Zie hier, de nieuwe Audi A1 vroegtijdig op je scherm

Auteur: , 76 Reacties

Wat nou, wachten?

Jawel, lieve mensen: het is weer zover. Alvorens alle officiële plaatjes via een officieel persbericht het internet op worden gesmeten, lekken ook ditmaal een reeks foto’s het web op. In dit geval mogen we onze zuiderburen bedanken, in het specifiek de redactie van AutoTijd. Zij wisten te stuiten op de eerste veertien foto’s van de volledig nieuwe Audi A1.

Waar er zeker niets mis was met de eerste generatie van de Audi A1, kwam hij een bepaalde agressie te kort. Hoewel dit overeenkwam met wat er zich onder de motorkap van de auto afspeelde, kunnen we de transformatie wel degelijk waarderen. Dat gezegd hebbende, hebben we hier wel te maken met de fraaiere modellen. Beide modellen, zowel de 35 TFSI als de 40 TFSI, zijn uitgerust met het S Line-pakket. Hierdoor krijgen de auto’s imposanter bumperwerk, grote, smakelijke velgen en een diffuser.

En ach, zelfs met die optiepakketten eroverheen kunnen we zien dat de Audi A1 de juiste richting in is geslagen op het gebied van design. Het ietwat tamme, ongeïnspireerde uiterlijk van de eerste generatie gaat flink op de schop en daarvoor in de plaats krijgen we een veelvoud aan hoeken en kreukels. Niet iedereen zal er blij van worden, maar in mijn ogen misstaat het niet. Mocht je nu niet staan te springen om de omwenteling, dan kun je jezelf wellicht verblijden met het feit dat de auto in vrijwel ieder opzicht groter is geworden. De nieuwe Audi A1 wordt immers gebouwd op het MQB-platform en deelt zijn basis met de nieuwe Polo en Ibiza.

De auto wordt later dit jaar, op de beurs in Parijs, officieel onthuld.

UPDATE: de nieuwe A1 is officieel! Alle info check je HIER.



76 reacties

Hij heeft met deze flinke facelift wel een wat minder vrouwelijk voorkomen gekregen. Nog steeds geen mooie auto, maar in ieder geval wat stoerder.
@racerx: meer “gat” dan “bumper”, dit is toch een auto voor de billenman?
@breakingpoint: als je met zo’n “bumper” maar één keer parkeerschade oploopt (uiteraard zonder dat de dader er een briefje met n.a.w. bij achterlaat) ben je een godsvermogen kwijt op dit te laten herstellen.

Die degelijke oude zwart plastic schildbumpers van 25 jaar geleden waren vaak zo slecht nog niet. Met een beetje warmte van de zomerzon of een verfstripper drukte je het gewoon weer terug in model.
@RRRobert: helemaal waar! Mijn oude BMW E34 kon tegen een behoorlijk duwtje. Die gouwe ouwe bumpers waren nog bumpers, nu is dit helaas gewoon een bumperbekleding als sierstukje, die inderdaad een godsvermogen kost
@racerx: ik vind hem vooral op een hyundai i20 lijken🤔
Oi oi, dat is best lelijk
@autodrome: lijkt van voren wel een 308
@goodolddays: terwijl ik de foto’s zit te kijken zit ik te denken: ben benieuwd of ik de eerste ben die er een Peugeot in ziet… Nee dus.
@goodolddays: die gele lijkt sprekend een Kia Stonic.
@awesome: Nee joh die Gele lijkt op de nieuwe Suzuki swift Sport
@goodolddays: ja, nu je het zegt, het net een vervormde 308 idd. Een van de reaguurders noemde het een ‘Audi Frankenstein’, die zit er niet ver naast. Audi gaat echt de verkeerde kant op met z’n ontwerpen. De A6 kan me nog bekoren, maar de rest gaat snel bergafwaarts. De Q2 is daar een goed voorbeeld van, totaal uit proportie en overdesigned en nu dit weer.
@goodolddays: moet ook aan een Opel Carl denken. En trust me, dat doe ik niet graag!
@autodrome: Wn het is ze NOG STEEDS niet gelukt de radarsystemen netjes weg te werken…
Wat een druk en over the top design zeg. Ik vind het een verschrikking.
Mooie bmw achterlicht units.
@ruben_vandenberg: De achterlichtunits lijken wel te verschillen. Bij de grijze lopen ze schuin weg, bij de gele is er een ‘hap’ uit.
@Breinstein: is optisch bedrog. Zoem maar eens wat in op die achterlichten :)

Ot; wat een beauty! Ben zeer benieuwd naar de motorisering en prijs. Maar dat zal nog wel ff wachten worden.
@stefje: ik zou zeggen: kijk naar de prijs van een Polo en doe daar 5-7K bij + veel geld voor de opties die je er nog bij wil…
@ruben_vandenberg: Audi Frankenstein
Zie daar maar eens met je sponsje overal tussen te komen.
@chriscross: een auto hoor je niet met een spons te wassen vriend..😜
Dat wat eerst een mooi clean dashboard was, is nu een wirwar aan vouwen en knikjes…..zonde!
@ablogjunk: en een enorm ventilatierooster! Allememagies
@ouwedibbes83: kun je op barbecuen. De ulitime hipster-yuppen-lifestyle-priemiejoem-auto!
@ablogjunk: vind het dashboard juist het positieve van deze auto.
@87sandyd: dode knoppen op de centrale knoppenlijst, scheef geplaatst navigatiescherm, lelijke nep roosters. Nee, dat dashboard vind ik niet het sterkste punt van deze auto.
valt mee beter als de oude in ieder geval
@gove: beter dan! (nee beter he!)
Het lijkt wel een BMW met al die onnodige lijnen.. Aan de andere kant best een verfrissend wagentje.
@kareljansen: mee eens
Hebben we nou met een schuin oog naar de Hyundai Kona gekeken Audi?
Ah, de GT2 en GT3 RS edition, overal zwarte luchtgaten in het plaatwerk.

Ik vond de renders zoals ze op het internet rondgingen best gaaf, maar die hadden dan ook niet overal van die gaten in zitten. Ik moet er nog aan wennen. Ik vind de gele kleur erg gaaf, maar door al die roosters ziet het er erg druk uit, in het grijs (helaas) is het al een stuk rustiger op het netvlies. Dat gezegd hebbende, mijn 2012 A1 reed echt geweldig en wellicht dat ik er na mijn huidige auto toch weer serieus naar ga kijken.
Mengeling van hyundai i20 en kia stonic. Weinig origineel.
@robin78: ik dacht dat de man van Audi nu bij Hyundai in dienst was. Maar als ik dit zo zie dan is het eerder andersom. Idd veel weg van de i20 en Kona.
@robin78: met een vleugje Rio erbij.
Ziet er beter uit dan zn voorganger, wel een beetje BMW achterlichten idd
@koekwaus: indd. En hadden Ford wil z’n velgen terug…
Aan de voorkant vind ik dat lijkt alsof de motorkap open staat. De achterkant is idd, zoals ik hier al lees, net een BMW.
Vorige had nog iets van karakter, nu zijn de cleane en rondere lijnen er allemaal uit en… lijkt het op een polo van de vorige generatie. Waarom zou je dat nu willen? Dit is toch premium?
35 TFSI en 40 TFSI? Tenzij er 300 pk in ligt, is dat toch een vrij suggestieve, ambitieuze naamgeving, niet? Je zult net een A8 40 TFSI gekocht hebben…
@silverarrow: bij de A8 is het de motorinhoud, bij de A1 het vermogen: 35 en 40pk.
Zo te zien lopen de brievenbus koelsleuven aan de voorkant (ala Audi Sport Quattro http://ag-spots-2015.o.auroraobjects.eu/2015/04/06/audi-sport-quattro-c863106042015211151_1.jpg ) helemaal door tot in het interieur voor de bijrijder voor net dat extra beetje ventilatie.
Vind ik de nieuwe Polo mooier!
@kraakensmaak: vind ik ook, en daarbij vraag ik me af wat de meerwaarde van deze auto is.
@lekkerlinksrijden: zodat ook het simpele volk een Audi kan kopen…
@davelepeef: en wat rij je zelf?
@JanJansen: “hoi, ik ben sarcasme, leuk je te ontmoeten”… Maar, twee tweedehands Focussen als je het graag weten wil.
@davelepeef: Mensen die een Audi kopen simpel volk ;En dan zelf in een 2 de hands Focus . JA?
@dijan: je snapt sarcasme dus ook niet… Weet je nog, vroeger, toen de 3 compact uitkwam of niet? Als je dat nog weet, weet je vast wel wat ik bedoel. En tja, ik mocht willen dat ik een nieuwe A1 kon kopen. Dan zou ik namelijk weer een Focus kopen…
@dijan: op je VAG teentjes getrapt?
gh via Android app
Net zo’n raar lijntje in de grill als die Hyundai. Jammer. Verder niet zo heel veel bijzondere of schokkende dingen zoals je bij Audi verwacht.

Wel leuk dat het digitale scherm ook naar de kleinste gaat. Zal niet de goedkoopste oplossing zijn t.o.v. concurrenten.
@gh: grilles zijn vaak een beetje moeilijk bij de laatste Audis. Meer is beter lijkt het. Maar die schermpjes: aangezien je bij Alixexpress of whatever tablets kan kopen voor een appel en een ai lijken die kosten me ook wel mee te vallen..
Wat een kek bakkie! Ik zou direct de polo en ibiza aan de kant schuiven voor deze A1. Ziet er echt wel leuk uit zo! Ff wachten op de S1 en je hebt een super gaaf bommetje
de voorkant lijkt wat mij betreft teveel op de nieuwe DS 3 (2019)
Vind het wel een geslaagd bakkie eigenlijk. Lijkt alleen alsof het interieur rechtstreeks uit een polo komt, konden ze iets beter aanpassen imo
Nu af fabriek met zwart gemaakt Audi logo? Zou de optie los te kiezen zijn, of komt het enkel in een pakket met een petje?
Geen 3dr?
@kennone: Aangezien MQB-platform broertjes Polo en Ibiza ook geen 3-deurs variant hebben, lijkt het me sterk dat er van de A1 wel een 3-deurs variant komt.
Alle lijnen die bezuinigd zijn in het interieur van de grotere modellen hebben ze dan maar in de nieuwe A1 gestopt. Druk design, maar kan het niet echt lelijk noemen. Het interieur daarentegen is écht een vooruitgang t.o.v. het oude model.
Velgen van Ford gejat? In iedergeval weten we ook vast hoe de nieuwe A3 er uit zal gaan zien.
Mooie auto. Alleen waarom dat lelijke afdekkapje in de onderbumper voor de radar? Achterlichten wel wat weg van een BMW.
Blijf het paradoxaal vinden dat er enerzijds enorme koelgaten worden ontworpen en anderzijds deze worden ingevuld door dichte stukken plastic. Dit is toch in strijd met functioneel design? Het stoort me echt omdat het zelfs de functionaliteit in de weg zit: het verhoogt de luchtweerstand. Over nepuitlaten, die niets anders zijn dan een plasticuitstulping op de achterbumper zonder enig functioneel doel, is inmiddels al de hele wereld gevallen dus daar dat behoeft verder geen discussie hoe krankjorum dat is.
Audi Polo
@snellerdaneenaudi: mwah, de eerste Polo was al een Audi 50 met VW logo’s, dus daarmee is dit zelfs historisch verklaarbaar…
Een kleine auto koop je niet voor de ruimte. Waarom zou men telkens blij moeten zijn met groter wordende auto’s, zeker in dit segment?
Mooi bakkie, zeker in het geel.
Ik zou gewoon de Ibiza kiezen als je in dit formaat iets zoekt. De snelste kost waarschijnlijk nauwelijks meer dan de basisversie van Audi met de hoogstnoodzakelijke “opties” erin.
Als dit ‘m gaat worden, dan is het een goede zaak. De vorige A1 heeft mij nooit kunnen bekoren. Om te rijden was het marginaal beter dan een Polo, maar de ‘Audi-ambiance’ was te weinig aanwezig. Eerlijk is eerlijk, in de loop der jaren is dat beter geworden en de S1 is een gave Hot Hatch.

Het ontwerp is nu een stuk frivoler en brutaler. Dat mag ook wel. Nu hopen dat rijeigenschappen jets meer afwijken (Audi: gebruik eens Öhlins dempers. Gratis tip. Zie maar wat je ermee doet).

MINI toont al jaren aan dat compacte luxe auto’s absoluut in trek zijn. De aankleding, opties en afwerking van een luxe, premium topklasser in een kleine verpakking. Parkeert wel zo lekker op de P.C.
Het is in elk geval in “lijn” met de andere nieuwe Audi’s: Audi, dat prat ging op een clean ontwerp en zo min mogelijk overbodige lijntjes, vult elk oppervlak met vouwen, gaten, motiefjes en lijntjes. Neem nou beide bumpers. Of de portieren. Nou ja, eigenlijk overal.
Ik vind het ergens wel leuker, en het wordt makkelijker de generaties uit elkaar te houden, maar aan de andere kant is het een hoop minder eigen.
Wat hebben ze hier een misbaksel van weten te maken zeg. Ik vind de huidige generatie best een leuk wagentje in zijn segment maar dit is echt verschrikkelijk. Ik hoop dat die gekke ruimte tussen de motorkap en de grill bij het s-line pakket hoort want het ziet er werkelijk waar niet uit.
Ander Audi nieuws: Stadler, één van de topmensen bij Audi is vandaag gearresteerd vanwege sjoemelgate.
Hij droeg volgens getuigen een grijs pak met een leasegrijs krijtstreepje..
De familieband met de Seat Ibiza wordt qua interieur wel sterker zichtbaar.
Zo te zien zijn er in het interieur stappen gemaakt. Mooi, want het interieur van de oude was echt heel erg budget. Geen probleem gezien het feit dat dat de intentie was van Audi maar wel jammer. Dus dit nieuwe interieur is mooi.

Het exterieur is inderdaad wel heul errug druk. Allemaal vouwen en hoeken en koelgaten, die op de achterkant doen me wel een beetje denken aan een Civic Type-R. Bij zo’n auto gaat dat velen al te ver dus dat is gewaagd van Audi. Die “koelgaten” aan de voorkant zijn gewoon te groot en doen afbreuk aan de auto.

Ook de achterlichten zijn inderdaad te BMW. Had ze liever iets meer richting de A6 Avant gezien wat dat betreft.

Al met al echt geen verkeerde auto en het interieur lijkt grote stappen gemaakt te hebben, maar het is meer dan het geweest had moeten zijn.
Ford Focus ST velgen onder een Audi had ik nog niet eerder gezien. Nu kunnen Ford rijders straks Audi replica velgen kopen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).