• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: de nieuwe Seat Leon

Auteur: machielvdd, gepost 28 januari 2020 om 20:15 – 40 Reacties

De Golf 8 met een vleugje Spaanse peper is hier.

We kunnen hem nu in volle glorie aanschouwen: de kersverse Seat Leon. Het verrassingseffect is een beetje weg, na de gelekte foto’s van gisteren, maar nu kunnen we hem van alle kanten bekijken. De vierde generatie van de Leon volgt in het kielzog van de achtste generatie van de Golf. Omdat Volkswagens tegenwoordig ook steeds scherper gelijnd zijn, is Seat genoodzaakt er nog een schepje bovenop te doen. Het resultaat is dan ook een sportief ogende auto, zoals we konden verwachten. Er is echter nog veel van de vorige generatie in te herkennen. Qua designtaal zet Seat de lijn door die is ingezet met de Tarraco.

De nieuwe Leon, die nog steeds op het MQB-platform staat, heeft een kleine groeispurt ondergaan. De wielbasis is namelijk gegroeid met 50 mm. De wielbasis komt nu uit op 2.686 mm en de totale lengte op 4.368 mm. Daarmee is de Leon niet alleen groter dan zijn voorganger, maar ook groter dan de Golf. De Sportstourer is ook meteen gepresenteerd. Deze is 4.642 mm lang. De driedeurs SC was al niet meer leverbaar en heeft ook geen vervolg gekregen. Dankzij het grotere formaat heeft de normale Leon nu een bagageruimte van 380 liter en de ST een bagageruimte van 617 liter.

Binnenin is de Leon ook een stukje strakker geworden. Wat meteen opvalt is het 10,1 inch grote touchscreen, dat ook via gebaren of stem te bedienen is. Het instrumentarium is eveneens digitaal. Met Android Auto en Apple Carplay is de Leon helemaal bij de tijd. Verder zitten er de nodige veiligheidssystemen op, zoals predictive adaptive cruise control, dodehoekherkenning en een uitparkeerassistent.

Op motorisch vlak is er de keuze uit de 1.0 TSI driecilinder met 90 of 110 pk en een 1.5 TSI viercilinder met 130 of 150 pk. Wil je een diesel, dan is er de 2.0 TDI met de keuze uit 115 of 150 pk. De 1.0 TSI met 110 pk en de 1.5 TSI met 150 pk zijn beschikbaar als mild hybrid, onder de noemer eTSI. Een plug-in hybride komt er ook in de vorm van een 1.4 TSI met een elektromotor die samen goed zijn voor 204 pk. Een 13 kWh accu maakt een WLTP-actieradius van 60 km mogelijk. De Leon wordt leverbaar in drie uitvoeringen: Reference, Style (zoals het blauwe exemplaar op de foto’s) en FR ( zoals het rode exemplaar op de foto’s). Voor een Cupra-variant moeten we nog even geduld voor hebben.

De nieuwe Leon verschijnt in het tweede kwartaal van 2020 op de markt. De prijzen volgen in een later stadium.

Ook interessant!

  • Seat Leon 2.0 TSI
    Seat Leon 2.0 TSI is lekker warm en veilig
  • JE Design Seat Leon
    JE Design Seat Leon maakt VW Golf overbodig
  • Seat Tarraco PHEV: meer vermogen voor minder geld!
  • Tilburger op drank en drugs rijdt met open motorkap over A16

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

leon, leon-st, Seat

Vorig bericht: « Gelekt: patenttekeningen van de eerste Ferrari EV
Volgend bericht: Deze prachtige Lancia-collectie kan van jou zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. deVia zegt

    28 januari 2020 om 20:17

    Het wordt er allemaal niet origineler en spannender op…

    Login om te reageren
  2. vaakbenjetebang zegt

    28 januari 2020 om 20:22

    Jeetje. Volkswagen heeft echt geen idee wat het met Seat aan moet, geloof ik. Wat een generiek hok. Beetje vouwen, beetje plooien, raamlijntje overgenomen van de voorganger voor de herkenbaarheid… Nee, dit is niks. Dan is de nieuwe Octavia ordes van grootte beter gelukt.

    Login om te reageren
  3. saxoke zegt

    28 januari 2020 om 20:28

    Erg mooie auto geworden. Maar zelf ben ik meer benieuwd naar de Cupra versie van de ST.

    Login om te reageren
  4. bsxc2 zegt

    28 januari 2020 om 20:33

    Word hier niet blij van.

    Login om te reageren
  5. julez zegt

    28 januari 2020 om 20:34

    Verrassend mooie auto! Vooral als je ‘m vergelijkt met de nieuwe Golf. Dan rijd je toch veel liever hier in? Moet wel even wennen aan de nors-ogende achterkant, maar het oogt opzich wel stoer. Ik ben heel erg benieuwd naar de Cupra versie!

    Login om te reageren
    • grasvreter zegt

      28 januari 2020 om 21:38

      Het liefst rij je in de mazda 3, dat is de top in deze klasse op het moment.

      Login om te reageren
  6. SpeedGeek zegt

    28 januari 2020 om 20:42

    Ford belde, ze willen de gril en de koplampen van hun mustang terug…

    Login om te reageren
    • joki zegt

      28 januari 2020 om 21:29

      Als ze SEAT al geen proces aandoen voor het kopiëren van de volledige neus. Het silhouet van de spatborden en motorkap is bijna identiek aan deze van de Focus. En eigenlijk gaat dit voor bijna het ganse profiel op…

      Login om te reageren
      • SpeedGeek zegt

        28 januari 2020 om 21:56

        Oh damn je hebt gelijk, ik focuste mij te veel op de Mustang.

        Login om te reageren
  7. autodidact zegt

    28 januari 2020 om 20:45

    Ah! De Focus van Seat!

    Login om te reageren
  8. peterkr zegt

    28 januari 2020 om 20:52

    Topper!

    Login om te reageren
  9. poppetje zegt

    28 januari 2020 om 20:53

    Een mooie mix van een focus, mazda 3 en een i30

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    28 januari 2020 om 21:13

    Ziet er beter uit dan de Golf 8. Maar niet zo mooi als de nieuwe Octavia.

    Login om te reageren
  11. Robert zegt

    28 januari 2020 om 21:21

    Hè hè, eindelijk! Het 10″ scherm is naar de bestuurder toegedraaid. Dat zouden meer merken moeten doen.

    Nu nog een 2.0 versie, met een klein swivel-voetje eronder of erachter: daarmee zou je het scherm iets kunnen kantelen om bijvoorbeeld hinderlijke zonlichtreflectie weg te kunnen draaien.

    Login om te reageren
  12. schreute01 zegt

    28 januari 2020 om 21:23

    Inwisselbaar design. Enfin. Dit is een inwisselbare reactie voor inwisselbare VAG-producten.

    Login om te reageren
  13. toniominestrone zegt

    28 januari 2020 om 21:27

    Wederom een dertien in een dozijn V.A.G product.

    Login om te reageren
  14. jpoers zegt

    28 januari 2020 om 21:43

    Die mij de octavia maar. Deze is wel erg duizend in 1 dozijn.

    Login om te reageren
  15. smoked zegt

    28 januari 2020 om 21:47

    Heel erg wennen. Waar de 5F echt een eigen design had, lijkt dit teveel op zijn concurrenten.

    Login om te reageren
  16. lijpelijpe zegt

    28 januari 2020 om 21:56

    Haha seat ipv Mazda in de titel gezet. Oh wacht …..

    Login om te reageren
  17. gezondverstand zegt

    28 januari 2020 om 21:58

    Nee. Gaat hem niet worden als mijn nieuwe waggie.

    Login om te reageren
  18. HIM zegt

    28 januari 2020 om 21:59

    Wanneer wordt er aan deze App gewerkt???? want dit is geen doen op die foto’s klikken en dan wachten tot er weer een nieuw model uit is

    Login om te reageren
  19. gezondverstand zegt

    28 januari 2020 om 22:00

    Leon’s rijden al ruim 6 jaar rond zonder antenne op het dak en dan nu ineens moet er zo’n soort van haaienvin op?

    Login om te reageren
  20. MaartenD zegt

    28 januari 2020 om 22:11

    Dat interieur is wel heel erg kaal en spartaans ogend

    Login om te reageren
  21. michiel_vandelft zegt

    28 januari 2020 om 22:12

    De mooie golf!

    Login om te reageren
  22. petrolhead89 zegt

    28 januari 2020 om 22:28

    Ongelooflijk spannend. Wauw, wat een emoties roept dit op. Een echte auto emocion…

    Login om te reageren
  23. rs001 zegt

    28 januari 2020 om 22:54

    Het achterlicht had 3cm hoger moeten zitten voor m’n gevoel. Heb nu een associatie met een stratenmaker op een warme zomerdag, zwoegend op de knietjes… dat die 3cm toch net het verschil kunnen maken.

    Interieur van het vorige model was daags na de lancering al aan een update toe, dus dat kon alleen maar goed gaan.

    Login om te reageren
  24. mwti zegt

    28 januari 2020 om 22:57

    Weer zo’n nietszeggend modelletje.

    Login om te reageren
  25. jaapies zegt

    28 januari 2020 om 23:01

    Het is zo lekker foto’s kijken hier de laatste tijd…. En comment zijn er ook niet meer… Gaat goed die migratie. En website met minder trouwe volgers was de helft van z’n bezoekers al verloren.

    Login om te reageren
  26. SvenskaAeroplanAB zegt

    28 januari 2020 om 23:13

    Waaaaat een steriel interieur zeg! Bah

    Login om te reageren
  27. karhengst zegt

    28 januari 2020 om 23:45

    Het interieur is flink verbeterd, het exterieur is daarentegen een flink stuk naar de Koreaanse kant geschoven. Niet lelijk, maar ik denk eerder aan termen als “anoniem” dan sportief.

    Maar goed zolang er alleen een touch screen in zit zonder ergonomische bediening komt het model sowieso niet op m’n shortlist. Een regelrecht achterlijke trend.

    Login om te reageren
  28. banderas zegt

    29 januari 2020 om 01:00

    Werkelijk bijna elke merk heeft zo’n kunststof hoekje in de bumper (zie naast de ledjes). Zijn al die ontwerpers nou echt zo lui om eens zelf iets te verzinnen? Afijn, keurig ding maar dat was het wel. Vind de Kia C’eed Toyota Corolla nog steeds de fraaiste uit het segment.

    Login om te reageren
  29. kevin1400 zegt

    29 januari 2020 om 06:35

    Stuk mooier dan de Volkswagen golf.

    Login om te reageren
  30. rikv99 zegt

    29 januari 2020 om 07:09

    Top! Doe mij de vorige generatie maar.

    Login om te reageren
  31. bernoulli zegt

    29 januari 2020 om 08:09

    Mooie auto! Met die groeistuip doet de ST straks qua ruimte weinig onder voor de Octavia.

    Login om te reageren
  32. rxate zegt

    29 januari 2020 om 08:17

    Als ik er achter zou rijden zou ik denken dat ik een rare Kia zou zien.

    Login om te reageren
  33. ra-smit zegt

    29 januari 2020 om 09:11

    Hier staat toch gewoon een Ford Focus met een Audi sausje! Zie de grille, de ‘deuk’ in de deuren, de vouw boven het achterlicht. De achterlichten en alles er boven is gekopieerd van de Audi E-tron

    Login om te reageren
  34. pet2r zegt

    29 januari 2020 om 09:18

    De typeaanduiding met die sierlijke letters… Nee, vreselijk

    Login om te reageren
  35. birdnerd84 zegt

    29 januari 2020 om 10:19

    Ik snap die Focus en Mazda3 vergelijkingen niet. De raampartij is vrijwel identiek aan de huidige Leon en ook enkele zijlijnen komen in grote lijnen overeen. Maar dan met diepere lijnen en een Seat Terraco neus en achterkant. In deze overdreven gephotoshopte foto’s met extra veel weerspiegelingen e.d lijkt het nog wat maar in normale studiofoto’s (elders te vinden) is het niet zo’n bijzondere auto. Ik vind ook de ronde neus niet passen bij de rest.

    Login om te reageren
  36. bernoulli zegt

    29 januari 2020 om 14:05

    Grappig dat iedereen meteen Focus roept bij de neus, terwijl de Tarraco al een hele tijd met dit front in de showroom staat.

    Uiteindelijk heeft alles in dit segment wel elementen van elkaar.

    Login om te reageren
  37. snoeiv zegt

    30 januari 2020 om 23:55

    Lig dat nu aan mij of kan ik die foto’s niet groot bekijken

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North