• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Audi Q5 beschermt je tegen kettingzagen

Auteur: jaapiyo, gepost 24 februari 2017 om 17:08 – 24 Reacties

Q5


Maar vooral ook tegen rondvliegende kogels.

Audi-rijders genieten niet per se de beste reputatie in het verkeer. Of dat terecht is of niet laten we even in het midden. De perceptie van anderen creëert echter de wereld waar jij in leeft. Dat kan wel eens een probleem zijn in de moderne wereld, want de emoties lopen soms snel hoog op. Voordat je het weet veranderen Twitter fingers in trigger fingers. Volg in je geringde bolide één keer een andere auto iets té dicht op de snelweg en je krijgt meteen een kogel naar je harses.

Een mogelijke oplossing voor dit serieuze probleem zou zijn om dan maar uit te wijken naar een ander merk. Maar stel nou dat je enorm fan bent van het merk met de vier ringen én je geen slachtoffer wil worden van een ietwat uit de hand gelopen discussie met een BMW-fan op een forum of zoiets. Zijn er dan nog opties over?

Jazeker! Audi maakt tegenwoordig namelijk ook een Audi Q5 Security. Van het vorige model Q5 was die variant er niet. De reden voor deze ommezwaai is eigenlijk heel logisch. Waar de oude Q5 namelijk ‘gewoon’ in Ingolstadt gebouwd werd (en in het Russische Kaluga, Chinese Changchun, Indiase Aurangabad en Maleisische Shah Alam), is de nieuwe Q5 hecho en Mexico.

En in het land waar het vaak KRA-KRA-KRA en HENG-HENG-HENG gaat, is een beetje extra protectie altijd welkom. Audi heeft dan ook Zuid-Amerika officieel aangewezen als een pilot market voor de gepantserde Q5. Overigens is dit de eerste auto in zijn segment die vanaf fabriek geleverd wordt met pantsering. Dit levert volgens Audi een voordeel op qua veiligheid omdat cruciale onderdelen van de auto vanaf de basis opgebouwd kunnen worden met extra sterk staal en dergelijke. Maar het is ook praktisch: de voorramen kan je namelijk gewoon elektrisch openen met een druk op de haptisch verantwoorde knop. Ook belangrijk: in tegenstelling tot bij installaties achteraf behoud je op deze manier gewoon je garantie.

Goed nieuws dus voor diegenen die een kogel van links dan wel rechts verwachten. Maar over wat voor kogels hebben we het dan eigenlijk? Een proppenschieter tegenhouden zal wel lukken maar wat als de bad guys helemaal loco gaan? Wel, een schuchtere kogel in een volledig metalen jas fluisterde ons in dat de pantsering voldoet aan de NiJ III-A klasse. Dat betekent dat je in de Q5 immuun bent voor negen millimeter dikke Full Metal Jacket kogels met een snelheid tot zo’n 427 meter per seconde. Ook .44 Magnum Semi-Jacketed kogels met hollow points op deze snelheid weert de Audi kranig van zich af.

Aan de buitenkant zie je verder vrijwel niks van de pantsering, wat handig is, want dat zou hetzelfde zijn als met een grote roos op de auto rondrijden. Toch verschilt de Q5 Security los van de pantsering ook nog op een aantal punten van zijn minder veilige broertjes. Omdat de auto zwaarder is (2.295 kilogram), is de Adaptive Suspension aangepast en zijn de remmen groter. Ook staat de auto op 19 inch velgen met runflat banden. Gezien het hogere gewicht is de keuze die Audi heeft gemaakt voor de standaard 2.0 TFSI motor wel opzienbarend. Je zou toch minimaal een zespitter verwachten in zo’n zwaar ding. Kennelijk is de uitstoot tegenwoordig zelfs bij gepantserde auto’s belangrijker dan de mogelijkheid je snel uit de voeten te maken.

Enfin, je rijdt dan weliswaar niet hard door de kogelregen heen, maar in ieder geval wel comfortabel. De Q5 Security is namelijk standaard uitgerust met het Bang & Olufsen Sound System en klimaatcontrole met drie zones. Tenslotte kan je optioneel ook nog kiezen voor een speciaal intercom systeem voor veilig contact met de buitenwereld in geval van nood. Oh, een automatisch sluitende achterklep is ook een optie trouwens. Wat dat betreft is de Q5 Security dan weer wel net als zijn broeders: je loopt leeg op de opties. Maar goed, zolang je niet leegbloedt door de kogels is de missie van de SUV geslaagd.

Ook interessant!

  • Video: Audi Q5 wordt bedolven door vrachtwagen én kiezels
  • Dit betaal je voor de vernieuwde Audi (S)Q5
  • Audi Q5 e-tron
    Audi Q5 e-tron is een complete verrassing
  • Nu officieel: dit is de Audi Q5 e-tron

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, gepantserd, q5, security, SUV

Vorig bericht: « De nieuwe Ford Fiesta ST heeft een halve zes-in-lijn
Volgend bericht: Techniek: waarom de extra spoiler van Ferrari legaal is »

Lees Interacties

Reacties

  1. rachid zegt

    24 februari 2017 om 17:22

    Als je je geld gewoon eerlijk verdiend, niet bumperkleeft, geen vrouwen lastig valt. Dan hoef je geen Q5 Security aan te schaffen..

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      24 februari 2017 om 17:53

      @rachid: er zijn tot nu toe idd enkel schuldige mensen geliquideerd/ontvoerd in Mexico..

      Login om te reageren
    • fernie zegt

      25 februari 2017 om 08:13

      @rachid: als je geld hebt in mexico ben je een doelwit voor ontvoering. Ook is car jacking niet ongewoon en wordt er vaak een vuurwapen bij gebruikt.

      Login om te reageren
  2. Dizono zegt

    24 februari 2017 om 17:22

    Pang en Olufsen Sound System

    Login om te reageren
  3. misterdrogba zegt

    24 februari 2017 om 17:24

    En wat voor motoren kan je krijgen met zo’n security versie? Ik neem aan, enkel V6’en?

    Login om te reageren
    • dieselkameel zegt

      24 februari 2017 om 17:27

      @misterdrogba: ik mag toch hopen dat de grotere diesels hier in liggen. Met dik 2 ton heb je de 3.0 of 4.2 wel nodig.

      Login om te reageren
      • misterdrogba zegt

        24 februari 2017 om 17:29

        @dieselkameel: ik vrees dat zo’n 4.2 qua afmetingen een maatje te groot is voor de Q5. Maar idd, de 3.0 V6’en zullen waarschijnlijk extra gekieteld worden ofzo.

        Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      24 februari 2017 om 17:31

      @misterdrogba: De 2.0 TFSI! (inmiddels toegevoegd aan artikel)

      Login om te reageren
      • misterdrogba zegt

        24 februari 2017 om 17:32

        @jaapiyo: thanks!

        Login om te reageren
      • hassani zegt

        24 februari 2017 om 19:31

        @jaapiyo: met eend ruk de deur openen?;)

        Login om te reageren
    • arias12 zegt

      24 februari 2017 om 18:14

      @misterdrogba: Ja inderdaad

      Login om te reageren
  4. baklava zegt

    24 februari 2017 om 17:28

    Handig als je een crimineel of politicus bent(of beide) en je vrouw zoekt nog een auto.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 februari 2017 om 18:26

      @baklava: handig als je een crimineel bent maar er uit wil zien als een middle management bij de bank gezinsvader type.

      Login om te reageren
  5. mrrallycross zegt

    24 februari 2017 om 17:54

    Kunnen ze ook in Rusland gaan testen

    Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      24 februari 2017 om 18:46

      @mrrallycross: ik denk dat nucleaire bommen toch net iets te veel zijn

      Login om te reageren
  6. luxaeterna zegt

    24 februari 2017 om 17:58

    De vraag is of dat type gangsters met een 9mm gaat lopen schieten…

    Login om te reageren
  7. dampu020 zegt

    24 februari 2017 om 18:00

    Haa.. Drake

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      25 februari 2017 om 00:16

      @dampu020: going baaaaaaack to back…

      Login om te reageren
  8. martijn11 zegt

    24 februari 2017 om 19:21

    Misschien moeten ze dit ook eens voor BMW rijders maken want die zijn nog grotere verkeershufters

    Login om te reageren
  9. olivier420 zegt

    24 februari 2017 om 19:25

    Hollow points. Oef, als je die toch in het leven een keer moet koppen…

    Login om te reageren
  10. dare2think zegt

    24 februari 2017 om 21:02

    Maar het is ook praktisch: de voorramen kan je namelijk gewoon elektrisch openen met eend ruk op de haptisch verantwoorde knop.

    @jaapiyo: Volgens mij doen eenden dit niet ;) Verder leuk geschreven.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      25 februari 2017 om 00:17

      @dare2think: @hassani: Thanks. Inmiddels gefixt, duurt soms even voordat het ook gewijzigd wordt in de app.

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    24 februari 2017 om 21:35

    Fijne TWD edition.

    Login om te reageren
  12. E34M5Touring zegt

    24 februari 2017 om 23:31

    VAG customer service company car.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North