De nieuwe Skoda Fabia, in vol ornaat

Auteur: , 32 Reacties

*Unzips*.

Practical and full of emotion, zo prijst Skoda zijn nieuwe Fabia aan. De B-segmenter (hier op schets), die voortborduurt op het VisionC-concept, is volgens Skoda ‘ruimer, praktischer, zuiniger (tot 17%) en doordachter dan ooit’. Simply clever (en een beetje MQB), yada, yada, you know the drill.

Verder laten de Tsjechen verdacht weinig los over de auto, details zullen wel doorkomen in de aanloop naar de onthulling in Parijs, aanstaande oktober. Liefhebbers van legpuzzels hadden hem al bij elkaar kunnen sprokkelen, want Skoda teasede in de aanloopfase tot vervelens toe allemaal stukjes Fabia (hou een sop daarmee). De enige vraag die wij eigenlijk hebben is: komt ‘ie er ook als RS?



32 reacties

Als ze een foto van een tekenaar in een gallery neerzetten die bestaat uit 3 foto’s, weet je zeker dat je niet de enige bent die het een saai hok vind…

Ziet er wel strak uit hoor, maar niet meer dan dat. Simply Clever dus..
Auto’s ogen tegenwoordig allemaal zo hoog.. Als de auto’s stukje platter waren, ogen ze al meteen stuk sportiever. Mijn moeder’s Fiat 500 lijkt van voor ook op een reus naast mijn E46, puur omdat hij zo hoog is. Vroeger waren kleine auto’s nog echt klein, in ieder geval beter in verhouding met de omgeving
@jzaero: ik kan me ook nog herrinneren dat coupe’s coupe’s 2 deuren hadden, ik zal wel te oud zijn
@marikoelolo: – coupe’s
@marikoelolo:
Yep, vergeet de shooting-brake niet, dat was in mijn beleving ook een coupe met een doorgetrokken dak.
Als je daar echter hier over begint krijg je de halve wereld over je heen en wordt je al snel uit gemaakt voor fossiel, en dan druk ik me nog mild uit..

OT: Eerlijk gezegd vind ik hem wel geinig, gewoon zoals een Skoda hoort te zijn, basic vervoer voor het plebs.
@tupperware: Geinig is hij zeker, vind Skoda tegenwoordig gewoon erg goede auto’s ook.
@jzaero:
Dat lijkt niet alleen zo, dat is ook zo, als je 30 jaar geleden een auto had die hoger dan 1.40m was dan kon je hem vanaf het begin van de parkeerplaats zien staan.
De oer Mini was bv maar 133cm hoog, de huidige 141,5cm en dat is dan nog steeds een lage auto naar de huidige standaard.
Ik zoek me regelmatig de pleuris in dat woud van familie hokken naar mijn 114cm hoge bolide..
@jzaero: De mens wordt ook steeds groter. Ik ben oud en 172cm, en dus een ukkie vergeleken met wat je tegenwoordig aan jeugd ziet langs komen. En in een kleine auto van vroeger hou je het niet lang uit … Die waren zo krap va binnen dat je er gebroken uit kwam.
@oxymoron: Valt ook reuze mee, ik heb het over formaatje Polo Mk2, Starlet of Civic EK (qua formaat vergelijkbaar met huidige A-segment). Dat zijn auto’s met een veel lagere daklijn. Ik ben zelf 1.74 dus ook niet een reus en ik begrijp dat kleine auto’s door jouw reden ook moeten groeien, maar een gemiddelde A-segmenter is qua verhouding al hoger dan een middelgrote sedan of station bij wijze van spreke. Als ik in mijn moeder’s Fiat rijdt, voelt het ook echt een stuk hoger aan. In de Starlet die we tot voor kort hadden (1990) had je een heerlijk lage zitpositie. Vond ik in ieder geval wel fijn. Qua gemak en dergelijke zal een moderne A-segmenter uiteraard stuk hoger scoren. Veiligheid zal ook een grote rol spelen.
@jzaero: Met een E36 coupé/cabrio al helemaal! En dan nog niet te spreken in vergelijking met een moderne gezinswagen of pickup.
Hadden ze dat nou niet iets leuker kunnen maken? Het is wel heel erg een ukkepuk Octavia. En het oogt net als de vorige Fabia, extreem truttig.
Koplampen lijken wat mij betreft wel heel erg op de polo!

@jzaero, dat gevoel heb ik ook. Het zal wel de wens zijn van de grote menigte.
Nope.
Afgelopen zondag nog meerdere Fabia´s zien rijden op het circuit van Valkenswaard. De rallyversie van de Fabia mag er wel wezen. Waren nog wel het huidige model. Hopelijk wordt de nieuwe rallyversie net zo mooi.
So hé!
Eh.. Nee, nog koude pis hier
Vast nog gaver in lease grijs met 3 cilinder koffiemolen!……
Natuurlijk staat er hier weer een wat dikkere versie in een goede kleur en dito wielen, maar ik vind ‘m er 10x beter uitzien dan z’n voorganger.Maar dat is ook niet zo moeilijk.
En AB, dat gelul over een RS.Hou daar eens mee op.Niet iedereen wil een knalharde,veel te dure stadsauto.Het ook verkoopbaar blijven.
@sydney:
En toch ben ik van mening dat een merk als Skoda dat zich met de Fabia vrij nadrukkelijk profileert in de rallysport toch minstens een RS versie daarvan in het programma hoort te hebben.
Anders blijft deelname een holle marketing frase….
@jrk68: Dat Skoda niet,dat doet VW.Het is ook een hole marketing frase.Net als Loeb in de C4, ik heb er samen met mijn collega’s er geen wiel meer meerder door verkocht.
Tote to myself; Een iets de dure C4 was überhaupt niet te verkopen.
@sydney:
Skoda rijdt nog steeds in het ERC, VW doet het WRC.
Wat Citroën betreft, daar heb je zeker een punt, daar deed de Nederlandse importeur geen ruk mee. In Frankrijk heeft het zeker bijgedragen aan het succes van de C4.
Blijft zwak dat zij ook geen speciaaltje hadden, al rijdt er hier inde buurt al jaren een C4 die nauwelijks van een WRC te onderscheiden valt.
@sydney: Dat is dan grappig, want fabrikanten showen die auto’s wel altijd met grote wielen en dikke bumpers op de autoshows. Blijkbaar willen we dus wél zo’n sportieve versie zien. De bovenstaande foto is een mooi voorbeeld ervan. Mooie wielen onder zo’n Fabia, alleen zal hij in de meeste gevallen uiteindelijk met 14” besteld worden omdat mensen toch niet het geld willen uitgeven aan mooie wielen en dan is hij opeens ook een stuk minder interessant. En trouwens, AB geeft toch alleen aan dat dat hún vraag is? Als zij voorkeur hebben voor een vlotte hatchback dan is dat gewoon terecht 
@jzaero: De Insignia van mijn broer en die mijzelf rijdt ook op af fabriek 20″ De Astra van onze ouders op 19″ en de drie Insignia’s van onze vrienden ook op 20″ Het gaat me ook niet wat fabriekanten,importeurs of dealers showen,het gaat mij erom dat er meer is dan dikke auto’s met grote wielen.AB mag imo wat weer down to earth gaan.
@sydney: Opel monteert inderdaad graag grote wielen. En met het huidige mooie Opel design ziet dat er ook geweldig uit. Inmiddels heeft Opel het infotainment up to date, als ze de versnellingsbakken weten te verbeteren en wat overgewicht weten kwijt te raken dan hoeven ze niet meer met Skoda en VW te concurreren maar kunnen ze tegen Audi op.
Ik heb het idee dat ik naar de VW Polo in een nieuw jasje en een andere badge zit te kijken :|
@biohazardracer: ik denk dat je naar de voorloper van de volgende Polo kijkt. De huidige Polo is PQ25 en deze Fabia is MQB.
Met die vouw in de zijkant is het net die kleine Audi
Proper ding. En waarom wordt over die RS getwijfeld? Verkoopt de huidige RS niet goed misschien?
Ziet er degelijk uit, en precies hoe je van Skoda mag verwachten. Wat dat betreft dus chapeau. en verder, tjsa een RS versie zou leuk zijn
Ben ik hier de enige die dit wel heel erg ‘polo’ vindt?

Weet dat dit technisch gezien dezelfde auto’s zijn, maar ik vind de voorichten, achterlichten en vorm erg volkswagen polo…
Skoda Fabia 3.0 en het lijkt wel of ie ergens in de jaren ’80 getekend en ontwikkeld is, nog voor Skoda met de eerste – en nog steeds mooie Fabia – uit z’n winterslaap ontwaakte.
Zo’n hoekig hok, dit !
Maar wél een hele verademing tegenover de huidig Fabia, want dat is pas één van de lelijkste wagens die er vandaag op onze wegen rondrijd !
Slogan Skoda: Keeps boring every time you see it

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).