De Golf 8 met een vleugje Spaanse peper is hier.
We kunnen hem nu in volle glorie aanschouwen: de kersverse Seat Leon. Het verrassingseffect is een beetje weg, na de gelekte foto’s van gisteren, maar nu kunnen we hem van alle kanten bekijken. De vierde generatie van de Leon volgt in het kielzog van de achtste generatie van de Golf. Omdat Volkswagens tegenwoordig ook steeds scherper gelijnd zijn, is Seat genoodzaakt er nog een schepje bovenop te doen. Het resultaat is dan ook een sportief ogende auto, zoals we konden verwachten. Er is echter nog veel van de vorige generatie in te herkennen. Qua designtaal zet Seat de lijn door die is ingezet met de Tarraco.
De nieuwe Leon, die nog steeds op het MQB-platform staat, heeft een kleine groeispurt ondergaan. De wielbasis is namelijk gegroeid met 50 mm. De wielbasis komt nu uit op 2.686 mm en de totale lengte op 4.368 mm. Daarmee is de Leon niet alleen groter dan zijn voorganger, maar ook groter dan de Golf. De Sportstourer is ook meteen gepresenteerd. Deze is 4.642 mm lang. De driedeurs SC was al niet meer leverbaar en heeft ook geen vervolg gekregen. Dankzij het grotere formaat heeft de normale Leon nu een bagageruimte van 380 liter en de ST een bagageruimte van 617 liter.
Binnenin is de Leon ook een stukje strakker geworden. Wat meteen opvalt is het 10,1 inch grote touchscreen, dat ook via gebaren of stem te bedienen is. Het instrumentarium is eveneens digitaal. Met Android Auto en Apple Carplay is de Leon helemaal bij de tijd. Verder zitten er de nodige veiligheidssystemen op, zoals predictive adaptive cruise control, dodehoekherkenning en een uitparkeerassistent.
Op motorisch vlak is er de keuze uit de 1.0 TSI driecilinder met 90 of 110 pk en een 1.5 TSI viercilinder met 130 of 150 pk. Wil je een diesel, dan is er de 2.0 TDI met de keuze uit 115 of 150 pk. De 1.0 TSI met 110 pk en de 1.5 TSI met 150 pk zijn beschikbaar als mild hybrid, onder de noemer eTSI. Een plug-in hybride komt er ook in de vorm van een 1.4 TSI met een elektromotor die samen goed zijn voor 204 pk. Een 13 kWh accu maakt een WLTP-actieradius van 60 km mogelijk. De Leon wordt leverbaar in drie uitvoeringen: Reference, Style (zoals het blauwe exemplaar op de foto’s) en FR ( zoals het rode exemplaar op de foto’s). Voor een Cupra-variant moeten we nog even geduld voor hebben.
De nieuwe Leon verschijnt in het tweede kwartaal van 2020 op de markt. De prijzen volgen in een later stadium.
Het wordt er allemaal niet origineler en spannender op…
Jeetje. Volkswagen heeft echt geen idee wat het met Seat aan moet, geloof ik. Wat een generiek hok. Beetje vouwen, beetje plooien, raamlijntje overgenomen van de voorganger voor de herkenbaarheid… Nee, dit is niks. Dan is de nieuwe Octavia ordes van grootte beter gelukt.
Erg mooie auto geworden. Maar zelf ben ik meer benieuwd naar de Cupra versie van de ST.
Word hier niet blij van.
Verrassend mooie auto! Vooral als je ‘m vergelijkt met de nieuwe Golf. Dan rijd je toch veel liever hier in? Moet wel even wennen aan de nors-ogende achterkant, maar het oogt opzich wel stoer. Ik ben heel erg benieuwd naar de Cupra versie!
Het liefst rij je in de mazda 3, dat is de top in deze klasse op het moment.
Ford belde, ze willen de gril en de koplampen van hun mustang terug…
Als ze SEAT al geen proces aandoen voor het kopiëren van de volledige neus. Het silhouet van de spatborden en motorkap is bijna identiek aan deze van de Focus. En eigenlijk gaat dit voor bijna het ganse profiel op…
Oh damn je hebt gelijk, ik focuste mij te veel op de Mustang.
Ah! De Focus van Seat!
Topper!
Een mooie mix van een focus, mazda 3 en een i30
Ziet er beter uit dan de Golf 8. Maar niet zo mooi als de nieuwe Octavia.
Hè hè, eindelijk! Het 10″ scherm is naar de bestuurder toegedraaid. Dat zouden meer merken moeten doen.
Nu nog een 2.0 versie, met een klein swivel-voetje eronder of erachter: daarmee zou je het scherm iets kunnen kantelen om bijvoorbeeld hinderlijke zonlichtreflectie weg te kunnen draaien.
Inwisselbaar design. Enfin. Dit is een inwisselbare reactie voor inwisselbare VAG-producten.
Wederom een dertien in een dozijn V.A.G product.
Die mij de octavia maar. Deze is wel erg duizend in 1 dozijn.
Heel erg wennen. Waar de 5F echt een eigen design had, lijkt dit teveel op zijn concurrenten.
Haha seat ipv Mazda in de titel gezet. Oh wacht …..
Nee. Gaat hem niet worden als mijn nieuwe waggie.
Wanneer wordt er aan deze App gewerkt???? want dit is geen doen op die foto’s klikken en dan wachten tot er weer een nieuw model uit is
Leon’s rijden al ruim 6 jaar rond zonder antenne op het dak en dan nu ineens moet er zo’n soort van haaienvin op?
Dat interieur is wel heel erg kaal en spartaans ogend
De mooie golf!
Ongelooflijk spannend. Wauw, wat een emoties roept dit op. Een echte auto emocion…
Het achterlicht had 3cm hoger moeten zitten voor m’n gevoel. Heb nu een associatie met een stratenmaker op een warme zomerdag, zwoegend op de knietjes… dat die 3cm toch net het verschil kunnen maken.
Interieur van het vorige model was daags na de lancering al aan een update toe, dus dat kon alleen maar goed gaan.
Weer zo’n nietszeggend modelletje.
Het is zo lekker foto’s kijken hier de laatste tijd…. En comment zijn er ook niet meer… Gaat goed die migratie. En website met minder trouwe volgers was de helft van z’n bezoekers al verloren.
Waaaaat een steriel interieur zeg! Bah
Het interieur is flink verbeterd, het exterieur is daarentegen een flink stuk naar de Koreaanse kant geschoven. Niet lelijk, maar ik denk eerder aan termen als “anoniem” dan sportief.
Maar goed zolang er alleen een touch screen in zit zonder ergonomische bediening komt het model sowieso niet op m’n shortlist. Een regelrecht achterlijke trend.
Werkelijk bijna elke merk heeft zo’n kunststof hoekje in de bumper (zie naast de ledjes). Zijn al die ontwerpers nou echt zo lui om eens zelf iets te verzinnen? Afijn, keurig ding maar dat was het wel. Vind de Kia C’eed Toyota Corolla nog steeds de fraaiste uit het segment.
Stuk mooier dan de Volkswagen golf.
Top! Doe mij de vorige generatie maar.
Mooie auto! Met die groeistuip doet de ST straks qua ruimte weinig onder voor de Octavia.
Als ik er achter zou rijden zou ik denken dat ik een rare Kia zou zien.
Hier staat toch gewoon een Ford Focus met een Audi sausje! Zie de grille, de ‘deuk’ in de deuren, de vouw boven het achterlicht. De achterlichten en alles er boven is gekopieerd van de Audi E-tron
De typeaanduiding met die sierlijke letters… Nee, vreselijk
Ik snap die Focus en Mazda3 vergelijkingen niet. De raampartij is vrijwel identiek aan de huidige Leon en ook enkele zijlijnen komen in grote lijnen overeen. Maar dan met diepere lijnen en een Seat Terraco neus en achterkant. In deze overdreven gephotoshopte foto’s met extra veel weerspiegelingen e.d lijkt het nog wat maar in normale studiofoto’s (elders te vinden) is het niet zo’n bijzondere auto. Ik vind ook de ronde neus niet passen bij de rest.
Grappig dat iedereen meteen Focus roept bij de neus, terwijl de Tarraco al een hele tijd met dit front in de showroom staat.
Uiteindelijk heeft alles in dit segment wel elementen van elkaar.
Lig dat nu aan mij of kan ik die foto’s niet groot bekijken