Vergelijking: de nieuwe Audi A1 vs. de oude

Auteur: , 43 Reacties

Tijd om het vergrootglas er eens bij te pakken en de verschillen nader te bekijken.

Audi

Eindelijk is ook Audi’s kleinste helemaal nieuw. De afgelopen jaren maakten we kennis met onder meer de nieuwe A4, A5,A6, A7 en A8. De A1 was deze week aan de beurt. Het ‘vrouwelijke’ is er wat afgestoft en Audi heeft gekozen om van de A1 een meer volwassen auto te maken. Zowel aan de buiten- als aan de binnenkant.

Audi introduceerde de A1 in 2010. Het moest een premium alternatief worden voor auto’s zoals de Volkswagen Polo, de Seat Ibiza, de MINI Cooper en de Peugeot 208. De move van Audi door met een compact premium model te komen was geen onaardige, want de A1 werd een vrijwel dagelijkse verschijning op de wegen. We zijn inmiddels acht jaar verder en aangekomen bij de tweede generatie A1.

Let op: bij alle afbeeldingen staat de nieuwe A1 boven en de oude A1 onder.

Exterieur
Audi koos voor een grondige revolutie in plaats van een saaie evolutie. De nieuwe A1 is behoorlijk anders geworden. Het nieuwe ontwerp is wel wat druk te noemen. Overal zijn gaten, frutsels en designelementen te vinden. Op de foto’s ziet het er gelikt uit, maar in de praktijk is het altijd even afwachten hoe de nieuwe auto zich zal presenteren. Niet iedereen kiest immers voor S-line, een lekker setje lichtmetalen en een kek kleurtje.

De voorbumper is scherper dan het mes van de slager. Er is tevens meer nagedacht over de vormgeving van de motorkap. Een ander element zijn de drie sleuven boven het Audi-logo. Niet zozeer functioneel, wel een knipoog naar het verleden. Stoer is het sleutelwoord voor de voorkant.

A1

Het zijaanzicht is ook anders. Een dikkere C-stijl geeft de auto meer aandacht. Zeker als de nieuwe A1 met een kleurtje is besteld. Zoals al eerder gezegd komt de nieuwe A1 altijd als Sportback met vijf deuren. Voor de rest is de vergelijking met het oude model niet heel spannend als het gaat om het zijaanzicht. Daarvoor moeten we door naar de achterkant.

Net als bij de achterlichten van de A7, zijn de ‘typische A1′-achterlichten geëvolueerd. Het is allemaal iets scherper geworden. Audi koos er wel voor om zichtbare uitlaten te monteren. Een verbetering in plaats van die neppe sierstukken die we tegenwoordig vaak zien. Het hoekige van de voorbumper is tevens bij de achterbumper te vinden. De positie van het kenteken en de logo’s is hetzelfde gebleven.

A1
A1

Interieur
Het interieur van de oude A1 zat ergonomisch prima in elkaar, maar Audi heeft de boel toch op een paar punten weten te verbeteren. Zo is het infotainmentscherm serieus gegroeid en is de locatie verhuisd naar het midden. Standaard krijg je een display van 8.8-inch in de auto. Een upgrade naar 10.1-inch is ook mogelijk. Ter vergelijking: het scherm in de oude A1 was slechts 6.5-inch groot.

De ventilatieroosters moesten daardoor wijken. De knoppen zitten op de plek waar je het verwacht en in dat opzicht is er niet heel veel anders. Het grote verschil is de komst van de Audi Virtual Cockpit die de oude analoge tellers vervangen. Dit is standaard op elke A1. Daarnaast is er voortaan meer keuze voor personalisatie met kleurtjes en materialen in het interieur van de A1. Het maakt het wat minder grijs en grauw, mits je hier extra voor wilt betalen natuurlijk. Omdat de nieuwe A1 is gegroeid in alle opzichten (LxBxH: 4,01 x 1,74 x 1,41 m) is er nu ook meer interieur- en 65 liter meer bagageruimte. Met een neergeklapte achterbank is er 1.090 liter beschikbaar. Bij het oude model was dat 920 liter.

A1
A1

Techniek
De motoren komen sterk overeen met het vorige model. Een verschil is wel dat er geen dieselmotor komt. In alle gevallen gaat het om TFSI-motoren, met een motorinhoud van 1.0 (90 pk) tot en met 1.5 liter groot (200 pk). Net als het oude model is er keuze uit een handgeschakelde of een automatische versnellingsbak.

De nieuwe A1 kent drie onderstelconfiguraties. Namelijk basis, sport en sport met instelbare schokdempers. Hoe dit stuurt zal uit de rijtest moeten blijken. Verwacht echter niet opeens een wild stuurmansmonster uit Ingolstadt.

Conclusie
Audi probeert zich te onderscheiden van de Polo en de Ibiza door de A1 een krachtiger voorkomen te geven. De A1 zul je vooral voor zijn uiterlijk moeten kopen, want de nieuwe Polo en Ibiza hebben tegenwoordig een interieur waar je weinig op kunt aanmerken. Ook deze hatchbacks kun je krijgen met een digitaal instrumentencluster en een prima infotainmentsysteem. Pas later, als de sportievere S1 gaat komen, weet Audi zich pas echt te onderscheiden met het Quattro vierwielaandrijvingssysteem. De Audi is het aantrekkelijkste in de vergelijking met de andere twee, al zal daar een stevig prijskaartje tegenover staan. Voor nu hebben we daar nog geen antwoord op, aangezien de prijzen pas in een later stadium bekend worden gemaakt.



43 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Nu ik ze zo naast elkaar zie, wordt het voor mij alleen maar duidelijker: Het interieur is er flink op vooruit gegaan, maar het exterieur is echt enorm lelijk geworden.
@Edge: Je bedoeld : ‘Het exterieur is verschrikkelijk lelijk gebleven.’
@snolvos70: hier valt dan ook die standaard extra 2 deuren in toch?
Zo, met sportpakketjes erop, vind ik het een vooruitgang vergeleken met de eerste. Hij lijkt voornamelijk wat minder als kleine auto te zijn ontworpen. Niet gek, want dan denkt Audi m hoger in de markt te kunnen zetten: meer geld. Etc etc.
Het moet maar net zijn dat een aantal opties niet te krijgen zijn in de Seat/Skoda/VW en ik moet echt zoiets kleins willen, anders snap ik niet dat iemand voor zo’n auto gaat. Maar goed, ieder zo zn ding.
Is er ook wat bekend over de grootte van de auto? Het kreng lijkt gigantisch gegroeid te zijn ten opzichte van de vorige A1.

Maar man, wat vind ik hem lelijk zeg.
@viezefreddyw: Gezien de polo als basis dient en die dacht ik met 14 (!) cm gegroeid is in de lengte zal deze ook wel een stuk groter zijn.
@gforce: Oh ja dat is waar ook. Thanks.
@viezefreddyw: ‘Omdat de nieuwe A1 is gegroeid in alle opzichten (LxBxH: 4,01 x 1,74 x 1,41 m)’ beter lezen kerel!
Al met al vind ik de verschillen erg groot (voor ’n Audi) en in elk opzicht positief uitvallen. Ik vind hem er nu volwassener, stoerder en strakker uitzien dan de vorige generatie. Kortom: Leuke auto geworden.
Is er ook wat bekend over de grootte van de auto? Het kreng lijkt gigantisch gegroeid te zijn ten opzichte van de vorige A1.

Maar man, wat vind ik hem lelijk zeg.
Juist, twee keer dezelfde reactie…
@viezefreddyw: Kun je nagaan hoe lelijk je hem echt vindt.
Wat is ‘ie lelijk! Weer het bewijs dat niet alles mooier wordt door meer lijnen, gaten en opsmuk.
@chimaera: proof by opninion?
Wordt het straks de 1.5 tsi die 200pk gaat leveren of wordt dit, net zoals in de Polo de 2.0 tsi met er tussenin de 1.5tsi met 150pk?

best cool karretje geworden,
In het artikel staat: ‘Audi koos er wel voor om zichtbare uitlaten te monteren. ‘, ligt het aan mij of zijn op die onderstaande foto helemaal geen uitlaten te zien bij de nieuwe a1?
Exterieur van de 1e versie was een stuk geslaagder
Ik kan het waarderen dat Audi eindelijk eens met auto’s komt die niet zo saai zijn (Q2 en deze), maar het pakt vooralsnog niet echt lekker uit. Veel te druk design. En het interieur heeft echt teveel VAG-invloeden.
@berlinetta: U zult het wellicht niet weten, maar de A in VAG staat voor Audi…
@amv8bart: Dat klopt niet meer. Staat tegenwoordig voor Volkswagen AG.
(Volkswagen aktiengesellschaft oftewel naamloze vennootschap.)
@AMV8Bart: VAG staat voor Volkswagen AktienGesellschaft

@smoked: Ja! En dus niet! Voor Volkswagen Audi Gadverdamme!!
@berlinetta: het is dan ook de priemiejum VAG polo
@str8six: Maar dat zie je er dus niet aan af.
Doe mij maar de pre-facelift versie vd huidige!
Ze hebben een poging gedaan om van het hele saaie af te komen.
Ik vind het niet echt een mooie auto geworden.
Welke achterlichten krijgt dit monster nou? De schuin aflopende zoals op de grijze, of de units met een hap eruit, zoals op de gele?
@breinstein: die grijze komt door optisch bedrog/schaduw. Dus de gele met hap eruit.
@str8six: ik heb toch goed gekeken en zie dat de units bij de grijze de vouwlijn volgen en bij de gele afwijken
@breinstein: nog beter kijken dan ;-)
Tja, behoorlijk veranderd, maar nog altijd niet mooi te noemen. Dan liever een Skoda Fabia…
Als volgende leasebak ben ik de Polo aan het overwegen. Alleen is er tot op heden nog niets bekend over wanneer de 1.5 TSI daar in leverbaar zal zijn.
Als ik deze foto’s zo zie vind ik ‘m best leuk ogen. Leuker dan de Polo die me aan de Zuid-Amerikaanse Gol doet denken.
Maar het gevaar is dat deze qua prijzen richting de Golf gaat. En dan blijf ik waarschijnlijk toch liever een C-segmenter rijden.

Misschien dat de 1.5 TSI in de Polo gelijk weer een BlueGT uitvoering o.i.d. word.
Dat zou de keus m.i. makkelijker maken.
Dikke luchthappers aan de achterkant
Ik vind het wel gaaf.
Achterlichten op die gele doen me wel aan een BMW 1-serie denken…
Precies het interieur wat ik voor een Seat verwacht: VAG degelijk met een speels/sportief randje.

Voor een Audi verwacht ik strak en modern, maar zakelijk op het saaie af. Dat zie ik hier niet terug, het oogt rommelig en Audi-onwaardig. Maar dat is een trend die ze met de Q2 hebben ingezet.
Hyundai kona voorkant zo boven de grille, als voorloper op de samenwerking tussen Audi en Hyundai ?!
Absoluut geen Audi fan maar dit vind ik wel een lekker dik dingetje. Hoef hem zelf niet, maar snap dat je dit verkiest boven de concurrentie als je in de markt bent voor een klein bakkie.
Het doorlopen van de achterlichten tegenover het oude model waar het binnen het achterklepje blijft doet een stuk volwassener aan. Leuk uitgesproken modelletje. Het zal voor het meerendeel hier wel even wennen zijn.
Exterieur dikker en minder bol, ook interieur veel beter. De oude zou ik niet op mijn shortlist zetten, de nieuwe is best een goed alternatief voor een Mini waar een man in gezien kan worden. Bronzen velgen ook helemaal top, goede trend!
De nieuwe heeft Ford-velgen….
In vraag mij in Gods naam af, wie is de doelgroep, niet het cliënteel van de vorige.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).