
Melkkoeien blijken het goed te doen bij schone lucht.
Henk Westbroek en consorten hebben een pleurishekel aan Lupo 3L’s en andere stokoude diesels, en sinds begin deze maand mogen die Utrecht dan ook niet meer in. Tenminste, niet gratis. Je kunt Utrecht namelijk eenvoudig binnenrijden en wat bij de OV-chipkaart maar niet blijkt te lukken, gaat in de Domstad uitstekend: achteraf afrekenen. Elke dag kopen gemiddeld 130 automobilisten zo’n vrijkaartje à 90 euro om de ‘hoofdstad der hatelijke stoplichten’ in te mogen.
Utrecht lijkt daarmee een groter attractiepark voor oude diesels dan de Efteling dat is voor jengelende koters. Vanaf 1 mei is er namelijk al ruim 300.000 euro aan entreegeld opgehaald, aldus RTL Nieuws. Er zijn zelfs plannen om de entreeprijzen voor oude diesels te verhogen naar 160 euro, een vrachtwagenkaartje kost nu al 250 euro. Daarnaast krijgen volgend jaar alleen dieselauto’s onder de tien jaar gratis toegang, als het aan de gemeente ligt.
De opbrengsten zijn een bittere pil voor de KNAC, die vandaag in een kortgeding lijnrecht tegenover de gemeente Utrecht en gelegenheidsvriendjes Milieudefensie staan. Hun argument? Milieuzones leveren niets op. Wat betreft uitstoot zullen ze dicht bij de waarheid zitten -iedereen lijkt immers vrolijk door te dieselen- maar qua kosten lijkt de milieuzone een behoorlijk lucratieve melkkoe. En melkkoeien worden niet naar de slacht gebracht, zoveel moge ondertussen duidelijk.
Net alsof het ook daadwerkelijk om het milieu zou gaan.
Veel succes KNAC, maar ik vrees het ergste.
@viezefreddyw: ik helaas ook… Ik wist ook niet dat ze deze uitzondering op de regel hadden.
Het is op zich een goede zaak om de kwaliteit van de lucht in de binnenstad te verbeteren. Dus ondanks dat de maatregel iets te rigoreus is, vind ik het wel een goede. Nieuwe auto’s zijn aanmerkelijk schoner dan oude. En ja, er zijn 3L Lupo’s die in die categorie vallen, helaas. Maar ook heel veel ‘vuilere’ diesels. Je moet ergens een lijn zetten.
Maar €90 om tóch de binnenstad in te mogen vind ik schandalig. De gemeente Utrecht heeft principes, maar voor €90 gooien ze die graag voor je overboord!
Gewoon weer een verkapte smerige belasting. De JSF en Fyra projecten moeten ook ergens van betaald worden, ook al is dit regionaal.
Als het geld nou is nuttig besteed werd…
@goodolddays:
Van dat geld wordt de daklozenopvang gesponsord, krijgen illigaaltjes die niet weg willen uit het pittoreske Utrecht krijgen er bad, bed en brood van en jij zegt dat het niet nuttig besteed wordt?
@jrk68: ik zeg helemaal niks. Maar hoe mooi was het geweest als al dat soort projecten gewoon betaald kon worden omdat men geen miljarden over de brug had gegooid met projecten als de Fyra en de JSF en een tal van andere geweldige projecten.
Dan waren dit soort verkapte regionale belastingen niet nodig, want dat is het gewoon…
@goodolddays: Ja inderdaad, want dat is ook echt hoe het werkt…
Gemeentelijke -en staatsuitgaven zijn behoorlijk gescheiden. De al jaaaaren van tevoren gereserveerde budgetten voor vervanging F-16 of aanleggen van een HSL hebben weinig te maken met uitkeringen, daklozen en andere linkse beslommeringen.
Whoehaha, laat dat Utrecht toch lekker links liggen….
@norge: letterlijk!
@norge: ligt aan de aanrijdroute, toch ?
Massaal aan de American V8!!
@Eko: Nope. Een Duitse V12 diesel die olie zuipt als een ketter.
@e1000bmw523i: Kan maar één auto zijn!
@Jochempie: Hoor ik daar nou een Q7 aankomen?
Dus elke dag rijden er 130 visueel gehandicapten de Utrechtse milieuzone in, let wel, dat zijn degene die in een vieze auto rijden.
Het is immers niet zo dat het niet aangegeven wordt dat je er niet in mag.
Dat gegeven baart mij meer zorgen dan die zogenaamde vervuilers….
@jrk68: Ja borden lezen, sommige weggebruikers hebben er enorm veel moeite mee.
@jrk68: Ja heel gek , gehandicapten p plaatsen vallen ook al niet op.
@jrk68: uhm hoeveel mensen weten niet in wat voor auto ze rijden. Hoe vaak gaat de ANWB wel niet op pad om weer een tank leeg te pompen omdat er benzine dan wel diesel ingegooid is terwijl juist het andere sap erin hoort.
@jpoers: dat Is toch hun fout? Het heeft er lang genoeg gestaan als waarschuwing.
@jpoers: inherent aan huurauto’s…
zie je in London toch ook…je mag er met je 4keer4 niet binnen, tot je ff betaalt, dan mag ie wel binnen!
@Jantje_555: Congestion charge, ’t is ook geen boete.
Ja mooi is dat. Die Groen linksers leggen hun principes wel voor een dagje aan de kant als je 90 euro lapt..
Belachelijk dit..
@kapitein:
Yep, voor €5 mag je van die zelfde club je auto in Westraven parkeren en vandaaruit de hele dag gratis met het openbaar vervoer de stad bezichtigen.
Lijkt mij een prima deal….
@jrk68: Dat doen mensen niet..veel te veel moeite.
@jrk68: Met het Nederlandse OV heb je dan ook de hele dag nodig….
Gewoon niet meer in die steden komen, en je geld lekker ergens anders uitgeven. Mijn oom mijdt om die reden ook alle steden in Duitsland waar je zo’n achterlijke groen sticker voor nodig hebt. Zet natuurlijk geen zoden aan de dijk, maar is gewoon een principe kwestie.
Hilversum zal wel balen als Utrecht laat zien hoe schoon hun lucht wel niet is…
@mcaa: Hilversum heeft meer boompjes. Vooral richting de Trompenberg…
@e1000bmw523i: sarcasm, do you speak it?
@mcaa: Yep, evenals ironie en cynisme…
Hmm, misschien moet de gemeente waar ik woon ook maar zo’n zone instellen. Kunnen de gemeentelijke belastingen omlaag… ;-)
@hammerman: nou wij rotterdammers ruilen graag met je
Ja, dit is echt heel slecht! Wat schiet je hier nou mee op. Ik was al niet zo’n fan van Utrecht, maar nu kom ik er helemaal niet meer!
@hondar: mooi. Lonely Planet zette onze stad boven Amsterdam als must see. Het zegt genoeg lijkt mij.
@rolov:
Jij woont ook in Rotterdam…?
– Maar Henk, zelfs je naam is mooi, we leven toch in een VRIJ land?
@desjonnies: allang niet meer hoor.
@desjonnies:
Wat verwacht je van iemand die zich bezighoudt met vraagstukken als, kan je dansen op de maan, is er leven op Pluto….
@jrk68: ..en Belgistan verheerlijkt :)
En dan vinden mensen en de overheden het raar dat sommige niet geloven in milieuvervuiling…
Wat ik mij af vroeg, met een buitenlands kenteken kunnen ze je niet checken(=pakken) lijkt mij?
Verder blijft ik het belachelijk vinden. Maar zoals @jrk68 al zei, je krijgt toch een bord te zien als je er niet in mag met je rollin’ coal?
@reistje: klopt, tot op heden worden buitenlandse kentekens niet beboet omdat de gemeente geen toegang heeft tot de gegevens van de eigenaar. Lekker blijven rijden dus!
@peewee05: Jeeha ga ik lekker door Urecht kachelen , oh shit mijn auto is niet oud genoeg..
@norge: Tegen de tijd dat je bij Utrecht bent vanuit Noorwegen hebben ze de regels al weer aangescherpt, dus je kunt gerust instappen. Neem nog even een bakkie!
@norge:
De Volvo wel….
@jrk68: En die verbruikt als een mammoettanker :) …Wel benzine…
Als ze nou gewoon al die K-brommers verbannen uit de stad (met allemaal vooroorlogse techniek) dan zijn ze zo van het uitstootprobleem af. Ze hebben een keer een test gedaan, en toen bleek dat een brommertje ongeveer het dubbele van een vrachtwagen uitstoot….
@dutchdriftking:
Wat is er mis met en zo vervuilend aan deze K brommer…?
http://images.motorcycle-usa.com/PhotoGallerys/2009-bmw-1300-13.jpg
@jrk68: Wat er vervuilend aan is, is de opening in die chromen pijp, aan de rechterkant van het achterwiel. Wat er mis mee is, is dat ik er niet op zit.
@dutchdriftking: Het feit dat je een krachtterm als “K” moet gebruiken om je verhaal te verduidelijken vind ik erger.
Wie kan er überhaupt een rede verzinnen om in Utrecht te willen zijn?
@toniominestrone: Je zou er eens naar school kunnen gaan om het verschil tussen rede en reden te leren?
@berlinetta: Ik snap het probleem niet, ik kan prima een rede verzinnen om niet in Utrecht te zijn, waarin ik verschillende redenen aankaart.
@berlinetta: Daar heb je een punt, maar nog geen redeN om naar Utrecht te gaan.
@toniominestrone:
– Vrouwenoverschot
– Cafés- en terrassenoverschot
– Mooie grachten-overschot
– Het is Amsterdam niet
@Ricardo: Wereld stad, dat Utrecht! Echt!
Waar ik voor vreesde wordt waarheid :
Iedere gemeente gaat dit straks invoeren onder het excuus van ‘milieu’
Vergeet niet dat den rooden mensch in veel gemeentes al decennia lang dienst uitmaakt en den Rooden Mensch heeft nu eenmaal een ontzettende hekel aan andere mensen en zal alles doen om den anderen mensch uit zijn leefomgeving te verwijderen zodat hij daar rustig en comfortabel zijn kinderen in zo’n afschuwelijke bakfiets kan vervoeren
Dat het gehele milieu geneuzel van leugens en bedrog en frauduleuze onderzoeken aan elkaar hangt, iets waar ene Sepp Blatter en Bernie Ecclestone nog heilige dictators bij vergeleken zijn, zal den Rooden Mensch aan zijn Rooden Reet roesten.
HET probleem waar wij allemaal mee te maken hebben is namelijk den overbevolking maar mede door den Roode Mensch en den Mensch met den Bijbel blijven we hier fok-subsides afgeven voor onszelf, omdat wij onszelf zo verschrikkelijk belangrijk vinden.
En worden er regelmatig bakerpraatjes de wereld in geslingerd over de generaties na ons.
Wel de generaties na ons – ik mag hopen dat ze hun zaad verstandiger weten te gebruiken dan wij- anders zie ik het zeer somber in voor de homo-sapiens en dar helpt een vervuilende Diesel in een Nederlandse stad geen ene reet aan
Rond 1800 waren er één miljard mensen
Eind jaren vijftig 3 miljard mensen
In 1999 6 miljard
En 2012 zeven miljard
We fokken dus als konijnen en ieder mens moet eten drinken en schijten, need I say more ?
Het mooiste van alles is : Niemand, maar dan ook niemand onderkent dit probleem, niemand heeft het erover maar dit is volgens mij het enige probleem wat er op de wereld is.
@desjonnies:
Er zijn meer mensen die zich daar zorgen over maken.
Zo was ik ooit met een vriendinnetje op een symposium met Jane Goodall en Ab Osterhaus in de aula van het Erasmus.
Dit was tentijde van de Chinese vogelgriep.
Zij kon het niet laten om Ab Osterhaus even te vertellen dat hij zinloos werk deed, wat was er immers mis met een goede vogelgriep….
Zij vond dat een probaat natuurlijk middel tegen de overbevolking.
Ik hou het er maar op dat de beschaving ons soms ernstig parten speelt.
@desjonnies: Jouw ballen eerst, meneer H. Niemand!
In China hebben ze toch echt hun best gedaan en zeker ook in Europa valt het wel mee: in 2050 zal de bevolking met 1/8 zijn afgenomen, terwijl die in de USA nog met bijna de helft toeneemt, om het maar niet te hebben over de verdubbeling van het aantal moslims naar 3 miljard. (www.overbevolking.info)
@stephanotis:
ik heb twee zwerfkatten die bij mij resideren Mr Papalamelullos !
Dus dat wat dat betreft.
@desjonnies: Woont die naast meneer Papalamepiemellos?
@desjonnies: Vraag me af of jij de zelfde boeken lees als ik… :)
@desjonnies: Voor dit soort dingen zijn oorlogen en ziekte epidemieën uitgevonden :)
Wat ik dus niet snap, of ik moet ergens een artikel met uitleg gemist hebben:
– Als ik wegenbelasting betaal, waarom mag ik dan nog niet op die wegen rijden?
– Krijg ik een deel van mijn wegenbelasting terug als ik besluit om daar niet te rijden?
– Krijg ik een deel van mijn wegenbelasting terug als ik besluit om een vrijkaart te kopen daar?
– Als ik nou geen geld heb om een nieuwe auto te kopen, maar wel netjes al mijn belastingen betaal, hoe willen ze me dan gaan dwingen om ook deze belasting nog te gaan betalen? Of willen ze voor mij een nieuwe auto kopen zodat ik er wel mag rijden?
– Waarom maakt dit land zichzelf en daarmee de autobranche kapot?
@qriss: Van harte, U bent den enige in Nederland die wegenbelasting betaald….
@norge: Het was meer bedoelt vanuit het standpunt dat iemand die wegenbelasting betaald, daar eigenlijk gewoon moet mogen rijden, en volgens de wet volgens mij niks verkeerd doet, toch?
Of kan een agent een boete schrijven omdat je op een weg rijdt waar je volgende de belastingdienst al voor betaald hebt, maar volgens Utrecht niet?
@qriss: Er is niemand die wegenbelasting betaald. En als je de houderschap belasting bedoelt , dit geeft recht op? Juist..
@norge: houderschapsbelasting is net als de hondenbelasting. De betaal je ook om een hond te mogen houden, maar die hond mag nog steeds niet overal zijn behoefte doen. Je auto mag je met de houderschapsbelasting ook houden (je mag er zelfs van houden) maar je mag die auto nog altijd niet overal zijn gassen laten uitstoten.
@mashell: Dat is mijn punt toch? :=)
@qriss: U bent in de war; dit is een plan waar de BOVAG stiekem heel blij mee is, want oudere auto’s leveren aan onderhoud en reparaties minder op als de verkoop van een nieuwe of jong gebruikte als vervanger.
Dat er legio mensen zijn die geen geld hebben voor een vervangende auto word hierbij even vergeten helaas..
@silenro:
Een auto is een luxe, geen eerste levensbehoefte….
Ergo, als je hem niet kan betalen is hij, of te duur, of je zult slimmer en/of meer uren moeten werken….
@jrk68: voor veel mensen is de lijst met mogelijkheden gewoon niet zo groot.. Ik zou ze de kost niet willen geven die door wat voor omstandigheden dan ook geen andere auto kunnen kopen en hem wel nodig hebben..
Voorbeeld is een collega van mij, rijd dan wel een benzine auto, maar heeft 3 kinderen met het syndroom van Down.. Kan het hoofd met moeite boven water houden.. Heeft een auto nodig als levensbehoefte.. Kan je zulke mensen dan verplichten een andere auto te kopen? Ik denk van niet namelijk…
Ik rijd zelf ook een diesel die inmiddels Utrecht niet meer in mag.. En vanaf 2016 ook verboden in mijn woonplaats. Ook al kán ik wel een andere betalen, ik heb daar gewoon niet zoveel trek in. Auto is in absolute topconditie, waarom zou ik dan wat anders moeten kopen? Maar door dit soort geitenwollensokken figuren word je gewoon in de hoek geschoffeld helaas..
Is de auto nou een melkkoe of zijn de mensen die die zone inrijden te dom om hun eigen kont af te vegen dan wel zijn het verstokte dieselaars?
Denk het laatste.
Als ik elke dag een straat inrij waar ik niet in mag rijden, en ik krijg daar elke dag een bekeuring voor, is mijn auto dan de melkkoe of ben ik dan een ontiegelijk eigenwijze rund?
Maar goed, zal wel weer te simplistisch denken. O. En het is natuurlijk allemaal de schuld van links. Ook zo’n lekker simplistisch uitgekauwde onzin redenering van de bovenste plank….
@Rick-dos: T is nou niet bepaald de schuld van rechts..
@Rick-dos: linksch ende rechts…het is slechts voer voor de quasi-denkers onder ons…voeding voor de verveelde geest.
Je kan Utrecht veel nageven, maar het te verwachten begrotingstekort die de Tour de France zal veroorzaken, wordt op deze manier toch netjes gedicht! :)
Ik begrijp niet waarom je Henk Westbroek erbij haalt, want die is al minstens 15 jaar niet meer actief in de gemeentepolitiek. En een groot deel van de gemeenteraad vindt het ook onzin, maar ja meerderheid enzo.
De kosten van de camera’s waarmee nu de hele binnenstad is omgeven zijn 750.000 euro, dus het is nog een weekje of tien en ze hebben de kosten eruit. Ondertussen wordt IEDEREEN die nu Utrecht binnenrijdt gescand. Totale privacyschending alleen voor het milieu. Als dat zo is, mag de opbrengst van de boetes gestoken worden in subsidiëring van de aankoop van milieuvriendelijke auto’s en het aanplanten van bomen.
hoe kan zo’n verbod nou standhouden? pure discriminatie. Voor die oude auto’s moet ook het volle pond MRB betaald worden en dan worden je bepaalde bieden ontzegd, doei!
@TDI-goeroe:
Breng ze nou niet op ideeën, straks gaan ze de motorrijtuigenbelasting weer invoeren….
Tja, wat kan je hier nou als burger tegen doen? Welke landen gaan volgen? Waar gaat dit heen met Nederland? Het houd niet op……niet vanzelf….
@991gt3rs: Wat je hier als burger tegen kan doen? Vrij veel. De politiek is natuurlijk volledig afhankelijk van de burger. De vraag die je moet stellen is wat kan ik er aan doen om de burger zo ver te krijgen er wat tegen te doen?
Mhoewawawahaha .. Komen de verontwaardigden met hun zelfverzonnen kopvoddentax op de proppen ..
Bewijsstuk A: https://www.youtube.com/watch?v=TmLEVx_BbOE
Als men door rood rijdt en een bekeuring krijgen, ziet men vaak de fout in. Het was ook niet de intentie om door rood te rijden (per ongeluk, net na oranje, noem eens wat). De boete is dan (extra) effectief, omdat men in het vervolg beter op let. Waarschijnlijk alleen de eerste week en daarna weer als vanouds, maar na enkele boetes (of snelheid) krapt het merendeel zich toch achter de oren. Misschien toch het gedrag maar eens aanpassen. Het doel van de overheid is gehaald: rustiger verkeer, minder files, noem een dwarsstraat.
Als mensen (automobilisten) gedrag vertonen zoals in bovenstaand filmpje, zich er niets van aan trekken en het toch wel doen, wanneer is het doel dan bereikt? Met andere woorden, zoals KNAC zegt: waar ligt de winst? Wat als er geen financiën zijn bij de gedupeerden? Wat als men in de binnenstad MOET zijn? Het doel is schonere lucht en een prettigere leefomgeving in de drukke binnenstad (naar ik veronderstel). Op deze wijze wordt dat niet gehaald. Wat wordt hiermee betaald? De subsidies voor stekkerauto’s die op snelwegen hun uitstoot weer compenseren met een verbruik van 1:10 bij 140?
De aanpak moet vanuit de landelijke politiek komen en hangt domweg samen met BPM, muesliPolo’s, MRB, etc. En dan hebben we het nog niet eens over hoe elektriciteit wordt opgewekt, maar enfin. Deze beperkte regelingen bij meerdere gemeenten zijn gebaseerd op populisme en wanbeleid.
aaaah weer zon nieuwtje waar je als geemigreerde nederlander vrolijk van word :) dit zal doorgaan tot de mensen het niet meer pikken maar dat duurt blijkbaar nog ff. milieu, ik maak me er idd zorgen over. maar hoe het wordt gebruikt om ons nog verder uit te kleden dat is nog vele malen erger. intussen gebeurt er 3x niks om alle aanwezige technieken te benutten ten gunste van dat milieu. hypocriete bureaucraatjes zijn het allemaal….
@niex: haha, goed gezien kerel ! In welk land woon jij ? Ben van plan op relatief korte termijn ook te verkassen naar verweggistan. Eerst nog even het bedrijf laten groeien en de boel daarna zien te verkopen.
Met een buitenlands kenteken krijg je geen bekeuring want de apparatuur kan die niet scannen…. Dus al die ‘seizoenswerkers’ die hier al graties rijden kunnen zonder zorgen met hun Wolga diesel uit het jaar kruik de stad in…..
@E34M5Touring: dat laatste…is ook door diezelfde politici gecreëerd; voel me sinds enkele jaren geen nederlander meer.
Jammer. Nu gaan andere steden dit namelijk kopiëren.
Oke je betaald om met je (oudere) diesel de stad in te mogen vanwege de uitstoot dus het milieu. Kan ik inkomen, maar de €300.000 die dit project tot nu toe opgeleverd heeft wordt gebruikt voor? Extra investeren in groen/ Gratis zonnepanelen voor huisbezitters/ etc? Dus eigenlijk heeft het totaal niks te maken met het milieu?