• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwste Caterham oogt weer helemaal klassiek

Auteur: machielvdd, gepost 9 april 2020 om 17:00 – 14 Reacties

Caterham Super Seven 1600

Caterham doet mee aan Throwback Thursday met deze old-school Super Seven 1600.

In een wereld vol zware en krachtige auto’s is Caterham een van de weinige merken die het nog simpel houdt. Het bekende adagium van Colin Chapman is voor hen ook anno 2020 nog heilig. Niet alleen het concept is onveranderd gebleven, qua design houden de Britten ook nog altijd vast aan het verleden. Dat geldt in het bijzonder voor hun nieuwste variatie op het bekende thema: de Super Seven 1600.

Caterham Super Seven 1600

Line-up

Om deze variant te plaatsen, even heel kort een overzicht van de huidige line-up van het merk. Caterham levert op het moment drie varianten: de Seven 275, de Seven 485 en tot slot de Seven 485 CSR. Het instapmodel beschikt over een 1.6 Ford Sigma-motor, de andere twee varianten over een 2.0 Ford Duratec-blok.

1,6 liter

De Super Seven 1600 wordt boven het instapmodel gepositioneerd. De auto beschikt wel over dezelfde 1,6 liter Ford-motor, gekoppeld aan een vijfbak. Op dat vlak is er dus weinig nieuws. De belangrijkste wijzigingen vinden we op het designgebied.

Klassiek design

Ondanks het feit dat Caterham een bijzonder traditioneel merk is, hebben door de jaren heen toch aardig wat moderne invloeden hun weg gevonden naar het design. Met deze Super Seven 1600 keert Caterham weer helemaal terug naar het verleden. Wat daarbij meteen opvalt zijn de gewelfde wielkasten boven de voorwielen. Deze hadden al lang plaatsgemaakt voor eenvoudigere, modernere exemplaren. Met deze auto gaan de Britten echter weer voor de klassieke look.

Caterham Super Seven 1600

Jaren ’70

Waar de Caterhams veel zwarte details hadden, is het hier weer chrome wat de boventoon voert. Het interieur is eveneens volledig uitgevoerd in een passende jaren ’70-stijl, met veel leer en een houten stuur. Caterham is daarbij meer gegaan voor een luxe uitstraling, waar de andere varianten wat sportiever ogen. Ook aan het geluid is gedacht: dankzij nieuwe gasklephuizen klinkt de auto volgens Caterham weer zoals vroeger.

Specificaties

Hoewel de specificaties niet nieuw zijn, zijn deze zeker het vermelden waard. De motor produceert 137 pk, maar wat natuurlijk belangrijker is: de auto weegt maar 545 kg. Daardoor zit in de Caterham in no time (5 seconden) op de 100. De topsnelheid van dit scheurijzertje ligt op 196 km/u, wat meer dan genoeg is.

Prijs

Tot slot: wat betaal je voor zoiets? De Britse prijs ligt op £33.495, wat omgerekend €38.210 is. Daarmee zit de Super Seven 1600 qua prijs tussen de 275 en 485 in. Eigenlijk veel geld voor weinig auto, maar daar staat dan wel een hoeveelheid rijplezier tegenover die moeilijk te evenaren is.

Ook interessant!

  • Caterham Seven 170R
    Caterham Seven 170R rijtest: zelden zo hard gelachen
  • Dit vederlichte bouwpakket brak een bizar record
  • Komt er eindelijk een écht lichte elektrische auto?
  • Video: de nieuwste BMW's gesnapt op video
    Video: de nieuwste BMW's gesnapt in München

Nieuwste artikelen

  • Nieuwe Toyota RAV4 is een dikke bak, heeft altijd een stekker
  • Bijzondere in NL geleverde Hyundai is koning afschrijving
  • Fiat 500 weigert te sterven: nóg een speciale editie
  • Geld teveel? Ferrari-webshop helpt een handje
FacebookTweetPinLinkedIn

caterham, seven

Vorig bericht: « BMW 5 Serie aankoopadvies en video
Volgend bericht: In deze Lincoln Navigator kan niemand je iets maken »

Lees Interacties

Reacties

  1. stationcar zegt

    9 april 2020 om 17:07

    Wat zit er eigenlijk voor motor in zo’n ding? Een 1.6 raad ik, maar van welke fabrikant?

    Login om te reageren
    • ericd zegt

      9 april 2020 om 17:17

      Ford.

      Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      9 april 2020 om 17:22

      @stationcar: hallo zeg, lekker in het zonnetje gezeten??

      Login om te reageren
    • GH zegt

      9 april 2020 om 17:33

      @stationcar: “hij beschikt over dezelfde 1.6 Ford-motor als het instapmodel.” Ik denk van Ford :)

      Login om te reageren
  2. shibby zegt

    9 april 2020 om 17:17

    Een Ford exemplaar, staat in de tekst

    Login om te reageren
  3. AlbertW zegt

    9 april 2020 om 18:03

    Kan je zo’n ding in Nederland ergens kopen of moet je het invoeren?

    Login om te reageren
    • duderuud zegt

      9 april 2020 om 18:46

      @albertw: https://vanderkooisportscars.nl/

      Login om te reageren
  4. rob5nismo zegt

    9 april 2020 om 19:21

    En wat is de prijs na de brexit?

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    9 april 2020 om 20:23

    Het blijft een heerlijk karretje!

    Login om te reageren
  6. bpc zegt

    9 april 2020 om 20:32

    Hadden die spatlappen niet het probleem dat ze als vleugel fungeerde op snelheid? Bovendien valt de magie van je wielen zien werken zo ook wel dus nope, geef mij maar de moderne variant

    Login om te reageren
  7. sabrerator zegt

    9 april 2020 om 20:43

    Hebben ze die versie met dat Suzuki driepittertje niet meer?

    Login om te reageren
  8. JanJansen zegt

    9 april 2020 om 23:55

    Voordeel is ook dat ze niet afschrijven. Voor mijn Caterham met Duratec kan ik nog steeds hetzelfde bedrag krijgen als waarvoor ik hem heb gebouwd.
    Maar omdat je hem zelf hebt gebouwd, verkoop je hem niet.

    Login om te reageren
  9. Gulli zegt

    10 april 2020 om 09:02

    Wordt het niet tijd voor een 1.0 turbo torretje van Ford? Kun je meer pk’s uithalen maar belangrijker nog is dat hij nóg lichter wordt! Je levert wel rpm’s in, dat is wel jammer.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      10 april 2020 om 11:59

      Nee, dat denk ik niet.
      Ten eerste durf ik te betwijfelen of een turbo motor lichter is. Een turbo betekent namelijk ook meer onderdelen = meer gewicht.
      Ten tweede maakt een turbo het ook direct een stuk ingewikkelder. Kan me voorstellen dat de gemiddelde Caterham bezitter ook een hobbyist is die graag aan zijn auto sleutelt. Het 1.6je kennen ze bij Caterham (en sowieso in de UK) natuurlijk van binnen en buiten.
      Ten derde; maakt een turboblok een auto zoals dit niet een stuk listiger? Denk dat de gemiddelde amateur liever de voorspelbaarheid van een atmosferisch blok heeft, dan de peekaas van een turboblok. Tis geen Golfje GTI he…
      Ten vierde; Caterham heeft een model gehad met een 1.0 turbo blok. Van Suzuki dacht ik. Is blijkbaar met stille trom verdwenen. Is ongetwijfeld een reden voor.

      Al met al denk ik dat Caterham er goed aan doet om lekker het 1.6je van Ford te blijven gebruiken. Bekend terrein. 135pk is genoeg, gebruiksvriendelijk en past bij het old-school karakter van Caterham.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North