De nieuwe Porsche Cayenne GTS is sterker dan ooit

Auteur: , 51 Reacties

De Porsche Cayenne GTS is alweer toe aan de derde generatie. Het nieuwe model in drie woorden? PK’s, koppel en verbruik.

Nee, de Cayenne GTS is niet in alle opzichten uit zijn jasje gegroeid en dat is maar goed ook. De SUV beschikt over een 3.6-liter V6-biturbo, die vergeleken met de V8 uit het vorige model 20 pk sterker is en op 440 pk uit komt. Tel daarbij op dat ook het koppel met 85 Nm is toegenomen tot 600 Nm en je zou verwachten dat de Cayenne GTS ook een stukje dorstiger is geworden. Dat valt mee, want het verbruik van het nieuwe model daalt met 0,9 liter benzine per 100 km.

De Cayenne GTS haalt de 100 km/u straks in 5,2 seconden, al kun je daar met het het Sport Chrono-pakket nog een tiende afschrapen. De topsnelheid bedraagt 262 km/u en Porsche belooft ons daar meteen het kenmerkende GTS-geluid bij. De GTS is daarnaast 24 millimeter lager dan de Cayenne S, zodat de SUV dynamischer op de weg ligt.

De heren in Stuttgart hebben er ook voor gezorgd dat je op kilometers afstand zou kunnen zien dat het om de Cayenne GTS gaat. Oké, de neus komt van de Cayenne Turbo, maar verder vallen de sideskirts, bredere wielkasten en 20 inch velgen van RS Spyder-Design meteen op. De definitieve onthulling volgt 19 november tijdens de de Los Angeles Auto Show.

Datzelfde geldt voor de nieuwe Cayenne-instapper, die wordt voorzien van een 3.6-liter V6-blok. Deze variant beschikt over 300 pk en schiet nog altijd behoorlijk rap uit de startblokken: van 0-100 km/u in 7,7 seconden. Het basismodel heeft een topsnelheid van 230 km/u en moet aan 9,2 liter benzine genoeg hebben voor een ritje van 100 kilometer.

UPDATE: een video van de nieuwe GTS met Walter Rorhl zie je HIER!



51 reacties

“Het nieuwe model in drie woorden”

Nog steeds lelijk.
@escort77: sprak for yourself
@escort77: speak *
@escort77: steeds lelijker….
Hopen dat deze ook nog zo fantastisch klinkt als de V8..
@remylahaye: v6 met turbos? Ga er maar niet vanuit
@remylahaye: wat ik ook dacht want wat klonk die “oude” gts lekker
Jammer de v8 klonk zo lekker
VAG heeft een apart idee van modelherkenbaarheid van op kilometers me dunkt.
Als ik er op een meter van sta zie ik nog het verschil niet.
@breakingpoint: ja klopt je moet heel goed zijn in die spelletjes van vroeger met 2 plaatjes, zoek de verschillen…. Typeaanduiding doet veel op de VAG groep. A4 bijv is het een 1.2 of 3.0(noem maar wat)??? Moet je echt naar de remmen kijken ofzo… Ik zie het verschil wel maar toch gissen als er alleen maar FSI op staat…
Koop een x5M!! Sneller beter mooier
@xr134: net zo lelijk
@xr134: Deze GTS kun je beter vergelijken met de X5 50i.
@berlinetta: qua prijs niet geloof ik. Dan zit je echt bij de M dacht ik… Beide rond de 160k en de turbo of turbo S 200k
@xr134: zeker! K vind een Cayenne heel vet maar zal zelf denk ik altijd een BMW kopen X5/6M zeker omdat de turbo of turbo S zo veel duurder is en zo Japans oogt :-( Vind de voorgaande 2 generaties Cayenne’s eerlijk veel mooier dan deze generatie.
Zo’n instap model is toch compleet waardeloos…
7.7 sec naar de 100, vmax 230 en met een fabrieksopgave van 9.2/100km, daar zijn genoeg betere alternatieven voor te vinden.

Verder fantastische auto zo’n Cayenne!
@86x86mm: stop zo’n motor in een e klasse of 5 serie en je hebt me toch een snelle sedan. In deze suv is het net niks.
via iPhone app
De Cayenne GTS kocht je voornamelijk om die heerlijk klinkende atmosferische V8.

Op zich een logische keuze, maar nu is de GTS wel een stukje minder ‘speciaal’. Meer een Cayenne S die een beetje op een Cayenne Turbo lijkt.
@gtwillem: De S had voorheen ook een v8.
@phaeton: klopt. Alleen is er dus een tijdje geweest dat een S een V6 Biturbo heeft (prima motor overigens) en dat de GTS niet zozeer sneller is, maar wel veel lekkerder klinkt en elke rit nét even leuker maakt.
@gtwillem: helemaal gelijk, de GTS is/was echt voor de liefhebbers gemaakt. Ik zie het nut nu niet meer van de GTS om eerlijk te zijn…. Gewoon een snellere S lijkt me zo en ja wat lager, zal wat sportiever klinken maar een hele andere insteek dan het originele idee van de GTS….
@phaeton: dat hoeft u gtwillem niet uit te leggen… Die heeft veel verstand van auto :-D
@3246cm252kw: auto’sssssssss
@3246cm252kw: en bedankt!!! Maar het klopt wel… ;-)
Smoelt iig beter… Hebberig wordt ik er nog steeds niet van
Belooft het kenmerkende geluid… Euh nee, t’is nu een 6 pitter turbo, geen V8.
-edit: nutteloze bijdrage-
Van V8 naar V6, 2 turbo’s er op, en dan een normverbruik verbetering van nog geen litertje?? Ook al zeggen die getallen niets, dan nog heb ik dat andere fabrikanten wel beter zien doen.
BMW M3 , van 14,6 naar 8,3 liter per 100 km (verschil tussen huidige, dubbel geblazen, V6 en voorlaatste generatie, atmosferische, V8)…..
@367pk: Ik neem aan dat je dubbel geblazen I6 bedoelt. Maar verder een goed verhaal. ;-)
@AutomotiveDesigner: je hebt helemaal gelijk ; het was nog vroeg
@367pk: daar geef ik u helemaal gelijk in Mr. Atmosferisch 4.8 :-) model moeilijk te zeggen zo… (Ga er niet echt van uit dat u een oude ster rijdt met 12 dorstige kinderen aan tafel… Veel te slimme opmerking)
Ik snap nog steeds niet wat deze wagen meer biedt dan de gemiddelde Xsara Picasso, behalve het logo natuurlijk…Porsha.
En dat er een ton euries meer uit je zak wordt geklopt.
@desjonnies: De aandacht van golddiggers en gespuis.
@desjonnies: Mooi leer van binnen. Goede optionele geluidsinstallatie en een stuk sneller.
@desjonnies: eerlijk het rijdt wel iets beter dan een citroen en iets mee veiligheid… Scheelt niet veel maar een tonnetje ja ;-)
@desjonnies:
porsje krijgt bewondering van klootjesvolk, kost wat, maar dan heb je ook niks
Ze zijn daar het noorden een beetje kwijt denk ik…….
De GTS was het model tussen de S en de Turbo zoals de meesten hier weten.
Maar wat er specifiek is ( WAS) aan de GTS is dat die de lekkere turbo motor zonder de turbo meekreeg……..
Zonde in mijn ogen!
@s737: Porsche zet hiermee de toon wat ze qua motorisering denken te gaan doen voor toekomstige modellen. Waarschijnlijk gaan ze atmosferische motoren geheel uitfaseren. Als ze n.b. de GTS modellen gaan voorzien van een turbo of twee turbo’s…
Van schuin achter is het eigenlijk net de oude toyota corolla alleen dan 2x zo groot.
Een klant van me heeft zowel de eerste als de tweede generatie GTS in bezit. De eerste is echt veruit het mooiste. (In bordeauxrood… Yum!) het geluid van die V8 is echt geweldig!
@e39540itouring:
Ik zie steeds meer nicknames die op elkaar lijken joh. Eerst had je norgge, toen thomcarbaffer en nu ook e39540itouring. Autoblog brengt veel idolen voort.
@drugsrunner: ???? Zal wel 1 gefrustreerde eend in de bijt zijn….
@drugsrunner: en waar zit dan precies de vergelijking??
De Cayenne is gewoon lelijk net als de meeste andere Duitsers met uitzondering van de X5, geen X5M want die is ook lelijk.

De nieuwe Mazda CX-9, Nissan Murano, Infiniti FX, Lexus RX, XC90 zijn auto’s die ik mooier vind en de voorkeur zou geven. De mensen kopen de Cayenne alleen vanwege het logo meer niet.
@japancars: goed dat smaken verschillen, alles wat je opnoemt in de tweede categorie vind ik lelijk.

Een X5 kan mijn hartje daarentegen wel erg bekoren :)

Het liefst van al wel nog steeds een Range Rover
@uselessblogger: Japanners en Amerikanen hebben een hoop lekker spul vind ik. Ben ook een groot fan van de Toyota LandCruiser.

In Europa zelf vind ik alleen de: XC90, X5, G-Klasse en de RaRo gewoon mooi.
Sowieso groot respect voor de G-Klasse en de Range Rover die beiden al langer dan 35 jaar meegaan.
Van de andere Duitsers moet ik niks hebben.
Wtf!!! De GTS panamera/cayenne stonden juist bekend om hun heerlijk atmosferische V8 met bijpassend geluid. Echt zo jammer die turbo downsizing trend, waarom ook in deze klasse?
Quasimodo op wielen, wat een horkenbak en lelijk gedrocht en ook nog in “porno-rood”!. Wat een hoererende en patserige pooierbak, typisch Duits: Way over done, ugly and vet.
Die achterkant is gepromoveerd van Hyundai-bus naar Toyota Corolla met anabolen…
Hou hem maar wat een gedrocht.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).