De nieuwe M3 wordt toch een auto voor puristen?

Auteur: , 35 Reacties

En er is goed nieuws voor wintersportliefhebbers met haast.

BMW M3 Nurburgring

Het is een merk dat de gemoederen bezig blijft houden. Juist omdat het een merk dat auto’s maakt die het rijden net even wat interessanter maken. De redenen waarom willen we niet nog een keer herhalen, maar vroeger werd elke BMW door blinde nonnen uit elfenstof vervaardigd. Precies daarom willen (of wilden) we allemaal heel graag iets waar BMW opgeschreven staat.

Een van de meest heilige huisjes van BMW is de M3. Geweldige prestaties tegen een enigszins betaalbaar bedrag. Dat is natuurlijk heel afhankelijk van de situatie, maar als je je niet teveel voortplant en heel hard werkt, kun je ergens in je leven (bijna) een M3 (occasion) veroorloven. Bij de grote M-modellen weten we dat BMW ervoor kiest om alle principes overboord te zetten, maar de BMW M3 is altijd een wat ‘puurdere’ auto geweest. Kortom, dankzij de M3 geloven wij allen nog in BMW.

Maar geldt dat ook voor de opvolger van de huidige M3? Er wordt al druk mee getest en BMWblog heeft met bronnen gesproken die goed nieuws brengen. Sterker nog, volgens de site die enkel en alleen nieuws voor @jaapiyo schrijft, is de bron zeer betrouwbaar en vertrouwen zij deze voor de volle 100%. Het enige nadeel is de interpretatie. Volgens de bron wordt de komende M3 namelijk achterwielaangedreven én vierwielaangedreven. Of het twee aparte modellen betreft of één model is niet duidelijk.

De huidige M5 is het namelijk allebei. In normale omstandigheden heeft de M5 ‘xDrive’ vierwielaandrijving en als je een hekel hebt aan achterbanden, kun je enkel achterwielaandrijving selecteren. Er zijn meerdere sportwagens die dit aanbieden. Of zo’n constructie bij de M3 ook gebruikt gaat worden is niet duidelijk. Het zou de M3 namelijk erg complex, zwaar en duur maken. Maar het feit dat er dus in elk geval een M3 ‘AWD’ komt is ook goed nieuws, want daardoor verbreedt de M3 zijn klantenkring behoorlijk. Meer details over de nieuwe M3 lees je in dit artikel!



35 reacties

Puristen .. de afkorting voor huur/leen/lease contract ondertekenaars ..
@lincoln: En jij bent zo te zien een kenner ;-)
@willeme:

En een autoliefhebber en een Alfascist en een petrolhead en bff van Maxio ..
@lincoln: Ghehehehe! Heb je nu eindelijk ook een Alfa? En hoe staat het met de TT? Al de hotrod geworden die je ervan wilde maken? (oprecht geïnteresseerd, geen sarcasme :-))
@willeme:

Yep .. Audi is echt een prachtig ding geworden .. 3X overgespoten en nog niet de kleur die ik voor ogen had .. Chrome velgjes met vette ballonbanden .. helemaal mijn hotrodje .. Ding technisch ook helemaal perfect .. rij er echter nooooooit mee .. zenuwachtig hoogtoerig kinderskeltertje .. nu nog effe kijken hoe ik mijn plastic hondenhok Alfa GTV het leukst kan verkloten ..
@lincoln: Hee, nu wordt het wel heel schizofreen; lincoln en willeme die met elkaar praten. Druk in je hoofd!

Zo, dit was meteen mijn enige reactie ooit ever op lincoln. Gewoon, omdat het kan.
@lincoln: als je in het woordenboek “M3” opzoekt staat er lievelingsauto van pure rijgenot puristen.
@vagtroep: doe eens dan? Je vind geen BMW, ook geen boutje maar een kubieke meter.
@lincoln: Jezus, ontzettende loser, niksnut en uitvreter. Heb je nou echt niks beters te doen dan de hele dag in de gaten te houden wanneer je als eerste kunt reageren op een post op Autoblog? Wat een sneue bijstandstrekker ben je. Bah.
@lincoln: hahaha echt weer linkse afgunst
Alles van eigen centjes jongen!!

Maar jullie linksen werken er idd hard aan dat ook ik niks meer heb

Iedereen gelijk, gelijk met niks!
Ultiem he?

Net zoals steeds meer iedereen even slechte zorg. Alles gelijk voor iedereen!!
“Het zou de M3 namelijk erg complex, zwaar en duur maken.”
Ik denk dat de M3 sowieso complex, zwaar en vooral duur zal worden, dat is ie immers al heel erg lang.
@mashell: mwah, voor een vierdeurs performance-orgel met behalve jolige techniek ook nog veel luxe aan boord valt een kilo of 1500 drooggewicht toch nog wel mee ?
@amghans: sorry, maar mijn volgroeide station met stampende 180pk diesel weegt leeg 1475kg. Sorry maar in mijn optiek mag die wel wat kilo’s kwijtraken.
@mashell: en daar is het ook de auto naar… Het is een luxe sport sedan, waarmee je net zo makkelijk 1000 km rijd als dwars over een circuit knalt… Als je een pure lichtgewicht sportauto wil moet je gewoon wat anders kopen, Lotus of een Donkervoort
Zou mij niet verbazen als de nieuwe M3 een vanafprijs krijgt van 140.000 euro
@bmw2coupeeigenaar: daarom is de m340i ook de betere keuZe. 378pk, belachelijk snel van 0-100, comfortabeler. Als M3 eigenaar kan ik wel zeggen dat je het potentieel nooit kan benutten op de openbare weg. Meer dan 400pk is gewoon zinloos. M340i kost waarschijnlijk 2/3 van de M3 maar is als totaal pakket denk ik nagenoeg Perfekt!
@mark997gt3: dat ben ik niet met je eens. Ik rijd vaak ‘s avonds laat en ‘s nachts, dan kun je prima doorrijden en al het vermogen benutten.
@mark997gt3: mwah… Niet mee eens, vermogen kan je vaak genoeg benutten. Te zien waar en wanneer je rijdt. Als je enkel tijdens de spits in de stad rijdt, dan ben ik het wel met je eens
@bmw2coupeeigenaar: das hoger als de nieuwprijs voor een ruim geoptioneerde m5…
Geweldige prestaties tegen een enigszins betaalbaar bedrag. Dat zal wel een beetje gaan tegenvallen vrees ik met de WLTP-bonus die erbij komt. Vanaf 120 à 130 duizend schat ik.
De M3 voor puristen bestaat al: de M2
Uiteindelijk geven BMW en Mercedes toch toe dat Audi het met AWD bij het juiste eind had.

Voorsprong door techniek
@melkkoe: Audi moest wel kiezen voor AWD. Anders reden ze met voorwielaandrijving.
@melkkoe: Heel kromme vergelijking vind ik. Audi smeet er al quattro in vanaf -laten we zeggen- 250 pk.
Vermogens die je nog prima op de voorwielen kwijt kan zelfs. Enkel in de 0-100 sprint zie je vrij grote verschillen, maar in de bochten begint zo’n 4-wiel systeem door te wegen.

De laatste jaren echter, zijn er grote stappen gemaakt en zijn zo’n systemen steeds lichter geworden zodat het nadeel van het gewicht minder en minder is beginnen door te wegen. Ondertussen stijgen de vermogens ook nog steeds en zelfs de achterwiel aangedreven auto’s beginnen serieus te worstelen met die vermogens.

Audi’s systeem vertrekt vanop een voorwiel aangedreven auto ( Audi R8 niet ) en BMW en Mercedes hebben in de basis het meeste vermogen op de achterwielen en desnoods springen de voorwielen bij als het echt nodig is. Audi’s quattro systeem zal dus bv nooit 70% van het vermogen naar de achterwielen kunnen sturen.

Het is niet dat BMW en Mercedes ineens het licht zijn gaan zien ofzo. Het is omdat heel snelle wagens ook heel toegankelijk moeten zijn en ook gemakkelijk snel moeten kunnen gereden worden tegenwoordig, en zo’n 4-wiel systeem vangt heel wat meer op dan enkel achterwiel aangedreven auto’s bv.
@simonmc: A4 en grotere modellen worden in de basis als AWD ontwikkeld. Eén keer googlen en ik vind een RS5 die 85% van het vermogen naar achteren kan sturen (70% naar voren). De 320i is ook als xDrive verkrijgbaar. Die zit ook ruim onder de 250 pk.

Audi had simpelweg een unique stelling point met AWD op de RS modellen wat potentiele klanten blijkbaar aanspreekt. MB en BMW spelen daar gewoon slim op in.
Dingen veranderen. Audi heeft al decennia die voorsprong niet meer sinds ze gestopt zijn met rally.
BMW’s worden steeds softere allemansvrienden.
@simonmc: heel vroeger was quattro gewoon 25% van de kracht naar elk van de wielen. Audi heeft dat echter steeds flexibeler gemaakt (vooral omdat haldex systemen en het Mercedes AWD systeem beter presteerden) inmiddels stuurt een modern quattro systeem meer kracht naar achter dan naar voren.
@mashell: dat klopt niet. Quattro’s hebben altijd al voor, midden en achter sperdifferentielen gehad die de kracht verdelen. Die voorsprong door techniek die ze hadden was namelijk juist dat stukje ingekochtte techniek. Het torsen (center) differentieel.

Dat Haldex iets beter zou doen dan een volwaardig AWD systeem is nieuws wat ik, m.u.v. komende ontwikkelingen, in de automotive variant van de Speld zou verwachten.
@torsen: voor, midden en achter SPERdifferentielen zijn zeer uitzonderlijk (rally en off road specials uitgezonderd). Midden meestal, achter soms, voor bijna nooit.
@onehp: Ik heb het een beetje te kort door de bocht verwoord waardoor het inderdaad niet klopt zoals ik het neergezet heb.

Maar datzelfde geld denk ik voor @mashell waardoor ik zijn comment verkeerd begreep.
Volgens mij bedoelde hij dat voorheen de bias zonder gripverlies altijd 50:50 was voor/achter zonder gripverlies.
Tegenwoordig met de sport differentielen gaat er ook zonder gripverlies al meer kracht naar achter.

Maar m’n comment over Haldex blijf ik bij gezien haldex zonder hulpsystemen maar 15% max zonder gripverlies naar achteren kan sturen.
Gewoon een hybride van maken doen ze ook (hoogst waarschijnlijk) bij de nieuwe Focus RS
Puristen thehe… Wat een gelul..
Mocht ik het budget hebben zou ik voor een awd gaan. Veel leuker om in alle seizoenen/weertypes mee te rijden.
Het is zoveel leuker als je die ‘waarden’ ditched en gwn met een nieuwe blik naar zo’n auto kijkt. Sterker nog BMW doet dat ook. Laatst met de f90 M5 meegereden en ik heb als BMW fanaat nooit gedacht van: Goh wat voelt t zwaar. En getver ik voel de voorwielen meehelpen… Want t stelt niet te leur dat t 1870 kg weegt of t geluid uit de speakers komt. T is gwn een gruwelijk spectaculair apparaat waarbij je je alleen maar verbaasd en met een sprakeloos wegloopt nadat je ff hebt geblazen. En ik durf te wedden dat we over 20 jaar net zo terugkijken op de BMW M’s van nu als dat we nu doen over die van 20 jaar geleden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).