De nieuwe Audi RS 6 Avant wordt een beest

Auteur: , 51 Reacties

De gezinswagen van Audi Sport gaat naar een nieuw niveau.

De nieuwe Audi RS 6 Avant wordt een beest

Volgend jaar maakt de wereld kennis met de gloednieuwe Audi RS 6 Avant. We blikten al eens vooruit op deze nieuwe topper en nu komen de specificaties op tafel. Als we Autocar mogen geloven, dan wordt de RS 6 Avant een knaller op de autobahn. Zoals het een RS-product betaamd zal het bochtenwerk niet fantastisch zijn, maar in het geval van een station als de RS 6 Avant maakt het vrij weinig uit.

In de huidige PK-wedloop doe je niet mee onder de 600 pk. De laatste RS 6 Performance scoorde je met 605 pk en de nieuwe RS 6 zal om en nabij de 600 pk als instapvermogen hebben. Zo staat Audi’s gezinsknaller weer gelijk met de BMW M5 en de Mercedes-AMG E63. De bestaande twinturbo 4.0-liter V8 zal wederom als basis dienen voor dit succesrecept.

Omdat de nieuwe RS 6 Avant op de tweede generatie van het MLB-platform komt te staan, zal de Audi minder wegen in vergelijking met zijn voorganger. Meer vermogen en minder gewicht is altijd goed nieuws. Naar verluidt snelt de nieuwe RS 6 in slechts 3,6 seconden naar 100 km/u. Bizarre tijden voor een gezinsauto die dankzij Quattro praktisch is in alle omstandigheden. Standaard zal de Avant gelimiteerd worden op 250 km/u, met een optionele topsnelheid van 310 km/u.

De onthulling van de Audi RS 6 Avant is in het najaar van 2019 op de Frankfurt Motorshow.



51 reacties

Beter een hybride, wil je eigenlijk niet, maar doordat ie dan 6km elektrisch kan rijden, is ie nagenoeg vrij van uitstoot en betaal je amper BPM en halftarief MRB.

#allemaalaandeRS6
@ghost: Dat was voorheen zo, nu niet meer dankzij WLTP
@sjouveur: het is iets realistischer maar een hybride-aandrijflijn zal hoe dan ook helpen want BPM en MRB zijn nog altijd met dezelfde al geldende regels verbonden aan de bedragen die betaalt moeten worden.
-edit: nutteloze bijdrage-
@mikje90: Ik ben dan toch altijd benieuwd wat voor ‘nutteloze bijdrage’ je hebt geschreven ;)
@simonferrari: Alles wat HIJ schrijft??
@simonferrari: ik citeer mezelf: saaaaaaaaaaaaaai
@mikje90: citeren is iets anders dan zijn!
@jaapies: klopt ouwe taalnazi
Op basis van wat ik nu heb gelezen, wordt het dus een auto die net zo snel is als de M5 of de E63, maar alleen minder goed de bocht om wil.
@berlinetta: idd heel snel maar meer niet
@berlinetta: Mierenneukerij natuurlijk maar de E63S is sneller naar de 100. Maar goed, dat is dus mierenneukerij.
@viezefreddyw: Ja eens, de M5 is ook sneller. Wellicht dat de officiele tijd nog wat wordt aangepast.
@berlinetta: Altijd dat gezeur over de bochten, 9 van de 10 bestuurders heeft niet eens de skills (of ballen) om zo’n ding hard door een bocht te jagen.
@langejohn: Wat je niet hebt, kan je wel krijgen (of leren in dit geval). Moet het materiaal we mee werken.
@langejohn:Eerder 1 op 999 denk ik zo. De huidige bandjes icm alle electronica laten je enorm ver gaan. Voor het te laat is geven de meeste het al op.
@fmgarcia: er zijn dus situaties waarin opgeven wèl het beste plan is. Een boom koppen behoort naar mijn idee niet tot een prettige rijervaring.
@berlinetta: en toch beter verkopen! Das knap….
Had eigenlijk wel iets extra’s verwacht van audi, de acceleratie was eigenlijk hun enige unique selling point t.o.v. de concurrentie. Het is afwachten wanneer de eerste van de 3 komt met een extra elektromotor. Denk dat Mercedes bij de facelift het 48v systeem wel zal inbouwen.
@aarsgewei: Omdat ze Quattro hadden ja. Doordat de concurrenten dat nu ook hebben is het voordeel als sneeuw voor de zon verdwenen.
Hebben jullie al extra opslagruimte aangeschaft voor Autojunk?
Best mooi zo in het rood. Maar in de praktijk zal ramkraakzwart wel weer de boventoon gaan voeren.
@karhengst: is dat niet gewoon een foto van de huidige rs6?
@karhengst: zei iemand ramkraak??
In volle vaart naar de milieustraat en naar de lokale basisschool. Ik vind dit soort auto’s nog altijd onbegrijpelijk.
@tge1: Dit zijn autobahnknallers. Dus met 250 naar je huis in Oostenrijk om een weekendje te gaan skiën. Maar ik geef je gelijk, doe mij maar een fun auto, zoals een 911 en dan een normale station er naast.
@sanderp: pas nog door Duitsland gereden. Knap wanneer je meer dan 3 keer de 250 aantikt, zonder geheel gestrest en bezweten aan te komen op je bestemming in Oostenrijk. Veel te druk en vrije snelweg is er ook bijna niet meer.
@pa045: Ligt eraan welk moment/plaats het is. Eergisteren best lange stukken 200 kunnen rijden, maar als de leon 250 zou doen had dat best gekunt.
@pa045: hier moet ik aangeven dat je het volledig verkeerd hebt. Probleem is dat de meeste mensen die dit roepen misschien 4x per jaar Duitsland aandoen (als ik het verkeerd heb, mijn excuses). Ik rij minimaal 2x per maand tussen Kroatië en Nederland, meestal in de nacht, maar vaak genoeg ook overdag. Buiten de spitstijden heb je meer dan genoeg ruimte om zelfs lange stukken dik boven de 200 te rijden. Vooral het eerste stuk van Nürnberg naar München, dat is tientallen kilometers rechtuit met enkel heuvels, dit is een plek waar ik bijna nooit onder de 230 zak, met stressvrije topsnelheden over de 250…
@pa045: Dat is het hele punt, in zo’n ding zweet je niet want dat je merkt met zo’n ding niet eens dat je 250 gaat.. kan ‘ie namelijk makkelijk hebben en is nog fool proof ook.. 3x 250 door heel DLD? LOL!, als het 2 minuten duurt voordat je op die snelheid zit, zeker.
Ik vraag me altijd wat mensen nou zo geweldig vinden aan Audi?? Voor hetzelfde geld heb je een Mercedes/BMW/Jaguar/Lexus die beter stuurt en niet dertien in een dozijn is.
@burninrubber: Waarschijnlijk omdat het gros van de mensen onder goed sturen verstaan dat als ze aan het stuur draaien de auto een bocht door gaat. Hard een bocht door gaan vinden ze eng.
Termen als onder- en overstuur hebben ze waarschijnlijk wel eens van gehoord maar vragen naar de betekenis zal waarschijnlijk niet het juiste antwoord opleveren.
@burninrubber: styling (smaak), beter imago (ik ken mensen die een audi minder patserig vinden dan de rest), afwerking, ergonomie (is gewenning, maar als je uit een golf komt, klopt een audi wel) , grotere kofferbak (zeker in de fwd’s), merkbeleving, veiligheid, ervaren prijskwaliteitsverhouding, restwaarde, allemaal valide argumenten. Misschien niet voor jou of mij, maar blijkbaar voor andere mensen wel.

Ik zou het rijtje dat jij noemt overslaan en een Giulia halen. Want die vind ik het mooist. Of misschien zelfs een Ghibli. Tweedehands,dat wel.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de nieuwe RS6 gewoon de Hybrid aandrijflijn krijgt van de Panamera Turbo S E-Hybrid, dus 680 pk.
@HZW: Klinkt best aannemelijk voor mij
@hzw: Dat heb je gelezen in de eerste link van dit artikel.
Doe mij maar een “Porsche Panamera turbo S E-hybrid sport turismo”. Daarin kan je tenminste ook de bocht om.
Onbegrijpelijk, deze PK race. Alsof het verschil tussen 4 sec naar 100 of 3,4 sec naar 100 iets aan beleving toevoegd. Alleen maar op verjaardagfeestjes….Zie het succes van een handgeschakelde 911 met “ook veel PK maar atmosferisch” die als warme broodjes verkocht wordt. Of wat een beetje klassieker tegenwoordig doet….Ik begrijp werkelijk niet wat het die grote 3 bezielt om R&D geld in dit soort auto’s te blijven steken. De wereld staat aan een enorme energietransfusie , maar daar trekken wij ons niet van aan, weer een paar 100 mio € ’s in een 600PK station pompen……
@ttr6: Je leest het hierboven ; De m5 is sneller ,ook de Mercedes is sneller. Het zal er heus wel aan verdiend zijn .
@ttr6: Wat is denk je een belangrijker resultaat voor een automerk van de twee onderstaande opties?
– Het verschil aan beleving wat 0,6 seconden sneller op de 100 geeft voor het beperkt aantal kopers van dit soort auto’s
– Dat er over dit soort auto’s gesproken word tijdens verjaardagsfeestjes omdat ze 0,6 seconden sneller op de 100 zitten
@torsen: wat mij betreft optie 1, maar ik zal wel een slechte marketeer zijn.
@torsen: de visite een stukje meenemen?
@ttr6:
Je begrijp het niet.
Sinds 1982 zijn de mannenpiemols wereldwijd kleiner aan het worden en daarom is er behoefte aan PK compensatie.
In sommige landen waar men niet bij machte is om,zich dit soort auto’s aan te schaffen is penosverlenging weer enorm populair.
@desjonnies: “In sommige landen waar men niet bij machte is om,zich dit soort auto’s aan te schaffen is penosverlenging weer enorm populair.”

Weet niet zeker of je nou M5(20d) bedoelt of letterlijk.
@desjonnies: Ha, dank je. Weer een mysterie opgelost :)
@ttr6: Er is vraag naar. Zo simpel is het. En je hebt helemaal gelijk, het gaat om de ‘bragging rights’. Is een mannending. Mijn auto is sneller dan die van jou. Mijn fiets is lichter dan die van jou. Mijn stereoapparatuur is bij volle maanlicht gemaakt door elfjes. Mijn WiFi is zo snel dat ik 8 4K-films gelijk kan streamen. Mijn vrouw is zo goed in bed dat ik in de rij moet staan als ik ook een keer wil.
Geweldig! @dondeboer:
Dat wordt natuurlijk een hybride zoals de Panamera. Gezien de toekomst van de M modellen is het een logische stap om tot nog wat extra performance te komen.
Dit is best leuk, net als de M5, AMG, Panamera etc.. maar….niet zo leuk als een paar jaar (decennia) geleden.
Het lijkt allemaal te veel op elkaar.
Allemaal vierwielaandrijving, allemaal gruwelijk hard door de bocht ( ja ook die Audi) en als ergste: allemaal net geen 4 liter V8 of (als je een model kleiner gaat) net geen 3 liter 6 cilinder.
Niet omdat 4 liter het technische ideaal is, maar vanwege wetjes en regels in o.a. China.

Dit maakt sommige Jaguars en Cadillacs ineens een stuk interessanter.
Dus samenvattend: nog even wachten totdat ze in Nederland rond gaan rijden en Autojunk wordt dagelijks 10 keer bestookt met RS6 fotos
Waar houdt het op. Ik ga zaterdag een RS6 Plus van begin 2005 halen, dus uit tijd dat RS6’en (Plus) nog maar 480pk hadden :-p

Ps Mijn RS4 cabrio is verkocht

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).