De Lola T70 wordt weer gebouwd en heeft zieke specs

Auteur: , 31 Reacties

Een werkelijk prachtige racer met techniek om van te watertanden, wat wil een mens nog meer?

Eigenlijk niks meer dan een flinke zak met geld en een privécircuit om de godganse dag los te kunnen gaan met dit geweldige ding. De Lola T70 Mk3b (een video van de Spider check je HIER) wordt weer gebouwd door Broadley Automotive, een bedrijf dat met originele mallen en tekeningen vrijwel perfecte replica’s bouwt van de Lola’s van weleer.

De bedrijfsnaam is uiteraard een verwijzing naar Lola-oprichter Eric Broadley. Diens zoon is overigens nauw betrokken bij de replicabouwer, dus met de authenticiteit zit het wel snor. De hier afgebeelde auto betreft een trouwens ouwe Lola, maar de Broadly T76 die erop gebaseerd is komt qua uiterlijk zo’n beetje 1 op 1 overeen.

Lola T70 Mk3b

Droog weegt de T76 slechts 840 kg en hij haalt zo’n 520 pk uit de handgebouwde 5.0 V8. Daarmee gaat-ie in 3 seconden naar de 100 km/u, de topsnelheid ligt boven de 300 km/u. Serieus speelgoed dus, maar wel een in prachtige retro-verpakking. Dat alles komt dan ook tegen een prijs van ongeveer € 350.000. Aan de andere kant, een originele T70 is nog véél duurder…

Alles bij elkaar worden wij behoorlijk hebberig van de Broadley T76. Buiten de specs en het uiterlijk is het toch retecool om hiermee op een trackday tussen de GT3 RS’en en en Ariel Atoms te scheuren?



31 reacties

Tip: check Car of The Year 2014 van EVO Magazine. Bij dit apparaat heb ik 10 minuten met open mond zitten kijken!
Een korte video-impressie:
https://www.youtube.com/watch?v=DOOdn4dyZGI

Wat een machine…
Het kost een paar knaken, maar dit zou ik toch liever kopen dan die computergestuurde handtasjes van tegenwoordig.

Vergeef mij het hebben van een eigen mening, ik ben immers geen voetballer en ik draag ook geen jurken….
@jrk68: Ben het helemaal met je eens, zou veel liever enkele tientallen jaren eerder geboren zijn, dan had ik nog wat mee kunnen krijgen van de analoge tijden. Nu reikt dat slechts tot een 1.1 l4 fiesta uit bouwjaar ’92, dat vond ik echt een leuk wagentje om in te rijden.
@jrk68: hahahaha, gelukkig heb je een eigen mening! Dat maakt het reaguren op AB een prettige aangelegenheid ;-)

Als trackday auto is de GT3 RS verreweg het beste. Maar wel een beetje de Golf onder de Ringtools. Deze auto is vele malen spectaculairder, gevaarlijker, sneller en linker. Helemaal mijn ding. Behalve de veiligheid baart mij een beetje zorgen. Als je en beetje crash kunt overleven: count me in!
Ik voel een gevalletje hebzucht bovendrijven…Damn, wat een auto!
Wat een geniaal fantastisch ubergeil apparaat! Dit soort dingen houdt ik zo van! En dan het liefst op kenteken natuurlijk.
Zo’n bruut valt echt onder de noemer ”toys for big boys”. Geweldig gaaf.
Tjah leuk, maar heb persoonlijk toch wel iets moderners voor dat geld: zoals een lmp2 auto van een paar jaar terug of een GT3 bak.
Brian johnson van AC/DC heeft een spider als ik mij niet vergis. Staat dacht ik wel een filmpje van op youtube
@ettie:
Een paar weken terug werd er nog serieus geveegd met die T70 spiders en meer van die kostbare schoonheden op Goodwood.
Briljant om te zien.
Of Brian er eentje heeft durf ik niet te zeggen, het verbaasd mij echter niet. Brian is immers een barre man die er gek (petrolhead) genoeg voor is.
@jrk68: ik heb het linkje even opgezocht:
http://youtu.be/h-pfIqO-JUk
Honderd keer liever dan een gt3 cup of 458 challenge, is misschien nog sneller ook.
@lambo4all: eigenlijk is dat appels met peren vergelijken. Waar je een GT3 of 458 bij wijze van spreken met twee vingers in de neus het circuit rond stuurt, staat de gemiddelde eigenaar van zo’n moderne bolide waarschijnlijk binnen een halve ronde achterstevoren in de grindbak als tie z’n kunstje met zo’n T70 probeert te herhalen.
Dit is toch het leukste speelgoed wat er is?
@berlinetta:
Wel speelgoed voor mensen die weten wat ze aan het doen zijn….
Mij moet je niet laten rijden in zo’n ding ;-)
@Rob:
Gewoon proberen, zo’n ding loopt zelfs bij redelijk normale snelheden al over van de sensaties.
Het is geen moderne computer waarbij je pas door hebt dat je 300 rijdt als je opzij kijkt….
Wouw :O
Zou je met zoiets ook classic Goodwood etc mogen rijden? Of mag dat alleen met originele. Wat een prachtige auto. Motor is ook een plaatje trouwens. Mooi met die kelken.
@E34M5Touring:
Nope, dat gaat op bouwjaar en invitatie.
Maar wat weerhoudt je ervan om hem op de parkeerplaats te parkeren?
@jrk68: Ik dacht al zoiets. Ach, lekker mee gaan Hillclimben. Ook erg leuk. Of je rijdt er mee naar Goodwood en parkeert hem op een mooi plekje inderdaad.
Alles was vroeger beter….. alleen als je wat beveiligingen van deze tijd ermee combineert…. hopelijk gaan meer bedrijven back to basic incl designe….. zou er een markt voor zijn of blijven we verder dromen ….. en blijven originele ontwerpen duurder en duurder worden?
Ik denk soms dat mensen in de toekomst of toekomstige generaties, helemaal niet zo enthousiast zijn over (klassieke) brandstof auto’s. Omdat er in de niet al te verre toekomst, elektrische en waterstof auto’s komen die ook nog eens volledig zelf kunnen rijden. Ik denk dat mensen in de toekomst of toekomstige generaties tegen brandstof auto’s zullen aankijken, zoals wij tegen de CD-speler aankijken, het cassettedeck, de desktopcomputer of het CRT(TV) scherm. Daarnaast mogen niet-zelfstandig rijdende auto’s straks misschien niet eens meer de weg op en wie heeft er straks nog een rijbewijs? Daarom denk ik ook dat het helemaal niet zeker is of (klassieke) brandstof auto’s wel zo’n goede investering zijn. Misschien worden een aantal brandstof auto’s museumstukken of eigendom van de zeldzame verzamelaar. Zoals oude legervoertuigen dat nu zijn en verder maalt er mss niemand meer naar.
@meridian: doemdenker :P
Maar wat betreft weren van auto’s deel ik je mening, denk dat dat op lange!! termijn wel komt. Of mensen het algemeen leuker vinden om stil te zitten of zelf te sturen geloof ik weer niet. T zal wel meer hobby dan noodzaak worden. Kijk maar naar nu; ondanks het grotere comfort en grotere eenvoud van het rijden van een moderne auto zijn er zat (-onderstreept!) mensen die plezier hebben aan het rijden in een klassieker. Maar auto als deze rij je voor de sport, niet voor een lekker stukje cruisen…
@davelepeef: Ja, dat denk ik ook en ik denk ook dat mensen in de toekomst de sportauto bijzonder zullen vinden. Omdat er naar mijn idee in de toekomst geen sportauto’s zullen zijn. Ferrari bvb zal nooit een zelfstandig rijdende straat legale auto maken die over de snelheidslimiet kan gaan. Ik denk dat de sportauto alleen kan voortbestaan als de maximumsnelheid voor zelfstandig rijdende auto’s een stuk omhoog gaat.
Ik vind zelf bvb die originele T70 fantastisch maar ik ben van nu en ik weet niet beter.
Sorry maar ik pas liever
Ik wil er zeker een!
Je moet naast geld hebben ook wel goed kunnen rijden wil je hiermee snel zijn denk ik
Een van de mooiste racewagens ooit. Ik hoop dat ze de andere staart ook doen, want deze vind ik altijd iets minder geschikt.

Het herbouwen met originele technologie is leuk, maar een rebuilt uitgevoerd zoals een restomod zou me meer aanspreken. Moderne lichte rolkooi, nieuwe LSD, sappige motor, fatsoenlijke dempers …
Hmm, zal hen te duur worden om dat street legal te maken zeker… ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).