• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Man baalt van zijn nieuwe Volvo EX90, bouwt een website

Auteur: Michel, gepost 23 juli 2025 om 07:50 – 26 Reacties

problemen volvo ex90

Deze Canadees kocht een spiksplinternieuwe elektrische Volvo EX90. Drie dagen later begonnen de problemen…

Het volledig elektrische vlaggenschip van Volvo, de EX90, wordt geplaagd door problemen. De auto werd meerdere keren uitgesteld, maar na ellenlang wachten werd de auto dan toch eindelijke de showroom ingereden.

De Canadees Vicken Kanadjian (what’s in a name) was een zeer tevreden Volvo klant en ruilde zijn XC90 R Design in voor een spiksplinternieuwe Volvo EX90. Maar na drie dagen begon voor hem de ellende.

Drie dagen probleemloos

Hij had het aan kunnen zien komen, want toen hij in maart de auto ophaalde was het al een andere uitvoering dan hij eigenlijk wilde. Maar door al het uitstel en problemen met het model, nam hij genoegen met een andere configuratie dan hij eigenlijk voor ogen had.

Drie dagen na aanschaf begon de ellende. Alle sleutels weigerden dienst. Hij kon de auto alleen nog ontgrendelen via de Volvo app op zijn telefoon. In april kreeg de auto een software-update, helaas veranderde die niets aan zijn sleutelprobleem.

Wel kwamen er na die update een heleboel andere problemen naar boven. Zo werd het noodstopsysteem uit het niets geactiveerd door een systeemstoring, deed de airco en ventilatie het een volle week niet en viel het centrale scherm helemaal uit.

problemen volvo ex90

Bediening functies zitten in het scherm

Dat laatste is wel erg lastig, want als dat infotainmentsysteem onbruikbaar wordt, dan doet niet alleen je navigatie het niet, je kunt heel veel van de functies van de auto niet meer bereiken.

Deed het scherm het wel dan waren er ook problemen met de Volvo EX90. Gaf het enorme touchscreen bijvoorbeeld aan dat de airconditioning uit stond, kwam er een ijzige oostenwind uit de ventilatieroosters van de dikke Volvo. Uitzetten of aanpassen van de temperatuur bleek onmogelijk.

Nog meer problemen

Voor de Canadees was de maat vol toen hij op een drukke snelweg reed en de auto opeens alle snelheid verloor en de melding ‘System Communication Fault/Pilot Assist Deactivated. Find a place to stop and select P to park. When parked, the system will restart.’ op zijn dashboard verscheen.

Zonder aandrijving en stuurbekrachtiging moest de geschrokken Volvo-rijder zijn hagelnieuwe EX90 naar de kant zien te sturen. Na contact met de dealer en Volvo Canada werd besloten dat het onveilig was om verder met de auto te rijden en werd hij weggesleept.

Vertrouwen foetsie

Je kunt je enigszins voorstellen dat het vertrouwen in zijn nieuwe auto inmiddels volledig verdwenen is. Naar zijn mening kun je ook meer verwachten van een nieuwe auto van 147.605 Canadese Dollar (92.484 euro). Hij wil dat Volvo zijn EX90 met alle problemen terugneemt of vervangt voor een wel fatsoenlijk werkend exemplaar.

Volvo North America laat echter inmiddels weten daar niets voor te voelen en geeft aan dat hij de auto gewoon aan de dealer moet aanbieden om die in de gelegenheid te stellen om de problemen te verhelpen.

Website

Vicken is zo teleurgesteld in zijn nieuwe Volvo dat hij een website heeft gebouwd waarop hij zijn ervaringen deelt. Hij noemt de Volvo EX90 daarop onveilig en onvoorspelbaar. Alle correspondentie met Volvo Cars heeft hij er ook op gezet, inclusief foto’s van de problemen met zijn Volvo EX90. Inmiddels heeft hij een rechtszaak tegen Volvo aangespannen.

In onze rijtest wees collega @wouter er al op dat alle instellingen via het centrale scherm gaan. Buiten dat het onhandig is om alle knoppen weg te halen is het dus ook risicovol als dat scherm of de software die dat scherm aan moet sturen slecht werkt. Wil de Volvo EX90 het succes gaan brengen waar het merk op hoopt, dan zal de betrouwbaarheid in ieder geval omhoog moeten. De service wellicht ook…

Ook interessant!

  • GELEKT: "nieuwe" Volvo XC90
  • 'Nieuwe' Volvo XC90 met verbrandingsmotor is in aantocht
  • Waarom het niet verstandig is om de Volvo EX90 te filmen
  • Nu in vol ornaat: de nieuwe Volvo XC70

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

ex90, software, Video, Volvo

Vorig bericht: « Mansory heeft de Cybertruck nog harder aangepakt
Volgend bericht: RIP Ozzy Osbourne, dit waren zijn vetste auto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    23 juli 2025 om 08:09

    Als zowel het scherm het soms niet doet, allerlei statussen fout zijn en systemen uitvallen met communicatie fouten dan klinkt dat als communicatie problemen en omdat veel van de systemen met verschillen in signaal niveau werken zal het wel weer een klassiek massa probleem zijn. Dat hoeft dus niet te betekenen dat de EX90 een slechte auto is maar dat dit exemplaar een probleem heeft (wat lastig te vinden kan zijn).

    Login om te reageren
    • Rokende Wielen zegt

      23 juli 2025 om 11:03

      Het chassis en onderstel met interieur zoals stoelen en zo zal best in orde zijn, maar wat hier beschreven wordt is een aaneenschakeling aan betrouwbaarheidsproblemen die Volvo sinds 2015 zo’n beetje parten is gaan spelen. Dit is ook terug te zien in menig consumenten onderzoek. Het Volvo dat het ooit was (qua betrouwbaarheid) is het niet meer. En bij de lancering van deze EX90 laat Volvo zien dat ze niet veel hebben veranderd in hun kwaliteitscontroles sinds de eerste D6 PHEV of XC90 T8 TwinEngine/Recharge op de markt is gekomen…

      Login om te reageren
  2. tjorque zegt

    23 juli 2025 om 08:37

    Auto’s zijn tegenwoordig zo afhankelijk geworden van software, en zo beïnvloedbaar van buitenaf ( OTA updates + self driving hardware + hack = genoeg om er een drone van te maken) dat ik er aan begin te twijfelen of ik nog iets nieuws wil kopen.

    Beeld je maar eens in dat een terroristische staat (ik noem er geen bij naam) met een leger hackers aan de slag gaat.
    Dan gaat die trend van op menigten inrijden alleen maar verergeren. En hoeft het zelfs niet meer om via socials zwakkere zieltjes te indoctrineren tot zelfmoord missies.

    Misschien ben ik nu wat paranoïde, maar ik vind dat we toch een moeten nadenken over hoeveel we als mens in de handen van digitale technologie moeten leggen.
    (Ik zal het eens aan Grok, chatgtp,… vragen 🤣)

    Voor mij moeten de belangrijkste functies “analoog” blijven. (Wel heel moeilijk om dat af te lijnen vrees ik)
    Ik vrees alleen dat het steeds moeilijker wordt om dat te vinden in een nieuwe auto.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 juli 2025 om 10:24

      Hoho. Je gaat nu wel heel erg snel er vanuit dat een auto door hackers bestuurbaar is zoals de radiografische auto’s waar we als kind mee speelden (of misschien nog doen).
      Maar dat hoeft niet het geval te zijn. Daar zijn vrij eenvoudig maatregelen tegen te treffen en die worden gelukkig ook getroffen. Er zijn dus scheidingen van netwerken in het voertuig, gesigneerde software, authenticatie en versleutelimg. Als er wat gehackt wordt dan is meestal het backend want dat is gewoon een website en die is niet zo streng beveiligd als het voertuig.

      Login om te reageren
      • Rokende Wielen zegt

        23 juli 2025 om 11:09

        Dat hoeft niet het geval te zijn, maar het is niet op voorhand uit te sluiten. Drive by wire, steer by wire, brake by wire. Altijd online, in verbinding met de fabriek. En t.a.v. software kwaliteit heeft menig fabrikant nog wel wat te leren. In 2016(!) is een team er in geslaagd een Model S te hacken: https://www.blackhat.com/docs/us-17/thursday/us-17-Nie-Free-Fall-Hacking-Tesla-From-Wireless-To-CAN-Bus-wp.pdf

        Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      23 juli 2025 om 10:24

      Nee maar, blijkt fast and furious 8 gewoon wel te kunnen met al die gehackte self driving cars die naar beneden vallen

      Login om te reageren
  3. outlook zegt

    23 juli 2025 om 08:37

    Dat zal ze leren!

    Login om te reageren
  4. mattr zegt

    23 juli 2025 om 08:37

    Al draagt een Chinese auto een gouden (Volvo) ring, het is en blijft een lelijk ding. Jammer dat ze tegenwoordig zulke rommel verkopen bij Volvo.

    Login om te reageren
    • royaledeluxe zegt

      23 juli 2025 om 08:45

      Je was me voor, maar helemaal juist, allemaal schone schijn!

      Het lijkt er meer en meer erop dat ze de beta testing overlaten aan de eindgebruiker en dan nog op de weg. Dit is nog straffer dan de gaming wereld.

      Login om te reageren
  5. Robert zegt

    23 juli 2025 om 09:23

    *kuch*
    “Firefox heeft een mogelijk beveiligingsrisico gedetecteerd en is niet doorgegaan naar http://www.myvolvoex90.com.”

    Zou het Volvo-virus zijn overgeslagen op z’n pc?

    Login om te reageren
    • citroen55 zegt

      23 juli 2025 om 11:01

      Op Safari geen probleem. De man schrijft er uitgebreid over en heeft meteen het een en ander of zijn business d’r opgezet, plus z’n LinkedIn profiel, Benieuwd hoeveel nieuwe “Volvo-Connecties” hij nu gaat krijgen.

      Login om te reageren
  6. Aalbert zegt

    23 juli 2025 om 09:24

    Geely laat Volvo auto’s ontwikkelen in 24 maanden…… van schets tot auto in de showroom. Chinese autofabrikanten hebben geen problemen met software ergernis in het eerste jaar of productiefouten, ze stellen dit dan razendsnel bij, dat hebben we nu dikwijls gezien bij merken van Geely. Chinezen vinden dit ook ‘normaal’, Amerikanen en Europeanen beslist niet.

    Ook de ES90 sedan wordt geplaagd door software issues. Daarnaast roesten de wagens als een oude Alfa Sud, die de Autobild van vorige week ‘dauertest Volvo Cross Country, 110.000km’, nog net niet verrot.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      23 juli 2025 om 14:07

      Amerikanen werken anders precies zo. Een product wordt gepland, van ontwerp tot ingebruikname, en als het op uur U nog niet helemaal klaar is: “so be it, we will fix that on the way….” In de 9 jaar dat ik voor een US based company heb gewerkt ging dat met elke nieuwe productrelease precies zo. Ze gaven de early adopters 30% introductiekorting en de toezegging dat er een 24/7 serviceapparaat paraat stond. Een uiterst effectieve en voordelige manier om de klant als ‘guinea pig’ in te zetten zonder dat ze dit doorhebben.

      Dit werd ooit “prachtig gepersifleerd door het karakter Krusty the Clown in de tekenfilmserie The Simpsons, met het “Krusty Brand Seal of Approval. Not just good, it’s good enough!”. De stickers zijn nog steeds her en der via het internet te koop…

      Login om te reageren
  7. imaginenl zegt

    23 juli 2025 om 09:50

    Ik hoorde laatst van een Volvo medewerker dat software problemen bijna standaard zijn voor alle nieuwe Volvo’s en hij adviseerde mij pas een nieuw model te kopen minstens een jaar na lancering. Volgens hem zijn het absoluut geen slechte autos maar worden de nieuwe modellen te snel op de markt gezet.

    Login om te reageren
    • Motomoto zegt

      23 juli 2025 om 10:02

      Ik denk dat dat klopt. De eerste Audi E-trom had exact hetzelfde probleem: onvoldoende uitontwikkeld. Schuld ligt zeker bij fabrikanten maar die worden op hun beurt wel onder druk gezet door wetgevers die de uitstoot in een veel te rap tempo willen terugdringen. Begrijp me goed: ik vind ook dat de uitstoot teruggedrongen moet worden om deze aardbol door te geven aan volgende generaties. Maar doe dat dan ook duurzaam en dus op en manier dat het goed ipv snel gedaan wordt.
      Kortom: ik hoop dat overheden weer nuchter naar problematiek kunnen kijken en niet als een malle op een achterlijke manier willen vergroenen maar ook niet op een achterlijke manier de wetenschap in de wind slaan en doen of er niks aan de hand is. Graag weer naar het midden. Polderen is O slecht nog niet…

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      23 juli 2025 om 10:43

      Dat is al jarenlang zo, de time to market wordt steeds korter gemaakt en feitelijk worden de klanten steeds meer proefkonijnen en mogen de dealers via de garantieclaims het oplossen. Dat schijnt goedkoper te zijn voor de fabrikant.

      Login om te reageren
  8. watchhok zegt

    23 juli 2025 om 09:54

    Gaan ze ook niet harder dan 180?

    Login om te reageren
  9. Huib zegt

    23 juli 2025 om 09:59

    Toch zonde om zo’n mooie merknaam als Volvo te verkwanselen. Ze staan de afgelopen jaren steeds onderaan in de betrouwbaarheidslijstjes van o.a. JD Powers. Zweedse degelijkheid is verruild voor Chinese blingbling rommel. Echt jammer.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 juli 2025 om 10:05

      Nu is JD Power net zo’n propaganda machine als JD Vance, je kunt ze inhoudelijk niet serieus nemen maar op de één of andere manier hebben ze toch zo’n macht dat je er wat mee moet.

      Login om te reageren
      • cdlop01 zegt

        23 juli 2025 om 11:33

        Waarom kan je JD Vance niet serieus nemen????? Zeer capable Vice President en zeer intelligent en goed ‘gebekt’. Heeft net een handelsdeal gesloten met Japan, levert de Usa 550 miljard Usd op.

        Login om te reageren
        • camber24 zegt

          23 juli 2025 om 11:51

          ah ja, jij bent die troll account. Botje, of gewoon oliedom?

          Login om te reageren
        • ty5550 zegt

          23 juli 2025 om 16:34

          Je bedoelt toch die Vance die zei dat Trump totaal ongeschikt was als president maar nu als een schoothondje in het gareel loopt en de bevelen uitvoert zonder enige vraag te durven stellen. En zelfs al zou die capabel zijn, het gaat er nu op zo’n autoritaire manier aan toe dat dat hij zijn feedback niet eens durft door te geven aan Trump. Dat was wel duidelijk met signalgate. Hij zegt bv. letterlijk ““I am not sure the president is aware how inconsistent this is with his message on Europe right now” maar durft dit niet eens met Trump op te nemen.

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          25 juli 2025 om 15:54

          Je bedoeld totaal incompetente vice president, niet intelligent maar opportunistisch en grof gebekt. Denk maar aan de schandalen op de veiligheidsconferentie in München en natuurlijk de beschamende ontvangst van Zelensky. Trump is zo slim geweest om een nog ergere vice president aan te stellen zodat de CIA geen huurmoordenaar op Trump zet.
          En handeldeals leveren helemaal geen geld op, ze maken handel mogelijk. Maar daarvoor moet er nog steeds wel vraag naar de producten ontstaan. Slechte producten zoals lomp grote Amerikaanse auto’s gaan ook met handelsdeal niet verkocht worden in Japan. Dat is ook precies het probleem waar de Amerikanen tegenaan lopen, de Amerikaanse bevolking heeft meer vraag naar producten van handelspartners dan andersom. Daarom zijn er in de VS ook van die handelstekorten. Die handeldeals maken dat eigenlijk alleen maar erger. Maar dat begrijpen ze daar niet.

          Login om te reageren
  10. PunicaOase zegt

    23 juli 2025 om 10:10

    Volvo is al jaren ‘meuk’.. ik hoor niet anders helaas en betreft zo’n beetje alle recente modellen.. Jammer, want ze hadden juist een goede reputatie..

    Login om te reageren
  11. nicolasr zegt

    23 juli 2025 om 10:52

    Op de TufTufClub hadden we vroeger Prutsovic die niet zo blij was met zijn Audi TT. Dus had hij zelf de site “www.koopgeenaudi.tk” gemaakt -waarop precies stond vermeld waarom zijn Audi zo kut was- een reed met een grote sticker van die URL op zijn auto. Schitter0nd!

    Mooie vent! Als iemand hem nog spreekt, doe hem de groeten van Cooper S! ;-)

    Login om te reageren
  12. banderas zegt

    23 juli 2025 om 12:24

    Tja vervelend. Helaas gebeuren dit soort dingen bij ieder merk met zoveel technologie. Als het opgelost is, dan komt het ook wel weer goed.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North