• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Mercedes 800SEL met achttiencilinder kende je nog niet

Auteur: jaapiyo, gepost 9 februari 2025 om 17:49 – 12 Reacties

800SEL

Omstreeks het einde van de 80s werkte BMW zoals kenners weten aan Project Goldfish, de 7-Serie met V16. Mercedes kon niet achterblijven en was bezig met de 800SEL.

De jaren ’80 van de vorige eeuw waren objectief gezien waarschijnlijk de beste jaren van de planeet. Het was weer morgen in Amerika, alles was mogelijk en alles moest groter, sterker en beter. Het gaf ons Arnold Schwarzenegger, Miami Vice, de Ferrari Testarossa, rap-muziek en niet te vergeten, goede kapsels. Internet en social media waren nog een hoopgevende belofte voor de toekomst in plaats van een vunzige realiteit. Poaaah, was ik maar net wat eerder geboren.

De piek werd bereikt toen BMW bezig was met het ontwikkelen van een 16-cilinder motor voor de 7-Serie. BMW had tot grote schrik van Mercedes net de 12-cilinder geïntroduceerd in de machtig mooie E32. Zodoende moest Das Haus met grote haast aan de slag met haar eigen V12 voor de nog te introduceren W140 S-Klasse.

Merc W140

Maar net zoals Arnold en Sly vochten om wie het grootste geweer had in de films, ging de wapenwedloop verder dan dat. Nadat Mercedes de goudvis van BMW in het vizier kreeg, begon het meteen met plannen om een motor nog meer cilinders te geven. Tegenwoordig zou men het toxische masculiniteit noemen. Toen heette het gewoon nog technologische vooruitgang. Het stukje resterende natuur waardoor we ooit uit die grotten zijn gestapt als mensen. Heerlijk.

BMW had een V16, dus Mercedes dacht logischerwijs eerst aan een V18 motor. Maar dit idee werd al snel geschrapt ten faveure van een W18 motor. Deze had zelfs al een interne bouwcode net zoals alle andere Mercedes krachtbronnen, te weten M216. Er moesten twee varianten komen. Eentje met 2 kleppen per cilinder, 490 pk en 750 Nm voor de ‘S’. En een versie met 680 pk, 800 Nm en vijf kleppen per cilinder voor een hypercar.

Op zich is het idee om een verbrandingsmotor te bouwen in W-configuratie niet nieuw. Het gebeurde al in de vroege twintigste eeuw voor enkele motorfietsen. Het voordeel van een W-motor is vooral het formaat. De W18 die Mercedes plande, was nauwelijks langer dan de zes-in-lijn waarop deze baseerde. Als basis werd de motor uit de 260E genomen, een 2.6 liter grote zespitter. Deze werd dan samen met twee soortgenoten in een hoek van twee keer 75,5 graad versmolten tot één gigantische krachtbron. Het resultaat had een inhoud van bijna 8 liter, verdeeld over 18 cilinders. Vandaar de naam ‘800SEL’.

Uiteindelijk kwam het, net als bij BMW, niet tot productie. En in tegenstelling tot bij BMW, voor zo ver bekend ook niet tot fabricatie van een prototype. De jaren ’90 braken aan en het feest was voorbij. Men begon over milieu te bazelen en zelfs de V12 werd naar verluidt intern flink aangevallen bij Mercedes. Het klimaat werd om kort te gaan, een stuk ongunstiger.

Indianenverhalen spreken over plannen om de W18 medio jaren ’90 alsnog te laten debuteren als S80 AMG. Het past met het feit dat Mercedes in 1993 de eerste stap nam om uiteindelijk (in 2005) volledig eigenaar van AMG te worden. Maar we weten inmiddels dat, zelfs als de plannen er echt zijn geweest, het helaas niet zo ver gekomen is. Alleen de eerste technische tekeningen resteren als stille getuigen in de archieven van Mercedes.

Wat wellicht ook niet heeft meegeholpen, is dat in de Formule 1 in 1990 wel een W-motor debuteerde, zij het een W12. Het geesteskind van Ernesto Vita werd ingeschreven door het Life team (de Engelse vertaling van Vita). Het werd echter…euhm…niet bepaald een belachelijk succes. Laat staan eentje dat een lang leven beschoren was, zoals @edge je ooit al kundig vertelde.

Later ging het VAG-concern aan de haal met de W-motor. Dat was soort van logisch, gezien het feit dat zij al jaren met de ‘VR6’ werkten. Die VR6 was al tot W12 gemaakt, met hetzelfde voordeel als voorheen: de korte lengte van het resulterende blok. Omdat VAG platforms in de basis vaak voorwielaangedreven waren, is een in lengte liggende V12 problematisch. Een kortere W12 past wel en zo had men toch het prestige van de 12-cilinder.

Door deze tussenvorm van een V-motor en lijnmotor (met kleine blokhoek en gedeelde kop) drie keer te combineren, kwam men tot een 18-cilinder. Deze lag in de eerste prototypes van het moderne Bugatti (onder VAG). Maar kennelijk kreeg men die motor toch niet goed aan de praat, waarna uiteindelijk voor de W16 is gekozen. Dit is essentieel een motor opgebouwd uit twee ‘VR8’ motoren.

Maar goed, hoewel ook gaaf, is een exotische motor in een miljoenen kostende exoot toch net iets anders dan een exotische motor in een ‘gewone’ S-Klasse. Helaas mocht het niet zo zijn. Zou jij graag een W18 uit 1990 in onderhoud hebben? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Mercedes S-Klasse verslaat nieuwe BMW 7-Serie...en toch ook niet
  • Mercedes verkoopt véél minder EV's dan BMW
  • BMW verslaat Tesla
  • Helaas: BMW 4 Serie krijgt geen opvolger

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, motoren, s-klasse, w140

Vorig bericht: « Tesla verkopen gaan ook achteruit in China
Volgend bericht: Koop deze blauwe Brabus met 800 pk op Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. Lambrusco zegt

    9 februari 2025 om 17:58

    Haha gaaf! Dat zou tegenwoordig niet meer kunnen door alle downsizing. Leuk artikel @jaapiyo! Waarvan akte.

    Login om te reageren
  2. ttr6 zegt

    9 februari 2025 om 18:16

    Heel leuk artikel!! Hulde AB.

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    9 februari 2025 om 19:06

    Leuk artikel, en deze kon ik inderdaad niet. Een W18 had natuurlijk tof geweest, dit soort dingen gaan we in de toekomst nog veel meer missen dan nu. Stel je voor, 5 motoriseringen van een 3 serie, allemaal 6 pitters en geen één een sport(M) label. Dikke motoren in normale modellen zonder sport label, die luxe gaan we nog het meeste missen.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      9 februari 2025 om 19:43

      Gouden tijden bij BMW aan het eind jaren van de 90s, begin deze eeuw. Je refereert volgens mij naar de E46 3-serie die als 320, 323, 325, 328 en 330 een mooie 6 cilinder had.

      Login om te reageren
    • Motomoto zegt

      9 februari 2025 om 20:08

      Kun je ‘m nu wel?

      Login om te reageren
  4. ericc zegt

    9 februari 2025 om 19:15

    De jaren tachtig waren inderdaad de beste jaren voor deze planeet en mensheid!

    Login om te reageren
  5. Fernando zegt

    9 februari 2025 om 19:59

    @jaapiyo Leuk en goed geschreven artikel!

    Techno was toch beter en heter dan rap

    Login om te reageren
  6. verdebosco zegt

    9 februari 2025 om 20:27

    Een 8-cilinder twinturbo hybride was toen ook al mogelijk. Was mooi geweest en hoeveel verder zouden we nu zijn gekomen met sterke, zuinige en schone motoren.

    Login om te reageren
  7. mustang750supersnake zegt

    9 februari 2025 om 21:00

    leuk stukje…nooit geweten….
    weet wel dat mercedes ooit een cabrio uitvoering van de w140 s-klasse heeft gebouwd…ooit n foto drvan gezien in autoweek, maar verder nooit meer iets gehoord, kan er zelfs nu niks meer over vinden…

    zo’n stukken moeten er vaker komen, reuze interessant!👍🏻

    Login om te reageren
  8. racerx zegt

    10 februari 2025 om 08:55

    Top artikel, lekker lullen over veelcilinders, ik houd ervan!

    Login om te reageren
  9. potver7 zegt

    10 februari 2025 om 15:01

    Die toxische masculiniteit hebben fabrikanten tegenwoordig nog steeds hoor. Kijk maar naar al die EV’s met een een bezopen hoeveelheid pk’s en misselijkmakende accelleratiecijfers. En ook nu wordt dat gebracht als technologische vooruitgang, terwijl het eigenlijk gewoon een kinderachtig potje verpissen is.

    Login om te reageren
  10. flatoutmarten zegt

    10 februari 2025 om 19:35

    Briljante intro @jaapio.
    Een W18. Ik denk niet dat Mercedes het het voor elkaar had gekregen om dat thermisch te managen in het vooronder van een S klasse.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North