Terugkomend op de autohaters in Rotterdam: de geopperde milieuzone is vannacht door de gemeenteraad aangenomen.
Dit betekent concreet dat benzine-auto’s van voor juli 1992 en dieselauto’s van voor 2001 volgend jaar niet meer welkom zijn in het centrum van de havenstad. Woont u binnen het met rood omlijnde gebied, dan is uw op leeftijd rakende auto niet meer welkom. Op straffe van een geldboete. Hoe hoog deze wordt is nog niet bekend.
Het doel van deze uit Duitsland gekopieerde umweltzone is het verbeteren van de luchtkwaliteit. En ja, manieren zoeken om de lucht die we ademen schoner te maken is natuurlijk volstrekt begrijpelijk. Maar auto’s beoordelen op basis van registratiedatum en niet naar de daadwerkelijke uitstoot is compleet van de pot gepleurt, om het even op z’n 010’s te zeggen. Nu mag u vanaf 1 januari 2016 met een Lupo 1.2 TDI (81 gram CO2) het centrum niet in, terwijl een Mercedes G-Klasse 400 CDI (340 gram CO2) geen strobreed in de weg wordt gelegd, om maar twee uitersten te noemen. Dat is niet alleen krom, het is ook volstrekt oneerlijk. Om nog maar te zwijgen over het feit dat iedere gemeente nu zijn eigen milieuzoneregeltjes aan het verzinnen is. Stelletje godvergeten ambtenaren-aan-het-werk-houders.
De gemeenteraad wil verder een soort milieusticker voor buitenlandse auto’s hanteren, omdat deze niet gecontroleerd kunnen worden door de volautomatische boetemachine mileuzonecamera’s (al is het nog de vraag hoe ze dat gaan controleren, want de cams kunnen geen stickers lezen). Verder moet de milieuzone uitgebreid worden met een verbod op vervuilende tweetaktscooters, aangevuld met een sloopregeling en subsidiepotje voor elektrische scooters. 67-plussers die alleen AOW hebben kunnen een mileuzonevrijstelling krijgen.
Baron zegt
Autootje pesten
lincoln zegt
@Baron: ach .. Zie het van de zonnige kant .. Die mensen hoeven nu ook nog maar de helft van hun houderschapsbelasting af te dragen .. Mwhahahaha ..
thierryvth zegt
@Baron: wil niet zeggen dat het helpt of rechtvaardig is maar iedereen die in Rotterdam centrum woont weet dat er wat gebeuren moet.
jrk68 zegt
@thierryvth:
Yep, als inwoner van Rotterdam snap ik die heisa ook niet.
Telkens de drogrede proberen te illustreren met de Co2 uitstoot van de Lupo 3l is ook lachwekkend. Alsof Co2 het probleem is.
Roet, fijnstof en NoX, dat zijn de boosdoeners en dat dek je dus niet simpel af door alleen naar de Co2 uitstoot te kijken.
Wil je het goed doen dan zou je een umweltsticker moet koppelen aan de 3gastest met de APK, ook niet perfect maar wel logistiek uitvoerbaar.
Dat de politiek deze oplossing niet kon bedenken….
Tja, die denken in symbolen, niet in oplossingen….
jrsmoke zegt
@jrk68: Ik moest even hier aan denken
http://youtu.be/pDxQIHoTmxs
gtwillem zegt
@jrk68: goed plan, en het is ook nog eens ergens op gestoeld.
Ik vind de artikelen over dit onderwerp wel erg eenzijdig. Elke keer wordt er hetzelfde tegenargument genoemd (net die ene zuinige auto die tijd noemen, knap hoor…) en niemand komt met een opplossing.
Daarom hulde voor wat volgens mij een goed uitvoerbaar plan moet zijn.
Baron zegt
@thierryvth: Als het niet helpt en ook niet rechtvaardig is, waarom dan wel? Ben benieuwd
thierryvth zegt
@Baron: het ging mij om het pesten, domme belsuiten zijn niet per definitie pest acties
lincoln zegt
Eerst de W124,s en nu dit weer .. Zet flink door met die links verkapte kopvoddentax ..
parker zegt
@lincoln: op de w124’s zit/zat een zeer lucratieve sloopregeling in Rotterdam, de kroon op jarenlang mrb ontduiken
w0o0dy zegt
@lincoln: d66, CDA en Leefbaar Rotterdam… Ik weet niet waar jij het idee vandaan hebt dat links dit besloten heeft maar alleen de VVD stemde tegen.
lincoln zegt
@w0o0dy: mondiaal gezien is zelfs de pvv een linkse kliek ..
w0o0dy zegt
@lincoln: ja, maar tegenstanders uit de weg ruimenbgaat zelfs Geert tever…. Dus wat moet je dan? :-p
lincoln zegt
@w0o0dy: en voor Volkert-volk is dat dan weer geen belemmering ..
w0o0dy zegt
@lincoln: lijkt me niet dat we een hele groep gelijk moeten stellen aan 1 individu met psychische problemen…
lincoln zegt
@w0o0dy: tuurlijk moeten we niet generaliseren .. En op de man spelen is ook zo gemeen .. Blijft er eigenlijk weinig over .. Tenzij je een rechtertje bent ..
redneckdarian zegt
dit gaat echt nergens meer over .
goed geschreven trouwens met een duidelijke mening. waar ik het compleet mee eens ben!
postzegel zegt
@redneckdarian: Beetje jammer alleen dat de CO2 uitstoot niets met de luchtkwaliteit te maken heeft. In Nederland is de CO2 uitstoot dan wel belangrijk, maar feitelijk zegt het alleen iets over het verbruik. Niet over hoe schoon de auto is.
De Euro normen ( Euro 1 t/m 6 ) zeggen qua luchtkwaliteit voorals iets over de hoeveelheid vervuilende stoffen ( NOx, PM10 ) er mogen worden uitgestoten. Een Lupo 3L is dan wel extreem zuinig, en nog best schoon ook ( roetfilter heeft ie dan weer niet volgens mij ), een Euro 6 vrachtwagen met een CO2 uitstoot die vele malen hoger ligt, kan toch schoner zijn dan een Lupo 3L.
Rant much?
Nee, ben desondanks nog steeds TEGEN een jaartal als grens. Zegt inderdaad niets over hoe vervuilend een auto is. Ben VOOR invoer op basis van uitstootgegevens, beetje jammer alleen dat we die in Nederland zo slecht geregisteerd hebben dat jan-met-de-pet het niet zomaar kan achterhalen ( ovi.rdw.nl -> Leuk, maar alleen bij bedrijfswagens worden Euro normen al langere tijd geregistreerd ).
lamborgfan zegt
Hoe kan het dat elke gemeente/stad dit allemaal zelf kan bepalen? Nu weet ik dat de mensen het in de 2e kamer erg “druk” hebben met miljoenen naar afrika te pompen.. Maar zouden ze aub niet voor een keer voor het volk op willen komen..
Nope..
lekkaah zegt
@lamborgfan: Vind het opvallend dat sinds de PvdA helemaal kaput is (want crisis, nu voelt iedereen is hoe het is als er inhoud van je portomonnee naar niet werkende paupers gaat, simpel gezegd), er ineens heel veel verantwoordelijkheden door wordt geschoven naar gemeentes. Laat daar na 329 jaar PvdA nog heul veul van die lui zitten.
bigfun zegt
@lekkaah: ja inderdaad nog niet aan gedacht
Het land word sowieso niet door ministers of wethouders bestuurd maar door ambtenaren
Pvda helpt democratie om zeep!
Oplossing: bij elke verkiezing ook nieuwe ambtenaren!
In ieder geval opnieuw solliciteren.
Ambtenaren kunnen tegenwoordig absoluut niet meer neutraal zijn!
406_v6 zegt
Fijn, na Utreg wordt Rotjeknor dus ook een no-go area.
Zeg gemeenteraad van Rotjeknor; doet de toelatingsdatum eens ff fijn veranderen naar Duits model (ik weet het, dat ligt gevoelig) veranderen.
jrk68 zegt
@406_v6:
In Rotterdam iets veranderen naar Duits model…?
U weet dat u dan een open zenuw raakt…?
Deze stad probeert die ene “verandering naar Duits model” al 75 jaar krampachtig uit te poetsen.
Ze proberen het niet voor niets met Manhattan aan de Maas, het feit dat ik er mag wonen is al gevoelig genoeg….
Dutchdriftking zegt
Het is toch ongelofelijk! Echt een totaal kansloze regeling. Maar hoe druk ik me er ook over ga maken, ze zullen er in 010 niet wakker van liggen. En een AOW’er mag er wel in, alsof de auto dan ineens minder uitstoot. Totale onzin. Het brommer verbod vind ik op zich prima, maar breid het even uit naar alle benzine gestookte brommers. Maar een slooppremie, kom op zeg, als je geen brommer kan betalen ga je maar lekker fietsen…..
parker zegt
@dutchdriftking: dat van die AOW’er is natuurlijk weer zo’n poldercompromis zodat die stink-SP niet ging dwarsliggen. Symboolpolitiek van de bovenste plank, aangezien die AOW’er een auto helemaal niet kán betalen. Zoveel geld verspillen we aan politieke partijen à la SP die nulkommanul waarde toevoegen in dit land. Droeve roeptoeters..
raoulkroes zegt
Het is Rotterdam maar
thierryvth zegt
@raoulkroes: beetje respect voor de enige echte stad in NL, als er in de rest van Nederland wat te halen was geweest hadden de Duitsers daar hun bommen wel op gegooid
raoulkroes zegt
@thierryvth: Ja oké, en wat wil je daar mee zeggen?
e1000bmw zegt
@thierryvth: Als je ergens je bommen op gooit, is er doorgaans NIKS meer te halen…
draadloos zegt
@thierryvth: ze hebben nog te weinig bommen op rotterdam gegooid..
silenro zegt
@draadloos: is het misschien een idee om gewoon lief te doen tegen elkaar? Gewoon, omdat het bijna weekend is en dergelijke?
roller zegt
‘de geopperde milieuzone is vannacht door de gemeenteraad aangenomen.’
Wow, ambtenaren die ’s nachts aan het werk zijn? Of is dit bij de donderdag avond borrel even vlug besloten? Dat laatste zou wel het een en ander verklaren…
lincoln zegt
@roller: dubbele uurtjes schrijven + gratis eten zonder af te hoeven wassen ..
desjonnies zegt
@lincoln:
+ het neuQen op kosten van de zaak…..
e1000bmw zegt
@desjonnies: yab yum zit in Amsterdam. Toegegeven, het is een escort, dus die dames zullen wel ff naar het zuiden (pun intended) afgereisd zijn…
jrk68 zegt
@e1000bmw523i:
Op de ’s Gravendijkwal zitten clubs genoeg, laat dat nu net de straat zijn waar je sinds 1 januari niet meer met de vrachtwagen mag komen….
thierryvth zegt
@roller: Rotterdam is een bedrijf wij werken 24/7
jrk68 zegt
@thierryvth:
Juist, hoe herken je een Rotterdammer….?
Aan zijn opgerolde mouwen, zelfs bij min 20!
Amsterdammers zijn dan weer net Duitsers, altijd een grote B#K….
w0o0dy zegt
@jrk68: en in Eindhoven denken ze eerst na voordat ze iets roepen of de mouwen opstropen en doen ze het dus efficiënter en grotendeels in stilte….
jrk68 zegt
@w0o0dy:
Logisch, van de daken schreeuwen waar je extacy lab staat is heel onhandig….
Of wordt er in Eindhoven ook nog op een bonafide manier geld verdiend….
w0o0dy zegt
@jrk68: nou ja 100% bonafide dat weet ik niet maar Asml, Phillips, VDL en een hele berg technische bedrijven hebben ze daar wel… Dus als Amsterdam de mond is en Rotterdam de ontblootte armen dan is Eindhoven de hersens…
jrk68 zegt
@w0o0dy:
ASML zit in Veldhoven, niet in Eindhoven.
Het hoofdkantoor van Philips zit inmiddels in Islamsterdam.
En VDL is een voetbalclub in Maassluis, als het nog bestaat…,
of doelde jij op die ijzerboer uit Hapert die nu zijn hoofdkwartier in Eindhoven heeft.
Mooi bedrijf dat hij heeft opgebouwd door failliete boedels op te kopen, slim maar niet bepaald technisch hoogdravend.
w0o0dy zegt
@jrk68: VDL maakt tegenwoordig Mini’s, ontwikkelt en bouwt Bussen die in Europa goed bekend staan en nog veel meer…. “Sinds de oprichting in 1953 is dit familiebedrijf uitgegroeid tot een onderneming met 84 bedrijven, verspreid over 19 landen en met circa 10.000 medewerkers.”
Phillips zit alleen met een kantoor in Amsterdam… De echte brains zitten daar niet.
Asml zit formeel in Veldhoven maar dat is meer Eindhoven dan Schiedam bij Rotterdam hoort.
De regio Eindhoven is al sinds het begin van deze eeuw verantwoordelijk voor een flink deel van de welvaart in NL.
“Zuidoost-Nederland is nu al goed voor 35% van de export, 45% van de private R&D en 55% van alle toegekende patenten. De plannen zorgen voor ‘meer geld in de Nederlandse kaslade’, € 40 miljard extra op jaarbasis”
jrk68 zegt
@w0o0dy:
Ga er even serieus op in w0o0dy, beetje stangen moet kunnen toch?
Als ik echt voor “mijn” stad op zou moeten komen dan zou dat Frankfurt zijn, maar dat is niet in clichés te vatten….
w0o0dy zegt
@jrk68: ik heb verder niets met Eindhoven… Alleen respect voor wat men daar laat zien.
guusboum zegt
Pfew, Gelukkig valt mijn biturbo supercharged v8 Powerstroke Ford f250 diesel er buiten…
Kuifje zegt
Mijn foto! :D http://www.autojunk.nl/2015/04/65-mustang-tuning
OT: zo stom dat ze dit niet op CO2 uitstoot baseren! Of is dat niet zo makkelijk als het lijkt?
lekbak zegt
Tja, dan moet mijn vriendin maar om Rotterdam heen rijden om bij de maashaven te komen met mijn Mercedes uit april ’92. 30 kilometer rijden is vast beter voor het milieu dan ff door de stad rijden met een totaal van 20 km.
lincoln zegt
@lekbak: past goed in het plaatje van marathon-lopers geld geven en laten invliegen om een stukkie doelloos te laten rennen ..
ter zegt
@lincoln: En een teringzooi van bekertjes achterlaten over het hele parcour….
jrk68 zegt
@terrorizer:
Komop, zo houden we de steuntrekkers nog een beetje bezig, die kunnen niet allemaal bij parkeerbeheer aan de slag hé….
norge zegt
Ondertussen op het water…
http://krisdedecker.typepad.com/.a/6a00e0099229e888330147e09534d9970b-320wi
(OVVS)
lekbak zegt
@norge: mensen die dat soort reacties plaatsen hebben net zoveel verstand van scheepvaart als een ambtenaar in Rotterdam van auto’s. Ze zien een rookpluim en beginnen te roepen…
norge zegt
@lekbak: Aah, die rookpluim is niet vervuilend?
jrk68 zegt
@norge:
Toen die foto in 1972 gemaakt werd wel, ik vermoed dat het gevaar van die pluim inmiddels wel geweken is….
lekbak zegt
@norge: die rookpluim wordt niet uitgestoten in de binnenstad. Die rookpluim bestaat uit relatief grote roetdeeltjes die niet mega diep in de longen doordringen. Die roetdeeltjes uit die rookpluim slaan neer in vochtige lucht, handig op water. Zeevaart is per tonkilometer verreweg de schoonste vorm van transport. Juist de burgers en bestuurders van Rotterdam zouden een stijve piel moeten krijgen van dat aanblik aangezien de haven het enige bestaansrecht van Rotterdam is.
Dat alles maakt het niet minder vervuilend uiteraard maar het zijn wel redenen om er niet al te hard op af te geven. Of om er ontzettend streng tegen op te treden.
406_v6 zegt
@lekbak: per ton meest zuinig, daar kan ik meekomen; maar als je weet wat voor bocht die schepen bunkeren, dan is het vervuilingspercentage ineens heel hoog. Als je die zooi in een hedendaagse schraap-diesel gooit loopt ie geheid in elkaar.
lekbak zegt
@406_v6: als je water in een schraapdiesel gooit loopt die ook vast. Het is gewoon een hele andere brandstof die stookolie, slechts het principe van zelfontbranding is gelijk.
Overigens draaien ze in de havens (in ontwikkelde gebieden dan) op lichtere minder vervuilende brandstof.
Een beetje schip is al snel vijftigduizend ton, oplopend tot een paar honderd duizend ton. Reken maar uit hoeveel vrachtwagens van 30 ton je daar tegenover moet zetten. Dan kunnen ze aardig wat uitstoten voordat ze vervuilender zijn.
marinepower zegt
@lekbak: gelukkig zijn er geen handelaren die afgewerkte olieen, sludge en andere chemische teringzooi door de de stookolie mengen. De grootste boeven zitten in de maasmond regio. Ook nog steeds na het RTC debacle.
desjonnies zegt
@lekbak:
Als Aboutaleb weggaat stel ik voor om u voor te dragen als burgemeester, u snapt namelijk wat Rotterdam doet tikken.
w0o0dy zegt
@lekbak: wil jij dat FF inhaleren dan? Je bevindingen horen we dan wel als j van de zuurstof af bent..
lekbak zegt
@w0o0dy: ik heb meermalen in een dergelijke rookpluim gestaan. Duurt een kwartiertje voor ik als ex astmapatiënt weer de oude ben.
De enige keer dat ik een xenos binnen ben geweest heb ik letterlijk anderhalve dag last gehad van de geparfumeerde lucht die daar hangt.
Doe mij maar een beetje (veel) roet…
RiKe zegt
Wederom een volstrekt belachelijke, en idiote regeling. Precies wat ik van Nederland verwacht
gieltj zegt
Dus een Merc E200 uit ’81 op lpg mag ook niet..?
Dit land gaat echt naar de klote op deze manier
parker zegt
@gieltj: nee, maar daar kun je wel stevig op cashen onder de sloopregeling
tjvisserman zegt
Bij elke APK een CO2 uitstoot testje doen en dat in een database voor de mileucamera’s pompen lijkt me een betere oplossing, dan blijft die database prima up to date. Is helemaal niet veel moeite.
991gt3rs zegt
Klootzakken
jrk68 zegt
@991gt3rs:
Wie, als je dergelijke uitspraken doet dan is enig motivatie wel op zijn plaats.
Anders is het zo’n leeg geschreeuw….
OVVS
991gt3rs zegt
@jrk68: spreekt ook niet voor zich… vul dat zelf maar in
norge zegt
Knappe ambtenaar die een sticker op mijn auto plakt..
(OVVS)
parker zegt
Super dit, alle ouwe barrels de stad uit!
willemseles zegt
Er wordt vanuit gegaan ,dat zodoende vieze dieseluitstoot buiten deze zone blijft hangen. Ze zijn wel de Nederlandse wind vergeten. Onzin maatregels.
desjonnies zegt
@willemseles:
Je mag binnen de milieuzone ook GEEN Nederlandse wind meer laten !
stephanotis zegt
Als je CO2-voorbeelden aanhaalt terwijl het hier gaat om vanuit Europa opgelegde regelgeving met normen voor stikstofdioxide (NO2) en fijnstof (PM10) vraag ik me af of je wel weet waar je mee bezig bent @Ricardo ? Lees anders de koersnota nog ff snel door:
http://www.rotterdam.nl/Clusters/Stadsontwikkeling/Document%202015/Duurzaam/Def%20Koersnota%20Schone%20Lucht%2029%20april%202015.pdf
Gelukkig is er de PvdA to the rescue (alweer, en nee, ik stem er niet op), waardoor die Lupo straks gewoon mag.
rikus zegt
Die velgen op die Mustang…..
rickpetrolhead zegt
Wat probeert men toch te stimuleren? Suburbanisatie?
jrk68 zegt
@rickpetrolhead:
Nope, mensen die om het milieu geven zijn doorgaans de beterverdienende hogeropgeleiden, die zitten nu in de suburbs.
Haal je die terug naar de stad dan is dat goed voor de economie.
Althans, beter dan de subversieve types die er nu hun handeltjes drijven. Laten we wel wezen, van zwervers, junks, steuntrekkers en dealers die.nu die dure m2’s grond bezet houden wordt de stad niet beter (lees rijker).
#rendementsdenken….
Dus zo bezien vind ik het raar dat mijn club tegenstemde.
rickknows zegt
Wakker worden luitjes, het is tijd om de rode pil te slikken. Agenda 21 iemand???? Het plan om iedereen in steden te laten wonen in appartementen van 60m2. Iedere vorm van zelfstandig vervoer is verboden, met als excuus milieu en veiligheid. Ga maar met elkaar in discussie over CO2 en fijnstof, dan heb je tenminste niet in de gaten wat er feitelijk plaats vindt. In de vorm van baby stapjes voltrekt het plan zich, uiteindelijk zullen alle auto’s geweerd worden (ja, zelfs elektrische).
hondar zegt
Leefbaar Nederland… of worden we straks autovrij Nederland. Je lost hier niks mee op en spekt alleen de gemeentekas…..
njaja zegt
Waarom praat iedereen over CO2 uitstoot? Het is een broeikasgas en heeft weinig te maken met de lucht kwaliteit. Ik bedoel hiermee dat CO2 niet derect slecht voor de gezondheid is. Anders is dat als het gaat om CO, NOx, roet en andere bijproducten van de verbranding. Deze worden aan banden gelegd door de EURO normen. En deze zijn wel aan leeftijd gekoppeld!
Om anders te zeggen. Die mercedes 400 CDI EURO-6 stoot absoluut minder direct schadelijke stoffen uit dan een oude EURO 3 diesel, dat deze 4 keer minder diesel verbrand (en naar rato minder co2) is weer wat anders.
Lees hier meer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard
thierryvth zegt
Ja top! Rij sinds 2 maanden elektrisch en net als een gestopte roker ben ik direct gaan zijken over die vervuilende stink auto’s in mijn stad.
desjonnies zegt
Geloof me, dit is nog maar het begin, ze willen meer voor zichzelf en hun corrupte vriendjes en ze zullen ons krijgen.
En als er één schaap over de dam is, volgen er meer.
Hun eigen achterban schijten ze in hun bek, letterlijk, maar dit opent uiteraard de weg naar mooie EU subsidies of andere douceurtjes voor de gemeentes zodat ze weer leuke educatieve projectjes kunnen opzetten.
Of nog betere daklozen-krant-rovers in de gemeente raad kunnen laten vegeteren, het gaat namelijk helemaal niet om het milieu, het gaat keihard om de poen.
De grap van dit alles is dat ik een jaar of 20 terug in Venezuela werkte op een offshore project en in Caracas zat voor een paar dagen vakantie en een bezoek aan de Antillen.
De benzine prijs ging omhoog van 0,13 naar 0,19 cent de liter .
Er reden tanks door de straten van Caracas, er was een heel volksoproer en de regering draaide de belastingverhoging als de bliksem terug.
En wij , wij zijn vet lui en slaafs geworden zo simpel is het .
parker zegt
@desjonnies: ja, en kijk hoe florissant het Venezuela nu vergaat ;-)
thierryvth zegt
@desjonnies: dit verklaart wel een hoop van je comments, is wel heel simpel dit, nog ff en je gaat zeggen dat het probleem niet bestaat maar dat deed je eigenlijk al.
televaag abonnee ?
wopfe zegt
Baal echt enorm, betekend gewoon dat ik van januari 2016 tot januari 2019 mijn auto in de garage moet laten staan, want 36 jaar oud. Heb al gemaild met de gemeente of er wellicht een regeling is te treffen voor oldtimers van bijna 40. Zal wel niet. Ik rijd denk ik 8 km per jaar binnen de zone (20x400m van huis naar de ring), verder wil ik alleen de stad maar uit en dan kom ik ook op max 2000 km per jaar. Blijft over: sluiproute de stad uit, moet kunnen volgens mij, of paar keer per jaar boete betalen om de stad in en uit te komen…
Het verhaal klopt gewoon niet, pleur dan een deel van het centrum dicht voor auto’s van buiten de stad. O nee, we hebben net voor een paar honderd miljoen het halve centrum van ondergrondse parkeergarages voorzien(!) voor mensen die geen belasting betalen in Rotterdam.
sacha zegt
@wopfe: buitenlands kenteken erop?
dutchneon zegt
@wopfe: een draaimechanisme voor je kentekenplaatwissel om langs de camera’s te rijden.
parker zegt
@wopfe: voor oldtimers komt een ontheffing, lees de stukken ff
wopfe zegt
@parker: ja graag, heb je een link naar die stukken?…volgens mij 40 jaar en ouder…
bassssss zegt
Zo oneerlijk, opa en oma met kleinkind op de achterbank van de lupo mogen de stad niet in en asociaal en doelloos rondrijdende bontkraagjes in een R32 of C-klasse AMG wel….dit is zo ongelofelijk oneerlijk, en haalt zn doel niet!
wopfe zegt
@sacha hmmm, ook nog een idee :) Ga eens met een vriend uit Zwitserland gaan praten…Die platen staan zowiezo wel mooi op een rode auto, heb ook al idee voor de kentekenplaat: FY-GM-010
rnej zegt
mijn Triumph motorfiets mag ook gewoon nog het centrum in.. ohja, hij heeft geen katalysator, is getuned en braakt extra veel troep uit…
maar een golfje sdi uit ’98 die 1:24 rijdt mag niet… ? :’-)
lekbak zegt
@rnej:Mijn vakkundig afgetrapte TDM850 verbruikt een liter olie op duizend km. Stinkt door vervuilde carbs een uur in de wind. Ik maak nog maar ff een rondje door Rotterdam voordat ik dat ga fixen…
jrk68 zegt
@rnej:
Logisch toch, zo’n SDi uit het jaar kruik braakt meee roet uit dan de gemiddelde oceaanstomer, om over het olieverbruik nog maar te zwijgen….
lekbak zegt
@jrk68: Sdi is zonder turbo, dat zijn nog ouderwets goede motoren. Ook braken ze niet die bekende roetwolk uit omdat er geen turbo eerst op moet spoelen. Niet dat ze nooit roken maar beslist niet zo erg als een turbodiesel.
wopfe zegt
Ik denk dat Hamer ook wel kan sluiten :( http://www.mggarage.nl/
thierryvth zegt
@wopfe: Nu is Hamer toevallig een goede kennis/vriend van me maar die heeft inderdaad een probleem, er word wel gekeken nu naar ontheffingen. Er stond recent ook een artikel in de krant over zijn garage weet alleen niet meer precies waar. Maar hamer is ook niet de enige er zijn aardig wat garages in de binnenstad en dat zijn geen grote dealers dus hun klanten rijden veelal oude auto’s. ik vermoed echter dat de gemeente maar al te graag de auto garage’s uit de binnen stad weg wil hebben ook vanwegen geluid en parkeer overlast. Valt sowieso niet mee om aan de millieuwetten te voldoen, mijn ouwe had vroeger ook een garage in de binnen stad en die is er op leeg gelopen.
850t5r zegt
milieuzone gaat er komen, ze zeiden ook dat er een goeie voetbalclub met dito stadion zou komen… De milieuzone lijkt me een stuk realistischer overigens…
trustmeiamanengineer zegt
Man man man
parker zegt
@trustmeiamanengineer: nee, geldt ook voor vrouwen
philipf zegt
Lekker bezig… Not!
DennisS65B40 zegt
Ik zie het rode lijntje maar wat betekent het zwarte lijntje??
gwnbmw zegt
@audir8v10: volgensmij is het daar al de zone…
bimmerfanatic97 zegt
Wel grappig dat rotterdam dit invoert. De luchtkwaliteit daar lijkt me eerder slecht omdat het naast europoort ligt. In de petroleumhavens is pas echt sprake van uitstoot! De havens heb je nodig, dus dan maar symboolpolitiek op oneerlijke gronden. Kanjers!
pro1969 zegt
Heb een auto van 30 juni 1992?
Den zegt
Slaat nergens op, typisch gevalletje particuliertje pesten. Ondertussen wordt er elke dag in de Botlek en Pernis vele malen meer rotzooi de lucht in gepompt, dan dat wij Rotterdammers in 10 jaar uitstoten met onze auto’s. Doe daar nu eerst maar ‘ns wat aan.
poarneemn zegt
Dat zal me me reet roesten
1000bochten zegt
Ik zie dat de lijn strak langs mijn huis woont en ik nog net aan de goede kant woon. Maar hoe zit het met eigenaars van een klassieker of youngtimer aan de andere kant van de lijn? Mogen die hun auto niet houden?
lekbak zegt
@1000bochten: wel houden, niet voor de deur zetten.
maniaxdream zegt
Is het niet eens tijd dat wij een actie of petitie gaan opzetten waarbij de invloed van milieu zones verrekend gaat worden in het MRB?
Ik mag straks geen stad meer in met mijn auto… Maar wel de volle map lappen…
Iemand inhoudelijk meer kennis?
jrk68 zegt
@maniaxdream:
Om te beginnen met een vraag, betaal jij nog motorrijtuigenbelasting?
Dan zou ik daar eerst mee ophouden, je bent dan de enige die nog motorrijtuigenbelasting betaald, de rest betaald al jaren houderschapsbelasting en die gaat over het bezit van de auto en niet over het gebruik van de weg.
De belasting die werd geheven over het gebruik heette trouwens wegenbelasting, ook die belasting bestaat al wat jaartjes niet meer.
Dus als ik het goed begrijp speelt u met het idee van een petitie tegen een niet bestaande fiscaliteit.
gwnbmw zegt
@jrk68: bestaat wegenbelasting opeens niet meer? ik ga later toch maar in jou stad/dorp wonen
jrk68 zegt
@gwnbmw:
Sec genomen bestaat de wegenbelasting al zo’n 20 jaar niet meer.
Dat is ooit motorrijtuigenbelasting geworden en nu heet het houderschapsbelasting.
Dat die termen nog steeds doorelkaar gebruikt worden maakt het nog niet correct.
Ik betaal dus gewoon houderschapsbelasting, net als ieder ander die in het bezit is van een motorvoertuig.
gwnbmw zegt
@jrk68: oke maar dan is wegenbelasting van ver voor mijn tijd en toch dacht ik dat ie bestond… raar.
mrrallycross zegt
Ja Natuurlijk, nog meer van die kansloze zones!
gwnbmw zegt
beste mensen. niet onbelangrijk. importeer jij een diesel uit 1980 uit duitsland en je laat er nieuwe nederlandse platen opzetten mag je gewoon de zone in. dit komt omdat de boetemachinetjes werken op kentekens en kijken hoe oud die zijn, niet hoe oud de auto is.
norge zegt
Het zal druk worden ,rond Rotterdam…