45

      @drdre1: you got that backwards. In vergelijking met de Niva is de G veeleer nouveaux riches.

      Login om te reageren
  4. quinn zegt

    17 december 2019 om 21:19

    Heerlijk zo’n kunststof bijtring als stuurwiel.

    Login om te reageren
    • bobje zegt

      19 december 2019 om 21:19

      @quinn: en dat dashboard…. als je dat fris noemt, is mijn overleden oma frisser

      Login om te reageren
  5. mikje90 zegt

    17 december 2019 om 21:23

    Fantastische auto, die ooit een Land Rover Discovery heeft vernederd in een offroad test. Helaas zijn ze hier weinig verkocht. Weet iemand hoelang die 1.7l motor al geleverd wordt in de Niva?. Is dat blok ook niet inmiddels bijna 40 jaar oud?.

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      17 december 2019 om 21:43

      @mikje90: Valt mee. Begin jaren 90 hebben ze dat blok in de Niva gekwakt.

      Login om te reageren
      • mikje90 zegt

        17 december 2019 om 22:02

        @robert110: Klopt inderdaad, daarvoor werd hij volgens Wikipedia geleverd met een 1600cc motor (carburateur) met 78pk. Ook scheen er een Diesel uitvoering te zijn, hiervoor werden de 1.9l diesels van PSA gebruikt. De eerste diesel had 64pk en de latere versie (met turbo) 75pk.

        Login om te reageren
  6. Robert zegt

    17 december 2019 om 21:28

    LOL @ ‘4×4 Urban’. Maakt hem helemáál PC Hooft-waardig.

    En gezien de CO2 tax die een auto als deze in Nederland zou krijgen (alleen daarom wordt deze hier niet meer aangeboden, denk ik), is het logischerwijs ook de enige plek waar deze auto theoretisch nog tot z’n recht zou komen, want een beetje boswachter zal financieel véél beter af zijn met de eerder gememoreerde Suzuki Jimny of Dacia Duster. En zelfs dát zijn al geen koopjes meer.

    Login om te reageren
    • vroaaaaaaaaaar zegt

      18 december 2019 om 07:39

      @RRRobert: 4×4 Urban; om probleemloos stoeprandjes en verkeersdrempels te nemen.

      Login om te reageren
  7. Volvo_440_turbo zegt

    17 december 2019 om 21:30

    Als klein manneke was 17 seconden naar de honderd gewoon nog vlot, een van onze auto’s doet het in 10 seconden rapper en da’s zelfs heden ten dage niet indrukwekkend, ik vermoed dat ik oud ben aan het worden…

    Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      17 december 2019 om 21:37

      @Volvo_440_turbo: o tempora, o mores…

      Login om te reageren
    • nietcreatief zegt

      18 december 2019 om 10:53

      @volvo_440_turbo: damn.. een sud 1.2 deed dat al in 12 officieel. 17 seconden naar 100, is dat niet de eerste kever en Renault 4 territorium?

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        18 december 2019 om 14:00

        @nietcreatief: niet heel lang geleden nog in Frankrijk in een Renault 4 gereden. Bij 80kmh vond ik het wel hard genoeg!

        Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        18 december 2019 om 20:50

        @nietcreatief: Ik spreek over diesels destijds, wij hadden een Mazda 2.0 diesel die met zijn 15 seconden al behoorlijk rap was vergeleken met andere diesels, het voelde ook vlot aan. Als ik even ga opzoeken ging onze iets oudere opel record in de 25 seconden naar de honderd, bijna een hele halve minuut!

        Login om te reageren
  8. faalhaas zegt

    17 december 2019 om 21:31

    142km/u bij elk wegdek, elke omgeving en zelfs offroad. Blyat!

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      17 december 2019 om 21:47

      @faalhaas:
      Вам рекомендуется взять с собой чистые трусы.

      Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    17 december 2019 om 21:46

    Oranje knipperlichten, dakgoten en spatlappen.

    Heerlijk ouderwets en toch is hij nog steeds cool.

    Login om te reageren
  10. Robert zegt

    17 december 2019 om 21:57

    Ik moest ff zoeken… Het had trouwens nog zoveel beter gekund…

    Lada Niva krijgt briljante facelift van handige knutselaar

    Login om te reageren
  11. frank2b zegt

    17 december 2019 om 22:10

    Ik meen dat die wagen oorspronkelijk een lampje in de motorkap had ingebouwd zodat je in het donker een lichtje had om aan de motor te knutselen.

    Kennelijk een bruikbare optie …..

    Login om te reageren
    • geelbarrel zegt

      17 december 2019 om 22:27

      @frank2b: tsja, in de concrete jungle is nauwelijks een donkere plek. Het hok is ook bedoeld voor Siberië ver van de bewoonde wereld. In de gereedschapset zitten ook bandenlichters, zodat je met je eigen mannenklauwen de band kan demonteren om de binnenband te plakken. Ik heb het lampje ook in mn mk1 “83 Niva. Originele beginnen aardig gevraagd te worden. Aansluiting is ook handig voor een compressor. Diep respect voor de ingenieurs die met vrijwel niets deze evergreen creëerden.

      Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      18 december 2019 om 01:01

      @frank2b: Mijn Alfa 75’s hebben dat ook. Lampje is af fabriek geschakeld op de buitenverlichting en is precies niet fel genoeg om olie bij te peilen. Fantastisch in zijn überknullige uitvoering.

      Login om te reageren
      • nietcreatief zegt

        18 december 2019 om 10:54

        @vaakbenjetebang: als de 75 hem heeft zou de 90 hem ook moeten hebben! Ga eens een keer zoeken :D

        Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          18 december 2019 om 18:54

          @nietcreatief: Ja, een Novanta. Die moet er hier ook nog eens eentje worden toegevoegd. Wel een V6 QO met het digitale dashboard, liefst in die goudbronzen kleur, met blauw velours interieur. Gelukkig zijn er genoeg gebouwd en valt er veel te kiezen!

          Login om te reageren
          • nietcreatief zegt

            19 december 2019 om 00:57

            @vaakbenjetebang: er staan er momenteel een whopping 12 te koop in Europa haha.
            Heb op bijzondere wijze en enkel wegens een gezamenlijke vriend op de een of andere manier een niet heel beroerde witte verkregen.
            Analoog dash, 2.0 Nord, grijs bruinig?(mogelijk leeftijd) velours. Alfacontrol compleet over de zeik.

            Van wat ik begrepen had van de monteur die mijn Alfa’s altijd in zijn maag gesplitst krijgt bij de garage was de 90 intern type 161 en de 75 intern bekend als type 161B. Letterlijk broertjes dus :)

            Login om te reageren
  12. chriscross zegt

    17 december 2019 om 22:35

    De designafdeling heeft duidelijk niet de vrije hand gekregen tijdens dit ontwerp.

    Login om te reageren
  13. ghost zegt

    17 december 2019 om 23:07

    Wat is de overeenkomst tussen een hoer en een Lada?

    Van buiten is het niks, maar als je eenmaal erin zit, is het fijn.

    Login om te reageren
  14. 9000cse zegt

    18 december 2019 om 04:29

    Goh! Wat leuk! Dit artikel roept weer herinneringen op uit een ver verleden. In 1975 werd ik naar Frankrijk gestuurd met de opgave om daar een dealerorganisatie op te zetten voor Vauxhall. Er was besloten dat daar een apart dealernet voor moest komen naast de Opelorganisatie en het mochten dus ook geen Opeldealers zijn. Uiteindelijk bleek het een verkeerde beslissing en werd er in 1978 al besloten om dat gehele dealernet weer op te heffen. Alle werk dus voor niets geweest, maar het heeft mij wel veel ervaringen opgeleverd. Ik zou er een boek over kunnen schrijven!
    Gek genoeg ondervond ik toen de meeste concurrentie van Lada. Die timmerden toen ontzettend hard aan de weg en probeerden nieuwe dealers te vinden aan de hand van foto’s van de Niva, die in 1975 in de toenmalige Sovjet Unie was gepresenteerd. En zij hadden meer succes dan ik, omdat de Niva een 4WD was waarvoor ik geen alternatief kon bieden. En 4WD was, zeker in die tijd, iets wat veel mensen aansprak. Zeker in die prijsklasse en zeker in bergachtig gebied. Niet dat ik toen met nog maar één model, de Vauxhall Chevette, niet genoeg dealers wist te vinden, maar toch was het een hele opgave tegen die spartaanse, Russische blokkendoos. En kijk ook eens naar hoe beide auto’s zich ontwikkeld hebben. Als je ziet wat er met de Chevette (= luxe Kadett met andere neus) is gebeurd, dan lijkt de Niva wel stil gestaan te hebben, want de verschillen tussen het eerste model en dat van nu is nauwelijks zichtbaar.

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    18 december 2019 om 08:57

    Mag je tegenwoordig nog auto’s verkopen zonder airbag? Dat wist ik niet….

    Login om te reageren
  16. Esprit_de_Flandre zegt

    18 december 2019 om 13:03

    Prachtig. Moesten ze nu nog een moderne motor erin leggen zodat ie betaalbaar wordt…

    Trouwens: “Het meest rigoreuze is het verdwijnen van de naam. De auto heet nu Lada 4×4, de iconische naam Niva is geschrapt. ”

    Das al een tijdje zo hoor.

    Login om te reageren
    • gewoondirk zegt

      19 december 2019 om 12:08

      @esprit_de_flandre: Dat van die naam schoot mij ook direct te binnen. Heeft te maken met de Chevrolet Niva (ja die bestaat echt) maar ik weet niet meer exact hoe die vork in de steel zit.

      Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        19 december 2019 om 16:25

        @gewoondirk: Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Niva

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North