• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwe Cupra Leon is los!

Auteur: willeme, gepost 20 februari 2020 om 19:30 – 23 Reacties

Jazeker, een Cupra Leon, dus geen Leon Cupra.

We kunnen een boom opzetten of we deze auto geen ‘Seat’ gaan noemen. Gaan we niet doen. We zijn al lang blij dat er automerken worden opgericht die de enthousiaste rijder blij moeten maken. Ondanks dat het voor het eerst is dat er een nieuwe Cupra Leon ten tonele verschijnt, kennen we de snelle Leon al een jaartje of 20.

Snelle voorganger

De voorganger (die nog Seat Leon Cupra) heette, was een verrassende mix van snelheid, ruimte en een zeer indrukwekkende tijd op de Nordschleife. Dankzij het MQB-platform was het gewicht relatief laag, dankzij het sperdifferentieel konden de voorwielen het vermogen ook daadwerkelijk kwijt. Een tijd onder de acht minuten zet je niet zomaar neer met een C-segment hatchback én stationwagon (!).

Nieuwe generatie

Hoog tijd voor een nieuwe generatie Cupra’s. Natuurlijk zal het niet volkomen een verrassing zijn. De Seat Leon is een paar weken geleden geïntroduceerd. Over het uiterlijk kunnen we kort zijn: ze zien er lekker dik uit, zonder dat het overdreven is. Er is een reden dat Honda de Civic Type-R nu ook zonder enorme spoiler aanbiedt. Voordat we de nieuwe Cupra Leons gaan behandelen, alle exemplaren zijn voorzien van sportonderstel met adaptieve demping en Brembo remmen.

De instapper

Zoals wel vaker komt de snelle Leon er in diverse smaakjes. Bij de vorige generatie, over de hele looptijd, waren er Leon Cupra’s met vermogens van 265, 280, 290, 300 en 310 pk. Bij de nieuwe Cupra Leon beginnen we meteen met 4 smaakjes. De eerste is de gewone Cupra Leon. Deze is voorzien van een 2.0 TSI viercilinder turbomotor. Deze levert 245 pk aan vermogen, terwijl het maximale koppel 370 Nm bedraagt. Je kan de versie met 245 pk herkennen aan de brede dubbele uitlaatpijp en 18″ lichtmetalen velgen. Een sperdifferentieel is standaard, evenals een DSG-transmissie met zeven verzetten.

Numero dos

De tweede Cupra Leon is de opvolger van de auto die wij kennen als ‘Leon Cupra’. Dus met de sterkere variant van de EA888 motor. Het maximum vermogen is 300 pk, terwijl je 400 Nm aan koppel beschikbaar hebt. Ook in deze versie van de Cupra Leon heb je een DSG-bak en een VAQ-sperdifferientieel. Je kan de Cupra Leon met 300 pk eenvoudig herkennen aan vier uitlaten en 19″ velgen. Of de velgen je smaak zijn, moet je even voor jezelf bepalen. Ze zijn nogal, eh: opvallend. Hopelijk komt het de aerodynamica ten goede, zodat de CO2-taks iets gunstiger uitvalt.

Wintersportkanon

Het derde smaakje is voor de wintersportkanon-liefhebber. De Cupra Leon Sportstourer is de stationwagon-variant. Kies je voor de Sportstourer, dan wordt je beloond voor de goede smaak en krijg je nóg meer vermogen: 310 pk. Het koppel is alsnog 400 Nm. Ook hier heb je een automaat met dubbele koppeling standaard. Een groot verschil is echter de aandrijving: die geschiedt bij stationwagon op alle vier de wielen. Dit is de enige Leon waar Cupra de prestaties heeft bekendgemaakt. Min of meer althans: 0-100 km/u moet in minder dan 5 seconden achter de rug zijn. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

Wagon

Plug-in hybride

Het laatste smaakje is het meest duurzame. Na de A3 e-tron en Golf GTE is er ook eindelijk een plug-in hybride Leon. In dit geval is het meteen een potente jongen, want met 245 pk aan systeemvermogen heb je net zoveel vermogen als de reguliere benzineversie. De ene motor is een 1.4 TSI met 150 pk, deze wordt aangevuld door een elektromotor die 115 pk produceert. De elektromotor wordt gevoed door een 13 kWh-accupakket. Op enkel de elektromotor kom je 60 km ver, volgens de WLTP. Interessant voor zakelijke rijders: de CO2-uitstoot blijft onder de 50 gram per kilometer.

Interieur

Uiteraard is het interieur ook onder handen genomen. Dat is bij de vierde generatie Seat Leon al met sprongen op vooruit gegaan en de sportieve Cupra-variant profiteert daar ook van. In vergelijking met de Golf lijk je niet in een noemenswaardig mindere auto te zitten. De voorganger was niet alleen goedkoper dan de Golf, je zag het er ook aan af. Op het stuurwiel zien we het kenmerkende logo dat nog het meeste lijkt op een jaren-’90 tribal. De bronzen accenten geven het interieur wat meer cachet. Uiteraard zijn sportstoelen standaard.

Interieur

Uiteraard staan de varianten van de Cupra Leon op de Salon van Genève.

Ook interessant!

  • milde Cupra Leon
    Milde Cupra Leon nu eindelijk in productie
  • Cupra Leon VZ
    Cupra Leon VZ Cup is geslaagd topmodel
  • ABT Cupra Leon Sportstourer
    ABT Cupra Leon Sportstourer is 370 pk sterke familiestation
  • Cupra weekt zich los
    Cupra weekt zich los van Seat, meer unieke modellen

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

cupra, Genève 2020, leon

Vorig bericht: « Dit is de nieuwe Peugeot Landtrek
Volgend bericht: Dít is de nieuwe Volkswagen Caddy »

Lees Interacties

Reacties

  1. moveyourmind zegt

    20 februari 2020 om 20:21

    Ziet er goed uit. Dat front hadden ze gewoon op iedere Leon moeten doen.

    Login om te reageren
  2. thomasthomas zegt

    20 februari 2020 om 20:57

    Best een toffe Seat Leon Cupra!

    Login om te reageren
  3. karhengst zegt

    20 februari 2020 om 20:58

    Dat Transformer logo is wel passend, Seats in disguise.

    Login om te reageren
  4. HZW zegt

    20 februari 2020 om 20:59

    De stationwagon vind ik er beter uit zien.

    Login om te reageren
  5. 87sandyd zegt

    20 februari 2020 om 21:02

    Ik ben fan! Geef mij de station maar, kan dr kinderwagen er fatsoenlijk achterin. 310, 4wd, prima!

    Login om te reageren
  6. Loek zegt

    20 februari 2020 om 21:14

    Beide getoonde velgen zijn een beetje over de top. Maar als ingetogen pakezel met een beetje pit is dit toch wel een hele leuke auto.

    Login om te reageren
  7. stationcar zegt

    20 februari 2020 om 21:14

    Dat logo ?????‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️???
    Goed, ik ben uitgelachen, maar met zo’n logo en deze modelstrategie maken ze een nog dommere start dan DS een paar jaar geleden.
    Kijk, ze maken best coole auto’s, dat zie ik ook wel, maar maak óf eigen modellen óf noem je bespoilerde Seats gewoon Seat.

    Login om te reageren
  8. airditude zegt

    20 februari 2020 om 21:30

    Meer van hetzelfde, mis alleen de id&t sticker op de achterruit, met zo’n tribal op de neus.

    Login om te reageren
    • rrk147 zegt

      20 februari 2020 om 22:35

      @airditude: Haha. En de no fear sticker.

      Login om te reageren
  9. vtechlover zegt

    20 februari 2020 om 22:43

    Kuchfocusstkuch

    Login om te reageren
  10. mwti zegt

    20 februari 2020 om 22:48

    En een Barbie op de bijrijdersstoel. Een Samantha of Priscilla…

    Login om te reageren
  11. saxoke zegt

    20 februari 2020 om 23:08

    Prachtige auto weer. Vooral als ST wordt t weer een top aanbieding. Geen enkel ander merk dat dit aanbied. En toch is er een markt voor. K ben sinds een dikke maand eigenaar van een Leon ST Cupra290, echt een heerlijke auto. Deze nieuwe gaat niet slechter zijn. Als de mijne vervangen wordt, denk ik dat de opvolger vandaag bekend gemaakt is.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      23 februari 2020 om 06:07

      Proficiat met de 290 ST. Over een paar maand heb ik de mijne weer 4 jaar. De nieuwe ST kan me ook wel bekoren, jammer dat fwd+manueel weg is, verder is ie qua onderhuidse techniek niet heel verschillend. Dus ik blijf de mijne upgraden, volgende op de droomlijst is een setje Öhlins…

      Login om te reageren
  12. extaxi zegt

    20 februari 2020 om 23:50

    Saxoke, de Focus ST Wagon komt een heel eind in de buurt toch? OK de Cupra is sneller, maar Ford maakt dus ook zo’n gaaf apparaat

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      21 februari 2020 om 06:55

      @extaxi: hij komt in de buurt. Maar gaat er niet over. Een RS Wagon zou dat wel doen. ?

      Login om te reageren
  13. mashell zegt

    21 februari 2020 om 07:50

    Interieur is weer echt Seat, zwart met zwart met zwart en een bronzen accentje. Dat mag best wat kleurrijker, het zal een dure auto worden dus dan verwacht je niet dat het er goedkoop uitziet.

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      21 februari 2020 om 17:09

      @mashell: in verhouding tot de concurrentie goedkoop

      Login om te reageren
  14. PunicaOase zegt

    21 februari 2020 om 07:58

    Op dat nieuwe logo na vind ik het een hele gave auto, vooral de ST, maar de grote vraag wat gaat die hybride kosten??

    Login om te reageren
  15. berlinetta zegt

    21 februari 2020 om 09:32

    Eigenlijk is het echt wel een prima auto. Ziet er goed uit, zal zeer snel zijn en ook wel leuk rijden. Met een leuke kleurstelling (lees: geen matgrijs en brons) en zonder dat logo vind ik hem echt fraai.

    Login om te reageren
  16. poursuivant zegt

    21 februari 2020 om 09:55

    Die overhang achter ziet er en profil wel erg dik uit. Letterlijk. Had best iets eleganter gemogen.

    Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    21 februari 2020 om 10:20

    Toch weer een fijn ding. Is hij ook in een andere kleur als grijs, en zonder bronzen accenten te bestellen?

    Login om te reageren
  18. remarkable zegt

    21 februari 2020 om 22:35

    Ik val bijna in slaap bij het zien van die design. Verre van tijdloos. Denk dat deze na een jaar al gaat vervelen. We zullen het gaan meemaken

    Login om te reageren
  19. reetschild zegt

    22 februari 2020 om 16:08

    Mooi dat ze lekker zuinig aan doen door het logo op de kofferklep hetzelfde vorm te geven als het seat logo. Paupermerk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North