Dit is de Volvo ES90, de opvolger van de S90 in een minder saai jasje én met kersverse hardware aan boord.
Is het een sedan, fastback of een SUV? Volvo weet het oprecht niet, dus laat het in het midden met de nieuwe ES90. Jullie mogen de jury zijn. Je kunt het zien als de opvolger van de S90, want die komt niet meer terug.
De Volvo EX90 is de praktische gezinswagen voor alle toepassingen die je maar kunt bedenken. Bijna alle toepassingen, want hard over de autobahn blaffen is er niet bij. Maar dan is Volvo sowieso het verkeerde merk. Wil je een beetje spice toevoegen aan dit recept, dan moet je de ES90 overwegen. Het is het stoutere broertje van de EX90, als het om design gaat tenminste. Bovendien is de technische basis een stuk verder.
800V
De ES90 is namelijk de eerste elektrische Volvo gebouwd op een 800v-architectuur. Dat betekent niet alleen dat dit een Volvo EV is met de grootste actieradius ooit, maar ook de snelst ladende. De WLTP-actieradius reikt tot 700 kilometer. Dat is met de vierwiel aangedreven twin motor variant met de 106 kWh batterij.
Tijdens het testen maakte de ES90 gebruik van 350 kW snellader. Maar Volvo benadrukt dat laadtijden kunnen variëren op basis van de buitentemperatuur, batterijconditie en autoconditie. Hopelijk is dit geen troef van Volvo om zichzelf in te dekken en is het snelladen in de praktijk gewoon dik in orde. Zoals je van een 800v-architectuur mag verwachten.






In principe zou je 300 kilometer in 10 minuten erbij moeten kunnen laden met de ES90 mits je deze aan de 350 kW lader hangt.
Zesde volledige elektrische Volvo
In de huidige line-up van Volvo is dit het zesde volledig elektrische model. De ES90 komt in het rijtje EX30, EX40, EC40, EM90 en de EX90 te staan. Samen met de EX90 krijgt de ES90 het predicaat vlaggenschip opgedrukt. Dit nieuwe model behoort dus tot de top van de line-up.
Wat heeft de ES90 te bieden?
De nieuwe Volvo ES90 is te kiezen in zeven verschillende kleuren en vier wheel designs in de maten 20 tot 22 inch. De kofferbak is 424 liter groot. Met de drie stoelen plat is er 733 liter aan bagageruimte. Er is ook een frunk van 22 liter groot.







De wielbasis bedraagt 3,1 meter en Volvo benadrukt dat er genoeg ruimte is in het interieur. Aan boord is het de stilste rijervaring in een Volvo tot op heden, aldus het merk. Er is een panoramadak en de dikste sjaak in vorm van audio is het Bowers & Wilkins systeem met 25 speakers.
Zoals elke moderne Volvo vormt Google de basis van het infotainmentsysteem, inclusief de implementatie van Google Maps, Google Assistent en Google Play. In het midden tref je een 14.5 inch scherm aan. De bestuurder heeft zijn eigen 9 inch grote headup display.





Orderboeken open
De opvolger van de Volvo S90 is nu te bestellen. Volvo lanceert de ES90 als eerste in de landen Oostenrijk, België, Tsjechië, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Andere landen volgen later dit jaar en in 2026.





En nu maar hopen dat er ook nog een EV90 komt. Anders heeft de ID.7 Tourer van VW straks het rijk alleen.
Ik gun het VW wel dat ze het rijk alleen hebben en geen marktaandeel hoeven afstaan aan een Chinese auto.
Een lel van een auto, maar gedrongen qua beeld. Vind hem erg mooi geworden.
De ES90 is hier. Maar nog steeds geen plaatjes van de achterzijde?
Heb je wel goed gekeken?
Ja! Ze zijn er nu wel
Erg saai en voorspelbaar ontwerp, gedrongen verhoudingen. Jmmr dat Volvo deze kant opgaat, dit is een Polestar en zeker geen S90 …….. . Wat weegt deze auto???? 2500 tot 2600kg….persoonlijk vind ik dat echt niet kunnen en niet van deze tijd.
Uit test van Autovisie deze week blijkt dat de real world actieradius van deze EV mastedonten bij lange na ook niet de WLTP halen, soms zelfs meer dan 200km afwijken.
Gooi er alsjeblieft een hybride aandrijflijn in, scheelt gewicht en veel goedkoper in gebruik.
Is 733 liter bagageruimte niet ongelooflijk weinig als alle stoelen ingeklapt zijn? Beetje normale gezinsauto haalt tegenwoordig met gemak het dubbele of kunnen de achterste stoelen niet compleet plat geklapt worden?
Verder best een aardige auto om te zien, maar hij oogt zo op het eerste gezicht wat kort op de foto’s voor een topmodel van Volvo dat over het algemeen toch bekend staat als pakezel van de lage landen en Scandinavië.
424 liter koffer… dat is net zoveel als de nieuwe R4…
Voor de prijs van 4 R4’s 🫣
Het ziet er degelijk uit en niet slecht, maar ik mis een uitstraling zoals de S90. Misschien is het in het echt imposanter. Hij lijkt nu veel de veel op een Polestar 2 facelift en je legt dan ook eerder de link met die klasse ipv de luxesedan. Wennen dus.
De S90 is een statige sedan, dit is een 13 in een dozijn crossover. Jammer dat ze deze richting op gaan. Maargoed, ik ben niet het doelpubliek.
Zonde. Kan niet in de schaduw staan van de S/V90
Ze hebben de hoogte beter weten te verbergen dan BMW bij de i5 en i7. Best wel een stoere wagen. Maar het interieur is zo kaal dat het geen echte luxe uitstraling heeft.
Vind je? De i5 oogt wat mij betreft als een sedan, dit is absoluut een crossover.
Het is zeker niet lelijk, maar wel erg deprimerend steriel.
Had allemaal wel iets chiquer gemogen.
Wat een kleine kofferbak voor zo’n lel van een auto.
Zou eerder zeggen dat dit een opvolger/grote broer is van de polestar 2 dan de opvolger van de S90.
Interieur vind ik wel smaakvol. Subtiel in eenvoud.
Die marketing gasten bij Volvo zijn duidelijk het spoor bijster.
Hoe krijg je het verzonnen om een gigantische hatchback met een achterbak van 440liter een vervanging te noemen van de V90…..😅
De V90 was sowieso het best verkochte model.
Ik hou de RDW aantallen niet bij. Maar volgens mij verkoopt de i5 touring beter dan de sedan…
Mafketels….
Waar lees jij dat het een vervanging van ook de V90? Wordt volgens mij niets over vermeld.
Qua styling vind ik m zwaar tegenvallen. Qua uitstraling haalt ie het niet ten opzichte van een 5 serie, e klasse of A6. Wat betreft keuze voor een hatchback begrijp ik het wel. Het moederconcern van Volvo is Chinees. Ik denk dat de ES90 het daar ook best goed zou kunnen gaan doen. In China is vreemd genoeg de hatchback populair.
Soms heb ik het idee dat deze auto normale proporties had bij het ontwerp en 20% vergroot is in Photoshop, grotere wielen, hoger, langer, breder, omdat alle EV batterijen onderin gepropt moeten worden. Het is gewoon een log apparaat met waarschijnlijk joekels van wielen/banden (ik zie hier 22 inch!) zodat de boel in verhouding lijkt op een afbeelding, maar in het echt is het een Chinese Geely zeecontainer qua afmetingen. Geen fan van het design.
En de ‘Taxi’ sticker of LED scherm met BEZET/VRIJ kan mooi midden-voorop de auto geplakt worden, dan hoef je niet naar de blauwe kentekenplaten te zoeken van taxi’s. Mooi dat dat blok al bevestigd is op het dak.
Het is geen lelijke auto, maar ik had toch gehoopt op een echte sedan. Dit gaat toch meer richting de verlaagde SUV coupé qua looks.
Ook de vervanger van de V, en daar zit het probleem. Dat gaat niet werken, niet bij een merk als Volvo. Jammer.
Wel een mooie auto, mooier dan de concurrentie maar niet echt ruim, zeker niet voor een hatchback.
Exact, de station is veel relevanter. En daarnaast 10 (!) cm hoger dan de S80. Dit is gewoon een cross-over met een veel te kleine bagageruimte. Daar heb je weinig aan.
Mooie Polestar. Nu inclusief verknepen kontje. Ik sla over
Volvo is af. Doet niet meer mee. Eeuwig zonde
Eenheidsworst. En dat voor een Volvo. Bah.
Sorry, die grill ziet er cheap en gemaakt uit. Plastic Fantastique