
De nieuwe Volvo EX90 is hier. Ja, nog nieuwer dan die al was.
Het nieuwste vlaggenschip van Volvo staat nog maar net in de showroom, maar nu al komen de Zweden met een nieuwe versie van het topmodel. Nou prima, kom maar door dan. Wel lullig als je net een ‘oude’ versie hebt, zolang is Volvo nog niet bezig met het uitleveren van de EX90.
Het merk komt met een reeks upgrades voor de EX90 modeljaar 2026 die het het leven aangenamer maken. Als je geeft om die zaken tenminste.
- 800V in plaats van 400V
- Elektrochromatisch panoramadak, standaard op de Ultra
- De EX90 heeft een nieuwe zes-zitsconfiguratie
- Zes-zitsconfiguratie beschikbaar met meerdere motoren
- Zeven-zitsconfiguratie blijft beschikbaar
De zeszitter onderscheidt zich door twee losse, ergonomisch gevormde stoelen op de tweede rij. Deze zijn voorzien van eigen armleuningen en geïntegreerde bekerhouders. Iets met focus op de Amerikaanse markt en drive thru’s.

Daarmee moet het zitcomfort hoger zijn dan de standaard bank. Ook geeft de open ruimte tussen de stoelen het interieur een ruimtelijker gevoel en wordt de toegang tot de derde zitrij een stuk gebruiksvriendelijker.
De stoelen zijn net als in de zevenzitter handmatig verstelbaar in lengte en rugleuninghoek. Zowel de tweede als derde zitrij kunnen afzonderlijk worden neergeklapt.
Nieuwe computer, ook voor bestaande EX90-rijders!
Er is ook goed nieuws voor Volvo-rijders die al een EX90 hebben. De vernieuwde core computer komt ook naar bestaande modellen. Deze computer laat de auto sneller reageren, heeft een verbeterde slaapstand en dat zorgt weer voor een verbeterde actieradius wanneer de auto voor een langere tijd geparkeerd staat.
Ook niet onbelangrijk. De nieuwe core computer biedt ruimte aan een verdere ontwikkeling van de bestaande ADAS-functies (Advanced Driver Assistance Systems). Maar het is vooral te hopen natuurlijk dat software gerelateerde problemen uit het verleden met de EX90 nu eindelijk geëlimineerd worden met de nieuwe computer.
Prijzen voor de Volvo EX90 modeljaar 2026 beginnen bij 84.495 euro, dan heb je de Single Motor Core instappert. De prijzen lopen op tot 107.995 euro voor de Twin Motor Performance Ultra.





De gemiddelde nederlander heeft 1,3 kind. Wat moet je nou met 6 of 7 stoelen? Ik heb er liever 2. Of desnoods 4, maar dan van die captain seats. Voor als ik ooit nog een chauffeur kan betalen.
En daarnaast, die core computer is best wel heel erg k*t. Het draait zelfs android-auto niet goed. Zie ik alleen maar klachten over. En aangezien de update ook oudere nieuwe auto’s sneller moet maken, zal het wel geen hardware upgrade zijn.
Als Android nu al slecht draait, zal het in de nabije toekomst helemaal niet meer te doen zijn. Dat geldt overigens voor de meeste in-car-entertainment en navigatie. Wat dat betreft is een scherm voor Carplay of de android variant wel beter geschikt voor de toekomst. Hoef je alleen je telefoon ipv je auto te upgraden.
Er zijn ook niet-gemiddelde Nederlanders. Als je alles op gemiddelden engeneert dan krijg je een behoorlijk duf wagenpark.
Mbt de core computer: jammer van jouw ervaring. De mijne is wel positief. Maarja; ik ben dan ook niet gemiddeld…
Inderdaad. Gemiddelde mensen snappen niet dat er ook een ander soort mensen bestaat. Bijvoorbeeld met een groot gezin…
In mijn niet-gemiddelde omgeving waar de gemiddelde mens deze auto zakelijk kan rijden, heeft men gemiddeld eerder 2,3 kind, dan 1,3.
Je gaat in zo’n dure elektrische auto toch niet lopen hannessen met Carplay? Met die ouderwetse onhandige interface vol met afleidende popups? Je wilt toch routeplanning op basis van real time verbruik en automatisch de batterij laten voorverwarmen voor het snelladen? Ook zijn de interne navigatie systemen sneller en stabieler dan een mobiele telefoon. Carplay is leuk voor een huurauto en een derde hands Polo maar voor navigatie wil je het niet serieus gebruiken.
Het voelt een beetje aan als die nutteloze android versus apple discussies van 10 jaar geleden. Zowel carplay/android auto en in car navigatie hebben hun liefhebbers en er is voor beide iets te zeggen.
Gemiddeld ja, maar gezien niemand 0,3 kind heeft is dat ook niet meer dan dat. Het modaal aantal kinderen is dan interessanter.
Ik mis een behoorlijk aantal nieuwigheden in dit bericht:
-Sterkere motoren:
Single motor: 279pk > 333PK (8.4s > 6.8s)
Twin motor: 408pk > 456PK (5.9s > 5.5s)
Twin motor Performance: 517pk > 680PK (4.9s > 4.2s)
– Nappa lederen bekleding weer beschikbaar i.p.v.. Vegan leer
-Luchtvering standaard op de Ultra
-Sneller opladen 250kW > 350kW
– Bi-directioneel laden mogelijk (V2H en V2G)
– Trekvermogen toegenomen op de single motor met 300kg
Her is nogal een flinke upgrade. Van 400V naar 800V is geen kattepis.Dit soort wijzigingen zie je normaal bij een nieuw model, niet bij een facelift en al helemaal niet bij een modeljaar wijziging. Blijkbaar wist Volvo tijdens de ontwikkeling van de EX90 al dat die niet goed genoeg was en is er voor een twee sporen strategie gekozen.
Dit maakt deze auto opeens interessant!
Wel zuur als je nu met een paar maanden in de ‘oude’ EX90 rijdt, zal vast flink extra afschrijven.
Zijn er enkele major updates die de auto veel aantrekkelijker maken en gaat het hier enkel over de stoeltjes?