
Blaast Ome Elon zijn toko op door zijn politieke idealen na te streven? Ook in China gaat de Tesla verkoop jaar op jaar achteruit.
Met spanning kijken analisten naar de verkoopcijfers van Tesla dezer dagen. Er is…euhm…nogal veel te doen omtrent het merk en haar CEO de laatste tijd. Afgelopen week werd duidelijk dat de linkse leunende publicatie ‘Politico’ jaarlijks met 8,2 miljoen Dollar gespekt wordt door abonnementen verkocht aan Amerikaanse overheidsinstanties.
Botte bijl
De Muskias gaat met de botte bijl te werk om hoge uitgaven en vermenging van politiek met media te lijf te gaan. En hij maakt daarbij weinig vrienden. Vooral niet onder wat anders potentieel de geijkte Tesla-klanten zouden zijn. Laten we eerlijk zijn; Musk mag dan nu goed liggen in het Trump-kamp, maar de meeste rode nekken kopen geen Tesla.
China
Of het nu hieraan ligt of aan het feit dat de lineup van Tesla inmiddels behoorlijk oud is; in Europa zijn de verkopen werkelijk als een plumpudding in elkaar gezakt. In Noord-Amerika wordt, wellicht in iets mindere mate, hetzelfde verwacht. Vernietigt Musk dan zijn bedrijf puur voor zijn idealen? Dat valt te bezien en hangt potentieel af van China.
Chinezen niet bezig met Westerse politiek
Zoals kwaliteitspublicatie Electrek een beetje onkarakteristiek onbehoorlijk zegt: Musk kan zijn volgende kind Adolf noemen en dan geven de Chinezen er nog niks om. Het is duidelijk dat iemand bij Electrek een beetje in de wieken geschoten is. Maar dat wil niet zeggen dat ze geen gelijk hebben. In China zijn ze druk met andere zaken dan zich bezighouden met Musk’s politiek.
Verkoop daalt
Toch zijn de verkopen van Tesla volgens de Chinese Passenger Car Association (CPCA) in januari met 11,5 procent gedaald ten opzichte van januari vorig jaar. De CPCA telt daarbij zowel de auto’s die in China verkocht worden als de auto’s die in China gebouwd zijn voor export bij elkaar op.
Tesla heeft één excuus: de Model Y zit middenin een transformatie. Mogelijk drukt dat de capaciteit van de fabrieken enigszins. Over Amerika zijn nog geen cijfers bekend. In spanning wachten wij af.
Geen enkel merk zal meer gaan verkopen in China. Ze maken nu zelf goede auto’s. Alle merken moeten verder zonder die markt.
Porsche, Ferrari, RR, Lambo, daar is toch nog geen echt Chinees antwoord op? Die zouden nog groei kunnen laten zien als de economie weer wat aantrekt ?
Porsche schijnt al heel wat dealers te hebben gesloten daar. Maar inderdaad, de andere merken die je noemt is geen antwoord op. Had het meer over normale auto’s 😉
Zijn niet bepaald massaproducten die je noemt, in tegenstelling tot EVs.
In China ligt het anders dan bij ons, de Chineze overheid geeft flinke subsidies op de aanschaf van een Chinees merk. Tesla krijgt die niet
Niet alleen subsidies ! In bepaalde steden moet je een vergunning (beperkt beschikbaar) hebben om een kenteken te kunnen aanvragen.
In andere steden moet je die vergunning aankopen ( soms duurder dan de auto ).
Bij BYD krijg je die vergunning erbij.
Ja, zo is het niet moeilijk om de Grootste te zijn.
California zoekt uit hoe ze wettelijk subsidies aan EV´s kunnen geven maar Tesla uit te sluiten.
In Noorwegen en Zweden zit de klad in Tesla er ook goed in.
Donkere tijden in het verschiet voor Tesla.
Denk dat het vooral met de sterk verouderde modellen te maken heeft. Model 3 en model Y zijn dan wel gewoon klein beetje bijgepunt maar verre van okselfrisse ontwerpen. Over model S en X zullen we het maar niet hebben die zijn links en rechts val lang ingehaald.
De Chinezen kopen nu vooral eigen EV’S, die door subsidies van de CCP belachelijk goedkoop zijn en kwalitatief stuk verbeterd zijn bovendien zeer modern vwb vormgeving. Bovendien passen de Chinezen het uiterlijk van een model elke 2 a 3 jaar volledig aan de laatste mode. Chinezen reageren veel sneller, kunnen inmiddels de lokale markt dicteren.
Het wordt tijd dat Europeanen ook Europese merken kopen. Zeker modellen die in Europa worden geproduceerd. Misschien kan AB een lijstje maken.
Vooral dat laatste is een goede tip. Want soms weten we het gewoon niet meer
En welk type accu van welke leverancier.
Zou Renault het enige merk zijn met Europese productie en accu?
@ericc moeten ze eerst maar eens betere auto’s maken
Nee joh, als Europeaan gebruik je gewoon je vrijheid om het product te kopen dat voor jou het beste past, onafhankelijk van waar dat vandaan komt. Alleen op die manier houden we de Europese bedrijven scherp.
Er is een reden dat we geen Amerikaanse auto’s (behalve Tesla en intimidatie pickup trucks voor onzekere mannen) kopen, inferieure producten die niet aansluiten op onze behoeften. De Amerikaanse merken zijn lui doordat ze kunnen overleven op basis van de nationalistische thuismarkt. Op dezelfde manier zijn de Japanners ook nauwelijks nog relevant en de Koreanen des te meer.
De totale EV verkopen zijn gestegen in China, maar Tesla heeft daar dus geen enkel graantje van kunnen meepikken. Ik zou zelf ook liever een Xiaomi kopen dan de Model 3
Gewoon, geen Tesla kopen. Een product van een oligarch. Iemand die lak heeft aan democratie, de rechten van een mens. Musk is graag alleenheerser. Van zo iemand koop je geen producten. Helemaal niets.
Koop wel iets beters, zoals EV’s van KIA, BMW, Hyundai, Polestar of Lexus.
KIA en Hundee behoren tot de Hundee chaebol in Zuid-Korea, praktisch oligarchie. Polestar is Chinees dus sponsor je Xi en zijn partij. BMW heeft geen vlekkeloze historie (nou is het wel lang geleden, maar de grootaandeelhouders plukken nu nog de vruchten van dubieuze praktijken). Wordt dus een Lexus voor jou.
Japanners waren minstens zo fout als de Duitsers, die hadden twee atoombommen nodig om tot redelijkheid terug te keren. Ik ben bang dat er voor @verdebosco alleen Franse auto’s over blijven…
Verouderde wagens, nog steeds matige kwaliteit en slechte service. Alleen de software winnen ze nog mee, niet omdat deze zo verschrikkelijk goed is maar omdat de concurrentie nóg slechter is op dat vlak. En dan is er nog Elon Musk die een ieder met enig gezond verstand niet verder wil supporten. Nu nog Tesla rijden is ronduit gênant. Kan Tesla rijders enkel nog hard uitlachen of boos aankijken, of een beetje van beide. Treurig.
Zal je het vast druk hebben onderweg!
:-) dat heeft ie zeker, er rijden wat van die kadavers rond.
Met een Fiat Panda lach je iedereen uit…
Zelf voel ik meer medelijden met de Tesla rijders,je zult nog maar een paar jaar aan zo’n leasecontract vast zitten…
En ze hebben zelfs nog het nieuwe model op een Chinese auto laten lijken!
Vraag me idd af of de politieke bemoeienis van Musk in de VS van invloed is op de Tesla-verkopen in China. Zie argumenten die hierboven zijn genoemd – het aandeel Chinese auto’s/merken zal alleen maar groter worden (in China in ieder geval) en daar krijgt niet alleen Tesla mee te maken. Krijg bytheway wel eens de indruk dat @jaapiyo los gaat met putopties op Tesla-aandelen :-)