De Mazda 6 haalt een frisse chromen neus

Auteur: , 49 Reacties

De Japanse D-Segmenter is weer helemaal klaar voor de komende jaren.

Hij is niet stuk te krijgen, de derde generatie Mazda 6. Een facelift betekent bij veel modellen dat de auto het nog even moet volhouden, terwijl er onder de radar volop wordt gewerkt aan een opvolger. Die facelift kwam voor de 6 in 2015 en daarmee zou op papier nu een nieuwe moeten verschijnen. Helaas is dat niet waar, dus krijgt de huidige 6 nog een facelift.

De styling is verder geen verrassing. De 6 blijft uiteraard het tekenende Mazda familiegezicht houden, ook niet verrassend omdat Mazda in de toekomst van plan is dat gezicht nog even te houden. De Mazda 6 krijgt qua uitstraling wat meer chroom mee, licht gewijzigde koplampen en voor de rest met name softwarematige veranderingen, waardoor hij nog even zijn laatste jaren vol kan houden.

De Mazda 6 is en blijft een leuke keuze voor de potentiële Passat of Insignia-koper die net even wat eigenwijzer wil zijn. Nederlanders lijken dat echter niet vaak te willen. Laten we hopen dat extra chroom in de neus doorslaggevend is.



49 reacties

Wat is ie toch weer schitterend geworden! Doe maar een Soul Red
Ben benieuwd naar de station en ik mis de foto’s van het interieur nog; die zijn in mijn optiek veel belovend ! En het stuurhuis direct op de body gemonteerd voor meer gevoel, bij de weg.

https://carbuzz.com/news/say-hello-to-the-2019-mazda6-more-premium-and-lots-of-torque
@dawwg: van dit interieur wordt je anno 2018 toch ook niet meer heet? Leuk hoe ze alles weggewerkt hebben, maar het mag wat mij betreft wel wat meer high tech ogen. Kijk bij merken zoals Mercedes, Renault en Citroen. – Even los van de materialen, want die zijn bij de Fransozen niet om aan te zien. – Qua interieurdesign maakt het de auto net andera dan de rest. Dat vind ik juist een gemis bij Mazda, gebaseerd op de foto’s die je hier gedeeld hebt.
@bk4life: Scheer anders eens alles over dezelfde kam… Met het interieur van bv een Peugeot 308 is absoluut niks mis.
@SimonMc: @SimonMc: slechte stoelen, een frustrerend traag infotainmentsysteem en een sierlijst die er uitziet als een CD speler (waarom?). De 308 rijdt lekker en heeft een prima motor maar het interieur is zwak. Peugeot leert wel snel bij, de 3008 is al veel beter.
@SimonMc: met Fransozen doelde ik in mijn bovenstaande stukje op de twee Franse merken die ik eerder had genoemd. Over Peugeots hoor je mij niets slechts zeggen… (behalve dan dat trage infotainment system.)
@bk4life: ik vind ’t vooral zo jammer dat het multimedia display niet wat netter geintegreerd is. Waarom blijven fabrikanten toch elke keer zo’n digitaal fotolijstje op het dashboard plakken?
@robicide: Hoe hoger hoe veiliger (want je blijft de weg in je gezichtsveld houden) . Hoog en inbouwen zoals o.a. BMW heeft gedaan geeft een zeer hoog massief dashboard wat niet bepaald ruimtelijk werkt.
@bk4life: Het facelift interieur van de 6 lijkt echt wel een enorme vooruitgang t.o.v. de vorige generatie. In vergelijking met premium merken is het misschien niet spannend, maar wel stukken beter dan het was. Vind het – op een 1 of andere manier – minder saai lijken de de facelift BMW of pre-facelift Audi interieurs, die waren me te saai; doe mij maar de nieuwe MB-styling interieurs :)
@dawwg: beter goed gejat dan slecht verzonnen? Vind het wel erg veel weg hebben van het Audi A4 / 5 interieur…
Ik wacht vooral op de nieuwe 3, want man wat had die een mooie concept (Kai) in Tokyo laatst!
Denkt dat ze bij dit ding de transportblokken vergeten hebben ertussenuit te trekken…wat staat ie lelijk hoog man.
@cpp1: Laag staat ie inderdaad niet, maar ik vermoed een stukje optisch bedrog door de schaduw.
@cpp1: lol ik dacht exact hetzelfde 😋
@cpp1: rij zelf de mazda 6, het is juist een hele lage instap… dit maakt deze auto een beter sturende auto als de concurrentie. En die 2.2L diesel met 400 nm is een geweldige motor met power van onderin tot de rode naald!
Jammer dat de auto toch nog zo op de voorganger lijkt. Het mocht wel wat meer gedurfd. Ze hebben designers met ballen nodig. Iets meer vooruitstrevend dan deze 6-designer. Het is een mooie auto, maar het blijft mij net iets te standaard. Jammer.
via Android app
@bk4life: jij rijdt VAG gok ik? Zeer gedurfd en anders..
@autodrop: Wow en dat gok je allemaal uit die paar zinnen? Want wie de Mazda niet mooi vindt moet wel VAG rijden? Wtf dude 😁
via Android app
@bk4life: haha nee hoor. Ging me meer om je strekking van het standaard design. Dát is wel bij VAG te vinden namelijk.
@autodrop: Logisch ook, want VAG ís de standaard.
@bk4life: een van de mooiste sedans die er is en jij komt met deze onzin. Jaja smaak enz. Maar vlg mij loop je op straat met je ogen dicht
Het is hetzelfde trucje met wat make up van Kim Kardashian, maar blijkbaar is dat genoeg voor sommigen.
@bk4life: ik zou alle vrouwelijke leden van de Kardashian clan wel doen! Maar ik vind ook alle Mazda’s wel mooi…. hmmmzz
@rolov: Wat een onzin ,ja smaken verschillen. Als iedereen er zo over denkt als jij ,dan werden er wel meer Mazda s verkocht.
@dijan: eh nee. Want Duitse degelijkheid …. die Japanse rommel is zo slecht ….
@dijan: Fijn dat je er weer bent.
Mijn eerste reactie was: ‘Oeh, moeten ze dat nou wel doen, wordt de magistraal ontworpen auto niet teveel uitgemolken zo’.

Maar toen ik de foto’s zag, werd ik weder verliefd. Waanzinnig sierlijke auto, die eveneens mooi oud lijkt te worden.
@granlusso: Weder = wederom
Als station zou dit mijn keuze zijn in het D-segment. Nog steeds een erg fraaie auto met niet te vergeten niet-gedownsizede motoren.

Ben ook blij verrast over het interieur, te zien op de foto’s uit de link hierboven. Voor mij hoeft dat hele hightech niet zo nodig.
@joost1990_2: eens, ik heb 100x liever knoppen waar ik die verwacht, duidelijke tellers, dan 3 touchscreens. Ik vond t laatst in een nieuwe 308 al drama met dat touchscreen.
via Android app
Prachtige wagen zeg, de neus is zeer imposant
Het is weer een prachtige wagen geworden . Het is zo jammer dat niet meer mensen de Mazda kopen. Geldt ook voor de 3 trouwens . Zie je veel te weinig.
@rolov: daar zijn redenen voor. Hoge lease tarieven. Niet al te groot dealer netwerk. Ook maakt de importeur vreemde keuzes, een schuifdak is er bijvoorbeeld wel voor de CX3 maar in Nederland wordt het niet aangeboden. En dan zijn er nog de benzine motoren… atmosferisch. Die zijn relatief traag en onzuinig, eigenlijk ouderwets.
@rolov: Qua design vind ik de 3 en 6 zeer geslaagd, maar op het gebied van motoren lopen ze wel achter op de Duitsers. Voor een beetje vaart kom je meteen bij de MPS’en uit, die dan weer fors meer verbruiken dan een GTI oid.
De station met de nieuwe 2.5 turbo; in het rood metallic, wel een wanna have 😁
Kan aan mij liggen… Maar ik vind dat ie wel erg gong op z’n poten staat. Verder een hele mooie auto
@rednasnamsob: gong = hoog
Niet bepaald de ideale kleur om een model te presenteren. Het Soul Red of een mooi blauw had het model meer recht gedaan. Uiteraard met dat heerlijke lichte interieur.

Nog altijd een erg mooie auto, ondanks dat de concurrentie aardig aan weet te haken (Talisman, 508, Insignia)
Één van de minst spannende auto’s op de weg, elke generatie weer. Snel verouderd en supersaai…zoals zo veel aziaten. Van deze 6 word ik echt niet warm.
Als ik op de markt was voor een D-sigmenter dan had ik niet verder hoeven te kijken!

Snap niet dat je ze relatief weinig ziet rijden, maar misschien houd dat het beestje juist mooier tussen al die saaie duitse wagens…
Echt nog steeds een prachtige auto. Interieur ziet er ook prima uit. Natuurlijk wordt het de norm om een ‘hightech’ interieur te hebben maar persoonlijk heb ik er weinig mee. Ik mis dagelijks nog het interieur uit mijn E39, overzichtelijk en een hoop knopjes. Ik heb veel meer met het huiskamer gevoel van een ‘gedateerd’ interieur dan dat je je dagelijks verplaatsen in een designstudio. Maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk.
@Vreddy_B: leaserijders moeten puzzelen binnen hun budget. Wij *kuch* vrije jongens hebben meer keuze op de tweedehands markt en zijn al blij met een usb poortje voor de smartfoon.
@cloverleaf: En anders bouwen wie die achteraf weer in met allerlei aftermarket kastjes ;-). Maar je hebt gelijk. Maar ook ik koop een steeds nieuwere auto op de tweedehandsmarkt. En dan word je ook geconfronteerd met die steriele dashboards.
Fraaie wagen heur. Mooie lijnen. Springt er positief tussenuit bij al dat tupperware geweld. 👍
Prachtige auto, deze Mazda 6. Eigenlijk is iedere generatie van de Mazda 6 lijn nog altijd actueel en mooi zonder gedateerd over te komen. Dat kan ik van een aantal Duitse merken niet zeggen…
Ik blijf dit toch ook een mooie auto vinden echter “geen Hybride of motor met Turbo” waardoor de prijs feitelijk te “duur” is in NL door die stomme Co2 regeling… (kijk en vergelijk de prijzen in België en Duitsland en dan zie je dat de auto daar een stuk goedkoper is dan bijv de Lexus IS 300h… Dus tja.. ik heb dus zelf gekozen voor die (gebruikte) Lexus Luxury line waar letterlijk geen optie meer op te bestellen is geweest, maar zeker ook naar de Mazda(prestige edition ook full option) gekeken. Qua lijnen vind ik die net iets mooier nog maar motorisch enz kom ik met de Lexus na verschillende testen uit op 1:19 gemiddeld en met de Mazda 1:13.5 – 1.14. De prijs speelde natuurlijk ook mee daar ik de auto uit het buitenland heb gehaald en je voor een Mazda nog ca 2000 Bpm moest afreken en de Lexus ongeveer 500. Ook het luxe “gevoel” in de auto was bij de Lexus net wat beter…
Maar ja.. misschien moet ik de Lexus meer met de Duitse 3 vergelijken.. en de Mazda met … uhh de Avensis? Of de Kia Optima (die ik overigens ook mooi vind)? ..
Wat mij betreft de mooiste in z’n segment.
Het silhouet van de 6 is nog steeds zeer mooi – het blijft goed overeind, ondanks z’n leeftijd. Maar het chroom zou voor mij een afknapper zijn. Ik struikelde al bij de eerste lancering over de chroomstrip op de achterklep. Nu nog meer van de die troep maar dan op de neus: neendankuwel. Blijkbaar heb ik een trauma overgehouden aan mijn eerste kennismaking met de Passat B6, en sindsdien gruwel ik van gratuit chroom op autokoetswerken.

https://www.retrofitlab.com/images/products/205/Passat%20B6.png
Het enige jammer ik aan chroom vindt, is dat het van plastic is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).