Geen concept gezeur, gewoon een écht product.
Op de Tokyo Auto Salon presenteerde Toyota een idioot lekkere auto in de vorm van de GR Super Sport Concept. Ondanks het smakelijke uiterlijk haalden we onze schouders een beetje op. Een concept is natuurlijk leuk voor op een beurs, maar wat echt telt is een productiestadium zodat men daadwerkelijk iets heeft om in te rijden.
Toyota komt in dat opzicht met goed nieuws. De Japanners hebben bekendgemaakt dat de ontwikkeling van een supercar daadwerkelijk is gestart. Net als de GR Super Sport Concept, zal de auto qua techniek gebaseerd worden op de TS050 Hybrid LMP1 die dit weekend de overwinning wist te pakken op Le Mans.
Deze auto heeft een twin-turbo V6 met directe injectie, gekoppeld aan Toyota Hybrid System-Racing (THS-R). De hybride levert daardoor 1.000 pk aan vermogen. Op Le Mans heeft Toyota de potentie van de techniek bewezen en dat ze deze technologie naar een straatauto gaan brengen is briljant te noemen.
We started this project because we believe that creating a super sports car that delivers the same appeal as the TS050 Hybrid greatly adds to Toyota’s involvement in WEC. And at some point in the near future, customers will have a chance to get behind the wheel of this incredible machine and experience its astonishing power and driving performance”, – Shigeki Tomoyama, president GAZOO Racing Company
Meer details zijn nog niet bekendgemaakt. Het is te hopen dat de supercar veel uiterlijke overeenkomsten met de GR Super Sport Concept gaat krijgen, want wat een brute machine is dat.
“We started this project because we believe that creating a super sports car that delivers the same appeal as the TS050 Hybrid greatly adds to Toyota’s involvement in WEC.”
Hmmm, heb ik laatst niet iets gelezen over FIA en hypercar straatauto’s als LMP1 vervanger?
@torsen: Dat zijn dromen , maar je hebt gelijk. Dit is alweer een signaal van Toyota. AMR en Amg hebben er ook al eentje klaar liggen inmiddels.
@fmgarcia: dromen? Die klasse gaat er komen hoor: https://www.fiawec.com/en/news/2020-2024-revolutionary-regulations/6000
@fisto: Ja bedoelde ook dat ik daar zelf al jaren over droom. Ultieme klasse op La Sarthe denk ik. Vraag me alleen wel af hoe ze zich met de lmp2 auto’s gaan mengen. Die rijden ook beste rondetijden. Leuk om de eerste 2 sectoren 30 seconde sneller te zijn. Die prototypes zullen sneller de bocht door kunnen.
@fmgarcia: ik denk dat de nodige “aanpassingen” zijn toegestaan. Ik verwacht geen straatlegale auto’s aan de start.
@niekie1999: Ging mij er meer om wat het verschil met de lmp2 gaat zijn.
@torsen: ben benieuwd of Toyota de auto wel uitgebracht had als ze Le Mans NIET gewonnen hadden …
Gr(rrrrr) das lekker
Eens even bij Louwman buurten, kijken wat hij nog voor m’n Prius geeft als inruiler voor een wat rappere Hybride.
Ik vind het wel grappig dat jullie er nog steeds bijzetten dat het blok directe injectie heeft… Welke grote fabrikant van tegenwoordig gebruikt nog carburateurs?
@svdv: Er bestaat nog altijd zoiets als indirecte injectie, bijvoorbeeld voor de gasklep of per cilinder.
@svdv: Denk geen één…
Maar er is wel zoiets als indirecte injectie:
https://www.autowiki.nl/injectiemotor/
@svdv: er is ook nog niet-directe injectie. Staat een stukje op autowiki over van @autoblogger . Krijg de link niet geplakt via mn telefoon maar je kan het ff googelen.
@svdv: Er waren heus nog fasen tussen carburateurs en directe injectie hoor. Monopoint- en multipoint injectie, om maar iets te noemen…
@svdv: Sterker nog, het is een keuze van de fabrikant. Directe injectie bestaat al 20 jaar ( ?) maar multipoint injectie wordt nog steeds gebruikt. Directe injectie zorgt voor een zuinigere motor, maar wel uitstoot van fijne(re) deeltjes…alsook roet !
Ik vind ghelemaal mooi
Straatlegale LMP1 bijna, gezien die staart en wielkasten. Zal vast iets te maken gaan hebben met die nieuwe WEC regelementen voor 2020
Heeft Williams niet het octrooi op het meest efficiënte en betrouwbaarste KERS/Hybride systeem voor (super)sportcars?
Andere body er op en straatbandjes en er staat de meest fantastische MR2 ooit!
Wacky racer in het echie ?
Win on sunday, sell on monday.
Doe mij er maar een zonder plaatwerk, schrijf ik hem in bij open wheel races :P
Van de week met Le Mans zei ik nog; “Toyota doet wel mee in de hoogste klasse maar voeren geen enkel echt sportief model in het gamma”.
I guess my complaints got answered!
Wachten is op de eerste kenner die gaat roepen: het blijft een Toyota ….
@rolov: is het toch ook?
LFA 2.0 kom maar op.
Geen turbos en electro nonsense.
Haal die v10 maar weer eens uit de schuur
De concept stond in LM, echt fraaie lijnen en ik zou zeggen laat maar komen!
Aston Martin Valkyrie vs. Mercedes-AMG Project One vs. Ferrari FXX-K Evo II vs. McLaren Senna LT vs. Pagani Zonda R Evoluzione vs. Toyota GR Super Sport 24 uren lang op Le Mans, Spa Francorchamps, Nürburgring graag.
@automotivedesigner: *Pagani Zonda Revolición
Helemaal lijp dit ding
Die supercar komt er waarschijnlijk nooit, wie gaat er een Toyota van een paar ton kopen?
@grandmasterb: Jij zo te lezen niet.
@grandmasterb: de LFA kostte ook 4 ton… Die was uitverkocht voor de eerste rijtesten op internet/tv/ in de bladen verschenen.
Vergeet ook niet dat Toyota hier geen geld aan hoeft te verdienen ITT Aston Martin en Pagani en misschien zelfs Ferrari.
Sexy apparaat! Benieuwd naar t eindresultaat
Erg gaaf dat ze dit door zetten.
Zo schuin van achteren doet de ‘stance’ me zelfs denken aan de Toyota 2000GT. Herkent iemand dat?
Jaa ja toyota en sportwagens uitbrengen ik geloof er niks van het gaat ook al zo lekker vlot met de nieuwe supra hè
Ik dacht eerst een gepimte alfa maar deze ziet er onderhuids toch wel iets beter uit